راهنمای سفر به مسقط عمان

راهنمای سفر به مسقط عمان

راهنمای سفر به مسقط عمان

جهانگردان : اگر علاقه مند به سفرهای خارجی هستید تورهای عمان میتواند انتخاب بسیار خوبی برای شما باشد کشورعمان یکی از زیباترین کشورهای خاورمیانه است.دراین کشورهتل هایی به زبان فارسی برای توریست های ایرانی به منظور ارتباط بیشتر با ایران بنا شده است.

مسقط پر جنب و جوش ترین و پر جمعیت ترین شهرعمان و همچنین پایتخت کشورعمان است و از این جهت حائزاهمیت است . این شهر ترکیبی جذاب از سنت و مدرنیته است که در آن معماری سنتی با قلعه ها و سوق ها(بازاره) کنار مراکز تجاری مرتفع و مجلل قرار گرفته است.مسقط در امتداد دریای عمان و در شرقی ترین نقطه شبه جزیره عربستان قرار دارد و پس زمینه ای دراماتیک از کوه های الحجر است.

علت نام گذاری مسقط به این نام چیست؟

مسقط تعابیر مختلفی دارد که رایج ترین و متداول ترین تفسیر آن محل سقوط است .ریشه این معنا به فعل عربی سقط به معنای سقوط کردن یا افتادن برمیگردد . گفته میشود که این نام بدلیل موقعیت مسقط در پای کوه های حجر انتخاب شده است ، که گویی از آسمان سقوط کرده است. در نهایت صرف نظر از ریشه دقیق آن، نام مسقط به شهری با هویت و تاریخ غنی تبدیل شده است که امروزه به عنوان پایتخت عمان شناخته میشود.

چرا به مسقط سفر کنیم؟

تاریخ و فرهنگ غنی

این شهر قدمتی ۹۰۰ ساله دارد و مملو از جاذبه های تاریخی و فرهنگی هستند مسقط سابقه طولانی و پر فراز و نشیبی دارد و زمانی بندری مهم در تجارت عود بوده است. این امر منجر به میراث فرهنگی غنی شده است که در بناهای تاریخی مانند کاخ الجبری و موزه ملی عمان به نمایش گذاشته شده است.

طبیعتی زیبا

مسقط در دامنه کوه های حجر واقع شده است و دارای خط ساحلی خیره کننده ای است که با سواحل شنی، صخره های دریایی و خلیج پنهان شده است. اگر علاقه مند به ورزشهای دریایی مثل غواصی و موج سواری هستید بهتر است به سمت خلیج عمان بروید و همچنین میتوانید از تماشای دلفین ها لذت ببرید. در ماه های گرم سال در ساحل راس الجنز لاک پشت هایی را میبینید که مشغول لانه سازی هستند یا بچه لاک پشت هایی را میبنید که در حال پیدا کردن راهشان در میان ماسه ها به سمت دریا میروند.

راهنمای سفر به مسقط عمان
راهنمای سفر به مسقط عمان

فعالیت های متنوع

مسقط تجربه های متنوعی برای ارائه به هر شخص دارد خواه به دنبال ماجراجویی باشید خواه به دنبال آرامش یا چیزی در این بین باشید. میتوانید از بازار های شلوغ موتراه و مطرح بازدید کنید، در یکی از مساجد باشکوه شهر نماز بخوانید، یا با قایق به تماشای دلفین ها بروید.

هزینه و امنیت

مسقط در مقایسه با سایر شهرهای منطقه خلیج فارس نسبتا ارزان است . میتوانید با قیمتی مناسب اقامت، غذا و حمل و نقل پیدا کنید  همچنین از لحاظ امنیت عمان کشوری امن با نرخ جرم و جنایت پایین است و میتوانید با خیال راحت در مسقط کاوش کنید و نگران امنیت خود نباشید.

مهمان نوازی

مردم عمان به گرمی و مهمان نوازی خود مشهور هستند و همیشه با رویی باز و لبخند با مسافران برخورد میکنند . اگر مهمان خانه ای در عمان شوید این میهمان نوازی را به بهترین شکل تجربه خواهید کرد.

به طور کلی مسقط مقصدی جذاب برای کسانی که به دنبال تجربه ای منحصر به فرد و خاطره انگیز در خاورمیانه هستند میباشد.

غذاهای عمان

عمان یکی از بهترین کشورها برای در حاشیه خلیج فارس به حساب می آید که علاوه بر داشتن جاذبه های گردشگری مختلف و سوغاتی های فوق العاده غذاهای خوشمزه ای دارد   در این کشور غذاهای زیادی وجود دارد که افراد زیادیرا در سراسر جهان به خود جذب کرده است. جالب است بدانید بیشتر افرادی که به عمان سفر می کنند برای خوردن غذاهای آن میباشداز جمله مهمترین و بهترین غذاهای عمانی میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

مشکاک کباب

بسیاری از گردشگران اظهار کرده اند که مشکاک یکی از لذیذترین غذاهایی است که تاکنون میل کرده اند.

کباب شوا

از غذاهای عمان است که به دلیل طبخ بسیار مشکل معمولاً فقط دراعیاد خاص پخت میشود.

راهنمای سفر به مسقط عمان
راهنمای سفر به مسقط عمان

 

هریس

هریس سوپی مخصوص است که بیشتر به عنوان پیش غذا سرو میشود شکل ظاهری و طرز تهیه هریس شبیه به حلیم ایرانیاست. این غذای لذیذ از گندم و گوشت تهیه شده و همراه با سس مخصوص سرو میشود.

مجبوس

مجبوس یک غذای سنتی کاملاً عربیاست این غذا در میان غذاهای رستورانهای عمان دارای طرفداران زیادی است.

مشوی

غذاهای دریایی در عمان جایگاه ویژه ای دارند که از خوش طعم ترین آنها مشوی نام دارد. این غذا با ماهی معروف دریای عمان به نام شیر ماهی تهیه میشود.

حلوا

اگر عاشق شیرینی هستید تست حلوای عمان را از دست ندهید عمانیها معمولاً حلوا را پس از غذای اصلی و به عنوان دسر سرو میکنند .

۶ مکان دیدنی مسقط که باید دید :

۱-مسجد جامع مسقط

مسجد جامع سلطان قاموس یا(GRAND MOSQUE MUSCAT) از جاذبه های مهم مسقط است که بزرگ ترین مسجد عمان است و ظرفیت بیش از ۲۰ هزار نماز گذار را دارد . این مسجد یکی از معدود مساجدی در کشورهای عربی است که اجازه‌ی ورود به بازدیدکنندگان غیرمسلمان را نیز می‌دهد.

۲-خانه اپرای سلطنتی

خانه اپرای سلطنتی یا (Royal Opera House) از جاهای دیدنی مسقط عمان است .این مکان اولین خانه اپرا در منطقه خلیج فارس و شبه جزیره عربستان است که در سال ۲۰۰۱ توسط سلطان قاموس که از علاقه مندان به هنر و موسیقی کلاسیک است، ساخته شده است. این بنا میزبان اپرا ، باله ، موسیقی کلاسیک و رویدادهای فرهنگی دیگر است.

۳- قلعه المیرانی و قلعه جلالی مسقط

قلعه المیرانی یا (AL MIRANI FOTR) و قلعه جلالی (AL JALALI FORT) از جاهای دیدنی مسقط هستند که در قرن ۱۶ توسط پرتغالی ها ساخته شده اند . این دو قلعه به خلیج عمان چشم انداز دارند و در گذشته از مسقط محافظت میکردند .

قلعه المیرانی در سقوط پرتغالی ها بسیار موثر بود و بسیار از ابزار های جنگی باستانی در آن نگهداری میشود. اگرچه بازدید از آن برای عموم بسته است، اما بازدید کنندگان میتوانند این قلعه زیبا را از بیرون تماشا کنند.

قلعه جلالی که به نام آش شرقیه نیز شناخته میشود و زمانی زندان بوده که بعدها به موزه‌ی خصوصی میراث فرهنگی تبدیل شده است. ورود به این قلعه، صرفاً با مجوز است. شما می‌توانید از طریق صفحه‌ی تماس با وزارت میراث ملی، در وب‌سایت آن‌ها، درخواست دهید.

۴-ساحل قروم مسقط

ساحل قروم یا (Qurum Beach)یک ساحل شنی که در لبه‌ی حفاظتگاه طبیعی قورم، به طول چهار کیلومتر در امتداد خط ساحلی مسقط، در قلب شهر مسقط امتداد دارد . این ساحل در مجاورت هتل های لوکس ، رستوران ها و کافه ها قرار گرفته است و بدلیل داشتن شنهای سفید ، ابهای زلال و امکانات رفاهی متعدد ، به یکی از محبوب ترین سواحل مسقط تبدیل شده است.

۵-سوق موتره

سوق موتره یا (MUTRAH SOUK) یکی از قدیمی ترین بازار های جهان عرب است و این قدمت توانسته جذابیت و زیبایی این بازار را افزایش داده است. در این بازار غرفه‌ها و خطوط شلوغ، اجازه نمی‌دهند اشعه‌ی خورشید در طول روز نفوذ کند و خریداران برای دیدن مسیر به چراغ نیاز دارند به همین دلیل به نام سوق المطره یا سوق العالم نامیده شده است.

۶- مرکز خرید بزرگ مسقط

مرکز خرید مسقط گراند مال یک مجتمع خرید بزرگ است که خرده‌فروشی‌های برند، غذاخوری‌ها، سینما، و منطقه بازی کودکان را ارائه می‌دهد. این طراحی شده است تا ترکیبی از مارک های مدرن و فروشگاه های بزرگ در کنار یک بازار سنتی عربی باشد و یک تجربه خرید منحصر به فرد ایجاد کند. مرکز مرکز خرید دارای یک واحه پانوراما است که مکانی عالی برای عکس گرفتن ایجاد می کند. از طبقه بالا می توانید از منظره ای زیبا از دریای عرب لذت ببرید.

ما در این گزارش سعی بر آن داشتیم بخش کوچکی از جاذبه ها و ویژگی های منحصر به فرد شهر مسقط را به شما معرفی کنیم .

آیا به عمان سفری داشته اید؟ لطفاً تجربه خودتان را برای ما بنویسید.

با هم به گوشه‌گوشه دنیا سفر می‌کنیم تا با شگفتی‌های بی‌پایان آن آشنا شویم. از اقیانوس‌ها می‌گذریم، در جنگل‌ها ماجراجویی می‌کنیم، قلب کویر را می‌شکافیم و در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای کوچک و بزرگ به صدای سفر گوش می‌دهیم. اگر می‌خواهید گردشگر را حتی در خانه‌تان تجربه کنید، با من همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید