سفر به تهران – پایتخت ایران و پرجمعیت ترین شهر ایران تهران است که بیش از ۸ میلیون جمعیت دارد. شهر تهران دومین شهر پرجمعیت در خاور میانه نیز می باشد. جمعیت شهر تهران بیشتر به زبان فارسی صحبت می کنند و اکثر آنها پارسیان هستند و بیشتر مردم تهران مسلمان و شیعه می باشند. اقلیت های مذهبی دیگری مثل بهائیان ، زرتشتیان ، یهودیان و مسیحیان نیز در در تهران زندگی می کنند. زندگی در تهران به دوران نو سنگی بر می گردد و اسکلت های کشف شده انسان و ابزارهای سنگی به ۷ هزار سال قبل بر می گردد.

خرید بلیت از سفر آنلاین

خرید بلیت پرواز شیراز به تهران

خرید هتل از سفر آنلاین

رزرو هتل در تهران

تهران مرکز فعالیت های اقتصادی ایران است و سهم این شهر در تولید ناخالص داخلی ایران به ۲۱ درصد می رسد. شهر تهران یکی از مراکز اصلی گردشگری ایران است که هر ساله از کشورهای خارجی مسافران زیادی به مقصد تهران کشور خود را ترک می کنند و برای مدتی محدود به بازدید از تهران می آیند. جاذبه های گردشگری زیادی از جمله کاخ ها و موزه هایی که از حکومت های پیشین به جا مانده در کنار برج آزادی تهران که نماد تهران است و همچنین برج میلاد برای هر گردشگری جالب توجه است.

باستان شناسان معتقدند که زندگی در تهران به دوران نوسنگی مربوط است و اسکلت های پیدا شده در منطقه مولوی تهران به هفت هزار سال قبل می رسد. برخی از نوشته های می گویند که ری زادگان زرتشت بوده است و در زمان درگیری بین داریوش سوم و اسکندر مقدونی ، سپاهیان اسکندر چند روز در این منطقه توقف می کنند. تهران منطقه ای خوش آب و هوا بوده است که در قرن هفتم بر اثر حمله مغول ، ری و اطرافش به کلی نابود می شود و بسیاری از مردم آنجا کشته می شوند و بقیه به شهر تهران مهاجرت می کنند.

مردم شهر ری بعد از ویرانی آن شهر به تهران مهاجرت کردند. در دوران صفویان ، تهران رونق تازه ای یافت و شکوفایی و پیشرفت آن آغاز شد. در نوروز سال ۱۱۶۵ بعد از جنگ های زیاد آقا محمدخان قاجار با زندیان ، تهران را تصرف کرد و این شهر را پایتخت خود قرار داد. در زمان پهلوی ، تهران از شهری معمولی به پایتختی مدرن تبدیل شد و کارکنان دولتی افزایش یافتند.

محله های تهران

تهران دارای ۲۲ منطقه و ۱۲۲ ناحیه شهری است که تجریش و ری نیز شامل آن می شود. محله های قدیم تهران که شامل سنگلج و اودلاجان و بازار و چاله میدان می شد و این محله ها نیز شامل کوی و کوچه های دیگر می شدند. محله چاله میدان در زمان قدیم محل تخلیه زباله بود شامل جنوب بازار چهل تن و امامزاده سید اسماعیل و میدان مال فروش ها به علاوه دروازه غار و پاقاپوق یا میدان اعدام و گمرک و خانی آباد و میدان امین السلطان می شد.

محله سنگلچ تهران که امروز قسمت زیادی از این محله تبدیل به پارک شهر شده است و در زمان قدیم یکی از مراکز سیاسی مهم بوده است. محله اودلاجان یا عودلاجان که از کاخ گلستان تا ناصر خسرو و مسجد شاه و پامنار و همچنین میدان توپخانه بوده است و زرتشتیان و کلیمیان تهران در این منطقه سکونت داشته اند. محله چاله حصار تهران نیز در زمان قدیم برای انباشت و تخلیه زباله استفاده می شده است.

در زمان ناصرالدین شاه قاجار محله های تازه ای در تهران بر پا شدند از جمله شهر ری ، فرحزاد ، یافت آباد ، گار ماشین ، دروازه قزوین ، جوادیه ، قنات آباد ، خانی آباد ، گود زنبورک خانه ، تجریش ، نارمک ، طرشت ، حسن آباد ، بریانک ، نازی آباد ، کوی سیزده آبان ، کیان شهر ، دولت آباد ، صابون پز خانه ، گود عرب ها ، پاچنار و ارگ که در حال حاضر نیز این مناطق مسکونی هستند.

شهر تهران را می توان به ۵ بخش تقسیم کرد و محله های آن را به صورت جداگانه نام برد تا برای کسانی که تازه به شهر تهران آمده اند و یا با تهران آشنایی ندارند قابل تفکیک و قابل هضم باشد.

شمال تهران که شامل تجریش و نیاوران ، لویزان ، سوهانک ، محمودیه ، زعفرانیه ، داوودیه ، کامرانیه ، فرمانیه ، اقدسیه ، ولنجک ، الهیه ، جردن ، دزاشیب ، اوین ، ظفر ، درکه ، پونک ، سعادت آباد ، شهرک غرب ، دروس ، حسین آباد ، مبارک آباد ، مینی سیتی ، جماران ، ازگل و قلهک است .

جنوب تهران نیز شامل شهرک مسعودیه ، افسریه ، نازی آباد ، نعمت آباد ، اتابک ، منیریه ، امیریه ، شوش ، بازار تهران ، خانی آباد نو ، خراسان ، یاخچی آباد ، کوی سیزده آبان ، دولت آباد ، شهرک رسالت ، کیان شهر ، یافت آباد ، دروازه غار ، جوادیه ، خزانه بخارایی و خزانه فلاح ، مشیریه ، و شهر ری است.

شرق تهران نیز شامل محله های تهرانپارس ، تهران نو ، شهرک امید ، شهرک ویلایی زیتون ، سرخه حصار ، حشمتیه ، منصور آباد ، شمس آباد ، حکیمیه ، نیروی هوایی ، نظام آباد ، مجیدیه ، پیروزی ، گرگان ، وحیدیه ، کالاد و نارمک است.

غرب تهران نیز شامل محله های اکباتان ، گیشا ، چیتگر ، طرشت ، شهران ، زیبا شهر ، جنت آباد ، آریا شهر ، حصارک ، آزادی ، فردوس ، دهکده المپیک ، تهرانسر ، وردآورد ، ستارخان و کن می باشد.

مرکز تهران نیز شامل خواجه عبدالله ، زرتشت ، بهار شیراز ، جلفا ، عباس آباد ، امیرآباد ، یوسف آباد ، بهجت آباد ، تخت جمشید یا طالقانی ، تخت طاووس ، آپادانا ، استانبول ، توپخانه ، لاله زار ، فاطمی ، آرژانتین ، آذربایجان ، جمهوری و سهروردی است.

نام تهران

منشا نام تهران به طور واضح مشخص نیست اما روستایی بوده است که قبل از اسلام و بعد از اسلام نام آن طهران بوده است و برخی از نگارنده های تاریخ و جغرافی آن را به صورت تهران نیز آورده اند ولی در هنگام جنبش مشروطه و تغییرات زیاد ادبیات و نگارش زبان فارسی ، نام تهران به صورت فعلی رایج شد و طهران با این نگارش به صورت کامل منسوخ شد.

گردشگری تهران

تهران از مهمترین شهرهای گردشگری ایران است که جاذبه های گردشگری زیادی مثل کاخ ها و موزه ها دارد. برج میلاد ، برج آزادی ، کاخ گلستان ، پل طبیعت ، کاخ سعد آباد ، کاخ نیاوران و … از جاهایی است که هر گردشگری دوست دارد که این مکان ها را ببیند.

پایتخت شدن تهران

در نوروز ۱۱۶۵ ، آقا محمدخان قاجار که سلسله قاجار را بنیان نهاد ، بعد از درگیری با سلسله زندیه ، موفق شد تهران را تصرف کند و آن شهر را پایتخت سلسله خود قرار دهد. در زمان قاجار جمعیت شهر تهران بیست هزار نفر بوده است و شهر تهران پر از باغ و بستان بوده است. موقعیت راهبردی و موقعیت جغرافیایی و اقتصادی تهران و نزدیک بودن آن شهر به گرگان که مرکز قاجار بوده است باعث شد تا تهران به عنوان پایتخت در زمان قاجار انتخاب شود. تغییرات بنیادین در شهر تهران در زمان ناصرالدین شاه انجام شد.

در زمان پهلوی شهر تهران از پایتختی معمولی به پایتختی مدرن تبدیل شد و امور کشوری در تهران متمرکز شده بود و شهر تهران وظایف اداری مملکت را نیز انجام می داد. دانشگاه تهران و بیمارستان های امروزی تهران در سال های ۱۳۱۲ تا ۱۳۱۸ ساخته شدند. موزه ایران باستان و کتابخانه ملی و ورزشگاه امجدیه در همین سالهای ابتدایی حکومت پهلوی تاسیس شد. هتل های و رستوران های در کنار سینما و کافه و … شهر تهران را تبدیل به شهری مدرن کرده بود. ورود اولین اتومبیل ها و اتوبس ها و آسفالت کردن خیابان ها از اقدامات حکومت پهلوی در پایتخت ایران یعنی تهران بود. گام های صنعتی شدن تهران از جمله کارخانه دخانیات ، صنایع نظامی ، بلور سازی ، سیمان برداشته شد. ایستگاه راه آهن تهران در این سالها افتتاح شد.

تحول شهری در تهران با نوگرایی و گردهم آمدن نخبگان و حکومت در کنار هم باعث شد که تهران جوز پایتخت های پیشرفته دنیا شود. شهرک های تهران پارس و نارمک در شرق تهران ، تهران ویلا و شهرآرا و گیشا در غرب به وجود آمدند و باعث گسترش تهران شدند. اتوبان پارک وی و اتوبان شاهنشاهی و اتوبان افسریه و احداث شهرک های جدید مثل شهرک غرب و شهرک اکباتان و شهرک لویزان و شوش در این زمان انجام شد و تهران را تبدیل به یک کلان شهر کرد.

برج آزادی یا برج شهیاد که در جریان برگزاری جشن های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران طی یک مسابقه برنده شد و طرح آن توسط حسین امانت طراحی شده بود از برج های معروف تهران و نماد تهران است . ورزشگاه ها و دانشگاه های زیادی از جمله مجموعه ورزشی آریامهر یا همان مجموعه ورزشی آزادی امروز در پایتخت ایران در زمان پهلوی تاسیس شد.

جغرافیای تهران

تهران به دو قسمت دشتی و کوهپایه ای تقسیم می شود که دارای اقلیم نیمه خشک می باشد. در فصل زمستان بارش های تهران نیمی از بارش های سالانه است و در تابستان نیز باران به ندرت می بارد.  ارتفاع شهر تهران در میدان تجریش که در شمال شهر می باشد ۱۳۰۰ متر و در میدان راه آهن که پایین ترین منطقه شهر تهران است در ۱۱۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد.

آب و هوای تهران 

آب و هوای تهران دارای اقلیم نیمه خشک است و خنک ترین منطقه آن شمال شهر تهران است که به خاطر بافت نامتراکم و بوستان و فضای سبز و باغ های قدیمی آن منطقه است و معمولا هوای شمال شهر تهران ۲ تا ۳ درجه سانتی گراد از مناطق جنوبی شهر خنک تر می باشد. نسیم توچال و بادهای منطقه ای جنوبی و جنوب شرقی و بادهای غربی ، جریان های هوایی هستند که بر آب و هوای تهران اثر می گذارند.

خطر زلزله تهران

کارشناسان معتقدند که شهر تهران روی گسل می باشد و خطر زلزله بخاطر این که زمان زیادی از آخرین زلزله شهر تهران می گذرد احتمال زیادی برای زلزله در شهر تهران وجود دارد. یک زلزله ۸ ریشتری در تهران را پیش بینی کرده اند که تمام مناطق تهران را تحت الشعاع قرار خواهد داد و آسیب زیادی به این شهر خواهد زد و ویرانی بسیاری خواهد داشت.

مسیر های رفتن به تهران

جاده های منتهی به تهران از شهرهای زیادی می باشد که هر مسافری از هر شهری از ایران به راحتی بتواند از کوتاه ترین مسیر به تهران بیاید. اتوبان های زیادی در مسیر رسیدن به تهران احداث شده است تا از ترافیک های خیلی زیاد در ایام پیک سال کاسته شود اما هنوز در مسیر تهران به شمال همواره دچار ترافیک سنگین هستیم و این مشکل فقط با آزاد راه تهران شمال حل خواهد شد.

جاده هراز کوتاه ترین مسیر تردد میان شهر تهران و آمل است که ظرفیت کم جاده باعث ترافیک بسیار سنگینی در ایام نوروز و ایام شلوغ و پر مسافر سال می شود. جاده مشهد به تهران نیز در ورودی شهر تهران همیشه دچار ترافیک زیادی است و مسیر های دیگر شهرهای کشور به سمت تهران نیز این مشکل را دارند.

فرودگاه های تهران

تهران دارای دو فرودگاه بین المللی است. فرودگاه مهر آباد و فرودگاه امام خمینی که از پر رفت و آمدترین فرودگاه های ایران هستند. فرودگاه مهر آباد تهران که در سال ۱۳۱۷ تاسیس شد و در غرب تهران قرار دارد و در منطقه مهر آباد که در گذشته روستای مهر آباد بوده است ساخته شده است. فرودگاه امام خمینی تهران که در ۳۰ کیلومتری تهران ساخته شده است و از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۸۳ در دست تصویب و ساخت بوده است و در سال ۱۳۸۳ به بهره برداری رسید. اکثر پروازهای خارجی ایران از فرودگاه امام خمینی انجام می شود.

راه آهن تهران

ایستگاه راه آهن تهران در سال ۱۳۰۶ در ۱۷۴ هکتار زمین شروع به کار کرد. معمار ایستگاه راه آهن تهران شخصی به نام ولادیسلاو ولادیسلاوویچ بوده و بر اساس شیوه اکسپرسیونیسم این مجموعه را ساخته است. ایستگاه راه آهن تهران از پی تا سقف از آهن و سیمان ساخته شده و نمای خارجی آن سفید بوده است و پنجره های آن از برنز و آهن می باشد. راه آهن تهران به تمام مسیرهای ریلی کشور متصل است و همه روزه به مسیرهای مختلف قطار دارد.

ترمینال های تهران

شلوغی شهر تهران و جمعیت رو به افزایش این شهر و وجود اداره ها و سازمان ها و بهترین بیمارستان ها و دانشگاه های ایران در این شهر باعث شده تا همه روزه مسافران زیادی از شهرهای مختلف به تهران بیایند. تهران چهار پایانه مسافربری دارد که میدان آرژانتین ، شرق ، غرب و جنوب قرار دارند.

اولین پایانه مسافربری شهر تهران ، ترمینال جنوب است که در سال ۱۳۵۹ در جنوب تهران با نام ترمینال خزانه راه اندازی شد. پایانه غرب و بعد از آن پایانه شرق و سپس پایانه بیهقی تهران یکی پس از دیگری راه اندازی شدند و برای جابجایی مسافرانی که به تهران می آیند یا از تهران به شهرهای دیگر سفر می کنند خدمت رسانی می کنند.

ترمینال بیهقی یا ترمینال آرژانتین دارای ۴ تعاونی مسافربری است که هر روز به مقصد های اراک ، ارومیه ، اصفهان ، بابلسر ، اهواز ، بروجرد ، بوشهر ، تبریز ، جهرم ، چالوس ، خرم آباد ، رشت ، ساری ، سنندج ، شاهرود ، شبستر ، شهرکرد ، شیراز ، کرمان ، کرمانشاه ، گرگان ، مشهد ، همدان ، یزد ، گنبد کاووس ، کلاچای اتوبوس دارد. پایانه بیهقی در میدان آرژانتین قرار دارد.

ترمینال شرق تهران در سال ۱۳۶۰ افتتاح شد و دومین ترمینال تهران است که در حال حاضر ۶ تعاونی مسافربری در این ترمینال مشغول به فعالیت هستند و در مسیرهای اراک ، اصفهان ، آمل ، بابل ، بجنورد ، بندر ترکمن ، ساری ، سبزوار ، قوچان ، گرگان ، گنبد کاووس ، گلپایگان ، مشهد و یزد اتوبوس دارد. ترمینال شرق در تهران پارس ، خیابان دماوند واقع شده است.

ترمینال جنوب تهران که ترمینال خزانه نام داشته است با ۱۱ شرکت مسافربری همکاری می کند و روزانه بیشترین سفر از تهران از این ترمینال انجام می شود. مسیرهای خروجی از ترمینال جنوب شامل شهرهای آبادان ، اراک ، اردبیل ، آستانه ، اصفهان ، اندیمشک ، اهواز ، بجنورد ، بروجرد ، بم ، بندرعباس ، بوشهر ، تایباد ، تبریز ، جهرم ، خرم آباد ، خمین ، دامغان ، دزفول ، رفسنجان ، زاهدان ، سبزوار ، سمنان ، شاهرود ، شهرکرد ، شوشتر ، شیراز ، عسلویه ، کازرون ، کاشان ، کاشمر ، کرمان ، گلپایگان ، مسجد سلیمان ، مشهد ، ملایر ، نهاوند ، همدان ، یاسوج و یزد می باشد.

ترمینال غرب تهران که ترمینال بزرگی می باشد در میدان آزادی قرار دارد و ۲۹ شرکت مسافربری در این ترمینال مشغول به فعالیت برای سفرهای داخلی و خارجی است. ترمینال غرب هر روز سفرهای زیادی به شهرهای ابهر ، اردبیل ، اربیل ، ارومیه ، استانبول ، آنکارا ، اصفهان ، باکو ، بانه ، تبریز ، تفلیس ، رامسر ، رشت ، زنجان ، کرمانشاه ، ماکو ، مشهد ، همدان ، یزد ، شبستر ، سلیمانیه ، باتومی ، شیراز ، ایلام ، سنندج ، ایروان ، ساوه و کامیاران دارد.

 متروی تهران

قطار شهری تهران و شرکت راه آهن شهری تهران و حومه که متروی تهران نامیده می شود ارزان ترین شبکه قطار شهری جهان است که در خاورمیانه گسترده ترین شبکه قطار شهری می باشد که دارای ۷ خط اصلی است که برخی از این خطوط مسیرهای خارج شهر تهران مثل کرج و فرودگاه امام خمینی را نیز انجام می دهند.

اتوبوس های تهران

در سال ۱۳۰۵ تعدادی اتوبوس که از شوروی خریداری شده بود از سبزه میدان تا کارماشین اولین مسیر خود را پیمودند. در سال ۱۳۲۰ اتوبوس های تهران نظم قابل قبولی پیدا کردند و شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در سال ۱۳۳۵ تاسیس شد. اتوبس های برقی تهران در سال ۱۹۹۲ میلادی در تهران آغاز به کار کرد و تا چند سال پیش به فعالیت خودشان ادامه دادند.

سامانه اتوبوس تندرو تهران که به بی آر تی معروف است در سال ۱۳۸۵ ایجاد شد و خدمت زیادی به جابجایی مسافر و کنترل ترافیک در شهر تهران کرد. در حال حاضر بخش زیادی از مسافران داخل شهری تهران از طریق خطوط بی آر تی و اتوبوس های تندرو و اتوبوس های مسافربری دیگر در این شهر انجام می شود.

اقتصاد تهران

تهران پایتخت اقتصاد ایران است و فعالیت های اقتصادی زیادی در شهر تهران به خاطر پایتخت بودن انجام می شود. سهم تهران در تولید ناخالص داخلی ایران ۲۱ درصد می باشد و صنایع زیادی از جمله خودروسازی ، تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی ، صنایع نظامی و صنایع نساجی ، کارخانجات شکر و کارخانجات سیمان و محصولات شیمیایی در تهران زیاد می باشد. در تهران فروش فرش و مبلمان به صورت پیشرو فعالیت می کند. پالایشگاه نفت تهران در جنوب تهران و شرکت ملی نفت ایران در شهر تهران قرار دارد.

نرخ بیکاری در شهر تهران ۱۱/۵ درصد است که مهاجران زیادی از شهرهای دیگر ایران و حتی روستاهای ایران به شهر تهران مهاجرت می کنند و نرخ بیکاری روز به روز در این شهر افزایش می یابد. مشکلات زیادی از نظر کار و یافتن شغل مناسب برای افراد وجود دارد که هر روز شاهد ایجاد شغل های کاذب و بی کیفیت در سطح شهر تهران هستیم.

بورس اوراق بهادار تهران

بازار بورس ایران که در سال ۱۳۴۶ تاسیس شد بزرگترین بازار بورس ایران است که شاخص کلی آن در حال حاضر در موقعیت خوبی قرار دارد. عوامل تاثیرگذار زیادی در بازار بورس ایران وجود دارد از جمله سیاست های خارجی حکومت و قیمت و بهای نفت و قیمت ارزهای خارجی که در موقعیت های مختلف تاثیر زیادی بر آن می گذارد.

سالن های تئاتر تهران

سالن های نمایش و تئاتر در شهر تهران شامل ایوان شمس ، پردیس تئاتر تهران ، پردیس تئاتر شهرزاد ، تالار مولوی ، تالار وحدت ، تئاتر شهر ، تئاتر مستقل تهران ، تماشاخانه استاد مشایخی ، تماشاخانه ایرانشهر ، تماشاخانه باران ، تماشاخانه سنگلج ، خانه هنرمندان ایران ، سینما قیام ، فرهنگ سرای نیاوران ، کانون توحید و مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی است. سالن های نمایش تهران که در حال حاضر منحل شده هستند شامل تئاتر پارس ، تئاتر نصر ، تکیه دولت که فعالیتی ندارند.

ترافیک و آلودگی هوای تهران

یکی از معضلات اساسی شهر تهران ، آلودگی هوای تهران است که اثرات زیانبار زیادی برای مردم تهران و کسانی که در این شهر رفت و آمد می کنند دارد. افزایش آلاینده های منو اکسید کربن و دی اکسید گوگرد و ذرات معلق که بیماریهای زیادی از جمله بیماریهای قلبی عروقی و بیماری های ریوی را برای مردم به وجود می آورد و همچنین افزایش جمعیت روز به روز این شهر را به شهری نا امن برای سلامتی تبدیل می کند. جمعیت مهاجرینی که به شهر تهران می آیند تا بتوانند کاری برای خود دست و پا کنند ولی از سمتی دیگر باعث ترافیک بیشتر و آلودگی هوا می شوند و هر روز از عمر مفید خود و همشهریان خود کم می کنند.

راهکارهای زیادی برای مقابله با آلودگی شهر تهران پیشنهاد شده است از جمله گسترش فضای سبز و ایجاد معبرهای پیاده رو برای مناطق تجاری ، جلوگیری از ورود خودروهای مسافربر که بنزین سوز هستند و طرح دوگانه سوز کردن خودروها و … که در نهایت با وجود خودروهای فرسوده و اتوبوس های قدیمی در سطح شهر ، این راهکارها پاسخگوی صد در صدی رفع آلودگی هوا نیستند.

جاذبه های گردشگری تهران

برج آزادی تهران که قبل از انقلاب برج شهیاد نام داشت یکی از نمادهای اصلی شهر تهران بود و بسیاری از مردم ایران و کشورهای دیگر ، کشور ما ایران را با نماد برج آزادی می شناختند. برج آزادی در سال ۱۳۴۹ توسط معمار ایرانی حسین امانت ساخته شد و برای یادبود جشن های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران بنا شده است. روز گشایش برج آزادی برای نخستین بار از منشور حقوق بشر کوروش توسط محمدرضا پهلوی و فرح پلهوی رونمایی شد. معماری برج آزادی تلفیقی از معماری هخامنشی و ساسانی و اسلامی است که دارای چهار طبقه است. این برج دارای چندین سالن نمایش و نگارخانه و کتابخانه و موزه است.

سفر به تهران برج ازادی

برج آزادی تهران

برج میلاد تهران که یک برج مخابراتی در شمال غربی تهران است با ۴۳۵ متر ارتفاع بلندترین برج ایران است که ۱۳ هزار متر زیربنا دارد . برج میلاد نیز چند سالی هست که جزو نمادهای شهر تهران شده است. برج میلاد در سال ۱۳۸۷ بازگشایی شد. کاربردهای برج میلاد از نظر مخابراتی قابل ملاحظه است از جمله ایجاد و گسترش شبکه دسترسی بی سیم و بهینه سازی پوشش رادیو و تلویزیونی ، گسترش و بهینه سازی پوشش شبکه های پی جو و بی سیم و … . در طبقات مختلف برج میلاد امکانات گردشگری از جمله رستوران گردان ، سکوی دید باز و بسته ، فضای گردشگری و هنری و تجاری، موزه مشاهیر ایران ، فود کورت ، واحدهای تجاری ، مرکز همایش بین المللی ، پارک دلفین ها ، پینت بال ، سینمای گیم ۷ بعدی ، لیزربوم ، رستوران سنتی ، کافه آبشار و رواق های هنری وجود دارد.

سفر به تهران

پل طبیعت تهران که یک پل دو طبقه برای پیاده روی است که در منطقه عباس آباد تهران واقع شده و از نمادهای شهر تهران می باشد. پل طبیعت به بزرگراه مدرس و بوستان طالقانی و پارک آب و آتش متصل است. پل طبیعت تهران در سال ۱۳۸۸ شروع به کار کرد و در سال ۱۳۹۳ افتتاح شد. طول پل طبیعت ۳۰۰ متر است و حدوئد ۲۰۰۰ تن وزن سازه های آن می باشد. در طول پل طبیعت ، مراکز تفریحی و گردشگری، رستوران و کافه و کافی شاپ در کنار فضای سبز وجود دارد.

کاخ سعد آباد تهران که مجموعه ای از کاخ ها و عمارت ها در شمالی ترین منطقه تهران یعنی دربند واقع شده است و مساحت آن حدود ۱۱۰ هکتار است . این مجموعه شامل جنگل و چشمه سار و قنات و باغ و گلخانه و خیابان است که با کوه البرز و گلاب دره و ولنجک و تجریش همسایه است. در وسط محوطه کاخ سعد آباد رودخانه جعفرآباد در جریان است. کاخ سعد آباد مربوط به دوران قاجار و دوران پهلوی است که دارای ساختمان ها و موزه های مختلف است. کاخ بهمن ، کاخ احمد شاهی ، کاخ اختصاصی ، کاخ ملکه مادر ، کاخ سبز ، کاخ موزه سفید ، موزه آب ، موزه استاد بهزاد ، موزه برادران امیدوار ، موزه چهره های ماندگار ، موزه خط و کتابت میرعماد ، موزه ظروف سلطنتی ، موزه مردم شناسی ، موزه مینیاتور استاد آبکا ، موزه نگارستان و … از جمله ساختمان های کاخ سعد آباد است.

سفر به تهران

کاخ سعدآباد تهران

قصر قاجار یکی از کاخ های دوران قاجار است که در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است و از قدیمی ترین قصرهای پادشاهان این سلسله در تهران می باشد. قصر قاجار در جاده قدیم شمیران و عباس آباد است که در زمان رضاشاه نابود شد و زندان قصر جای آن را گرفت. از بنای قصر قاجار فقط یک کلاه فرنگی و یک ساختمان قدیمی به جا مانده که در اختیار نیروی انتظامی و قضایی است.   

کاخ سلطنت آباد تهران در زمان ناصرالدین شاه قاجار در سال ۱۲۶۵ شمسی در منطقه روستای رستم آباد ساخته شد. هنر دوره قاجار و سبک معماری قاجار در این کاخ به چشم می خورد. کاخ سلطنت آباد بزرگ ترین کاخ و باغ ییلاقی ناصرالدین شاه در شمیران بوده است که دارای استخر پهناوری است و عمارت بیرونی و عمارت اندرونی ، آبدارخانه و حوضخانه و برج چند طبقه در این باغ دیده می شود. در زمان پهلوی ، کاخ سلطنت آباد به کارخانه مهمات سازی تبدیل شد و در حال حاضر نیز همین کاربرد را دارد.

کاخ نیاوران تهران در منطقه نیاوران با مساحت حدود ۱۱ هکتار قرار دارد. کاخ نیاوران در منطقه روستایی به نام گرده وی یا گرده به ساخته شد که باغ ییلاقی فتحعلی شاه قاجار بوده است. کاخ صاحبقرانیه توسط ناصرالدین شاه در کاخ نیاوران ساخته شد و بنای دیگری به نام کوشک احمدشاهی نیز در این کاخ بنا شد. در سال ۱۳۳۷ به دستور محمدرضا پهلوی این کاخ دوباره احداث شد و در سال ۱۳۴۶ به بهره برداری رسید. کاخ نیاوران در دو طبقه و نیم ساخته شد که خانواده محمدرضا پهلوی در آن سکونت داشتند. از سال ۱۳۶۵ تا کنون ، کاخ موزه نیاوران برای بازدید عموم بازگشایی شد و مزه جهان نما و کاخ صاحبقرانیه و کوشک احمدشاهی نیز به این مجموعه موزه برای بازدید عموم اضافه شد. ساعت کار کاخ موزه نیاوران از ساعت ۹ الی ۱۷ هر روز می باشد.

کاخ گلستان که ۴۴۰ سال پیش ساخته شده است در زمان آقا محمدخان قاجار شروع و در زمان فتحعلی شاه قاجار به پایان رسید. کاخ گلستان از زمان صفویه تا کنون همواره در حال تغییر بوده است. در زمان صفویان ، بنیان کاخ گلستان در زمان شاه عباس صفوی ریخته شده است و چهار باغ در زمان شاه سلیمان صفوی در این کاخ احداث شد ولی در حال حاضر خبری از این بناها نیست. کاخ گلستان از دوره زندیه و قاجار به جا مانده است و از کاخ هایی است که در مرکز شهر تهران است. در سال ۲۰۰۷ کاخ گلستان ثبت یونسکو شد. بناهای داخل کاخ گلستان شامل شمس العماره ، تالار سلام ، تالار آیینه ، ایوان تخت مرمر ، تخت مرمر ، حوضخانه ، کاخ ابیض ، خلوت کریمخانی ، عمارت بادگیر ، تالار عاج ، تالار الماس ، تالار برلیان و حوضخانه عمارت بادگیر می باشد. بناهایی که در گذشته در کاخ گلستان برپا بوده است نیز شامل خوابگاه ناصری ، عمارت اندرونی ، عمارت خروجی ، تالار خاقان مغفور ، دروازه نقاره خانه ، تکیه دولت ، عمارت صندوق خانه و رخت دارخانه سلطنتی است.

سفر به تهران

کاخ گلستان تهران

کاخ مرمر از کاخ های دوره پهلوی است که در مرکز شهر تهران واقع شده است. کاخ مرمر به دستور رضا شاه ساخته شد و دفتر رسمی شاه و محل ملاقات ها و دیدارها و برگزاری مراسم شرفیابی بود. کاخ مرمر محل زندگی محمدرضا شاه پهلوی و فوزیه بوده است و مراسم عقد شاه با ثریا و نامزدی شاه با فرح نیز در کاخ مرمر برگزار شد. بعد از حادثه ترور شاه در کاخ مرمر ، محل زندگی شاه به کاخ صاحبقرانیه انتقال یافت و در سال ۱۳۵۵ کاخ مرمر به موزه پهلوی تبدیل شد. کاخ مرمر در خیابان امام خمینی و خیابان ولیعصر واقع شده است.

کاخ فرح آباد بنایی است که در زمان قاجار در انتهای خیابان فرح آباد یا پیروزی فعلی ساخته شده است. کاخ فرح آباد به دستور مظفرالدین شاه قاجار در دوشان تپه تهران یا فرح آباد بنا شد که در سال ۱۲۸۳ شمسی به بهره برداری رسید. کاخ فرح آباد بر اساس کاخ تروکادرو پاریس به صورت یک نیم دایره ساخته شد که دارای ایوان های روباز در دور تا دور بنا می باشد.

کاخ بهارستان یا عمارت بهارستان یا دارالشورای ملی ایران که محل برگزاری نشست های مجلس شورای ملی بوده است از قرن سیزدهم هجری ساخته شده است. در سال ۱۲۸۹ میرزا حسین خان سپهسالار ساخت عمارت های بزرگی مثل کاخ بهارستان در زمین های بهارستان را شروع کرد. مهمترین ساختمان هایی که میرزا حسین خان سپهسالار ساخت همین کاخ بهارستان بود که محل زندگی سپهسالار نیز در همین عمارت بود. کاخ بهارستان امروزه به عنوان ساختمان مشروطه یا مجلس شورای ملی شناخته می شود. بعد از مرگ سپهسالار ، ناصرالدین شاه عمارت بهارستان را تصرف کرد و تا سال ۱۳۰۹ عمه ناصرالدین شاه و دختر فتحعلی شاه که همسر سپهسالار نیز بود به نام قمر السلطنه در این کاخ زندگی می کرد.

عمارت باغ فردوس که در نزدیکی میدان تجریش در خیابان ولیعصر در محله شمیران است و در سال ۱۲۶۴ به دستور محمدشاه قاجار ساخته شد ولی به علت بیماری و مرگ محمدشاه ناتمام ماند. این قصر ناتمام که محمدیه نام داشت محل فوت محمدشاه قاجار بود ولی اطرافیان محمدشاه قاجار در نزدیکی همان عمارت محمدیه ، عمارت دیگری در یک باغ احداث کردند که به باغ فردوس شهرت یافت. عمارت باغ فردوس دارای دو طبقه است که به سبک قاجاریه ساخته شده است و به گوش فیل معروف شد. در طی سالهای بعد از آن عمارت باغ فردوس تغییرات زیادی داشت و در سال ۱۳۱۶ در زمان پهلوی ، وزارت معارف زمان پهلوی آن را خرید و دبیرستان شاپور تجریش در آنجا برپا شد. در سال ۱۳۵۰ به مرکز فرهنگی و هنری تبدیل شد و بعد از انقلاب نیز در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت و در حال حاضر موسسه لغت نامه دهخدا و موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران در آنجا مستقر است.

عمارت مسعودیه که به دوره قاجار تعلق دارد در میدان بهارستان تهران می باشد. باغ عمارت مسعودیه به دستور مسعود میرزا که حاکم اصفهان بود ساخته شد. مسعود میرزا پسر ناصرالدین شاه بود که به ظل السلطان شهرت داشت. باغ مسعود میرزا در سال ۱۲۹۵ در زمینی به مساحت ۴ هزار متر مربع ساخته شد. گچبری و کاشی کاری و نقاشی های دیواری و خطاطی های این ساختمان از ویژگی های معماری عمارت مسعودیه است. بخش های مختلف عمارت مسعودیه شامل عمارت دیوان خانه ، عمارت سفره خانه ، حیاط سید جوادی ، عمارت سید جوادی ، حیاط مشیری ، عمارت مشیرالدوله ، حیاط خلوت ، عمارت حیاط خلوت ، عمارت سر در پیاده رو ، عمارت سر در کالسکه رو ، باغ دیوان خانه و … است.

کاخ دادگستری تهران که در خیابان خیام تهران واقع است جزو بناهای تاریخی پایتخت ایران است که در زمان صدرالاشراف دومین رئیس عدلیه تهران در زمان پهلوی توسط شرکتی چکسلواکی در سال ۱۳۱۷ تا ۱۳۲۵ ساخته شد. سبک معماری بنای کاخ دادگستری به صورت نئو کلاسیک است که معمار سرشناس ارمنی گابریل گورکیان طراحی کرده است. کاخ دادگستری از چهار طرف مشرف به خیابان اصلی می باشد و مجسمه های استادان بزرگ ایرانی از جمله بانوی عدالت و انوشیروان دادگر می باشد.

کاخ شهربانی تهران در سال ۱۳۱۵ در میدان مشق یا باغ ملی تهران ساخته شد. این کاخ برای اداره شهربانی بود که با روی کار آمدن رضا شاه و درخواست او برای راه اندازی نهادهای مدنی مدرن مثل دادگستری و ثبت احوال و بانک و ادارات دولتی ساخته شد. سبک معماری کاخ شهربانی تهران به صورت نئو کلاسیک رضاشاهی است که توسط قلیچ باقلیان ساخته شد. کاخ شهرداری دارای سه طبقه در ۲۱ هزار متر مربع است که آئینه کاری و گچ بری های زیبای بر در و دیوار این کاخ دیده می شود.

کاخ سنا یا ساختمان مجلس سنا که بعد ها به ساختمان مجلس شورای اسلامی تبدیل شد در سال ۱۳۳۲ تا ۱۳۳۷ در زمان پهلوی دوم ساخته شد که در خیابان سپه تهران یا امام خمینی تهران قرار دارد. کاخ سنا در نزدیکی کاخ مرمر و روبروی دانشگاه افسری است. پلکان ورودی کاخ سنا شبیه پلکان ورودی کاخ های هخامنشی است. پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ کاخ سنا به محلی برای برگزاری نشست های مجلس خبرگان تبدیل شد و سپس به مجلس شورای اسلامی واگذار گردید و بعد از انتقال مجلس به میدان بهارستان ، کاخ سنا برای گردهمایی های دولتی و جلسات سالانه مجلس خبرگان کاربرد دارد.

کاخ جوانان تهران که یک مکان فرهنگی و هنری است و در زمان پهلوی به دستور محمدرضا شاه ساخته شد که از این کاخ برای آموزش و فعالیت های فرهنگی و هنری در زمان اوقات فراغت جوانان استفاده می شد. کاخ جوانان در تهران و چند شهرستان دیگر ساخته شد که اولین آن در تهران و در سال ۱۳۴۵ افتتاح شد. کاخ جوانان تهران در جاده قدیم شمیران بود که هدف آن ایجاد محیطی مناسب برای رشد و پرورش استعداد جوانان فعال و با استعداد بود. شعبه های دیگر کاخ جوانان در جنوب و غرب تهران ، در تبریز ، در رشت ، در رضائیه ، در کرمان ، در ساری ، در پارک فرح آباد ، در سنندج و در شهر ری بود. بعد از انقلاب تمام این ساختمان ها به نفع سازمان ملی امور جوانان مصادره شد و به بخش فرهنگی سپاه پاسداران تحویل شد که مراسم مذهبی اسلامی در آن برپا می شد.

کاخ مظفری دارآباد که در دوره قاجار ساخته شده است در خیابان دارآباد تهران و در نزدیکی بیمارستان مسیح دانشوری است. کاخ مظفری دارآباد در سال ۱۳۸۰ ثبت آثار ملی ایران شد.

کاخ ثابت پاسال که به کاخ ورسای ایران یا قصر سنگی نیز معروف است متعلق به دوران پهلوی است که قبل از انقلاب متعلق به سرمایه داری معروف بوده است که بعد از انقلاب مصادره شده است. کاخ ثابت پاسال بزرگترین خانه تهران در خیابان آفریقا یا نلسون ماندلا بوده است که بر اساس معماری قصر پتی تریانو در ورسای بنا شده است. ساخت کاخ ثابت پاسال در سال ۱۳۴۰ به اتمام رسید و دارای استخر بسیار بزرگ و یک جوی آب داخل خانه است. بعد از انقلاب این خانه به نفع دولت مصادره شد و برای مدتی محل نگهداری قاچاق چیان مواد مخدر و سپس محل نگهداری از زنان روسپی نجات یافته از شهر نو بود.

کاخ یاقوت یا قصر یاقوت در زمان ناصرالدین شاه قاجار و در سی و نهمین سال پادشاهیش در تهران ساخته شد. کاخ سرخه حصار یا عمارت قصر یاقوت نیز نام های دیگر کاخ یاقوت است که دارای بخش های قصر بیرونی و حرم خانه سلطنتی بود. کاخ یاقوت در سال ۱۲۶۲ شمسی ساخته شد و دارای کاروانسرا و سرباز خانه و گرمابه است.  معماری کاخ یاقوت بر اساس معماری اروپایی است که برای میزبانی از اشخاصی مثل ملکه انگلستان و پاپ ساخته شده است. در سال ۱۳۳۶ کاخ یاقوت به بیمارستان ریوی تبدیل شد و در نهایت در سال ۱۳۵۵ یک بیمارستان عمومی شد.

کاخ عشرت آباد یا عمارت کلاه فرنگی عشرت آباد که در زمان قاجار ساخته شده است در شرق تهران در میدان عشرت آباد قرار دارد. کاخ عشرت آباد در سال ۱۲۹۱ به دستور ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد که بین میدان بهارستان و زندان قصر قرار داشت. باغ عشرت آباد دارای کوشک های بزرگ و حوض و چشمه های زیادی بود که عمارت عشرت آباد در آن ساخته شد. الگوی معماری کاخ عشرت آباد بعد از سفر ناصرالدین شاه به اروپا بر اساس معماری ایرانی و غربی ساخته شد. عمارت عشرت آباد هنگامی که مورد بازسازی قرار گرفت به موزه دهه فجر تبدیل شد.

شمس العماره که به دوره قاجار تعلق دارد و از بناهای تاریخی شهر تهران است در کاخ گلستان قرار دارد. ساخت بنای شمس العماره در سال ۱۲۴۶ شمسی است که کاخ شاهنامه نیز نامیده شده است. بلندی و طراحی و تزئینات شمس العماره از ویژگی های بارز این بنا است. شمس العماره دارای ۵ طبقه است که ارتفاع آن به ۳۵ متر می رسد. بلندترین ساختمان شهر تهران در زمان خود بوده است و از فلز در سازه آن به کار رفته است. ساخت شمس العماره به دستور ناصرالدین شاه بوده است که بعد از سفر به اروپا در پی ساخت بناهایی شیک و با ارتفاع بلند بوده است. شمس العماره بخاطر ارتفاع بلندش برای تماشای شهر تهران توسط شاه و میهمانانش بوده است. طراح شمس العماره استاد علی محمد کاشی بوده است که از معماری سنتی ایرانی و غربی الهام گرفته است.

موزه های تهران

سفر به تهران

موزه آبگینه و سفالینه از موزه های بسیار زیبای شهر تهران می باشد که در خیابان سی تیر واقع شده است. موزه آبگینه و سفالینه تهران در زمان قاجار ساخته شد و موزه ای تخصصی برای شیشه و سفال است. ساختمان موزه آبگینه و سفالینه تهران به صورت هشت ضلعی است و ۷ هزار متر مربع مساحت دارد. این موزه در دو طبقه و پنج تالار با طرح های زیبا در پنجره ها و درب های آن ساخته شده است. معماری موزه آبگینه و سفالینه بر اساس معماری اروپایی و ایرانی است که پلکان آن از معماری روسی نشأت گرفته است. منبت کاری و آینه کاری و گچبری های زیبای این موزه برای تماشاگران و بازدید کنندگان بسیار جذاب است.

باغ موزه نگارستان در سال ۱۲۲۲ قمری به عنوان اقامتگاهی تابستانی برای فتحعلی شاه قاجار ساخته شد که سبک آن به صورت کلاه فرنگی می باشد و دو عمارت در باغ موزه نگارستان به نام دلگشا و تالار قلمدان وجود دارد. باغ موزه نگارستان که از بناهای قدیمی شهر تهران است دارای چهار تالار و یک کتابخانه با چهار سالن و همچنین ۶۴ اتاق است که تالارهای این باغ موزه دارای نقوش طلایی و آینه کاری است. نقاشی های پرتره هنرمندانی چون میرزا جانی نقاش و عبدالله نقاش باشی و میرزا بابا نقاش در یکی از تالارهای باغ موزه نگارستان برای تماشا گرد آوردی شده است.

باغ موزه هنر ایرانی یا باغ سپهبد که در منطقه الهیه تهران واقع شده است از جاذبه های گردشگری شهر تهران است. باغ موزه هنر ایرانی در سال ۱۳۱۰ در زمان رضاشاه ساخته شد. باغ موزه هنر ایرانی در ابتدا یک باغ شخصی متعلق به همسر سپهبد امیر احمدی بوده است که بعد از انقلاب با واگذاری به خانه سینما به صورت یک موزه در آمده است. فعالیت باغ موزه هنر ایرانی رسما به عنوان موزه از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است. ماکت های آثار باستانی و جاذبه های گردشگری ایران از جمله هشت بهشت ، کاروانسرای مهیار ، شمس العماره ، چهل ستون ، سی و سه پل ، قره کلیسا ، گنبد باغ فین کاشان ، نقش رستم ، برج آزادی ، برج میلاد ، گنبد سلطانیه ، گنبد قابوس و مقبره دانیال نبی در باغ موزه هنر ایرانی به نمایش گذاشته شده است.

باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه دفاع مقدس در کنار مجموعه باغ کتاب تهران و در نزدیکی کتابخانه ملی ایران و فرهنگستان جمهوری اسلامی و مصلای تهران و باغ هنر تهران در اراضی عباس آباد با زیربنایی حدود ۲۰۵ هزار متر مربع ساخته شده است. باغ موزه دفاع مقدس از جاذبه های گردشگری شهر تهران است که بخش های زیادی از جمله دریاچه مصنوعی ، باغ راه ، تالارهای هفتگانه ، آبنمایش ، سالن آمفی تئاتر دارد. تالارهای هفتگانه باغ موزه دفاع مقدس شامل تالار پروانه ها ، تالار آستانه ، تالار حیرت و حقانیت ، تالار دفاع ، تالار آرامش ، تالار شهادت ، تالار پیروزی و تالار سرانجام است.

باغ موزه قصر تهران که ابتدا زندان قصر بوده است و در حال حاضر به باغ موزه قصر تبدیل شده است در خیابان پلیس واقع در بزرگراه شهید صیاد شیرازی است. زندان قصر در سال ۱۳۰۸ به دست رضا شاه بازگشایی شد و ۸۰۰ زندانی گنجایش داشت. در سال ۱۳۸۳ زندان قصر تعطیل شد و بخش هایی از آن به دست شهرداری تخریب شد و با ثبت زندان قصر به عنوان آثار ملی در سازمان میراث فرهنگی ، از ادامه تخریب این زندان جلوگیری شد و در سال ۱۳۹۱ به عنوان باغ موزه گشایش یافت.

باغ موزه وزیری یا غار موزه که به دست ناصر هوشمند وزیری در شمال تهران ساخته شد در زمینی به مساحت هزار متر مربع قرار دارد. غار موزه در لواسان واقع شده است. اولین غار موزه خصوصی در ایران همین موزه وزیری است که به دست استاد وزیری طراحی شده است. داستان های شاهنامه فردوسی و فولکلور ایران و فرهنگ ایرانی و سنتی که همه به دست خود استاد وزیری ساخته شده است. بسیاری از دانشجویان هنر و مردم عادی از این موزه هنری و زیبا بازدید می کنند.

تماشاگه پول اولین موزه تخصصی و دائمی سکه و اسکناس در این می باشد که در سال ۱۳۷۶ افتتاح شد. در تماشاگه پول یا موزه پول ۱۴۰۰ سکه و ۷۵۰ قطعه اسکناس و اشیا دیگری غیر از سکه و اسکناس به نمایش گذاشته شده است. بخش های دیگری مثل بخش پرچم و بخش نقشه و اطلاعات پولی و ارزی نیز در این موزه بازگشایی شده است. کتابخانه تخصصی و نمایشگاه و بانک اطلاعات نیز از بخش های دیگر تماشاگه پول است. موزه پول در بلوار میرداماد قرار داشت ولی در حال حاضر به پارک ارم منتقل شده است.

تماشاگه تاریخ که موزه ای است که آثار مربوط به تاریخ معاصر ایران یعنی حدود دویست سال گذشته را به نمایش گذاشته است. تماشاگه تاریخ دارای ظروف و اشیائی است که که متعلق به ناصرالدین شاه و تابلوهای کمال الملک و .. است می باشد. تماشاگه تاریخ سه طبقه دارد که شامل سفره خانه ، چایخانه و نگارخانه و کتابخانه می شود. موزه تماشاگه تاریخ در خیابان ولیعصر بالاتر از بلوار میرداماد قرار دارد.

تماشاگه زمان که منزل حسین خداداد بوده است به دوره قاجار تعلق دارد. موزه زمان یا تماشاگه زمان دارای ابزارهای گاه شماری و زمان سنجی است که نخستین موزه ساعت در ایران است. موزه زمان در زمینی به مساحت ۵ هزار متر مربع با ۷۰۰ متر مربع بنا و دو طبقه ساخته شده است. سیر تکاملی ساعت های مکانیکی از قرن های گذشته تا کنون را در موزه زمان می توانید مشاهده کنید. انواع ساعت جیبی و رومیزی و کارت زنی و ساعت کشتی و شیفت نگهبانی و ساعت های متعلق به شخصیت های مهم تاریخی و سیاسی در این موزه به چشم می خورد.

تخت طاووس نادری که نام تخت سلطنتی نادر شاه بوده است که به عنوان غنیمت جنگی از هنر با خود آورده است و روی آن طرح دو طاووس پر گشوده دارد. این تخت طاووس دارای جواهرات گرانبهایی مثل یاقوت و زمرد و مروارید است که برای شاه جهان پادشاه گورکانی هند در سده هفدهم میلادی ساخته شده است. بعد از کشته شدن نادرشاه افشار و هرج و مرج ، گردانا خراسان تخت طاووس را تخریب کرد و جواهرات آن را به یغما برد. در زمان فتحعلی شاه قاجار تختی دیگر ساخته شد که به تخت طاووس شهرت یافت.

موزه جواهرات ملی ایران در ساختمان بانک مرکزی ایران واقع شده است. در زمان صفویان ، پادشاهان صفوی به جمع آوری و حفظ جواهرات پرداختند . در حمله مغول بخش زیادی از این جواهرات غارت شد که نادرشاه آن ها باز پس گرفت. در زمان قاجار بخش زیادی از جواهرات گردآوری شده در کاخ گلستان نگهداری می شد که در زمان رضاشاه پلهوی این جواهرات به کاخ مرمر انتقال یافت.

موزه مقبره که حاوی آثار مربوط به سید روح الله خمینی است در مساحتی حدود ۱۵ هزار متر مربع در حال ساخته شدن است. حرم سید روح الله خمینی که مرقد امام خمینی می باشد در نزدیکی بهشت زهرای تهران قرار دارد. مجموعه های فرهنگی زیادی در کنار حرم امام خمینی از جمله موزه و شهر آفتاب و دانشگاه ساخته شده است . موزه مقبره که حاوی آثار مربوط به سید روح الله خمینی است در مساحتی حدود ۱۵ هزار متر مربع در حال ساخته شدن است. بخش های دیگر این آرامگاه شامل بیمارستان مقبره ، دانشگاه آزاد و دانشگاه شاهد ، هتل ۵ ستاره ، فروشگاه های زنجیره ای ، شهربازی تهران ، شهرک سلامت ، شهر آفتاب ، پارکینگ و ایستگاه خط یک متروی تهران است.

خانه شهید رجایی که منزل شهید رجایی در خیابان ایران یا خیابان عین الدوله است در سال ۱۳۷۵ ثبت آثار ملی ایران شد. خانه شهید رجایی تبدیل به موزه شهید رجایی شده است و آثار محمدعلی رجایی ، میز کار و وسایل شخصی و محل پذیرایی از میهمانان داخلی و خارجی را به نمایش گذاشته است. ساده زیستی از نقاط برجسته موزه شهید رجایی است.

موزه عبرت یا زندان کمیته مشترک ضد خرابکاری ساختمانی است که در باغ ملی تهران قرار دارد. این ساختمان در زمان پهلوی به عنوان زندان زنان و زندان کمیته مشترک ضد خرابکاری استفاده می شده است. در سال ۱۳۵۷ بعد از انقلاب اسلامی نام این ساختمان به بازداشتگاه توحید تغییر کرد و بعد تر در سال ۱۳۸۱ به موزه عبرت تبدیل شد. بخش های این زندان شامل اتاق نگهداری البسه ، محوطه اصلی زندان ، اتاق شکنجه ، شکنجه گران ، زیر ۸ یا اتاق تمشیت و محل ملاقات زندانیان بوده است.

کاخ شهوند یا کاخ سبز در ضلع شمال غربی سعد آباد است که یکی از کاخ های زیبای شهر تهران و حتی ایران است که در سال ۱۳۰۷ به عنوان محل زندگی رضاشاه پهلوی مورد استفاده قرار گرفت. کاخ شهوند در زمان قبل از رضا خان متعلق به شخصی به نام علیخان بود که بر اساس تپه علیخان نام گذاری شده بود. خاتم کاری و معماری و تزئینات و نقاشی های این کاخ و استفاده از سنگ های معدنی سبز در این بنا باعث زیبایی منحصر به فردی شده است. کاخ شهوند اولین کاخ مجموعه سعد آباد است که در دوره پلهوی مورد استفاده قرار گرفت. کاخ شهوند یا کاخ سبز دارای بخش های زیادی است از جمله سالن پذیرایی ، اتاق خواب با سرویس ، سالن نهار خوری که در زمان محمدرضا شاه پهلوی برای پذیرایی از میهمانان خارجی دربار استفاده می شده است.

کتابخانه و موزه ملی ملک از موزه های خصوصی ایران است که وقف حسین آقا ملک می باشد و در سال ۱۳۱۶ تاسیس شده است . قطعه زمینی در باغ ملی تهران در سال ۱۳۲۳ شمسی برای ساخت کتابخانه و موزه وقف شده است که در سال ۱۳۶۴ آغاز به ساخت بنا کردند و در سال ۱۳۷۵ این بنا افتتاح شد. موزه ملی ملک یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور می باشد که نسخه های خطی زیادی با موضوعات مختلف در آن نگهداری می شود. موزه ملی ملک در خیابان امام خمینی تهران یا خیابان سپه سابق ، کنار ساختمان امور خارجه قرار دارد.

مجموعه های زیادی در موزه ملی ملک قرار دارد که می توان به مجموعه سکه که حدود ۳ هزار قطعه می باشد و از قرن ششم قبل از میلاد تا دوران اسکندر و عباسی و عثمانی و … جمع آوری شده است. مجموعه دیگری که آثار هنری از جمله تابلوهای نقاشی کمال الملک و هاید خان تجویدی و … است در این موزه وجود دارد. مجموعه تمبر و مجموعه هنر لاکی ، مجموعه بانو ملک و مجموعه آثار خوشنویسی از هنرمندان نامی ایران در این موزه نگهداری می شود.

کوشک احمد شاهی در کاخ نیاوران است که به دوره قاجار تعلق دارد. خانواده محمدرضا پهلوی در این کوشک اقامت داشته اند و در زمان احمدشاه قاجار نیز به عنوان خوابگاه ییلاقی او استفاده می شده است. در حال حاضر اشیاء بسیار نفیسی در این مجموعه نگهداری می شود از جمله اشیای چوبی و برنز و نقره و عاج و فسیل حیوانات و سنگ های قیمتی که اکثر آنها هدایای روسای کشورهای دیگر به شاه های ایران بوده است. موزه داخل کوشک احمد شاهی از سال ۱۳۷۹ برای بازدید عموم گشایش یافت.

موزه آبکار از ساختمان های مجموعه کاخ سعد آباد است که خیلی هم قدیمی نیست. در زمان قبل از انقلاب ، موزه آبکار به کاخ لیلا پهلوی شهرت داشت که در سال ۱۳۷۳ به موزه مینیاتور آبکار تغییر کاربری داد. اتاق های کاخ لیلا پهلوی به تالارهای موزه تبدیل شدند و اشیای دیدنی در این موزه به نمایش گذاشته شد. موزه های دیگری در اطراف موزه آبکار قرار دارد از جمله موزه نظامی در شمال ، موزه بهزاد در جنوب ، کاخ موزه ملت در غرب و فضای سبز نیز در شرق این موزه که در وردی چوبی آن به سبک درب های زمان قاجار با نقش و نگار ساخته شده است.

موزه آثار طبیعی و حیات وحش ایران در خیابان آجودانیه در محدوده دارآباد است که در قبل از انقلاب یکی از کاخ های شمس پهلوی بوده است که میهمانان خود را به این کاخ می برده است. در سال ۱۳۷۲ این کاخ به موزه آثار طبیعی و حیات وحش ایران تبدیل شد. مجسمه دایناسور گیاهخوار که در زمان ژوراسیک در ایرن زیست گاه داشته است و از شمشک کرمان پیدا شده است را در این موزه نگهداری می کنند. بخش آبزیان و پرندگان و پستان داران ، بخش زمین شناسی ، سالن پروانه ها ، کارگاه تاکسیدرمی از بخش های مختلف موزه آثار طبیعی و حیات وحش ایران می باشد.

موزه آثار طبیعی و حیات وحش ایران

موزه آزادی داخل برج آزادی قرار دارد که دارای اشیا و وسایل مختلفی از دوره های مختلف ایران مثل دوره هخامنشیان ، دوره اشکانیان ، دوره ساسانیان و دوره های اسلامی است . این اشیا مثل شروف سفالی و مفرغی و فرش و نقاشی و …می باشد.

موزه ارتباطات که موزه پست و تلگراف نیز نامیده می شود در ساختمان قدیمی اداره پست ایران است. نمونه هایی از نوشت افزارها و ابزارها و بسته های پستی قدیمی و چاپارها و تلفن های نخستین که به صورت هندلی شماره گیری می کردند و تمبرها و تلگرام های مورس و ابزار دیگر ارتباطی مثل کبوتر نامه بر و ماهواره های امروزی را به نمایش گذاشته است. موزه ارتباطات در سال ۱۳۶۹ افتتاح شد ولی بنای این موزه متعلق به سالهای ۱۳۱۳ است که در خیابان سپه تهران به شیوه معماری ملی در زمان رضاشاه برای اداره پست و گمرک ساخته شده بود.

موزه استاد صنعتی یا موزه ۱۳ آبان یا موزه هلال احمر که قبل از انقلاب موزه شیر و خورشید نامیده می شده است در شهر تهران است که برای نمایش آثار علی اکبر صنعتی بر پا شده است. علی اکبر صنعتی در سال ۱۲۹۵ در شهر کرمان متولد شد که بزرگ شده یک پرورشگاه می باشد. موزه استاد صنعتی در سال ۱۳۲۵ افتتاح شد که شش هزار تابلو و هزار تندیس سنگی و گچی و برنزی از اشخاص مشهور علمی و ادبی ایران را در خود جای داده است. بخش های مختلف موزه استاد صنعتی شامل سالن تئاتر و شهر فرنگ و نمایشگاه تک چهره ها و موزه مردم شناسی است.

عمارت و بنای موزه استاد صنعتی از عمارت های دوره قاجار است که در میدان توپخانه تهران واقع است. موزه استاد صنعتی قبل از انقلاب متعلق به جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران بود که در حال حاضر متعلق به جمعیت هلال احمر ایران می باشد.

موزه اسقف اعظم آرداک مانوکیان یک موزه مردم شناسی ارامنه در شهر تهران است که در سال ۲۰۰۸ نام اسقف اعظم آرداک مانوکیان را به خود گرفت. در موزه اسقف اعظم آرداک مانوکیان لوازم و اشیاء مراسم مذهبی در کلیساها  دیرهای ارامنه ایران و لباس های سنتی آنها در طول تاریخ  و همچنین تندیس هایی که لیلیت تریان مجسمه ساز مشهور به این موزه اهدا کرده است. موزه اسقف اعظم آرداک مانوکیان در سال ۱۳۸۷ به طور رسمی آغاز به کار کرد.

موزه امام علی از موزه های استان تهران می باشد که در سال ۱۳۸۲ در چهار طبقه افتتاح شد. آثار مذهبی و دینی و تابلوهای نقاشی و نقاشی های قهوه خانه ای و پرده خوانی در این موزه نگهداری می شود. در طبقه همکف موزه امام علی پرده کعبه که به ایران اهدا شده بود را به نمایش گذاشته است. آثار خوشنویسی و آثار نویسندگان و شعرای مذهبی در این موزه به نمایش گذاشته شده است. موزه امام علی در خیابان ولیعصر بالاتر از میر داماد در بلوار اسفندیار واقع شده است.

موزه ایران باستان در خیابان سی تیر در میدان مشق تهران است که اولین موزه ایران بوده است که به شکل یه بنای مستقل ساخته شده است. موزه ایران باستان در سال ۱۳۱۳ تا ۱۳۱۶ به دستور رضا شاه ساخته شد که معمار آن آندره گدار فرانسوی بوده است. سر در ورودی موزه ایران باستان به شکل ایوان کسری در شهر تیسفون است که در زمان ساسانیان ساخته شده است. دست ساخته های زمان پارینه سنگی و دوران پارینه سنگی میانی و دوران نوسنگی در این موزه به چشم می خورد. موزه ایران باستان تهران در مجموعه تاریخی باغ ملی در خیابان امام خمینی قرار دارد.

سفر به تهران

موزه تنوع زیستی تهران که در پارک طبیعت پردیسان در سال ۱۳۸۳ در کنار امور اصلی سازمان حفاظت محیط زیست ایران تاسیس شد و هدف آن ایفای نقش موثر در آموزش و پژوهش و اطلاع رسانی امور محیط زیست به گروه های مختلف دانشجویی و دانش آموزی و علاقمندان به محیط زیست بوده است. طرح موزه تنوع زیستی تهران توسط احمد گشایشی ریخته شد و معمار آن نیز خود ایشان بوده است.

موزه جهان نما در کاخ نیاوران تهران است که به کاخ صاحبقرانیه نیز بسیار نزدیک است. موزه جهان نما در سال ۱۳۵۵ برای هدایای فرح پهلوی ساخته شد که از کشورهای مختلف به او اهدا می شد. موزه جهان نما دارای آثار هنری قبل از تاریخ و آثار هنرهای تجسمی معاصر ایران و جهان است. موزه جهان نما در سال ۱۳۷۶ رسما گشایش یافت و آثاری مثل مفرغ های لرستان ، هنرهای سرخپوستان آمریکای شمالی ، سفالینه های املش و آثاری از دوران پیشا کلمبی در آن وجود دارد. آثار هنرمندانی مثل سالوادور دالی، مارک شاگان ، آمادئو مودیلیانی و پابلو پیکاسو در موزه جهان نما به چشم می خورد.

موزه حشره شناسی هایک میرزایانس در سال ۱۳۲۴ تاسیس شد. موزه حشره شناسی هایک میرزایانس توسط وزارت کشاورزی به صورت یک آزمایشگاه افتتاح شد که به بررسی آفات و بیماری های گیاهان و رده بندی حشرات می پردازد. موزه حشره شناسی هایک میرزایانس توسط هایک میرزایانس تاسیس شد که بعد از مرگ ایشان در سال ۱۳۷۸ نام ایشان به موزه اختصاص یافت. در موزه حشره شناسی هایک میرزایانس حدود ۴ میلیون حشره ایرانی و حشرات دیگر از نواحی گرمسیری جهان دارد که گنجینه بسیار خوبی برای تشخیص حشرات و آفات حشره ای و آفات گیاهان است.

موزه دکتر حسابی از موزه های تهران است که محل زندگی و منزل شخصی دکتر حسابی بوده است که بعد از مرگ ایشان در سال ۱۳۷۱ به موزه تبدیل شده است. وسایل شخصی و عکس های قدیمی و مدارک و مدارج علمی و تحصیلی و تقدیرنامه ها و لوح های سپاس و نشان هایی که به دکتر حسابی تقدیم شده است در این موزه نگهداری می شود و برای تماشای عموم آزاد است. موزه دکتر حسابی در خیابان مقصود بیک است که قبلا چهارراه دکتر حسابی نام داشت. بنای این موزه در سال ۱۳۱۰ ساخته شده است و دارای دو بخش فرهنگی و علمی است که به مدیریت ایرج حسابی پسر دکتر حسابی اداره می شود.

موزه دوران اسلامی که در خیابان امام خمینی تهران قرار دارد شامل سه طبقه است که طبقه همکف آن محل اجتماعات و نمایشگاه های موقت است و طبقه اول و دوم که ۷ تالار دارد شامل تالار قرآن ، تالار صفوی ، تالار تیموری ، تالار قاجار ، تالار صدر اسلام ، تالار سلجوقی و تالار ایلخانی است که بر اساس زمان مرتب شده است. موزه دوران اسلامی در سال ۱۳۲۳ شمسی در محوطه موزه ملی ایران با الهام از کاخ ساسانی بیشاپور ساخته شد.

موزه رسام عرب زاده که در واقع موزه فرش رسام عرب زاده است یک موزه فرش است که از موزه های مشهور شهر تهران می باشد . موزه رسام عرب زاده در خیابان پاسداران بوستان یکم قرار دارد که در سال ۱۳۴۵ نمایشگاهی از فرش های و طرح های خود را در کارگاه خصوصی خودش برپا کرد. در سال ۱۳۵۶ رسام عرب زاده ، فرش های نفیس و زیبایی را برای موزه انتخاب کرد که در گردهمایی ها و سمینارهای زیادی در داخل و خارج از کشور از جمله در شهر بن آلمان شرکت کرد. در سال ۱۳۷۳ رسما موزه فرش رسام عرب زاده با همکاری شهرداری تهران تاسیس شد که ۶۶ قطعه فرش اصیل ایرانی به این مجموعه اهدا شد. در حال حاضر موزه فرش رسام عرب زاده ، هم به صورت موزه و هم به صورت آموزشگاه فرش بافی مشغول فعالیت است و دختر رسام عرب زاده یعنی ژیلا عرب زاده به تعلیم و رواج فرش ایرانی همت گماشته است.

موزه رضا عباسی کاشانی که در خیابان شریعتی تهران واقع است در سال ۱۳۵۶ افتتاح شد که آثار نقاش مشهور رضا عباسی کاشانی است که در دوره صفویه زندگی می کرده است. موزه رضا عباسی شامل آثار هنری از قبل از اسلام و آثار هنری دوره اسلامی و تالار نگارگری و خوشنویسی است. موزه رضا عباسی شامل سه طبقه است که طبقه اول به آثار نگارگری و خطاطی و بخش های کهن ترین شاهنامه دموت مربوط به قرن هشتم هجری است. طبقه دوم شامل آثار دوره اسلامی است و طبقه سوم به آثار پیش از اسلام و کتابخانه اختصاص دارد. آثاری از دوران هخامنشیان و ظروف سیمین دوره ساسانی در این طبقه به چشم می خورد. موزه رضا عباسی در خیابان شریعتی تهران نرسیده به پل سید خندان قرار دارد.

موزه سکه تهران در سال ۱۳۴۲ توسط مدیرعامل بانک سپه در آن زمان که فرج الله آق اولی بود تاسیس شد. سکه های دوران مختلف ایران از زمان هخامنشیان تا دوره معاصر را به نمایش گذاشته اند. سکه های خارجی از جمله یادبود بازی های المپیک و بازی های آسیایی تهران نیز در این موزه نگهداری می شود. گالری سکه سیر و تکامل سکه را از قبل از کشف فلز و نخستین سکه های ضرب شده در آسیا تا سکه های تاریخ حاضر را نگهداری می کند. موزه سکه تهران شامل بخش دیگری به عنوان گالری بانک سپه نیز هست که نخستین بانک ایران بوده است و تصاویر و روند شکل گیری نخستین بانک ایرانی و تحولات آن را در طول دوران مختلف نشان می دهد.

موزه سکه تهران

موزه سینمای ایران که شامل عکس ها و اسناد و تجهیزات سینما در شهر تهران است. موزه سینمای تهران برای حفظ آثار و گردآوری میراث سینمای ایران در سال ۱۳۷۳ برپا شد که زیر نظر شهرداری تهران است. موزه سینمای تهران در خیابان لاله زار در ساختمانی قدیمی در کوچه پیرنیا برپا شده است. محل فعلی موزه سینمای ایران در باغ فردوس است که در سال ۱۳۸۱ از محل قبلی خود انتقال یافت.

موزه شهدا تهران ، آثار به جا مانده از کشته شدگان و شهدای جنگ ایران و عراق و اتفاقات انقلاب اسلامی و شهدای دیگری که در جمهوری اسلامی کشته شده اند را به نمایش می گذارد. موزه شهدا در سال ۱۳۵۷ توسط بنیاد شهید برپا شده است که شامل عکس و دفترچه خاطرات و مدارک تحصیلی و سجاده و تسبیح و قرآن و وصیت نامه و عینک و نوار و مقاله و کتاب و … از ۷۰۰ شهید می باشد. موزه شهدای تهران در خیابان طالقانی جنب خیابان فرصت قرار دارد.

موزه صبا از موزه های شهر تهران است که در خانه شخصی ابوالحسن صبا است که در سال ۱۳۵۳ به موزه تبدیل شد. ابوالحسن صبا از هنرمندان برجسته موسیقی ایرانی است که نوازنده و آهنگساز چیره دستی است. موزه صبا در خیابان ظهیر الاسلام در کوچه صبا واقع شده است که متاسفانه بازدید زیادی از آن انجام نمی شود. بخش های مختلف موزه صبا شامل بخش سازها و لوازم شخصی و آثار استاد صبا ، بخش کارهای دستی همسر استاد صبا  که شامل تندیس و لباس های محلی و سنتی ایران قدیم می باشد .

موزه صلح تهران با هدف ترویج فرهنگ صلح و پیامدهای ناگوار جنگ و آثار زیانبار آن بر انسان و محیط زیست را برپا شده است. موزه صلح تهران عضو شبکه بین المللی موزه های صلح است که مکانی برای نگهداری و تماشای اشیای تاریخی جنگ و گفتگو و فرهنگ سازی برای صلح است. موزه صلح تهران در پارک شهر واقع شده است که توسط اعضای انجمن حمایت از قربانیان سلاح های شیمیایی بنیان گذاری شده است. بسیاری از کسانی که در آنجا مشغول به فعالیت هستند خودشان قربانیان حملات شیمیایی هستند که به صورت داوطلبانه در آنجا کار می کنند. بخش های مختلف موزه صلح تهران شامل کتابخانه صلح ، گالری هنر برای صلح ، کارگاه های آموزشی ، بخش موزه مجازی ، استودیوی ثبت تاریخ شفاهی است.

موزه عکس خانه شهر تهران که اولین موزه تخصصی تاریخ عکاسی در خاورمیانه است به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران وابسته است. موضوع تخصصی موزه عکسخانه شهر ، برپایی و نمایش گنجینه عکس و میراث تصویری عکاسی است که شامل کارت پستال و نگاتیوهای شیشه ای و و دوربین و بازار عکاسی است. دوربین های استودیویی ، دورین های جعبه ای ، دوربین های فانوسی ، دوربین های استریوسکوپ یا جهان نما ، دوربین های فیلم فوری ، دوربین های رفلکس و غیر رفلکس تک لنزی و دو لنزی و دوربین های دولنزی انعکاسی و دوربین های مینیاتوری در این موزه نگهداری می شود.  

سفر به تهران

موزه فرش ایران که به دستور فرح پهلوی در شهر تهران ساخته شد در سال ۱۳۵۶ به صورت رسمی و به دست خود فرح پهلوی بازگشایی شد. موزه فرش ایران در پارک لاله تهران واقع شده است که هدف آن گردآوری سوابق تاریخی هنر و صنعت فرش ایرانی است که شامل انواع فرش و گیم و قالی و قالیچه می شود. موزه فرش ایران که در خیابان کارگر شمالی در پارک لاله تهران قرار دارد در مساحتی حدود ۳۴۰۰ متر مربع با طراحی عبدالعزیز فرمانفرمائیان بنا شد. موزه فرش ایران شامل انواع قالی ایرانی از قرن نهم هجری تا اکنون است که برای پژوهشگران تاریخی و هنری گنجینه بسیار خوبی به حساب می آید. قالی کاشان ، قالی کرمان ، قالی اصهفان ، قالی تبریز ، قالی خراسان ، قالی کردستان و … در این موزه به نمایش گذاشته شده است.    

موزه فرش ایران

موزه علوم و فناوری ایران که در سال ۱۳۵۶ تاسیس شد از موزه های شهر تهران است که توسط وزارت علوم و تحقیقات و فناوری اداره می شود. موزه علوم و فناوری ایران به بازسازی و نمایش دستاوردهای علمی ایران در دوره های مختلف قبل و بعد از اسلام می پردازد.   

موزه کتاب و میراث مستند ایران که از بخش های مختلف سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران می باشد شامل آثار تاریخی ارزشمند از جمله نسخه خطی و کتاب های نفیس و کمیاب و آثار مشاهیر است. موزه کتاب و میراث مستند ایران در سال ۱۳۹۴ در زیرزمین کتابخانه ملی ایران در بزرگراه حقانی تهران بازگشایی شد. بخش های مختلف موزه کتاب و میراث مستند ایران شامل نمایشگاه های دائمی و دوره ای و سالن نمایش و همایش و کنفرانس است. قبل از راه اندازی موزه کتاب و میراث مستند ، آثار ارزشمند آن به صورت مستقل در تالارهای مختلف به نمایش در می آمد.  

موزه گرافیک ایران که در عمارت ارباب هرمز در منطقه تهران پارس شهر تهران قرار دارد اولین موزه طراحی گرافیک در آسیا است که تاریخ طراحی گرافیک را نشان می دهد. موزه گرافیک ایران در سال ۱۳۷۹ تاسیس شد و در طی ارطلاعیه هایی برای یافتن تاریخ گرافیک ایران که در گذر زمان گم شده بود به جمع آوری آثار مربوط به گرافیک در ایران کرد. با دریافت آثار و مرمت و نگهداری در سال ۱۳۹۰ با حدود ۶ هزار اثر که شامل انواع پوستر و آرت ورک و اعلان های تک رنگ قدیمی ، کتاب و کاتالوگ و مجلات هنری ، عکس و فیلم و ابزار و بسته بندی در سالهای دور و آرشیو کارهای هنرمندان گرافیست در این موزه به چشم میخورد.

موزه ماشین های اداری سفیر یک موزه خصوصی است که به همت فرشاد کمال خانی در سال ۱۳۸۷ شمسی برپا شده است. بیش از ۸۰ اثر ارزشمند برای تحریر از جمله ماشین تحریرهای اولیه و پرفراژ چک و ماشین حساب و دستگاه پلی کپی و دستگاه مداد تراش و دستگاه تلگراف در این موزه برای بازدید عموم گذاشته شده است.

موزه ملی ایران که در تهران قرار دارد که در دو بخش موزه ایران باستان و موزه باستان شناسی در دو سال مجزا افتتاح شده است. موزه ایران باستان در سال ۱۳۱۶ و موزه باستان شناسی در سال ۱۳۷۵ گشایش یافت. مجموعههای باستان شناختی ایران در موزه ملی ایران نگهداری می شود. آثاری مربوط به دوره های تاریخی متعدد و جغرافیای ایران پهناور در قبل از اسلام و بعد از اسلام را شامل می شود. موزه ملی ایران با قدمتی هشتاد ساله ، موزه مادر ایران محسوب می شود که بزرگترین موزه باستان شناسی و تاریخ ایران است. در سال ۱۲۹۵ شمسی با پیشنهاد مرتضی قلی هدایت که به مرتضی قلی صنیع الدوله مشهور بود موزه ای با عنوان موزه ملی یا موزه معارف در مدرسه دارالفنون احداث شد که دارای ۲۷۰ قلم اشیای سفالی و شیشه ای و مفرغی و انواع سکه و سلاح قدیمی و انواع مهر و اشیای چوبی و کتاب و مرقعات و منسوجات می باشد. در ۱۳۰۴ اشیای موزه ملی ایران به تالار آئینه کاخ مسعودیه منتقل شد. آثار مروبط به دوران پارینه سنگی و دوره ساسانی و دوره پارینه سنگی میانی و پارینه سنگی جدید و دوره نوسنگی و عصر آهن و عصر مفرغ را دارد. بخش های مختلف موزه ملی ایران شامل کتابخانه و مرکز اسناد ، بخش پارینه سنگی ، بخش پیش از تاریخ ، بخش تاریخی ، بخش اسلامی ، بخش مهر و سکه ، بخش کتیبه ها ، بخش سفال ، بخش استخوان شناسی ، بخش مرمت ، بخش مهر و سکه ، بخش اسلامی ، بخش کتیبه ها ، بخش تاریخی و … است.

موزه ملی ایران

موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران که در سال ۱۳۸۰ در تهران و به پیشنهاد دکتر مازیار اشرفیان بناب در امیرآباد در کنار دانشکده تربیت بدنی و دانشکده زبان و ادبیات انگلیسی و دانشکده کار آفرینی دانشگاه تهران ساخته شده است. در موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران آثار دوره های پیشین و ابزار و ادوات پزشکی در دوره معاصر ایران و یافته های پزشکی دوران معاصر را به نمایش گذاشته است. بخشهای مختلف موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران شامل بخش دیرین انسان شناسی ، بخش تاریخ دندانپزشکی ، ابزار و ادوات مرتبط با پزشکی ، بخش تاریخ دامپزشکی ، بخش تاریخ پرستاری و مامایی، بخش تاریخ پزشکی در دوران دفاع مقدس ، بخش اسناد و کتب خطی پزشکی ، بخش داروسازی است . بنای موزه ملی تاریخ علوم پزشکی از بناهای به جا مانده از دوره قاجار است که به دستور امیرکبیر به عنوان اصطبل شاهی یا اصطبل جلالیه بنا شده بود.

موزه ملی قرآن کریم که موزه ای است در خیابان امام خمینی تهران یا خیابان سپه سابق که در شناساندن نسخه های خطی و آثار هنری قرآنی به صورت تخصصی برپا شده است. محل موزه ملی قرآن کریم در واقع دفتر مخصوص فرح دیبا یا فرح پهلوی بوده است که قبل از انقلاب به عنوان فرهنگسرا در کنار کاخ مرمر و کاخ سنا ساخته شده است و در بعد از انقلاب ساختمان آن تکمیل شد و به میراث فرهنگی و گردشگری تحویل داده شد. موزه ملی قرآن کریم از شمال به خیابان پاستور ، از جنوب به خیابان امام خمینی ، از شرق به خیابان ولیعصر و از غرب به خیابان فلسطین متصل است. این ساختمان در نزدیکی کاخ مرمر و ورودی موزه نگارستان می باشد.

موزه ملی مطبوعات ایران که در جنوب شهر تهران است و تاریخ مطبوعات و نشریات کشور را در ۱۸۰ سال نشان می دهد . انواع نسخه های قدیمی مطبوعات و نشریات ، دست نویس های روزنامه نگاران و لوازم عکاسی و چاپ ، ماشین های چاپ قدیمی ، انواع لوگوهای قدیمی روزنامه ها و … که در طی سالهای طولانی تغییر کرده و هر روز پیشرفته تر شده است. موزه ملی مطبوعات ایران در یک خانه قدیمی و تاریخی است که در چهار راه مولوی در شهر تهران قرار دارد. آثاری که در این موزه وجود دارد از مجموعه های دیگری مثل کتابخانه آستان قدس رضوی ، روزنامه کیهان ، روزنامه اطلاعات و کتابخانه ملی ایران گردآوردی شده است.

موزه موسیقی ایران

موزه موسیقی ایران که در میدان تجریش واقع شده است در مساحتی حدوئد ۳۶۵۰ متر مربع و زیربنایی ۱۴۰۰ متر مربعی در سه طبقه احداث شده است که برای معرفی آثار موسیقی هنرمندان و پیشکسوتان و حفظ میراث موسیقی ایرانی و ملی کشور در سال ۱۳۸۸ افتتاح شد. در دانشکده هیلدس هایم ، پروژه ای برای ایجاد بانک اطلاعاتی موسیقی ایران انجام شده است.

موزه نظامی تهران که در کاخ سعد آباد قرار دارد در سال ۱۳۱۴ شمسی به دستور رضا شاه برای همسرش تاج الملوک بنا شد و در سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۳ بازسازی شد و به پسر بزرگ اشرف پهلوی به نام شهرام اهدا شد که با کاخ شهرام شهرت یافت. کاخ شهرام بعد از انقلاب اسلامی به موزه نظامی تبدیل شد که در واقع موزه دانشکده افسری بود که به مکان جدید در این کاخ انتقال یافته بود. در سال ۱۳۶۰ موزه نظامی توسط ارتش جمهوری اسلامی بازسازی شد و در سال ۱۳۶۳ رسما به نام موزه نظامی آغاز به کار کرد.

موزه هنرهای زیبا یا کاخ موزه هنرهای زیبا که دارای نقاشی ها و تابلوهای بسیار نفیس و گرانبهایی می باشد در کاخ سعد آباد واقع شده است. موزه هنرهای زیبا در سه طبقه و مساحتی حدود ۳۶۰۰ متر مربع زیبا ساخته شده است. ساختمان موزه هنرهای زیبا در سال ۱۳۱۹ شروع به ساخت کرد که ساختمان آن به رضا شاه تعلق دارد. در سال ۱۳۲۰ با تبعید رضاشاه ساخت این موزه نیمه کاره رها شد. در سال ۱۳۴۶ دوباره شروع به ساخت کرد که به عنوان وزارت دربار استفاده شد و بعد از انقلاب به عنوان موزه به بهره برداری رسید که در سال ۱۳۶۱ نام موزه هنرهای زیبا را به خود گرفت و از سال ۱۳۶۴ برای بازدید عموم باز شد. در موزه هنرهای زیبا ۸ نقاشی از کمال الملک وجود دارد . نقاشی های دیگری از هنرمندان دیگر مثل سهراب سپهری ، فرامرز پیلارام ، حسین زنده رودی ، پروانه اعتمادی ، حسین محجوبی و نصرالله افجه ای و … نیز در موزه هنرهای زیبا نگهداری می شود. نقاشی های اروپایی نیز از نقاشانی مثل فردریک هرینگ ، ایوان شیشکین ، فرانسوا موزن و ژول برتون در این موزه وجود دارد. 

موزه هنرهای معاصر تهران که در سال ۱۳۵۶ توسط فرح پهلوی در کنار پارک فرح یا پارک لاله تهران ساخته شد از موزه های معروف شهر تهران است که بنای آن را کامران دیبا با الهام از معماری مدرن و معماری کویری ایران طراحی نموده است. در موزه هنرهای معاصر تهران انواع گنجینه های هنر مدرن و مجموعه های مهم هنر نوگرا از اروپا و آمریکا در آن نگهداری می شود و در معرض دید عموم قرار گرفته است. کارهای بسیار مهم هنری از جمله پاپ آرت ، مینی مالیسم و هیجان نمایی انتزاعی در موزه هنرهای معاصر تهران دیده می شود که ارزش بسیار بالایی دارند. کارهای شاخصی از هنرمندانی مثل وارهول ، پیکاسو ، رنوار ، گوگن ، ارنست ، جاکومتی و لویت در این موزه نگهداری می شود. موزه هنرهای معاصر تهران دارای کتابخانه تخصصی با کتابهای فارسی و غیر فارسی است که برای دانشجویان رشته هنر بسیار عالی می باشد. 

پارک ها و بوستان های تهران

باغ ایرانی جزو باغ هایی است که معماری و ساخت آن و شکل بنای آنها از فرهنگ ایرانی نشأت گرفته است. باغ سرا یا پردیس یا فردوس یا بوستان یا بستان نام دیگر باغ در ادبیات ایرانی است. باغ ایرانی دارای دیوارهای بلند و استخر آب و جوی آب روان در آ« است که از نظر توریسم های خارجی بسیار زیبا و منحصر به فرد است و به پرشین گاردن مشهور شده است. نمونه های زیادی از باغ های ایرانی را در شهرهایی مثل طبس و یزد و گناباد و بیرجند و در مناطق کویری ایران زیاد می بینید.

سفر به تهران-پارک اب و اتش

باغ پرندگان تهران در جنگلهای لویزان در شمال شرق تهران است که در دل طبیعت ساخته شده است و شرایط نگهداری پرندگان به صورت طبیعی و زیستگاه خود آنها می باشد. ساخت باغ پرندگان تهران در دو فاز می باشد که فاز اول با نام دشتچر و شامل پرنده هایی است که در قفس نگهداری می شوند و توان پرواز ندارند و فاز دوم با نام آبچر است که شامل پرنده هایی است که پرواز می کنند و دارای تور است و برای جلوگیری از خروج پرنده ها طراحی شده است. باغ پرندگان تهران در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد و برخی از قسمت های آن هنوز در حال ساخت است. فرم ارگانیک سازه و یکپارچگی لبه بیرونی سازه و الهام گرفتن از فرم چادرهای عشایری و استفاده از نمادهای سنتی ایرانی از ویژگی های این باغ می باشد.

باغ نگارستان که از در سال ۱۲۲۲ به دستور فتحعلی شاه قاجار در شهر تهران ساخته شد برای اقامتگاه تابستانی وی بود که سبک معماری آن از سبک کلاه فرنگی الگو گرفته بود. باغ نگارستان دارای دو عمارت به نام دلگشا و قلمدان بود که دارای درهای چوبی و تالار بزرگ و کتابخانه با انواع نقوش طلایی و آینه کاری و چلچراغ می باشد. وقایع تاریخی مهمی در باغ نگارستان تهران افتاده است از جمله تاج گذاری محمدشاه قاجار ، تاسیس مدرسه فلاحت در زمان مظفرالدین شاه در این باغ و … که از سال ۱۳۸۱ تا کنون به عنوان موسسه ای پژوهشی و فرهنگی و هنری مشغول به فعالیت است.

بوستان ملت تهران یا پارک ملت تهران در سال ۱۳۴۵ در زمان محمدرضا شاه پهلوی در شمال شهر تهران به ابتکار شهبانو فرح پهلوی ساخته شد. پارک ملت تهران از شمال به ساختمان مرکزی صدا و سیما و از جنوب به بزرگراه نیایش و از شرق به خیابان ولیعصر و از غرب به مجموعه ورزشی انقلاب می رسد. بوستان ملت قبل از انقلاب پارک شاهنشاهی نام داشت. طراحی پارک ملت تهران توسط ایرج اعتصام انجام شد.

بوستان جمشیدیه تهران یا پارک سنگی جمشیدیه تهران در منطقه یک شهرداری تهران در مساحتی حدود ده هکتار ر خیابان نیاوران ساخته شده است. پارک جمشیدیه دارای دریاچه و آبشار و آبنمای سنگی است که در ابتدای مسیر اصلی پناهگاه کلک چال است. پارک جمشیدیه از شمال به کوه کلک چال و از جنوب به باغ دولو و از شرق به خیابان جمشیدیه و از غرب به جاده کلک چال می رسد. طراحی بوستان جمشیدیه توسط غلامرضا پاسبان حضرت و محمد برقعی و روح الله نیک خصال انجام شد و مجسمه های آن نیز توسط مجسمه ساز مشهور ایرانی ناصر هوشمند وزیری طراحی و ساخته شده است.

بوستان نهج البلاغه در ۳۵ هکتار در بخش بزرگی از فرحزاد و بزرگراه نیایش و همت و یادگار امام ساخته شده است که از پارک های بزرگ تهران است. بوستان نهج البلاغه دارای تراست برای پیاده روی و مسیر دوچرخه سواری و فضایی برای ورزش همگانی و همچنین تعداد زیادی آلاچیق و نیمکت است که فضای طبیعی نیز آن را بسیار زیبا کرده است. پل متعلق نهج البلاغه در سال ۱۳۸۹ در ارتفاع ۶۵ متری از سطح زمین ساخته شد که از نخستین پل های کابلی کشور می باشد.

بوستان جوانمردان ایران که از مکان های تفریحی تهران است در مرز بین منطقه ۵ و ۲۲ شهرداری تهران قرار دارد که به رود دره کن نیز شهرت دارد. بوستان جوانمردان ایران بین بزرگراه شهید همت و شهید حکیم واقع شده است. پیست دوچرخه سواری و دوچرخه اجاره ای برای مشتریان نیز در این پارک وجود دارد.

بوستان ولایت تهران که در جنوب غربی تهران است در فرودگاه قلعه مرغی سابق ساخته شده است که دارای شهربازی سرپوشیده و پیست موتور سواری و دوچرخه سواری است. پارک شهربانو که ویژه استفاده بانوان است و دارای باشگاه ورزشی بانوان و پیست دوچرخه سواری بانوان و یک کتابخانه است در این بوستان قرار دارد. کتابخانه علامه امینی برای استفاده عموم آزاد است.

پارک جنگلی پردیسان در منطقه ۲ شهرداری تهران است که به سازمان حفاظت محیط زیست وابسته است. پارک جنگلی پردیسان در شمال غربی تهران واقع شده است که از سمت شرق به بزرگراه شیخ فضل الله نوری و از سمت غرب به بزرگراه حکیم و از شمال به بزرگراه همت و شهرک غرب و از جنوب به بزرگراه حکیم و بلوار مرزداران منتهی می شود. موزه آب ، موزه تنوع زیستی ، باغ وحش در پارک جنگلی پردیسان قرار دارد. پارک جنگلی پردیسان به پارک بدون دخانیات معروف است.

پارک جنگلی توسکا از پارک های جنگلی شهر تهران است که در اراضی منطقه ۱۵ تهران است. پارک جنگلی توسکا تهران در نزدیکی کنار پارک جنگلی آزادگان است که پوشش گیاهی متنوعی است از جمله زبان گنجشک و کاج و چنار و صنوبر که در کنار یک اتوبان است. وجود این پارک جنگلی باعث بهبود هوای این منطقه شده است. پارک جنگلی توسکا در سال ۱۳۶۰ ساخته شده است و یک میلیون متر مربع مساحت دارد . مسیر پیاده روی و دوچرخه سواری و صندلی و نیمکت و امکانات ورزشی از امکانات پارک جنگلی توسکا است.

پارک جنگلی چیتگر که منطقه ۲۲ شهرداری تهران قرار دارد از پارک های جنگلی تهران است که وسعت آن ۹۵۰ هکتار است. پارک جنگلی چیتگر از شمال به زمین های منطقه مسکونی چیتگر و از جنوب به آزادراه تهران کرج و از غرب به شهرک سرو آزاد و پیکان شهر و از شرق به منطقه خرگوش دره می رسد که دارای پیست دوچرخه سواری و زمین اسکیت است. در کنار پارک جنگلی چیتگر ، دریاچه چیتگر ساخته شده است . پوشش گیاهی پارک جنگلی چیتگر شامل کاج و الداریکا و سرو نقره ای و سرو خمره ای ، نارون چتری ، ارغوان ، بلوط ، اقاقیا ، زبان گنجشک و افرای زینتی است.

 

پارک جنگلی طالقانی که به پارک جنگلی عباس آباد معروف است در حاشیه بزرگراه حقانی و در ارتفاعات عباس آباد است که حدود ۳۱۰ هزار متر مربع وسعت دارد. طراحی خوب پارک جنگلی طالقانی و پوشش گیاهی متنوع این پارک از ویژگی های آن است. پارک جنگلی طالقانی توسط پل طبیعت به پارک آب و آتش و گنبد مینا متصل شده است. امکانات پارک جنگلی طالقانی از قبل زمین ورزشی بسکتبال ، بوفه و آلاچیق و زمین بازی کودکان و مسجد و .. است.

پارک جنگلی کوهسار از شمال غربی شهر تهران در دامنه رشته کوه البرز است . پارک جنگلی کوهسار از شمال به کن و از غرب به شهران می رسد. پیست موتور سواری ، آلاچیق و گلایدر ، منقل و بوفه و زمین بازی از امکانات پارک جنگلی کوهسار است. در این پارک جنگلی ، تله کابین کوهسار نیز در حال راه اندازی است.

پارک جنگلی لویزان در شمیران شهر تهران است که ۱۱۰۰ هکتار مساحت دارد . پارک جنگلی لویزان در ارتفاع نسبتا بالاتری از شهر تهران است که می توان به راحتی شهر تهران را از داخل این پارک جنگلی تماشا کرد. پوشش گیاهی پارک جنگلی لویزان شامل درخت سرو و چنار و بلوط و اقاقیا و افرا و … است . امکانات آن شامل سفره خانه سنتی و هتل و بوفه و کافی شاپ و آلاچیق و منقل و سطل زباله و کانکس پلیس و … است. باغ پرندگان تهران نیز در پارک جنگلی لویزان از جاذبه های دیگر شهر تهران است که در این پارک می باشد.

سفر به تهران

پارک جنگلی وردآورد دومین پارک جنگلی شهر تهران از نظر مساحت است که در کنار آزاراه قرار گرفته است. پارک جنگلی وردآورد در منطقه ۲۲ شهرداری تهران است که بخاطر عبور بزرگراه همت از آن و افزایش قیمت زمین و ملک در این منطقه ، بخش زیادی از آن توسط شهرداری تخریب شده و به شرکت های تعاونی زمین و مسکن برای ساخت منطقه مسکونی ارائه شده است. مساحت کل پارک جنگل وردآورد حدود ده هزار متر مربع است.

پارک جنگلی یاس فاطمی از پارک های جنگلی شهر تهران می باشد که دو قسمت شمالی و جنوبی دارد که ۱۴۰۰ هکتار وسعت دارد و بزرگترین پارک جنگلی تهران است. پارک جنگلی یاس فاطمی در سال ۱۳۹۴ در روز طبیعت افتتاح شد و درختان زیادی در همین روز کاشته شد . نام قبلی این منطقه جنگل قوچک بوده است .

جاذبه های مذهبی تهران

حرم شاه عبدالعظیم حسنی که محل دفن عبدالعظیم حسنی است در شهر ری می باشد که مربوط به دوره ایلخانی و دوره صفوی و دوره قاجار است. عبدالعظیم حسنی در زمان موسی کاظم در سال ۱۷۳ قمری در شهر مدینه متولد شد و بعد از ورود به شهر ری به صورت پنهانی زندگی کرد و بر اثر بیماری در سال ۲۵۲ قمری در زمان علی النقی وفات می یابد. بنای آرامگاه شاه عبدالعظیم حسنی توسط محمد پسر زید داعی علوی ساخته شد و به دستور پادشاهان بویه تکمیل شد. بنای این حرم توسط شاه عباس صفوی و ناصرالدین شاه آینه کاری و تعمیر شد. آرامگاه بسیاری از نامداران ایران زمین در این حرم می باشد از جمله ناصرالدین شاه قاجار که بعد از انقلاب تخریب شد، آیت الله کاشانی ، ملاعلی کنی ، اقبال آشتیانی ، ستارخانه ، محمدتقی فلسفی ، و بسیاری از خاندان و وابستگان پهلوی از جمله رضا شاه پهلوی ، علیرضا پهلوی ، حسن علی منصور ، سلیمان بهبودی ، فضل الله زاهدی و ارتشبد محمد خاتم که این مقبره ها بعد از انقلاب اسلامی به دستور صادق خلخالی ویران شد.

امامزاده صالح بن موسی الکاظم که در تجریش در محله شمیرانات واقع شده است از پسران امام موسی کاظم است که بنای این امامزاده به صورت چهارگوش با دیوارهای قطور است که معماری آن به قرن هفتم و هشتم می رسد. صندوقی چوبی در داخل امامزاده صالح وجود دارد که به دوران صفوی و افشار می رسد و ضریح نقره ای زیبایی که  به دوره قاجار تعلق دارد. در زمان قاجار ، این آرامگاه یک قبرستان بوده است و چهره های برجسته زیادی در آن دفن شده اند از جمله حسن پیرنیا ، سید محمد تدین ، طاهره صفارزاده ، مجید شهریاری ، ساعد الدوله پسر محمد ولیخان تنکابنی و … که در حال حاضر فقط در زیرزمین آستان امامزاده صالح این قبرستان مشخص می باشد.

امامزاده جعفر بن موسی الکاظم که از شخصیت های مهم شیعیان و برادر علی بن موسی الرضا بوده است در شهرستان پیشوا در نزدیکی جنوب شرقی تهران است که یکی از سی و هفت فرزند امام موسی کاظم است. آرامگاه امامزاده جعفر بن موسی الکاظم در زمان شاه طهماسب صفوی ساخته شده است که دارای کاشی های فیروزه ای و زرد و مشکی و سفید است که نقش های اسلامی نیز برای تزئین دیوارهای آن در زمان پهلوی استفاده شده است. این امامزاده دارای زائرسرا ، کتابخانه ، سالن تشریفات ، صحن امام رضا ، ایوان پانزده خرداد ، دارالضیافه حضرتی ، دارالحفاظ امام جواد ، دارالقرآن شیخ جنید ، دارالصلوات آیت الله خامنه ای، دارالتولیه شیخ خضر رازی ، نقاره خانه امام رضا و دارالشفای حاج علی حکیم است که به زائران خدمت رسانی می کنند.

امامزاده داوود که از نسل امام حسین می باشد در زمان صفویان دارای آرامگاه شد و در زمان فتحعلی شاه قاجار نیز این آرامگاه توسعه یافت. بقعه امامزاده عمادالدین نیز که پدر امامزاده داوود است در سنگان و رندان در همان اطراف قرار دارد. همچنین آرامگاه امامزاده عقیل و امامزاده قاسم و امامزاده علاءالدین نیز که برادران امامزاده داوود هستند در آنجاست. امامزاده داوود در بخش کن در شمال غرب تهران می باشد. بعد از عبور از روستای سولقان و بعد از گذر از ۲۵ کیلومتر به امامزاده داوود خواهید رسید یا از سمت فرحزاد اگر سفر کنید بعد از ۱۵ کیلومتر به این آرامگاه می رسید.

آرامگاه بی بی شهربانو در شهر ری واقع است. بی بی شهربانو ، همسر امام حسین و مادر امام سجاد می باشد. آرامگاه بی بی شهربانو در بالای تپه ای در نزدیکی یک چشمه می باشد. بنای اصلی این آرامگاه در زمان ساسانیان ساخته شده است که از پوشش سنگ و آجر است و در زمان آل بویه و سلجوقیان و دیالمه تکمیل شده است.

آرامگاه سید روح الله خمینی که مرقد امام نیز شهرت دارد در نزدیکی بهشت زهرای تهران است که بخش های مختلفی مثل دانشگاه و موزه و شهر آفتاب به آن افزوده شده است. ساخت آرامگاه سید روح الله خمینی با همت سپاه پاسداران و جهاد سازندگی انجام شده است که طراح و معمار آن پرویز موید عهد و محمد تهرانی است. آرامگاه سید روح الله خمینی در ۱۵ هزار متر مربع ساخته شده است. بخش های دیگر آرامگاه سید روح الله خمینی شامل بیمارستان مقبره ، پارکینگ ، هتل ۵ ستاره ، فروشگاه زنجیره ای، شهربازی تهران ، شهرک سلامت و … است.

آرامگاه سید فتح الله که در ورامین می باشد به قرن نهم هجری قمری تعلق دارد. آرامگاه سید فتح الله در خیابان ۱۵ خرداد شهر ورامین می باشد که در سال ۱۳۸۲ ثبت آثار ملی ایران شده است.

گورستان ظهیر الدوله که در تجریش و در نزدیکی امامزاده قاسم در شمال شهر تهران واقع است مقبره علی خان ظهیرالدوله و تعداد زیادی از چهره های معروف مثل هنرمندان و شاعران از جمله فروغ فرخزاد است . علی خان ظهیرالدوله بر اثر سکته در باغ خودش در جعفرآباد شیمران درگذشت و در کنار همان باغ که قبرستان عمومی قرار داشت دفن شد. علی خان قاجار دولو معروف به علی خان ظهیرالدوله که به صفاعلی نیز شهرت داشت از شخصیت های سیاسی و مذهبی ایران بوده است .

مصلی تهران یا مصلای امام خمینی که یک بنای بسیار بزرگ و عظیم است که برای اجتماعات و مراسمات عبادی و سیاسی و فعالیت های فرهنگی و هنری و آموزشی مثل برگزاری نمایشگاه کتاب استفاده می شود. مصلای تهران در اراضی عباس آباد قرار گرفته است که مساحت آن ۶۵ هکتار می باشد که از شرق به خیابان شهید قنبرزاده و از غرب به بزرگراه شهید مدرس و از شمال به بزرگراه رسالت و از جنوب به خیابان شهید بهشتی منتهی می شود. طراح و معمار مصلی تهران دکتر پرویز موید عهد است. شبستان مصلی ، محراب شبستان ، رواق شهدای محراب ، صحن غربی ، ایوان بزرگ مصلی ، بخش های مختلف مصلی تهران است.

مسجد شاه تهران یا مسجد سلطانی که از زمان قاجار به جا مانده است در بازار بزرگ تهران قرار دارد. بعد از انقلاب نام مسجد شاه به مسجد امام خمینی تغییر کرد. مسجد شاه از زیباترین مسجدهای تاریخی ایران است که ۱۸۰ سال قدمت دارد. بانی برپا شدن مسجد شاه ، فتحعلی شاه قاجار بوده است که به همین خاطر به مسجد شاه شهرت یافت است. این مسجد در سال ۱۲۱۲ تا ۱۲۵۰ در حال ساخت و تکمیل بوده است.

حسینیه ارشاد از مراکز فرهنگی و مذهبی شهر تهران است که در خیابان شریعتی قرار دارد. سخنرانی ها و فعالیت های سیاسی و فرهنگی زیادی در این حسینیه انجام می شده است از جمله سخنرانی های محمد مفتح و علی شریعتی و مرتضی مطهری که در حال حاضر نیز همچنان این گونه فعالیت های در حسینیه ارشاد ادامه دارد. حسینیه ارشاد در سال ۱۳۴۶ توسط سرمایه گذاری محمد همایون و مدیریت ناصر میناچی و عبدالحسین علی آبادی ساخته شده است. حسینیه ارشاد در جاده قدیم شمیران بعد از ضرابخانه در زمینی به مساحت دو هزار متر مربع بنا شده است.

جاذبه های طبیعی تهران

آبشار دو قلو یکی از آبشارهای تهران است که به خاطر دو شاخه شدن آب در هنگام ریختن از بالای کوه به آبشار دو قلو معروف است. آبشار دو قلو در شمال تهران است که در مسیر کوهنوردی دربند به توچال قرار دارد. ارتفاع آبشار دو قلو ۲۷۰۰ متر از سطح دریا است که ارتفاع خود آبشار ۲۰ متر می باشد. آبشار دو قلو در نزدیکی پناهنگاه شیربلا واقع شده است.

آبشار سنگان از آبشارهای سنگان است که در دامنه های قله پهنه حصار است. آبشار سنگان در ۵۰۰ متری بعد از سولقان است که در مکانی به اسم باغدره در مجاورت امامزاده قاسم قرار دارد. آبشار سنگان در فصل زمستان یخ می زند و تصویر زیبایی از این آبشار می سازد.

آبشار تنگه واشی یا تنکه ساواشی در هفده کیلومتری فیروزکوه است که از جاذبه های گردشگری شهر تهران است. تنگه اول به نام واشی و تنگه دوم به نام سا ، دو تنگه است که که مسیر پیاده روی در کنار آن ، این مکان را به یک مرکز گردشگری برای شهر تهران و کسانی که به تهران سفر می کنند تبدیل کرده است. آثار تاریخی زیادی در تنگه واشی وجود دارد از جمله سه کتیبه از دوران قاجار که دارای نقش برجسته از شکارگاه است. 

آبشار برگ  جهان در آبشارهای شهر تهران است که در شمال شرقی روستای برگ جهان است که در مسیر قله های سر سیاه غار یا سیاه چال ها می باشد. آبشار برگ جهان دارای ۲۲۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا است . مسیر آبشار برگ جهان دارای کوچه باغ های بسیار زیبا است که برای پیاده روی بسیار مناسب است.  

آبشار شکر آ ب در جاده لشگرک و در دو راهی لواسان و فشم قرار دارد که از جاذبه های گردشگری شهر تهران است . روستای آهار در نزدیکی آبشار شکرآب است که دو ساعت پیاده روی تا آبشار دارد. درخت های میوه و درختان سرسبز در مسیر آبشار شکرآب در فصل بهار و تابستان مسیر زیبایی را برای این روستا فراهم کرده است.   

پیست شم شک یک پیست اسکی بین المللی است که در نزدیکی تهران واقع شده است. پیست شمشک که در ۵۷ کیلومتری شمال شرق تهران است در رودبار قصران شهرستان شمیرانات می باشد که دارای ۲۵۵۰ متر ارتفاع از سطح دریا است. این پیست اسکی در سال ۱۳۲۷ تا ۱۳۳۷ ساخته شد که دارای تله سیژ و تله اسکی نیز می باشد. دو هتل در پیست اسکی شمشک وجود دارد که دارای ۳۲ اتاق و سوئیت است و ۴ رستوران نیز در این پیست وجود دارد.    

پیست دیزین از پیست های اسکی مهم در ایران است که در نزدیکی شهر تهران قرار دارد. پیست دیزین در فاصله ۱۲۳ کیلومتری تهران از مسیر جاده چالوس است. پیست دیزین دارای تله کابین و تله سیژ و تله اسکی است. پیست دیزین شامل پیست اسنو پارک ، پیست مبتدی ، پیست چمن و پیست یو است. در نزدیکی پیست دیزین دو هتل و ۵ رستوران و ۱۹ کلبه است.  

پیست اسکی دربندسر یکی از پیست های اسکی تهران است که در شمشک قرار دارد. در پیست اسکی دربند سر یک دستگاه برف ساز نیز وجود دارد. پیست اسکی دربندسر در سال ۱۳۵۷ ساخته شد  که با تهران ۳۵ کیلومتر فاصله دارد. امکانات ورزشی پیست اسکی دربندسر شامل دو دستگاه تله سیژ ۴ نفره ، یک دستگاه تله سیژ ۲ نفره ، یک دستگاه تله اسکی بشقابی ، یک دستگاه تله کابین ۱۲ نفره ، یک دستگاه تله اسکی چکشی ، یک دستگاه برف ساز ، سه دستگاه برفکوب ، مدرسه اسکی ، دو رستوران و پیست اسکی شب است. 

پیست اسکی آبعلی و تله سیژ  آبعلی که اولین پیست اسکی ایران است در سال ۱۳۳۲ دستگاههای خود را نصب کرد و امکاناتی نظیر آب گرم نیز در این منطقه تفریحی وجود دارد. پیست اسکی آبعلی در نزدیکی امامزاده هاشم است که فاصله آن تا تهران ۵۷ کیلومتر است . پیست اسکی آبعلی دارای ۱ دستگاه تله کابین و ۵ دستگاه تله اسکی بشقابی و یک دستگاه تله سیژ و ۳ دستگاه تله اسکی چکشی است که در سه پیست به نام های پیست شرکت نفت و پیست های خصوصی و پیست تربیت بدنی فعالیت می کنند. در این پیست ۶ رستوران و یک هتل نیز وجود دارد.  

پیست اسکی توچال و تله کابین توچال که در انتهای ولنجک در بام تهران واقع شده است با تجریش ۳ کیلومتر فاصله دارد. تله کابین توچال در سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۷ در حال ساخت بود و دارای سه خط اصلی و سه خط تله سیژ و یک خط تله اسکی می باشد. در نزدیکی پیست اسکی توچال یک هتل نیز وجود دارد. پیست اسکی توچال دارای ۷ ایتسگاه است که ایستگاه هفتم در قله کوه توچال می باشد که ارتفاع آن ۳۸۵۰ متر است. مسیر پیاده روی نیز از پارکینگ تا ایستگاه اول و مسیر کوه نوردی تا قله می باشد . ساعت کاری تله کابین توچال از سه شنبه تا جمعه و ایام تعطیل است و از ساعت ۸ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر معمولا ظرفیت آن تکمیل می شود.

سفر به تهران - پیست توچال

تپه سلام تهران در مسیر امامزاده داوود در شرق کوه پلنگ چال می باشد که از جاذبه های گردشگری تهران است و به خاطر قرار گرفتن در مسیر زائرینی که به زیارت امامزاده داوود می آیند نام تپه سلام را به آن داده اند.

دربند از مناطق گردشگری شهر تهران است که از محله های قدیمی ده شمیرانات بوده است که در شمال باغ سعد آباد قرار گرفته است. دربند در زمان قاجار محل نشیمن و خوش گذرانی شاهزاده های قاجار بوده است. بر اساس آمار گرفته شده از مردم ساکن در تهران ، دربند اولین گزینه برای تفریح مردم تهران است. در سال ۱۳۴۱ تندیس یک کوهنورد توسط یک پیکر تراش به نام رضا لعل ریحانی ساخته و در میدان سربند در محله دربند نصب شد.

درکه از محله های شمال تهران است که در نزدیکی اوین و ولنجک می باشد . موقعیت درکه به صورتی است که از جنوب به اوین و سعادت آباد و از شمال به توچال و شاه نشین ، از غرب به رودخانه درکه و از شرق به حصارک می رسد. درکه در منطقه ای کوهستانی قرار دارد و مسیر خوبی برای پیاده روی و کوه پیمایی است. 

 

دره کن سولقان که از روستاهای اطراف تهران است و در شمال غربی استان تهران می باشد از معروف ترین مکان های تفریحی و گردشگری برای مردم تهران می باشد. مردم و ساکنان قدیمی دره کن به زبان تاتی سخت می گویند. معماری بناهای دره کن و سولقان از خشت و گل است که کوچه های باریک و دو طبقه قدیمی آن تصویر زیبایی از یک روستای قدیمی را به نمایش می گذارد. کوه های اطراف کن زیاد است از جمله کوه باغ میر ، کوه دره مالا ، کوه گرم دره ، کوه کبوترک ، کوه لوارک ، کوه مزرا ، کوه دره شور و … که اطراف کن را محاصره کرده اند و آب و هوای بسیار خنک و سرسبزی زیادی به این دره داده اند.

دریاچه تار از آثار طبیعی ایران است که در شهرستان دماوند قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۳۰۰۰ متر می باشد. آب دریاچه تار شیرین است و بین کوه های دوبرار و زرین کوه قرار گرفته است. آب و هوای دریاچه تار در فصل های مختلف سرد است و بادهای زیادی در این دریاچه می وزد و فقط دراوایل خردادماه زمان مناسبی برای بازدید از دریاچه تار است.

دریاچه سد لتیان که بر روی رودخانه جاجرود می باشد در ۱۰ کیلومتری شهر تهران قرار دارد . نام سابق دریاچه سد لتیان در قبل از انقلاب ، سد فرحناز بوده است. سی درصد از آب شرب تهران از این سد تامین می شود. دو پارک جنگلی به نام لتیان و تلو در اطراف این سد قرار دارند. احداث سد لتیان یا سد فرحناز از سال ۱۳۳۸ تا ۱۳۴۲ طول کشید که در سال ۱۳۴۲ به بهره برداری رسیده است. هدف اصلی احداث این سد تامین آب شرب شهر تهران و حومه بوده است.

دریاچه سد ماملو یا دروازه که در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر تهران در استان تهران می باشد که بر روی رودخانه فصلی دماوند و رودخانه جاجرود ساخته شده است. طول این دریاچه سه هزار متر و عرض آن ۸۰۰ متر است. هدف از احداث سد ماملو ، تامین آب شرب و تامین آب کشاورزی و تامین برق شهر تهران و ورامین و پاکدشت بوده است.

غار بورنیک در روستای هرانده در بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه قرار دارد که در سال ۱۳۸۱ جزو اثار ملی ایران ثبت شده است.

غار رود افشان در ارتفاع ۱۹۴۵ متری از سطح دریا است که در روستای رود افشان در شهرستان دماوند استان تهران قرار دارد. غار رودافشان در سنگ آهک های دوره کرتاسه تشکیل شده است که در اثر ساز و کار پدیده کارست بوده است. هزاران سال قبل رودخانه دلیچای در ارتفاعی مشابه با دهانه غار رودافشان بوده است که گفته می شود این غار از فرسایش کوه توسط آب به وجود آمده است. در کنار غار رودافشان مسیری برای پیاده روی حدود ۸۰۰ متر وجود دارد که برای رفتن به داخل غار وسایل و تجهیزات و چراغ قوه قوی باید به همراه داشته باشید.

فرحزاد یکی از محله های تهران است که در منطقه شمیرانات واقع شده است . روستای فرحزاد یک روستای سردسیر و بسیار خنک است که برای فصول گرما و منطقه ییلاقی بسیار خوبی به حساب می آید. محله فرحزاد در مسیر امامزاده داوود قرار دارد و ارتفاع آن ۱۸۰۰ متر از سطح دریا می باشد که در ارتفاعات رشته کوه البرز است. روستای فرحزاد از روستاهایی است که به صورت شبانه روزی در آن زندگی در جریان است و رفت و آمد ساکنین و گردشگران به آن قطع نمی شود. عبور اتوبان یادگار امام از داخل این منطقه و وضعیت ساخت و سازها در دره فرحزاد آن را کمی به حاشیه رانده است و از منطقه گردشگری قدیم آن کاسته شده است.

هتل های تهران

شهر تهران پایتخت ایران است و هر ساله میزبان مسافران و گردشگران زیاد داخلی و خارجی است و به خاطر برگزاری نمایشگاه های مختلف در نمایشگاه بین المللی تهران و همچنین بخاطر وجود دانشگاه های زیاد و بیمارستان های تخصصی و فوق تخصصی و اینکه تهران مرکز تجاری ایران است دارای مراکز اقامتی و هتل های زیادی نیز می باشد تا پاسخگوی نیاز توریست های شهر تهران باشد.

هتل های پنج ستاره تهران با استانداردهای روز دنیا در تهران ساخته شده اند. هتل اسپیناس پالاس تهران ، هتل اسپیناس خلیج فارس تهران ، هتل پارسیان آزادی تهران ، هتل پارسیان استقلال تهران ، هتل هما تهران ، هتل بین المللی لاله تهران ، هتل ویستریا تهران ، هتل پرشین پلازا تهران ، هتل نووتل تهران ، هتل آپارتمان تاج محل تهران از جمله هتل های پنج ستاره شهر تهران است.

سفر به تهران - هتل های تهران

هتل پارسیان اوین تهران ، هتل پارسیان انقلاب تهران ، هتل سیمرغ تهران ، هتل پارسیان کوثر تهران ، هتل ایبیس ، هتل فردوسی تهران ، هتل آرامیس تهران ، هتل المپیک تهران ، هتل بزرگ تهران ، هتل پاریز تهران ، هتل ارم تهران ، هتل برج سفید تهران ، هتل هویزه تهران ، هتل آساره تهران ، هتل رامتین تهران ، هتل اسکان الوند از جمله هتل های چهار ستاره تهران می باشد.

هتل های سه ستاره شهر تهران شامل هتل شهر تهران ، هتل مارلیک تهران ، هتل مروارید تهران ، هتل حجاب تهران ، هتل شیان تهران ، هتل ورزش تهران ، هتل بهار تهران ، هتل هالی تهران ، هتل پردیس تهران ، هتل پژوهش تهران ، هتل ایران تهران ، هتل ایرانشهر تهران ، هتل اسکان تهران ، هتل دیاموند تهران ، هتل بلوار تهران ، هتل رودکی تهران ، هتل البرز تهران ، هتل آپارتمان رز تهران ، هتل شیراز تهران ، هتل آپارتمان تاوریژ تهران ، هتل آپارتمان پارس تهران ، هتل پرشیا تهران ، هتل امیر تهران ، هتل ساینا تهران ، هتل بوتیک طوبی تهران ، هتل پرشیا تهران ، هتل نیلو تهران می باشد.

هتل های دو ستاره تهران از جمله هتل خیام تهران ، هتل آپارتمان جم تهران ، هتل آپارتمان سپهر تهران ، هتل اورین تهران ، هتل آپارتمان ونوس تهران ، هتل دانش تهران ، هتل حافظ تهران ، هتل ساسان تهران ، هتل شهریار تهران ، هتل بلور تهران ، هتل الیان تهران ، هتل امید تهران ، هتل پرستو تهران ، هتل مینا تهران ، هتل اطلس تهران ، هتل آپارتمان رازی تهران ، هتل آرمان تهران ، هتل نادری نو تهران است. هتل های یک ستاره تهران نیز شامل هتل مهر تهران ، هتل آسیا تهران و هتل آپارتمان ونک است.

اقامتگاه های بومگردی تهران و حومه نیز شامل اقامتگاه بومگردی آرتین دماوند ، اقامتگاه بومگردی  باغ پولاوش تهران ، اقامتگاه بومگردی  کوچه غار رودافشان دماوند ، اقامتگاه بومگردی آرش کمانگیر فیروزکوه ، اقامتگاه بومگردی متا فیروزکوه ، اقامتگاه بومگردی نمکی خورشید دماوند ، اقامتگاه بومگردی حاج محمد فیروزکوه ، اقامتگاه بومگردی کدخدا دماوند ، اقامتگاه بومگردی ارگ سنگی تهران ، اقامتگاه بومگردی خانه عمو مش رضا ورامین است.

رستوران های تهران

رستوران گردی یکی از جذاب ترین قسمت های سفر است که معمولا افراد برای هر قسمت از سفر اگر ارزشی قائل نباشند و به خدمات سطح پایین هم رضایت دهند ، برای قسمت رستوران و کافه و غذاخوری کوتاه نمی آیند و رستوران خوب با غذایی با کیفیت و قیمت مناسب را انتخاب می کنند. در این قسمت از مقاله شهر تهران به معرفی رستوران های شهر تهران چه از نظر معروفیت و چه از نظر کیفیت می پردازیم.

رستوران مسلم تهران که در بازار بزرگ تهران ، نبش سبزه میدان سر کوچه حج رحیم خان واقع است و یکی از معروف ترین رستوران های تهران است . حجم غذا در رستوران مسلم زیاد است و هر پرس برای دو نفر مناسب می باشد. رستوران مسلم از شهرت زیادی برای تهرانی ها و مسافرانی که به شهر تهران می آیند برخوردار است.

رستوران ایتالیایی سنسو تهران در خیابان رامین جنوبی است که از بهترین رستوران های تهران برای سرو غذای ایتالیایی است . انواع پاستا و سالاد و استیک و پیتزا را در این رستوران دنج می توانید سفرش بدهید. فضایی نوستالژیک و نیمه تاریک رستوران ایتالیایی سنسو از جذابیت های این رستوران است.

رستوران مس توران نیز در خیابان باهنر نزدیک میدان نیاوران است که از معروف ترین رستوران های تهران است و کیفیت غذای آن بسیار عالی است. کباب شاهنامه از غذاهای معروف این رستوران می باشد که در کنار انواع سالاد ایرانی سرو می شود. المان های ایرانی و طراحی خاص این رستوران جذابیت زیادی را برای مشتریان ایجاد می کند. از ویژگی های ایرانی رستوران مس توران می توان به آفتابه و لگن مسی یا برنجی اشاره کرده که قبل از غذا برای مشتریان آورده می شود تا با آب معطر دستهای خود را بشورند.

رستوران کوبابا که فضایی نیمه باز دارد و از رستوران های معروف شهر تهران است. رستوران کوبابا در جردن واقع است که از ویژگی های آن فضای بسیار شیک و متفاوت آن است . منوی رستوران کوبابا غذاهای ایرانی و لبنانی و افغانی سرو می شود. سالاد فتوش و فلافل و سمبوسه و سالاد تبوله و حمص از پیش غذاهای معروف رستوران کوبابا است . غذاهای خوشمزه رستوران کوبابا زیاد است که بهترین آنها اسکندر افندی ، پلوی افغانی ، موساکای بادمجان و خورشت بادمجان با قوره است. برای صبحانه نیز می توانید رستوران کوبابا را انتخاب کنید. قیمت غذاهای رستوران کوبابا بالا می باشد.

رستوران حس توران در خیابان فرشته از رستوران های لوکس تهران است که انواع کباب و کته و برنج و خورشت ایرانی را در این رستوران در کنار غذاهای خارجی می توانید سفارش بدهید. کیفیت غذای رستوران حس توران بالا می باشد ولی قیمت ها نیز به همان نسبت بالا است. کباب رستوران حس توران درون شمشیر سرو می شود که بسیار شگفت انگیز و نوستالژیک است.

رستوران نارنجستان تهران در میدان کاج سعادت آباد واقع است و از رستوران های معروف تهران می باشد . غذای خوب رستوران نارنجستان در کنار پرسنل مودب و مشتری مدار آن و ظاهر لوکس این رستوران از دلایل جذب مشتری می باشد. غذاهای رستوران نارنجستان هم ایرانی و هم فرنگی است که بستگی به سلیقه شما دارد و با هر نوع ذائقه ای می توانید مشتری این رستوران شوید.

رستوران مرشد تهران که در خیابان نیاوران نبش کوچه ارشاد است از رستوران هایی است که کباب های معروفی دارد و فضای سنتی و زیبا در کنار غذای با کیفیت و خوب آن این رستوران را مشهور کرده است. قیمت غذاهای رستوران مرشد به نسبت کیفیت آن خوب است.

دیزی سرای ایرانشهر در ایرانشهر خیابان کلانتری واقع شده است که دیزی این رستوران بسیار معروف است. دیزی سرای ایرانشهر از سال ۱۳۸۶ شروع به کار کرد و در حال حاضر مشتریان بسیار زیادی دارد. غذاهای سنتی دیگری نیز در دیزی سرای ایرانشهر سرو می شود. قیمت غذاهای دیزی سرای ایرانشهر بالا می باشد اما کیفیت آن نیز بسیار عالی است.

رستوران لوکس طلایی که در خیابان ولی عصر بالاتر از فرشته قرار دارد از رستوران های قدیمی تهران است و غذاهایی که در رستوران لوکس طلایی سرو می شود از کیفیت بالایی برخوردار است . رستوران لوکس طلایی از رستوران های گران شهر تهران است که نسبت به کیفیت غذای آن می ارزد.

رستوران جوان تهران در خیابان نوبنیاد است که از رستوران های خوب می باشد که شعبه های زیادی در شهر تهران دارد. رستوران جوان از گذشته بوده است و از قدیمی ترین رستوران های ایران است که در محله پامنار در سال ۱۲۸۵ شمسی توسط حاج اسماعیل چلویی شروع به کار کرده است. شیوه پذیرایی در رستوران جوان بسیار با اصالت و ایرانی طور است. منوی رستوران بسیار غنی است و انواع پیش غذا و غذای چلویی و انواع خوراک و نوشیدنی را می توانید در این رستوران سفارش بدهید. غذاهای سنتی نیز در منوی این رستوران دیده می شود از جمله قیمه نثار قزوین و خورشت خلال کرمانشاهی که از جذابیت های این رستوران است.

رستوران گشت تهران که در جردن در مجتمع تجاری امیر می باشد از رستوران های معروف تهران است که در مدت کوتاهی شهرت خاصی پیدا کرده است. کیفیت غذا در رستوران گشت بالا است به صورتی که طبخ آن نیز متفاوت از رستوران های دیگر می باشد. رستوران گشت بعضی غذاهای کبابی  و گاهی غذاها را در ظروف چدنی سرو می کند. رستوران گشت هم غذای سنتی با پلو دارد و هم غذاهای به شکل ساندویچی که می توانید هر کدام که خواستید را سفارش بدهید.

رستوران کباب شمرون از رستوران های خوب تهران است که در میدان تجریش قرار دارد. این رستوران شعبه های دیگری نیز دارد. بهترین غذاهای ایرانی و کباب ایرانی را در رستوران کباب شمرون خواهید خورد. قیمت غذای رستوران کباب شمرون متوسط رو به بالا می باشد ولی کیفیت غذای آن جزو بهترین ها می باشد. غذاهای رستوران کباب شمرون را با پلو یا بدون پلو می توانید سفارش دهید.

رستوران موبی دیک تهران در خیابان سپهبد قرنی قرار دارد که از رستوران های قدیمی است که در آن فقط نهار سرو می شود . کیفیت غذای رستوران موبی بسیار عالی است و تنوع زیادی دارد. موبی دیک نام یک نهنگ سفید است که در یک رمان آمریکایی نام برده شده است.

کافه های تهران

کافه گردی از دوره قاجار در ایران مد شد و قهوه خانه های سنتی در این دوره به وجود آمد ولی کافه هایی با سبک جدید و کافی شاپ ها تقریبا در دو دهه آخر به وجود آمدند و مشتری های زیادی را به خود جذب کردند. کافه به معنی دور هم جمع شدن و مکانی عمومی است که برای نوشیدن قهوه و چای و … استفاده می شده است. شهر تهران نیز یکی از پر کافه ترین شهرهای ایران است و یکی از کسب و کارهای پر رونق در شهر تهران ، کافه داری است. چند کافه از کافه های معروف تهران را برای شما معرفی می کنیم.

کافه مسعودیه که در عمارت مسعودیه در خیابان بهارستان واقع شده است از جاذبه های گردشگری شهر تهران است و فضایی سنتی و قدیمی دارد که ما را در محیطی تاریخی قرار می دهد. صبحانه های بسیار عالی و خوشمزه کافه مسعودیه و قیمت مناسب آن برای انتخاب یک کافه برای گذراندن وقت و لذت بردن از آن عالی است.

کافه ویونا پلازا از کافه های بسیار با کیفیت شهر تهران است که در منطقه زعفرانیه قرار دارد و سرویس دهی مناسب و خوب آن ، مشتریان را همیشه راضی نگه داشته است. صبحانه های کافه ویونا پلازا بسیار عالی می باشد و برخورد کارکنان این کافه نیز بسیار محترمانه و مودبانه است.

کافه رستوران کاوالی در فرحزاد شمالی قرار دارد و یکی از کافه های مجلل شهر تهران است که معماری آن نیز شبیه معماری اروپایی است. کافه رستوران کاوالی دارای دو طبقه است که یک طبقه آن برای میهمانان خاص و VIP  است . کیفیت غذاهای این کافه بسیار عالی است و فضای آن نیز بسیار دلنشین می باشد.

کافه گالری در اقدسیه تهران است در کوچه باقر النمر که فضای کافه که بصورت باغ و فضای باز زیبایی است و پیشنهاد می کنیم اگر به دنبال حس هنری و زیبایی هستید انتخاب گالری کافه در اقدسیه و باغ موزه هنر ایرانی در تجریش را از دست ندهید.

کافه چای بار که در خیابان دزاشیب است از کافه های زیبای تهران است که در فضای باز آن در هوای عالی و آرمشی که در آن وجود دارد در گوشه ای دنج و به دور از شلوغی ، لذت این کافه را دو برابر می کند. انواع غذا و نوشیدنی سنتی در کافه چای بار سرو می شود.

کافه نادری در خیابان جمهوری تهران در نزدیکی چهارراه استانبول واقع شده است و یک تکه به جا مانده از تهران قدیم است که برای جوانان نسل امروز به جا مانده است. حال و هوای قدیمی و میز و صندلی نوستالژیک کافه نادری از بهترین حس هایی است که یک کافه می تواند به مشتریانش بدهد. نوشیدنی های خوشمزه این کافه نیز دلیل خوبی برای انتخاب کافه نادری در شهر تهران است.

پین کافه از کافه های بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه در شهر تهران است که به صورت سیار در نقاط مختلف تهران تردد می کند. منوی پین کافه هم نوشیدنی گرم دارد و هم نوشیدنی سرد و هم کتاب که می توانید در کنار نوشیدنی خود خرید کتاب هم داشته باشید. فرهنگ سازی برای صنعت کافه چی ها ، این ایده را برای پین کافه تداعی کرد که سه شنبه ها اگر با دوچرخه به پین کافه سر بزنید قهوه مجانی دریافت می کنید.

کافه وی نیز یک کافه سیار است که برای اولین بار کافه سیار را. ذکرا و فرزاد زوج جوانی هستند که با اعلام در شبکه اجتماعی و صفحه خود مسیر کافه وی را اعلام می کنند و کسانی که در مسیر باشند می توانند از منوی کافه وی که شامل قهوه و شربت و ساندویچ است بهره مند بشود راه اندازی کردند.

بازار تهران و مراکز خرید تهران

مراکز خرید تهران شامل بازارهای قدیمی و مراکز خرید جدید و تازه تاسیس در تهران است که در مرکز شهر تهران و مناطق دیگر تهران پراکنده شده اند و به نسبت شهرهای دیگر از رونق خوبی برخوردار است.

بازار تهران که بازاری قدیمی است و در مرکز شهر تهران واقع است در اطراف و میان خیابان های مولوی و مصطفی خمینی و پانزده خرداد و خیام واقع شده است. بازار بزرگ ، بازار عباس آباد ، بازار زید ، پاچنار ، بازار نجارها ، بازار مسجد جامع ، چهارسوق ، فراش باشی و … جزو گذرگاه های اصلی بازار تهران است. بازار تهران دارای پاساژ های مدرن نیز می باشد.

سفر به تهران - بازار تهران

مراکز خرید دیگری در تهران هست که بسیار لوکس هستند و قیمت اجناس در این مراکز خرید بسیار بالا می باشد. از جمله مراکز خرید گران در تهران می توان به پالادیوم و ایران مال اشاره کرد که جزو لوکس ترین بازارهای خاورمیانه نیز می باشد. بهترین برندهای دنیا در این مراکز خرید دارای شعبه می باشند.

باغ وحش تهران

اولین بار در ایران باغ وحش به سبک اروپایی در زمان ناصر الدین شاه ایجاد شد که در خیابان لختی یا سعدی کنونی واقع بود و بعد از سفرهای زیاد ناصرالدین شاه به اروپا با الگو برداری از باغ وحش های آنها ، این مجموعه در سال ۱۲۶۹ قمری برپا شد. باغ وحش ارم که در تهران در زمینی به مساحت ۵ هکتار ساخته شده است در اتوبان تهرن کرج در نزدیکی ایستگاه متروی اکباتان است.

باغ وحش ارم تهران در در حال حاضر حیوانات زیادی از جمله ۱۲۱ گونه جانوری در این باغ وحش زندگی می کنند. شیر ، ببر ، پلنگ و سیاه گوش از گربه سانان موجود در باغ وحش تهران هستند. سگ و گرگ و شغال و روباه ، شامپانزده و بابون و خرس قهوه ای نیز در این باغ وحش زندگی می کنند. پرندگانی مثل قرقاول ، طاووس ، عقاب ، کرکس ، درنا و پلیکان ، خزندگان از جمله تمساح و لاک پشت و ایگوانا و مار پیتون نیز نگهداری می شود. فیل و خرگوش و سنجاب و کانگورو و گوزن و شتر و زرافه و کرگدن از جمله حیوانات دیگر این باغ وحش می باشد.

نکاتی که قبل از سفر به تهران باید بدانیم

یکی از شهرهای پر طرفدار ایران برای سفر ، شهر تهران است. مسافران خارجی نیز مقصد اول آنها در ایران ، شهر تهران است. چند نکته قبل از سفر به تهران باید رعایت شود که در این شهر به مشکل نخورید. اولین نکته زمان رفتن به شهر تهران است. ایام نوروز بهترین زمان سفر به تهران است به دلیل خلوتی و نبود ترافیک شهری در تهران که از نظر حمل و نقل و بازدید جاذبه های گردشگری بسیار عالی است. در بقیه ایام سال شهر تهران بسیار شلوغ و پر ترافیک است.

نمایشگاه بین المللی شهر تهران از ۱۴ فرودین آغاز به کار می کند و هر چند روز به یک صنف و گروه تعلق دارد که محصولات و نوآوری های خود را به نمایش بگذارند. توصیه می شود در زمان نمایشگاه های بسیار پر طرفدار ، اگر کار ضروری ندارید سفر به تهران نکنید. هتل های شهر تهران تنوع بسیاری دارد و از هتل های ۵ ستاره فوق لوکس تا هتل های سطح پایین و مهمانپذیر هایی با قیمت های پایین و حتی اقامتگاه های بومگردی می توانید بسته به سلیقه و بودجه خود انتخاب کنید. فقط در ایام پیک باید از ماه ها قبل یا هفته های قبل اقدام کنید تا هتل مورد نظر خود را رزرو کنید.

رستوران ها و کافه های شهر تهران بسیار تنوع دارد. از کافه های گران قیمت شمال شهر تهران گرفته تا کافه رستوران های میدان انقلاب و مناطق دیگر که قیمت های مناسبی دارند. انتخاب رستوران و کافه یکی از مهمترین گزینه های در سفر است که بتوانید یک جای مطمئن که از کیفیت و سلامت آن اطمینان داشته باشید پیدا کنید.

جاذبه های گردشگری در سفر به تهران ، پارک ها ، موزه ها ، سینما ها ، شهربازی و باغ وحش و … در تمام ایام سال باز است به جز روزهایی خاص در سال مثل عاشورا یا روز طبیعت تعطیل است. روز گردشگری نیز تمام موزه هایی که به سازمان گردشگری و میراث فرهنگی تعلق دارد رایگان می باشد. ساعت کار موزه ها و ساعت کار مکان های گردشگری نیز یکی از نکاتی است که باید قبل از رفتن به آن دقت کنید.

سفر به تهران

شهر تهران ، شهری تجاری است و مراکز خرید زیادی دارد و بسیاری از مردم برای خرید به این شهر می آیند، برای خرید با کیفیت و با قیمت مناسب ، باید بازارهای اصلی شهر تهران را بشناسید و بعد اقدام نمایید. مراکز و پاساژهای شهر تهران از نظر قیمت و کیفیت کالا بسیار متنوع است و برخی مراکز تجاری مثل پالادیوم دارای قیمت های بسیار بالا و مناطقی مثل عبدل آباد و بازار بزرگ تهران دارای قیمت های مناسب تری برای خرید می باشد.

امیدوارم این مقاله برای شما که قصد سفر تفریحی یا تجاری دارید یا ساکن تهران هستید و به صورت کامل به شهر تهران آشنایی نداشته اید مفید باشد و بتوانید بسیاری از مکان های شهر تهران را که تا به حال به گوشتان نخورده است را پیدا کنید و برای یک بار هم که شده از آن بازدید نمایید. گشت و گذار در شهر تهران ، بدون راهنما و بدون معرفی آن ، کاری بسیار سخت و مشکل است و امید داریم که با خواندن این مقاله ، برایتان بسیار آسان شده باشد.