جاذبه های دیدنی جهرم

جاذبه های دیدنی جهرم

جاذبه های دیدنی جهرم

شهر جهرم، یکی از شهرهای استان فارس است که در فاصله ۱۷۰ کیلومتری جنوب شهر شیراز قرار دارد. این شهر به دلیل جاذبه‌های گردشگری معروف و شهرت جهانی شیراز، برای علاقمندان به سفر جذابیت دارد. با این حال، جهرم شهری باستانی است که دارای غنای تاریخی خاصی است و طبیعت آن نیز فوق‌العاده است.

در ادامه، قصد داریم به معرفی جاذبه‌های گردشگری و دیدنی جهرم بپردازیم. لذا، تا انتها با مجله گردشگری جهانگردان همراه شوید:

مدرسه علمیه خان

تاریخ جهرم با دوران ساسانیان پایان نمی‌یابد؛ زیرا در هر دوره تاریخی، بناهای زیبایی بودیم که در زمان خودشان علاوه بر حالت کاربردی، امروزه به عنوان جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شوند. یکی از این جاهای دیدنی، «مدرسه علمیه خان» است که در غرب شهر جهرم واقع شده و متعلق به دوران صفویه است. این بنا توسط حاج محمد حسن خان تأسیس شده است و مصالح به‌کار رفته شامل خشت، آجر، گل، سنگ و گچ است. مدرسه علمیه خان، شامل ۲۰ حجره است و در طراحی آن از گچ‌بری‌ها و مقرنس‌های زیبا استفاده شده است که شکوه و زیبایی خاصی به آن بخشیده است. در حیاط این مدرسه، نخل‌های بلندبالایی را مشاهده می‌کنید که نشانه طبیعت گرم جهرم هستند و به مدرسه علمیه خان بخشی منحصر به فرد داده‌اند.

جاذبه های دیدنی جهرم
جاذبه های دیدنی جهرم

مسجد جامع جهرم

مردم شهر جهرم، افرادی متدین و  دیندار هستند و اغلب به آن را به عنوان “دارالمؤمنین” می‌شناسند. در این شهر، بناهای مذهبی فراوانی وجود دارد، اما مسجد جامع جهرم به عنوان مهمترین بناي مذهبي شهر محسوب می‌شود. این مسجد یکی از بناهای تاریخی و مذهبی شهر جهرم است که ساخت آن به دوران صفویه برمی‌گردد. بخش عظیمی از این بنا از چشم انداز روز به روز خارج می‌شود، با این حال، شبستان جنوبی این مسجد به خوبی حفظ شده است و برای نمازگزاران و عابدین همچنان قابل استفاده است.

جاذبه های دیدنی جهرم
جاذبه های دیدنی جهرم

بازار زندیه جهرم

بازار وکیل شیراز از جاذبه‌های دیدنی  است که کمتر کسی وجود دارد که آن را ندیده باشد یا لذت نبرده باشد. حال، اگر به بازار زندیه جهرم نگاهی بیندازید، متوجه شباهت فراوان آن با بازار وکیل شیراز خواهید شد؛ به همین دلیل این بازار را خواهر دوقلوی بازار وکیل نامیده اند. این بازار سرپوشیده در دوران پایانی دوره زندیه ساخته شده است. علاوه بر زیبایی تاریخی، بازار زندیه جهرم امروزه به عنوان مرکز خرید برای گردش‌گران و خریداران استفاده می‌شود. کاروانسرا، مسجد و حمام نیز در داخل بازار ساخته شده‌اند و معماری زیبای بازار به شکل صلیبی و با گنبد زیبایی به چشم می‌خورد. این گنبد، یکی از نمونه‌های باشکوه طاق‌زنی در معماری سنتی ایرانی است.

جاذبه های دیدنی جهرم
جاذبه های دیدنی جهرم

غار سنگتراشان

زیبایی‌های تاریخی شهر جهرم، تنها به مساجد و بازارها محدود نمی‌شود. در این شهر، یکی از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی، غار سنگ‌تراشان یا همان غار سنگ شکن است. مورد جالب در مورد این غار این است که تمام فضای آن به دست معماران و حجاران ماهر جهرمی در طول ۳۵۰ سال گذشته ساخته شده است. این معماران با مهارت و دانش خود، برای استواری غار و جلوگیری از فروپاشی آن، ستون‌های سنگی زیبایی در نقاط مختلف غار ساخته‌اند. این عمل، به زیبایی فضای امروزی غار اضافه کرده است. غار سنگ‌تراشان، بزرگترین غار ساخته شده به دست بشر است و سنگ‌تراشان از آن برای برداشت سنگ آهک استفاده می‌کرده اند. غار سنگ‌تراشان در جنوب شرقی جهرم قرار دارد و به عنوان یکی از مهمترین جاذبه‌های توریستی شهرشمرده می‌شود.

جاذبه های دیدنی جهرم
جاذبه های دیدنی جهرم

خرید بلیط هواپیما

آبشار مروارید خفر

وقتی به جهرم زیبا سفر می‌کنیم، نباید فقط به بناهای تاریخی این شهر اکتفا کنیم و باید به جاذبه‌های طبیعی و دیدنی آن نیز توجه کنیم. یکی از این جاذبه‌های طبیعی و دیدنی، آبشار مروارید خفر است که در تمام فصول سال پذیرای گردشگران و علاقمندان به طبیعت است. در فصل زمستان، جذابیت این آبشار دو چندان می‌شود؛ زیرا دارای چشمه آب گرم است که بخاری روی آن بلند می‌شود و جلوه‌ای رؤیایی به آبشار می‌بخشد، همانند نقاشی‌های اسرارآمیز ژاپنی. آب این چشمه شیرین و قابل آشامیدن است و انواع ماهی و خرچنگ در آن زیست می‌کنند. لذا، توصیه می‌شود در سفر به جهرم، حتما این جاذبه فوق‌العاده را دیدن کنید.

جاذبه های دیدنی جهرم
جاذبه های دیدنی جهرم
با هم به گوشه‌گوشه دنیا سفر می‌کنیم تا با شگفتی‌های بی‌پایان آن آشنا شویم. از اقیانوس‌ها می‌گذریم، در جنگل‌ها ماجراجویی می‌کنیم، قلب کویر را می‌شکافیم و در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای کوچک و بزرگ به صدای سفر گوش می‌دهیم. اگر می‌خواهید گردشگر را حتی در خانه‌تان تجربه کنید، با من همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید