بهترین جاذبه های دیدنی فسا

جاهای دیدنی فسا

جاهای دیدنی فسا

شهرستان فسا با گستردگی ۴۲۰۵ کیلومتر مربع و به مرکزیت شهر فسا در منطقه مرکزی استان فارس جای گرفته است. این شهرستان از شمال با شهرستان استهبان، از شرق با شهرستان های داراب و زرین دشت، از جنوب با شهرستان جهرم، از غرب با شهرستان سروستان و از شمال غربی با شهرستان خرامه همسایه است. شهر فسا در ۱۴۰ کیلومتری شرق شیراز جای گرفته است.

 

شهر تاریخی فسا در استان فارس قرار دارد و منطقه‌ای کوهستانی را به خود اختصاص داده است. بیشتر روستاهای این شهر در محله‌های با ارتفاع بالا قرار دارند. فسا در دوران پیشدادیان و کیانیان تأسیس شده است و در آن زمان با نام پسا یا پسه شناخته می‌شد؛ اما پس از حمله عرب‌ها به ایران، نام شهر به فسا تغییر یافت. اقتصاد این شهر بر پایه کشاورزی است و بسیاری از ساکنان آن به فعالیت‌های کشاورزی مشغول هستند.

آتشکده قمپ

جاهای دیدنی فسا
جاهای دیدنی فسا

آتشکده قمپ یکی از آثار باستانی دوران ساسانی در فسا است که در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال این شهر واقع شده است. بنای آتشکده به پارس، پسر طهمورث نسبت داده می‌شود و به نظر می‌رسد که در آن زمان، همراه با آتشکده، بناهای دیگری نیز در این منطقه وجود داشته‌اند که بخشی از آن‌ها هنوز هم به صورت باقیمانده‌های سنگی در کنار آبگیری زیبا مشاهده می‌شوند. این آثار باستانی در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۱۵ با شماره ثبت ۲۶۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران در فهرست آثار باستانی به ثبت رسیده‌اند. علاوه بر آتشکده، باقیمانده‌هایی از شهر ساسانی نیز در این منطقه دیده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به سنگ سلمان اشاره کرد. این سنگ در گذشته دروازه ورودی یکی از بناهای ساسانی به شمار می‌آمد و مصالح استفاده شده در ساخت آن شامل ساروج و سنگ لاشه است.

تل ضحاک

تل خاکی معروف به تل ضحاک در فاصله ۳ کیلومتری جنوبی شهر فسا قرار دارد. براساس بررسی‌های انجام‌شده توسط کارشناسان اروپایی، آثاری که از این تپه باستانی به دست آمده‌اند مربوط به دوران ما قبل از تاریخ تا قرن چهارم هجری قمری است. علاوه بر آن، لوازم زندگی بعد از اسلام نیز در این منطقه پیدا شده‌اند که نشان می‌دهد که تل ضحاک تا دوره حکومت عباسیان مورد آبادانی و رونق قرار داشته است. این تپه باستانی حدود ۲۵ متر ارتفاع دارد و در اطراف آن خندق، سفال و آجری یافت می‌شود. تل ضحاک در سال ۱۳۱۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

رصدخانه فسا

جاهای دیدنی فسا
جاهای دیدنی فسا

رصدخانه شهرداری فسا با دوازده سال سابقه، بر روی تپه کدیوری واقع شده است. این رصدخانه علاوه بر استفاده‌های علمی و پژوهشی، امروزه به یکی از جاذبه‌های گردشگری در فسا تبدیل شده است. این مرکز در سال ۱۳۷۸ تأسیس شده و طی این سال‌ها با پیگیری علاقه‌مندان به آن، به طور قابل توجهی گسترش یافته است. از جمله امکانات این مرکز، می‌توان به اتاق تلسکوپ و اتاق افلاک‌نما اشاره کرد که دارای تجهیزاتی همچون تلسکوپ ۶، ۱۰ و ۱۴ اینچ، دستگاه افلاک‌نما و دستگاه عکسبرداری سی‌سی‌دی هستند.

امامزاده حسن

جاهای دیدنی فسا
جاهای دیدنی فسا

 

امامزاده حسن فسا که از نسل امام موسی بن جعفر علیه‌السلام تبار گردیده، در مرکز شهر فسا در فلکه امام‌زاده حسن یا همان فلکه فیروزآباد واقع شده است. ساختمان این امامزاده نوساز است و دارای زیربنای ۴۰۰ مترمربع می‌باشد. همچنین، در میان این ساختمان، ضریح فلزی سفید و طلاکوب قرار گرفته است که در چهار جهت آن به شیوه‌ای شاه‌نشین قرار دارد. این امامزاده از اهمیت خاصی برای مردم این شهر برخوردار است و این باعث شده که در ضلع سمت راست حیاط این امامزاده، ۳۰۰ شهید جنگ تحمیلی به خاک سپرده شده‌اند.

منطقه ی حفاظت شده ی میان جنگل

منطقه میان جنگل، منطقه‌ای بکر، زیبا و حفاظت شده در ۹۰ کیلومتری جاده شیراز-فسا در شمال غربی شهرستان فسا قرار دارد. این منطقه به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می‌شود. قسمت غربی این منطقه پر از کوه و کوه‌پایه و قسمت شرقی نیز پر از تپه و تپه‌ماهور و دشت‌های نسبتاً کوچک است. دو رشته کوه اصلی این منطقه عبارتند از کوه میان جنگل با ارتفاع ۲۷۹۰ متر و کوه نظرآباد با ارتفاع ۲۸۵۰ متر. در انتهای جنوبی کوه نظرآباد، رشته کوه دیگری به نام کوه بره با ارتفاع ۲۵۷۷ متر از غرب به شرق کشیده شده و نقطه اتصالی بین انتهای کوه نظرآباد و میان جنگل است. حد فاصل این سه رشته کوه، دره‌ای شامل می‌شود که به دره قشقه یا لای تاریک شهرت دارد. منطقه میان جنگل فسا، منطقه‌ای کوهستانی است و آب و هوای آن از نوع سرد نیمه خشک است. میانگین بارندگی در این منطقه حدود ۳۵۲ میلیمتر تخمین زده شده است و بیش از نود درصد آن در شش ماه دوم سال و بیشتر در دی و اسفند ماه رخ می‌دهد.

با هم به گوشه‌گوشه دنیا سفر می‌کنیم تا با شگفتی‌های بی‌پایان آن آشنا شویم. از اقیانوس‌ها می‌گذریم، در جنگل‌ها ماجراجویی می‌کنیم، قلب کویر را می‌شکافیم و در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای کوچک و بزرگ به صدای سفر گوش می‌دهیم. اگر می‌خواهید گردشگر را حتی در خانه‌تان تجربه کنید، با من همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید