سفر به گیلان- رشت

استان گیلان با مرکزیت رشت یکی از ۴ استان شمالی ما در همجواری دریاچه خزر است. معانی مختلف گیلان در لغت نامه دهخدا که برگرفته از دو واژه گیل و پسوند ان به معنی محل سکونت گیل ها است که در زبان پهلوی و یونانی نیز همین نام را داشته است. استان گیلان از شمال به دریای خزر و از غرب به استان اردبیل و از جنوب به استان زنجان و قزوین و از شرق به استان مازندران متصل است. طبق سرشماری سال ۱۳۹۱ جمعیت گیلان برابر با ۲/۵ میلیون نفر بوده است که از نظر جمعیت دهمین استان ایران محصوب می شود و مساحت آن تقریبا ۱۴ هزار کیلومتر است.  شهرهای زیبای استان گیلان  که هنگام سفر به گیلان باید بازدید کرد، شامل مرکز گیلان یعنی شهر رشت، بندر انزلی، لاهیجان، تالش، لنگرود، رودسر، بندر آستارا و صومعه سرا  می باشد.

 

خرید بلیت از سفر آنلاین

خرید بلیت پرواز شیراز به تهران

خرید هتل از سفر آنلاین

رزرو هتل در تهران

استان گیلان از سال ۱۳۴۴ به عنوان استان شناخته شده است که ابتدا ایالت گیلان و طوالش و سپس استان یکم خوانده می شد. استان گیلان تعداد زیادی رودخانه دارد که از کوههای زیبای این استان سرازیر می شوند و به خاطر همین مسئله دارای وفور رطوببت است. بیشتر از ۴۰ رودخانه در استان گیلان وجود دارد که مهمترین آنها سفید رود است که دیگر رودهای استان گیلان، اسالم، حسن کیاده، رود چمخاله، کیان رود، خشکبیجاری، پیله رود، عمل کنده، کرگان رود، دیناچال و شیوه رود است.

زبان مردم استان گیلان، زبان گیلکی یا تالشی یا تاتی است. گیلکی نیز دارای دو گویش خاوری و باختری است. زبان های دیگر رایج در استان گیلان، شامل زبان کردی و لری و آذری است. زبان گیلکی لاهیجان با گیلکی رشت و گیلکی گالشی متفاوت است.

تاریخچه استان گیلان

پیش از میلاد در اطراف دریای خزر اقوام کاسپی و کادوسی و آماردها زندگی می کرده اند. گیل ها یا گیله مردان که قومی جنگجو بوده اند در قرن اول و دوم قبل از میلاد وارد ساحل جنوبی دریای خزر و غرب رود آماردوس که در حال حاضر سفید رود نامیده می شود، شده اند. دیلمیان نیز در این منطقه زندگی می کرده اند. از آنجا که در دوره های مختلف، گیلان با فرمانروایان محلی خودش مستقل بوده است، دین زرتشتی و کلنی های نسطوری برای مدت طولانی در این منطقه دوام داشته است.

آب و هوای استان گیلان

مناطق کم ارتفاع در ساحل دریای خزر دارای آب و هوای هیرکانی است که این مناطق مرطوب و سرسبز است. جریانات جوی بر بالای دریا مرطوب می شود و بخاطر وجود البرز که مانعی قوی است از بالا رفتن دما جلوگیری می کند و در تمام سال به جلگه ها و کوهپایه ها بارش داریم. در پاییز بیشترین بارندگی را دارد و در زمستان و اوایل بهار متوسط و در مال اردیبهشت تا اواخر مرداد کمترین بارندگی را دارد.

گونه های جانوری و گیاهی استان گیلان

پوشش غنی گیلان بخاطر اقلیم آن مانند یک نوار سبز حاشینه جنوبی دریای خزر را فرا گرفته است. خاک حاصلخیز و بارندگی زیاد باعث گونه های زیاد گیاهی شده است که جنگل های این منطقه به صورت انبوه رشد کرده است. گونه های گیاهی مثل راش و بلوط و ممرز در جنگل ها به صورت فراوان وجود دارد. درختان کوچکتر مثل لیلکی و کلهو و شمشاد در نقاط سایه دار و انواع درختان میوه وحشی و بته هایی مثل خاس و خزه و تاک وحشی و دیگر گیاهان خزنده نیز می روید.

پوشش گیاهی اطراف رودبار و منجیل نیز به که جنگل های سرو تنک و درختان زیتون می باشد استان گیلان را بسیار زیبا می کند.سوسن چلچراغ نیز از گونه های منحصر به فرد استان گیلان است که در عمارلوی روبار می روید. در تالاب انزلی نیز معروف ترین گیاه آن لاله مردابی است که به تالاب انزلی زیبایی دو چندان بخشیده است.

گونه های زیادی از پرندگان مردابی در تالاب انزلی دیده می شود مثل مرغابی سانان و اردک سانان که ۹۴ گونه حمایت شده و در معرض خطر انقراض می باشند. بخاطر پوشش گیاهی استان گیلان و جنگل های آن، استان گیلان زیستگاه حیوانات وحشی مثل آهو ، بز کوهی و پلنگ بوده است که بخاطر گسترش شکار و شکارچیان غیرمجاز این گونه های حیوانی رو به انقراض می باشند. استان گیلان یکی از بزرگترین زیستگاه های مرال یا گاو کوهی است که در جنگل های مناطق کوهستانی زیست می کنند. از دیگر گونه های کمیاب در استان گیلان می توان به سمندر باله دار جنوبی اشاره کرد. استان گیلان در انتهای غربی رشته کوه البرز و بخش غربی جلگه های حاشیه دریای خزر واقع شده است.

صنایع دستی استان گیلان

از جمله صنایع دستی که در استان گیلان طرفدار دارد می توان به قلاب دوزی رشت، حصیر بافی، چادر شب قاسم آباد، و کارهای ابریشمی می توان اشاره کرد. از محصولات نساجی استان گیلان می توان به بافت لنگ و پارچه های تافته اشاره کرد. نمد بافی نیز در برخی مناطق تالش و سیاه رود توسط بومیان این منطقه انجام می شود.

گردشگری استان گیلان

استان گیلان به خاطر طبیعت زیبا و مناطق تاریخی و فرهنگی آن به یکی از قطب های گردشگری ایران تبدیل شده است. بارش باران در طول سال که به ۱۲۰ سانتی متر هم گاهی می رسد باعث روش درختان و جنگل ها و علف های هرز زیادی می شود که تبدیل به تپه های سرسبز گیاهی می شود که بومیان آنجا به آنها کول یا کوتی می گویند. استان های شمالی ایران که مازندران و گیلان هستند دارای بیشترین تعداد بقعه و آرامگاه امام زادگان هستند که همین مسئله نیز شاید باعث افزایش گردشگران به استان گیلان شده است.

سوغاتی استان گیلان

سوغاتی استان گیلان معمولا یا خوراکی است یا صنایع دستی که شامل محصولات کشاورزی و دام پروری، ترشیجات و مربا جات، صنایع چوبی و ابریشمی و حصیری می شود. از بهترین سوغاتی های گیلان می توان به کلوچه های معروف آن و بادام زمینی، ماهی سفید، چای، زیتون و برنج اشاره کرد. صنایع دستی دیگری مثل سفالگری نیز در بخش هایی از املش و جیرده و صنایع شالباقی در تابش و گالش و چارق و چموش نیز در ماسوله رواج دارد. محصولات فرش و گیلم، نمد و بامبو، قلاب دوزی نیز در استان گیلان هست و برای سوغاتی مناسب است.  

حمل و نقل استان گیلان

استان گیلان دارای یک فروگاه بین المللی است که سردار جنگل رشت نام دارد و در بلوار ولیعصر رشت واقع شده است. این فرودگاه در هفته به ۱۳ مقصد دیگر ۶۶ پرواز دارد که شهرهای داخلی تهران و شیراز و اصفهان و مشهد و .. است و شهرهای خارجی مثل مدینه و جده و استانبول و نجف هستند. مساحت کل فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت ۲۲۰ هکتار است که بزرگترین فرودگاه شمال ایران محسوب می شود.

حمل و نقل جاده ای استان گیلان نیز از طریق اتوبوس، مینی بوس و سواری کرایه انجام می شود که این مراکز در شهرهای انزلی و آستارا هستند و برای کشورهای همجوار نیز امکان جابجایی مسافر و کالا نیز از این دو مرکز حمل و نقل برای استان گیلان میسر است.   

گیلان از راه دره منجیل از آزادراه ۱ به شهر قزوین متصل است و از طریق چابکسر با استان مازندران وصل می شود. از طریق آستارا نیز با جمهوری آذربایجان و اردبیل راه زمینی دارد. مرزهای دریایی استان گیلان نیز در مسیر کریدور شمال جنوب قرار گرفته است.

راه آهن گیلان نیز در سال ۱۹۱۴ میلادی توس روس ها کشیده شد و درحال حاضر نیز عملیات راه آهن گیلان به طول ۲۰۵ کیلومتر از سال ۱۳۸۱ درحال اجرا است.

جاذبه های شهر رشت

میدان شهرداری

میدان شهرداری رشت مربوط به دوره پهلوی است که در سال ۱۳۵۶ این میدان جزو آثار ملی ایران به ثبت رسید. در سال ۱۳۰۵ اداره بلدیه رشت به این ساختمان تازه ساز انتقال یافت که معماری آن با الهام از معماری نئوکلاسیک اروپا به ویژه معماری های سنت پترزبورگ روسیه توسط معماران ایرانی ساخته شده است. نماد شهر رشت همین ساختمان قدیمی شهرداری و برج ساعت است که موزه پست و ساختمان قدیمی هتل ایران می باشد. این مجموعه زیبا در رشت در اوایل سلطنت رضا شاه ساخته شده است. برج ساعت رشت هنگام زلزله ویرانگر گیلان در سال ۱۳۶۹ بخاطر آسیبی که دیده بود بازسازی شد.

سنگفرش های خیابان اطراف میدان شهرداری رشت، و تبدیل اداره پست به موزه پست و  ساختمان هتل ایران به موزه مردم شناسی رشت و انتقال شهرداری به ساختمانی دیگر و تبدیل آن به موزه بلدیه رشت و مرکز اسناد شهرداری رشت انجام شده است.  جلوی درب شهرداری رشت معمولا موزیک زنده روزانه هنگام صبحگاه و توسط گروه ارکستر شهرداری رشت، این میدان را به جذاب ترین میدان استان گیلان و شاید جذاب ترین میدان ایران تبدیل کرده است. زنگ ساعت هر ساعت برابر با عدد ساهت و هر نیم ساعت یک باز به صدا در می اید.

مدرسه شاپور

مدرسه شاپور رشت که در در دوره قاجار ساخته شده است در میدان فرهنگ قرار دارد که در سال ۱۲۹۸ شمسی در باغ سبزه میدان با نام مدرسه متوسطه نمره یک کار خودش را آغاز نمود که در آن شخصیت های برجسته ای مانند میرزا حسن خان رشدیه، میرزا عیسی خان سمیعی، عبدالله راعی و عبدالمجید فرساد و … درس خوانده اند. سال ۱۳۵۶ جزو اثار ملی ایران ثبت شد. این بنا در سال ۱۳۹۵ مورد بازسازی قرار گرفت. 

مسجد سفید

مسجد صفی یا مسجد سفید یا مسجد شهیدیه که از مساجد تاریخی شهر رشت است که روایت است که شیخ صفی الدین اردبیلی به دلیل نزدیکی و دوستی با شیخ زاهد گیلانی در سفری به گیلان در آنجا چاهی می کند و عبادتگاهی می سازد که تبدیل به مسجد می شود. برخی نیز مسجد صفی یا سفید را قبر محمدباقر میرزا ملقب به صفی میرزا که پسر بزرگ شاه عباس اول است می دانند که به دست پدرس و با توطئه و بدخواهی اطرافیانش صورت گرفت.    

خانه ابریشمی

خانه ابریشمی رشت یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی شهر رشت است که در زمان ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است. مساحت خانه ابریشمی رشت حدود ۲ هزار متر مربع است که در دو طبقه و ۸ اتاق ساخته شده است. این بنا دارای تالار آینه و چینی خانه است که با تزئینات زیبا آرایش شده است. در تالار چینی خانه پر از ظروف با نقش گل و مرغ و دوایر گچ بری و تالار آینه دارای آینه کاری های قدیمی و دقیق و ظریف است که همین طاق ها و طاقچه ها و سردرهای گچ بری شده خانه ابریشمی رشت را به یکی از زیباترین خانه های دوره قاجار تبدیل کرده است. این بنا به حاجی میرزا ابریشمی تعلق داشته که امروزه به نام خانه ابریشمی رشت شناخته می شود که در سال ۱۳۷۹ ثبت آثار ملی شده است.

عمارت کلاه فرنگی

عمارت کلاه فرنگی رشت مربوط به دوره قاجار است که در نزدیکی باغ محتشم رشت در کنار رودخانه گوهر رود واقع است. مالک عمارت کلاه فرنگی اکبرخان بیگلربیگی است که این عمارت به دخترش به ارث رسید و در سال ۱۳۷۵ این بنا جزو آثار ملی ایران به ثبت رسید. عمارت کلاه فرنگی دارای ۴ طبقه است که از بیرون ۳ طبقه معلوم می شود. مصالحی که در این عمارت به کار رفته خشت و آجر و چوب است که در پوشش آن از سفال نیز برای عایق بندی گرمایی و سرمایی ساختمان استفاده شده است. باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی رشت در گذشته از مناطق کم تردد رشت بوده است که برای سکونت تابستانی حکمرانان  و فرمانداران بسیار مناسب بوده است. اما با توسعه شهر و افزایش جمعیت در کنار این بناها، پارکی برای بازی کودکان و بنای استانداری ساخته شد که سکوت این منطقه را تحت تاثیر گذاشت.

بازار بزرگ رشت

بازار بزرگ رشت بازاری قدیمی است که در مرکز شهر رشت به فعالیت های بازرگانی رشت تعلق دارد. ساکنان استان گیلان و استان های مجاور برای داد و ستد به این بازار می آیند و این بازار برای گردشگران نیز جاذبه های خاص خود را دارد. بزرگترین بازار روباز ایران، بازار بزرگ رشت است. گردشگران وقتی به رشت می آیند برای خرید سوغاتی و کالاهای موردنیاز خود به بازار رشت که انواع محصولات کشاورزی و انواع ماهی و … دارد سری می زنند. بخشی از راسته زرگرها از حلب پوشیده شده است و سرپوشیده است. بازار سنتی رشت شامل میدان کوچک و بزرگ و چهارسوق ها و کاروانسراها است. در گذتشته در کاروانسراهای بازار بزرگ رشت، شترهایی که طاقه های ابریشم و محصولات دیگر داشتند راهی این بازار می شدند تا از طریق دریای خزر به کشورهای دیگر محصولات خود را ببرند. سربازان یک بار این بازار را غارت کردند و بلایای طبیعی و زیادی مثل آتش سوزی بارها گریبان بازار بزرگ رشت را گرفته است.   

خانه میرزا کوچک خان

خانه میرزا کوچک خان جنگلی رشت که یکی از جاذبه های گردشگری شهر رشت است پر از اشیا و وسایل موزه مانند سردار جنگل یعنی میرزا کوچک خان جنگلی است. مساحت این خانه حدود ۳۰۰ متر مربع است که در دو طبقه و چهار اتاق و یک ایوان و دو پلکان در دو طرف ایوان ساخته شده است. این بنا در سال ۱۳۸۱ بازسازی شد.   

کاروانسرای لات

کاروانسرای لات رشت یا کاروانسرای شاه عباسی که مربوط به دوره قاجار است در روستای سراوان و در ۳۵ کیلومتری شهر رشت و ۴ کیلومتری امامزاده هاشم در جاده رشت به قزوین قرار گرفته است. کاروانسرای لات به دستور منوچهر خان معتمدالدوله بنا شده است. کاروانسرای لات دارای یک حیاط مربعی ۲۷ متری است که دارای ۷ صفه و اتاق است. ورودی کاروانسرای لات از ضلع شرقی می باشد. کاروانسرای لات یا شاه عباسی از آجر و ملات ساروج ساخته شده است. این کاروانسرا در سال ۱۳۵۶ جزو آثار ملی ایران ثبت شده است.

چشمه آب شور لاکان

چشمه آب شور لاکان  در انتهاب جاده رشت لاکان در روستای آقا پیردانا و در شرق جنگلی زیبا واقع شده است. آب چشمه شور لاکان دارای املاح نمک است و دیواره های آن از رسوب آهکی دیده نمی شود. مردم منطقه اعتقاد دارند که آب چشمه شور لاکان شفابخش است و در تابستان برای درمان بیماری های پوستی از آب چشمه استفاده می کنند.

امامزاده هاشم

امامزاده هاشم در جاده هراز در ۶۰ کیلومتری شمال غربی تهران واقع شده است. ساختمان اصلی امام زاده هاشم از دوران صفوی است که جزو آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. نسبت امامزاده هاشم به امام حسن مجتبی می رسد که در گذشته در جوار آن یک کاروانسرا بوده است که اکنون اثری از آن به چشم نمی خورد. بنای فعلی امامزاده هاشم یک ساختمان سنگی با آینه کاری داخلی است که دو منبت معرق کاری شده در ضلع شمالی و جنوبی آن درج شده است. امام زاده هاشم بین دو شهر دماوند و آمل قرار دارد که در حال حاضر بین اداره اوقاف این دو استان مناقشه است که این امامزاده در واقع متعلق به کدام شهر باید باشد. آرامگاه امام زاده هاشم در دهستان بالا لاریجان قرار دارد.

پل گازوربار

پل گازوربار که در دوره قاجار ساخته شده و در شهرستان صومعه سرا واقع است در سال ۱۳۷۵ جزو آثار ملی ایران ثبت شد. این پل به دستور حاج یوسف بلگوری بازسازی شده است. پل گازوربار یک متر عرض و حدود ۵/۵ متر طول دارد که روی رودخانه گازربار ساخته شده است و تماما از آجر است.

موزه میراث روستایی

موزه میراث روستایی گیلان در استان گیلان در پارک جنگلی سراوان است که در زمینی به مساحت ۲۶۰ هکتار در کیلومتر ۱۸ جاده رشت تهران ساخته شده است. مجزی طرح موزه دکتر طالقانی و سازنده آن مهندس پویا میریوسفی بوده است. فکر تاسیس موزه روستایی گیلان بعد از زلزله ۱۳۶۹ گیلان شکل گرفت و پس از بررسی های فراوان در مورد مکان یابی این موزه، پارک جنگلی سراوان بخاطر داشتن توپوگرافی مناسب و دسترسی آسان و تاسیسات زیربنایی مناسب انتخاب شد. هدف اصلی موزه میراث روستایی گیلان ، حفظ فرهنگ بومی گیلان و فن ساخت و دانش نانوشته گیلان است که عناصر فرهنگی مثل خوراک و پوشاک و زندگی و کار در آن به نمایش درآمده است.

زیبایی های بندر انزلی

تالاب انزلی یا مرداب انزلی در استان گیلان به مساحت ۲۰ هزار کیلومتر واقع شده است. مرداب انزلی از زیستگاه های اصلی و طبیعی جانوران ایران است که هر ساله تعداد زیادی از پرندگان از کشورهای همسایه شمالی به آنجا می آیند. در زبان گیلکی واژه همزلی برگفته از وجود مرداب در آن منطقه است که معنی سایش و نزدیکی آب و خشکی را می دهد. تالاب انزلی چندین جزیره در خود جای داده است. تالاب انزلی در سال ۱۳۵۴ در فهرست کنوانسیون رامسر به ثبت رسید. تالاب انزلی جزو تالاب های آب شیرین کشور است که ۱۱ رود اصلی و ۳۰ رود فرعی به این تالاب می رسند. از گونه های گیاهی تالاب انزلی می توان به لاله مردابی اشاره کرد که به لاله تالابی مشهور است. گیاهان تالاب به سه دسته غوطه ور  و گیاهان شناور و گیاهان حاشیه ای تقسیم می شوند. اردک سانان و مرغابی سانان و همچنین یلوه کوچک، کاکایی و کشیم سیاه گردن، حواصیل ها از پرندگان تالاب انزلی هستند که از کشورهای همسایه نیز به این تالاب می آیند. تالاب انزلی از اطراف به شهرستان های انزلی و صومعه سرا و رشت و کپورچال و آبکنار انزلی محدود می شود.

بلوار ساحلی بندر انزلی که به بوستان ساحلی بندر انزلی یا بلوار ساحلی قدس انزلی نیز نامیده می شود جزو جاذبه های گردشگری بندر انزلی است که قدمت بالایی دارد و اولین پارکی است که به سبک نوین و اروپایی در ایران ساخته شده است. آمد و رفت کشتی ها در اسکله های بندر انزلی و رقص امواج در کنار موج شکن ها، تلالو نور خورشید روی امواج، قایق سواری و قایق های موتوری تندرو و پرواز پرندگان بر فراز خزر از جاذبه های این بندر و بلوار است. آلاچیق و حوض های آب و مجسمه های زیبای شیر و پلکان زیبای آن همراه با درختان تزئینی و مرکبات و کاج و … زیبایی خاصی به این بلوار و پارک آن داده است.

کاخ موزه انزلی یا کاخ میان پشته در استان گیلان و شهر انزلی واقع است که میان دو پل انزلی و غازیان در وسعت عظیمی ساخته شده است. این بنا در سال ۱۳۰۷  دچار آتش سوزی شد که رضاخان دستور بازسازی آن را داد و نام کاخ سلطنتی گرفت. این سبک بناها به کلاه فرنگی مشهور هستند. زمین کلی کاخ در ۱۰۰ هزار متر مربع و زیربنای دو طبقه با مساحت ۱۱۶۸ متر مربع ساخته شده است. کاخ میان پشته دارای ۱۱ اتاق و یک سالن پذیرایی است که سقف اتاق ها بتن آرمه است و روی سقف داخلی اتاق ها گچ بری شده است.

کشتی میرزا کوچک خان جنگلی که یک کشتی مسافری تفریحی است در چند سال اخیر برای توسعه گردشگری دریای خزر ایجاد شده است که اولین شناور مسافری تفریحی در دریای خزر می باشد که این کشتی گواهینامه های دریانوردی از مراجع قانونی کشور را نیز دارد. این کشتی با سرمایه گذاری بخش خصوصی برای ایجاد یک فرصت مهیج و جذاب برای گردشگران که در دریای خزر سفر دریایی آرامی داشته باشند. کشتی میرزا کوچک خان جنگلی که در ژاپن ساخته شده است دارای ۵ طبقه و ۲۰ متر ارتفاع، ۱۲ متر عرض و ۷۴ متر طول است که در کل ۲۶ کابین درجه یک و دو دارد. این کشتی ظرفیت ۲۵۰ نفر مسافر را دارد. امکانات این کشتی تفریحی در حد هتل ۴ ستاره می باشد که در بندر انزلی، آستارا و کیاشهر اسکله دارد. مبلغ سرمایه گذاری برای کشتی مسافری تفریحی میرزا کوچک خان حدود ۸۰۰ میلیون تومان بوده است که درحال حاضر این سرمایه عظیم مالی و گردشگری از جانب نهادهای فرهنگی ممنوعیت فعالیت دارد. حدود یک سال و نیم است که بخاطر حرکات موزون دو مسافر در این کشتی، مراجع فرهنگی استان گیلان مانع از فعالیت این کشتی تفریحی شده اند. تنها فعالیت این کشتی تفریحی در بعضی از روزهای هفته و در حد یک سفر کوتاه ۴ ساعته فعالیت می کند که با حرکت کشتی گروه موسیقی شروع به نواختن می کنند و تا پایان سفر ادامه دارد. این کشتی دارای کافی شاپ نیز می باشد.

بازار و مراکز خرید انزلی که در از شنبه بازار آغاز می شود که در خیابان میرزا کوچک خان جنگلی بر پا می شود و انواع میوه و سبزیجات، صیفی جات و فراورده های دامی و لبنی و ماکیان، انواع ماهی و صنایع دستی و تمام محصولات موردنیاز مسافران و شهروندان بندر انزلی را در این بازار می توانید بیابید. این بازار که یک نمایشگاه هفتگی است برای تولیدات بومی و روستایی بندر انزلی که از روستاهای مختلف مردم برای فروش محصولات خود به این بازار می آیند. 

دوشنبه بازار یا کپورچال که دوشنبه هر هفته در ۲۱ کیلومتری بندر انزلی به آستارا بر پا می شود برای کسانی که صید ماهی کرده اند و کسانی که استخر پروش ماهی دارند برای عرصه محصولات خود و همچنین محصولات کشاورزی و دامداری دیگر درکنار فروش ماهی کاربرد دارد.

بازار ماهی فروشان بندر انزلی که در زیر پل انزلی بر پا می شود و یک بازار سنتی است برای عرضه ماهی تازه با قیمت مناسب برای شهروندان و گردشگران مورد استفاده قرار می گیرد.

بازار ساحلی بندر انزلی که بازار آسیای میانه نیز نامیده می شود در مسیر جاده انزلی به رضوان شهر و قبل از هتل سپیدکنار واقع شده است. ساحل زیبای دریای خزر که در کنار این بازار قرار گرفته است باعث جذب گردشگران زیادی به این بازار می شود که بومیان و گردشگران زیادی را جذب می کند. لوازم آرایشی و بهداشتی، پوشاک، صنایع دستی و … در این بازار ساحلی یافت می شود.

بازار بزرگ کاسپین بندر انزلی در کنار بازار پردیس واقع شده است که در خیابان پاسداران می باشد. در بازار بزرگ کاسپین رستوران، کافی شاپ و ایستگاه اتوبوس و تاکسی وجود دارد که از نظر دسترسی برای مسافران و بومیان بسیار راحت است. در این بازار انواع پوشاک و لوازم تزئینی و … به فروش می رسد.

بازار پردیس بندر انزلی بعد از میدان سنگاچین در ابتدای خیابان ورزش است که اجناس این بازار اکثرا روسی است و انواع پوشاک و لوازم تزئینی و لوازم آرایشی و … در این بازار به فروش می رسد. قیمت اجناس در این بازار بسیار مناسب است.

بازار گیلار بندر انزلی در مجاورت دانشگاه آزاد اسلامی و بعد از روستای طالب آباد واقع شده است. بازار گیلار دارای سه بازار سرپوشیده است که به صورت غرفه های متعدد به یکدیگر متصل است. امکانات این بازار از جمله رستوران، پارکینگ و پارک بازی کودکان است. در این بازار انواع اجناس ترک و روسی به فروش می رسد.

مراکز خرید منطقه آزاد بندر انزلی که دارای ساحل زیبای دریای خزر است یک مرکز تفریحی رفاهی است که انواع رستوران و فست فود، آلاچیق های زیبا و پارک بازی کودکان در کنار مراکز خرید همواره گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. مراکز خرید در این منطقه در روزهای تعطیل نیز دایر است. منطقه آزاد بندر انزلی در سه راه حسن رود در کیلومتر ۵ جاده زیبا کنار قرار گرفته است و همه امکانات و شرایط رفاهی و امنیتی در این منطقه برقرار است.

مجتمع تجاری ستاره شمال که انواع کالاها را با قیمت مناسب ارائه می کند دارای ۶ طبقه است که انواع پوشاک و گل و گیاه و … در این مجتمع تجاری ارائه می شود. رستوران مجتمع در طبقه پنجم قرار دارد و باقی طبقات اقامتی است و دارای سوئیت می باشد. مجتمع تجاری ستاره شمال به مساحت ۲۱ هزار متر مربع و ۴۸۰ غرفه مشغول به فعالیت هستند و این بازار از پرداخت گمرک معاف است.

مرکز خرید ونوس از مراکز خرید شیک و لوکس بندر انزلی است که انواع پوشاک و لوازم بهداشتی و آرایشی و … در این مرکز تجاری عرضه می شود. مرکز خرید ونوس دارای مغازه های بسیار شیک و برندهای خارجی است که تنوع زیادی در محصولات خود دارد و گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

طبیعت زیبای لاهیجان

شیطون کوه لاهیجان کوهی است در شهر لاهیجان و استان گیلان که در زمان قدیم به این منطقه شاه نشین کوه می گفتند و برای انبار کردن آب یک برکه در نزدیکی آن وجود دارد که در حال حاضر این برکه به یک دریاچه مصنوعی تبدیل شده است. در دل این شیطان کوه یک عمارت کوچک وجود دارد. دلیل این نامگذاری که به این کوه شیطان کوه می گویند غاری است قدیمی در بین دو کوه که بزرگان استان گیلان برای تفریح و شکار به آنجا می رفته اند و به مردم عادی اجازه استفاده عمومی داده نمی شد و مردم اطلاعی از وجود غار نداشتند و صداهایی از این غار بیرون می آمده که انعکاس صدای باد و رفت و آمد بزرگان بوده و مردم با شنیدن صدای این غار نام شیطان کوه را به این کوه ها داده اند. به مرور زمان مردم از وجود غار باخبر شدند.

بام سبز لاهیجان در شهر لاهیجان و استان گیلان در مسیر شیطان کوه است که محوطه ای سبز است که به پای کوه منتهی می شود. در مجاورت بام سبز لاهیجان، تله کابین بام سبز وجود دارد که اولین تله کابین استان گیلان است و با هدف توسعه گردشگری احداث شده است و مسیر حرکت تله کابین به گونه ای است که نمای زیبایی از شهر و طبیعت لاهیجان را به نمایش می گذارد. نام قدیم بام سبز لاهیجان، کبیجار است.

استخر لاهیجان که در پایین شیطان کوه واقع شده است استخری است به مساحت ۱۷ هکتار و عمق ۴ متری که سال ۹۸۵ هجری شمسی به دستور شاه عباس ساخته شده است. در کنار آن فضای سبز و پارک بازی کودکان و یک سینما چند بعدی نیز وجود دارد. در گذشته مخزنی برای آبیاری کشتزارهای استان های شمالی کشور از این استخر تعبیه شده بود که به سل تی تی و شکوفه استخر مشهور شده بود. استخر لاهیجان در سال ۱۳۶۵ به صورت رسمی و امروزی به بهره برداری رسیده است. میان این استخر یک جزیره وجود دارد که به میان پشته معروف شده است و یک پل سیمانی به پایه های فلزی این استخر را به حاشیه آن متصل می کند. بخشی از این جزیره وسط استخر لاهیجان برای مراسم عروسی و به عنوان تالار عروسی استفاده می شود.

آبشار لاهیجان که در پای کوه شیطان کوه در هنگام ورود به شهر لاهیجان واقع است دارای ۱۰۰۰ پله سنگی برای رفتن به سمت بالای کوه است که یک آبشار مصنوعی است که آب آن از استخری در پایین کوه تامین می شود و آب این آبشار به وسیله پمپاژ تامین می شود. در گذشته از این استخر برای آبیاری استفاده می شده است اما امروزه این آبشار جنبه گردشگری پیدا کرده است و یکی از جاذبه های گردشگری استان گیلان و شهر لاهیجان است.

تله کابین لاهیجان یا تله کابین احرار در شهر لاهیجان و در کنار بام سبز لاهیجان قرار گرفته است. هنگام سفر به استان گیلان حتما از این تفریح ایمن استفاده خواهید کرد. این تله کابین در سال ۱۳۸۴ تاسیس شد و توسط بخش خصوصی اداره می شود. ساعت کاری تله کابین لاهیجان از ۸ صبح تا ۸ شب است که سفر روزانه تله کابین به طور متوسط هزار نفر است که دارای دو ایستگاه است. ایستگاه اول تله کابین در بام سبز قرار دارد و ایستگاه دوم که به تاج خروس معروف است از بام سبز شروع می شود و تا کوه فلاح خیر ادامه دارد. در هر دو ایستگاه آلاچیق و کافی شاپ برای پذیرایی از گردشگران و مسافران وجود دارد. ارتفاع ایستگاه اول و دوم حدود ۲۱۰ متر است و کابین های ۶ نفره با درب های اتوماتیک دارد که ساخت کشور سوئیس است. اکثر مسافران و گردشگران استان گیلان از این جاذبه گردشگری شهر لاهیجان استفاده می کنند. 

پارک جنگلی میرصفا پارکی طبیعی است که در سال ۱۳۹۵ بخشی از جنگل که مورد استفاده مردم بوده است به مجموعه تفریحی و گردشگری تبدیل شده است. پارک جنگلی میرصفا لاهیجان در خیابان شقایق واقع شده است.

پل خشتی لاهیجان یا پردسر در شهر لاهیجان و میدان چهار پادشاه واقع شده است مربوط به قرن نهم هجری است که در سال ۱۳۵۵ ثبت آثار ملی ایران شد. پل خشتی لاهیجان مربوط به دوره کیاییان است که در شمال غربی شهر لاهیجان در نزدیکی بقعه حاجی دان و بقعه ملاعقیل یا عاقلیه واقع شده است. پل خشتی بر روی رودخانه سیم رود یا سیم جو واقع است که از آجر قرمز و آهک و ساروج در ساخت آن استفاده شده است. پل خشتی لاهیجان دارای ۵ چشمه است که دو دهنه اصلی دارد و اتاق هایی برای کاهش وزن وارده بر پایه ها و صرفه جویی در مصالح در نظر گرفته شده و از این اتاق ها برای اتراق و استراحت استفاده می شود. پل خشتی لاهیجان بخشی از جاده ابریشم بوده است که به خشت پورد نیز معروف است. پل خشتی لاهیجان در زمان قاجار به دست حاجی جعفر خان بنا بازسازی شد.

آرامگاه کاشف السلطنه و موزه تاریخ چای ایران مربوط به دوره معاصر است که در خیابان کاشف شرقی واقع است که ثبت آثار ملی ایران نیز شده است. با تکمیل ساختمان نیمه کاره در کنار آرامگاه محمد میرزا قوانلو از سال ۱۳۷۵ به عنوان موزه چای ایران مورد استفاده قرار گرفت. موزه تاریخ چای ایران در دو طبقه می باشد که یک طبقه اسناد و مدارک کاشف السلطنه و ابزار مربوط به چای است و طبقه دیگر مربوط به مردم شناسی است.

مسجد جامع لاهیجان مسجدی است که در دوره کیاییان ساخته شده و سلطان محمد کیا در سال ۸۹۳ هجری نماز عید قربان را در این مسجد بر پا داشته است. در گذشته این مسجد یک آتشکده بوده است و با فرمان سلطان حسین صفوی بساط قمار و رباخواهی و کبوتر بازی و شراب خواری در ورودی این بنا نصب شده است. سنگ قبر حلیمه دختر آقا شفیع در ایوان مسجد جامع لاهیجان قرار گرفته است.

بقعه چهار پادشاه یا چهار پادشاهان در شهر لاهیجان است که محل دفن چهار تن از پادشاهان کیایی است که در ابتدای خیابان کاشف لاهیجان واقع شده است. این مکان مرقد سید خور کیا بوده و مقبره ای برای او ساخته شده است و بعد تر مقبره سید علی کیا نیز در سمت چپ آن به قرار گرفت و سپس پسر سید علی کیا یعنی رضا کیا را در همین مکان دفن کردند. این سادات که به علی بن حسین امام چهارم نسبت داده می شوند در تنکابن فروانروایی می کردند. از این رو است که این بقعه به نام چهار پادشاه معروف شده است. روی دیوارهای این بقعه چهار پادشاه از نمادهای مخصوص گیلان استفاده شده است. این بقعه را به دوران صفوی نسبت می دهند.

بقعه شیخ زاهد گیلانی یا بقعه شیخانور در شهر لاهیجان و روستای شیخانور استکه مربوط به قرن نهم هجری است که ثبت آثار ملی ایران شده است. بقعه شیخ زاهد گیلانی در ۵ کیلومتری شهر لاهیجان است که می گویند مدفن شیخ تاج الدین ابراهیم است که لقب شیخ زاهد گیلانی را به او داده اند که از عرفا و دراویش بزرگ بوده است و استاد شیخ صفی الدین اردبیلی نیز بوده است. بنای بقعه شیخ زاهد گیلانی دارای یک گنبد است که هشت ترک فیروزه ای دارد و در میان مزارع برنج و چای قرار گرفته است. این بقعه شیخانور از جاذبه های گردشگری استان گیلان و شهر لاهیجان است.

سواحل امیرآباد شهر لاهیجان از سواحل دریای خزر است که در ۲۵ کیلومتری لنگرود و ۲۸ کیلومتری لاهیجان و ۳۰ کیلومتری کیاشهر است. روستای ساحلی امیرآباد از سمت مشرق و شمال به دریای خزر منتهی می شود و از سمت جنوب به روستای حسن بکنده و از مغرب به روستای جیرباغ متصل است. از سمت جنوب غربی به تالاب بین المللی امیر کلایه می رسد که از مناطق حفاظت شده محیط زیست است که بخاطر داشتن گونه های زیاد جانوری و گیاهی مثل نیلوفر آبی  و نیلوفر سفید، وجود حشره ها و مارها و قورباغه های این تالاب بسیار مورد توجه محیط زیست است. ساحل امیرآباد برای تفریح و ماهی گیری از موقعیت خوبی برخوردار است و فصل بهار بهترین فصل برای صید ماهی سفید و کولی در ساحل امیر آباد است.

روستای بکر و زیبای چی چی نی کوتی لاهیجان، جزو مناطق دیدنی و گردشگری لاهیجان است  که از شمال به دریای خزر متصل است و از جنوب به دیلمان، از شرق به لنگرود و از غرب به آستانه اشرفیه می رسد. روستای چی چی نی کوته در کوهپایه قرار دارد و در تپه های آن بوته های چای کاشته شده است. روستای چی چی نی کوته به معنای لانه گنجشک است و طبیعت آن به گونه ای است که دست نخورده مانده و گونه های متنوع جانوری را می توانید در این روستا ببینید.

تالاب بین المللی امیر کلایه یکی از تالاب های زیبای گیلان است که در شمال لاهیجان واقع شده است و از ویژگی های این تالاب می توان به آب شیرین آن در فاصله کم از دریای خزر اشاره کرد. پسته دریایی یکی از گیاهان زیبای تالاب امیر کلایه است که در زبان محلی به آن ثعله به اقلی می گویند و محصول آن لاله تالابی است. نیلوفر آبی سفید، از گونه های گیاهی دیگر تالاب امیرکلایه است. در تالاب بین المللی امیر کلایه در زمستان محل عبور هزاران پرنده مهاجر است. این تالاب زیستگاه ۱۱ نوع انواع ماهی نیز می باشد. دسترسی به تالاب امیر کلایه از طریق جاده کنارگذر چمخاله به کیاشهر است.

تالاب سوستان لاهیجان در فصل تابستان و زمستان سرشار از آب شیرین می باشد و گیاهان مردابی زیادی اطراف آن را فرا گرفته است. درختان سر به فلک کشیده اطراف دید زیبا و چشم انداز خوبی را به وجود آورده است. تالاب سوستان دارای انواع پوشش گیاهی و مواد مغذی و زیستگاه پرندگان و آبزیان زیادی است. تالاب سوستان یکی از مناطق گردشگری استان گیلان است که هنگام سفر به گیلان اکثر مسافران از این تالاب دیدن می کنند.

شهر زیبای فومن

آبشار دوقلو گشت رودخان فومن در استان گیلان است که یکی از جاذبه های گردشگری استان گیلان محسوب می شود و در ۱۴ کیلومتری شهر فومن و روستای گشت رودخان قرار دارد. هنگام سفر به گشت رودخان بعد از شهر فومن به سمت جاده قلعه رودخان و بعد از مسافت ۷ کیلومتری گذر از آن و گذشتن از دهستان گشت و روستای کردمحله بعد از یک سه راهی در سمت راست مسیر می توانید از روستاهای سیدسرا و تله کنگاه، رودبار و تنگ دره عبور کنید تا به گشت رودخان یا پیرسرا برسید. بعد از دو ساعت پیاده روی در جنگل به آبشار زیبای گشت رودخان می رسید.

آبشار لارچشمه در استان گیلان و در نزدیکی روستای ماسوله واقع شده است و یکی از مناطق گردشگری استان گیلان می باشد که در سفر به شمال معمولا از این منطقه دیدن می شود. ارتفاع این آبشار ۶ متر است که در بین جنگل و درختان سرسبز آن واقع شده است. در اطراف آبشار لارچشمه استراحتگاه و رستوران و قهوه خانه های زیادی در کنار آبهای خروشان آبشار لارچشمه وجود دارد که این منطقه را برای کسانی که عاشق طبیعت گردی هستند به یک مکان فوق العاده تفریحی تبدیل کرده است.

روستای توریستی ماسوله از روستاهای پرطرفدار استان گیلان است که در جنوب غربی گیلان واقع شده است. روستای سرسبز و خوش آب و هوای ماسوله در ۶۰ کیلومتری شهر رشت و ۳۶ کیلومتری شهر فومن و ۲۰ کیلومتری شهر ماکلوان قرار دارد که راه قدیمی آن از سمت خلخال یکی از شاهراه های ارتباطی استان گیلان و آذربایجان بوده است که از سمت سازمان محیط زیست به منظور جلوگیری از تخریب منابع طبیعی محافظت شده است. زبان اصلی مردم ماسوله تالشی است که به زبان اوستایی و تاتی نزدیک می باشد. در روستای ماسوله معماری خانه ها به این صورت است که یک محوطه و پشت بام برای هر خانه وجود دارد که به عنوان پیاده رو استفاده می شود که در دوره زندیه شکل گرفته است و اجاره ورود هیچ وسیله نقلیه موتوری را ندارند. حیاط ساختمان بالایی برای  ساختمان پایینی پشت بام محسوب می شود و معمولا ساختمان ها در دو طبقه ساخته می شوند. شهر ماسوله در دستور کار ثبت جهانی قرار گرفته است امام هنوز موفق به ثبت آن نشده اند. شهر ماسوله در سال ۱۳۵۴ به عنوان اولین شهر تاریخی زنده کشور در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

روستای ماسوله

قلعه رودخان یا قلعه حسامی که متعلق به دوره سلجوقی است در ارتفاعات جنگلی شهر فومن در مساحتی حدود ۲٫۶ هکتار و ۶۴ برج و بارو ساخته شده است. ساخت قلعه رودخان یا دژ رودخان مقارن با دوره ساسانیان و حمله عرب ها بوده است. قلعه رودخان دارای دو بخش است که یکی ارگ و دیگری قورخانه نامیده می شود. دلیل نام گذاری این قلعه به رودخان، قلعه رخون است که مترادف به نام بومی قلعه می باشد و در دوره های مختلف با نام هایی مثل هزار پله، حسامی، سگسار و سگسال و سکسار نیز خوانده می شده است.

هتل های استان گیلان

هتل های ۵ ستاره استان گیلان شامل، هتل بزرگ کادوس رشت، هتل معین فومن، هتل ستاره دریا لنگرود و هتل رسپینای لاهیجان است. هتل های ۵ ستاره که از امکانات بسیار خوب و عالی برخوردار هستند را در این شهرها می توانید با رزرو قبلی یا به صورت حضوری رزرو نمایید. شهرهای توریستی استان گیلان هر کدام دارای یک هتل عالی می باشد.

هتل های ۴ ستاره استان گیلان شامل هتل دلفین بندرانزلی، هتل اسپیناس آستارا، هتل دنیز بندر انزلی، هتل سفید کنار بندر انزلی، هتل شبستان رشت، هتل دهدار لاهیجان است که با امکانات خود در حد هتل ۴ ستاره در شهرهای مختلف و توریستی استان گیلان به مسافران عزیز خدمات رسانی می کنند و اقامت آنها را به یاد ماندنی می نمایند.

هتل های سطح پایین تر یعنی سه ستاره و دو ستاره و هتل آپارتمان های استان گیلان نیز هر کدام در سطح خود و قیمت آنها به مسافرین و گردشگران استان گیلان خدمات رسانی می کنند. از جمله هتل های سطح پایینتر در استان گیلان می توان به هتل سه ستاره بهار رودسر، هتل سه ستاره ساحلی پدیدار خزر رودسر، هتل نمونه بندر انزلی، هتل الماس بندر انزلی،  هتل البرز لاهیجان، هتل ملل شاندرمن ماسال، هتل آپارتمان ایساتیس آستارا اشاره کرد.

رستوران های استان گیلان

رستوران های استان گیلان در شهرهای مختلف آن مثل رستوران روشن بهار در لاهیجان، کافه موزه رشت در رشت، رستوران شکم الملوک رشت، کافه کباب در رشت، رستوران ارک تبریز در شهر رشت، رستوران سرچشمه در شهر رشت، رستوران مهتاب لاهیجان، پیتزا ویوالدی رشت، رستوران سیکا لاهیجان، رستوران چلوشیش رشت، رستوران تی ته چابکسر، رستوران خاور خانم چابکسر، رستوران چلچله رودبار، رستوران محلی شور کولی، رستوران بزرگ مسلمی لنگرود، رستوران نمونه جوجه محلی، کافه سنتی قبیله عشق، رستوران دی بی جا رشت، رستوران گیلانه رشت، رستوران گمج کباب رشت و دیگر رستوران ها و کافه ها و فست فود های استان گیلان که اکثرا به صورت شبانه روزی در خدمت مشتریان و مسافران و توریست های استان گیلان هستند.

در سفر به استان گیلان برای لذت بردن از محیط و طبیعت و همچنین از امکانات و خدمات شهری و روستایی رعایت چند نکته ضروری است:

  1. انتخاب و رزرو هتل یا اقامتگاه
  2. بررسی و شناسایی رستوران های معتبر و بهداشتی
  3. بررسی قیمت ها
  4. شناسایی مراکز خرید
  5. بررسی آب و هوا و شرایط جوی برای سفر
  6. انتخاب بهترین مسیر برای سفر به استان گیلان