در این مقاله می خواهیم شما را با شهر مشهد و اطلاعاتی در مورد سفر به مشهد و دیدنی های آن از نگاه گردشگران خارجی و داخلی آشنا کنیم. معرفی بهترین هتل ها و رستوران ها و کافی شاپ ها برای سفر به مشهد و همچنین بهترین مناطق گردشگری شهر مشهد و اطراف آن را برای شما عزیزان شرح خواهیم داد تا اگر سفر به مشهد در پیش دارید بتوانید از تمام ظرفیت های گردشگری شهر مشهد بهره ببرید.

شهر مشهد در شمال شرقی ایران بسیاری از گردشگران و زائران را به سوی خود جذب کرده است. یکی از دلایل سفر به مشهد وجود بارگاه مقدس رضوی است که سالانه بیش از ۱۰ میلیون زائر را به سوی خود می کشاند. این مجموعه معنوی که دارای صحن های زیاد با معماری بسیار زیبا و ایرانی است به همراه موزه های دیدنی آستان قدس رضوی و وجود کتابخانه بزرگ که به گنجینه هزار ساله معروف است گردشگران داخلی و خارجی را به سفر به مشهد ترغیب می کند. شهر مشهد از نظر دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی بعد از تهران در رده دوم قرار دارد. وجود فرودگاه بین المللی و خط راه آهن و پایانه مسافربری یکی از امن ترین مسیرها برای سفر به مشهد است.

خرید بلیت از سفر آنلاین

خرید بلیت پرواز به مشهد

خرید هتل از سفر آنلاین

رزرو هتل در مشهد

شهر مشهد قبل از شهادت علی ابن موسی الرضا با  نام شهر توس معروف بوده است و بعد از به خاک سپردن حضرت رضا (ع) در این شهر، نام مشهد در بسیاری از منابع تاریخی به ثبت رسیده است که در دوره صفویان بخاطر رسمی شدن مذهب تشیع، شهر مشهد بسیار اهمیت پیدا کرد. یکی از خون بار ترین حمله هایی که به شهر مشهد شده است به سال ۹۳۶ هجری قمری مربوط است که خوانین شیبانی به مشهد حمله کرده و فاجعه ای بزرگ را در مشهد رقم زدند. در زمان شاه عباس، شهر مشهد علاوه بر بعد مذهبی از نظر تجاری نیز گسترش یافت. در دوره افشاریان نیز مشهد مانند قبل جزو شهرهای مهم ایران بود.

سفر به مشهد

یکی از وقایع مهم تاریخی در شهر مشهد سال ۱۳۱۴ هجری قمری است که واقعه مسجد گوهرشاد اتفاق افتاد که در آن زمان جمعیت زیادی علیه دولت وقت ایران در رابطه با اجباری شدن کلاه شاپو در مسجد گوهرشاد تجمع کردند که مامورین نظامی با مردم درگیر شدند و در این واقعه بسیاری از مردم کشته و مجروح شدند. کشتار مردم در این واقعه به صورتی بود که چندین کامیون جنازه از داخل مسجد خارجی شد.

کلمه “مشهد” به معنی محل شهادت است که بعد از کشته شدن علی ابن موسی الرضا به دست خلیفه عباسی در سال ۲۰۳ هجری قمری، ایشان در آرامگاه هارونی سناباد دفن شد و بعد از آن سناباد نوغان به نام مشهد الرضا معروف شد و در زمان شاه تهماسب صفوی بسیاری از مردم توس به مشهد کوچ کرده و نام مشهد به مرور ماندگار شد. به شهر مشهد “قبله هفتم” نیز می گویند.

شهر مشهد شهری مذهبی و یک کلان شهر تمام عیار است که یکی از مهمترین شهرهای گردشگری ایران محسوب می شود. مشهد برای ما ایرانی ها شهر زیارت و تفریح است. شهر مشهد علاوه بر جاذبه های مذهبی برای گردشگران داخلی و خارجی، دارای رستوران های معروف است که معمولا مسافران هنگام سفر به مشهد از این ویژگی شهر مشهد باخبر هستند.

مشهد در اولین سرشماری رسمی ایران در سال ۱۳۳۵ حدود ۲۴۲ هزار نفر جمعیت داشت که چهارمین شهر پرجمعیت ایران محسوب می شد. اما در حال حاضر با جمعیتی تقریبا ۳ میلیون نفر بعد از تهران پرجمعیت ترین شهر ایران محسوب می شود. جمعیت زیادی از مهاجران افغان بعد از حمله شوروی سابق به افغانستان و ظهور طالبان در آن کشور و حضور نیروهای آمریکایی و ناتو، به ایران و مخصوصا شهر مشهد مهاجرت کردند. یکی دیگر از دلایل افزایش جمعیت شهر مشهد مهاجرت اقوام بلوچ و کرد به مشهد نیز بوده است.

شهر مشهد در کنار رودخانه کشف رود و دشت مشهد بین کوه های هزار مسجد و بینالود واقع شده است. ارتفاع شهر مشهد بین ۱۱۵۰ و ۹۵۰ متر از سطح دریا است که بخاطر همین مسئله دارای آب و هوای متغیر می باشد.  اکثر مردم مشهد فارسی زبان هستند و با لهجه های متنوع شهر مشهد یا لهجه شهرهای اطراف مشهد صحبت می کنند. مشهد خاستگاه شاعران اصیل ایرانی مثل فردوسی و عطار و خیام است که توصیه ما در سفر به مشهد حتما به نیشابور هم سری بزنید. لهجه مشهدی شاخه ای از فارسی دری است. شهر مشهد سال ۱۳۸۸ به عنوان پایتخت معنوی ایران انتخاب شد و در سال ۲۰۱۷ میلادی به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی انتخاب شد.

شهر مشهد

سفر به مشهد- شهر مشهد در هر فصلی از سال گردشگران و زائران را به خاطر وجود بارگاه مطهر رضوی به سوی خود جذب می کند. شهر مشهد دارای هتل ها  و هتل آپارتمان های بسیاری است که با توجه به بودجه سفرمان می توانیم از میان این اقامت گاه ها لوکس ترین یا ارزان ترین را انتخاب کنیم. مشهد با مساحتی ۳۲۸ کیلومتر مربعی دومین شهر بزرگ ایران است.  شهر مشهد سالانه حدود ۲۷ میلیون زائر و مسافر ایرانی و حدود ۲ میلیون زائر دارد که بخاطر وجود بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) سفر به مشهد را انتخاب می کنند.

سفر به مشهد

بهترین زمان سفر به مشهد

فصل تابستان و ایام نوروز به دلیل تعطیلی مدارس و تعطیلات ادارات و سازمان ها، بهترین زمان برای سفر به مشهد است. هوای مشهد در فصل تابستان گرم و خشک می باشد که حداکثر دمای مشهد ۴۰ درجه سانتیگراد است. مشهد در فصل تابستان شلوغ ترین شهر ایران از نظر گردشگر است و ایرانیان برای سفر اولین گزینه را سفر به مشهد انتخاب می کنند. فصل پاییز نیز به خاطر خلوت و آرامشی که دارد برای بسیاری از مسافران محبوبیت خاص خود را دارد. سفر به مشهد در فصل پاییز از نظر هزینه مناسبتر خواهد بود. هوای مشهد در فصل پاییز سرد و خشک است.

سفر به مشهد در فصل زمستان بسیار کمتر می شود اما در این فصل بیشتر اردوهای دانشجویی و دانش آموزی انجام می شود. دمای هوا در مشهد در فصل زمستان تا حدود ۲۰ درجه زیر صفر هم می رسد. اما فصل بهار و چند روز مانده به ایام نوروز مشهد شلوغ ترین وضعیت مسافر را تجربه می کند و تا پایان تعطیلات نوروز ادامه دارد. آب و هوای مشهد در ایام نوروز معتدل است و با وجود شلوغی مسافرین، بخاطر آب و هوای دلچسب و معتدل، سفر خوبی خواهید داشت.

اطلاعات ضروری در سفر به مشهد

هنگام سفر به مشهد شاید بعضی از شماره تلفن ها برای مسافرین ضروری باشد. شماره تلفن های مشهد را از مرکز ۱۱۸ از داخل مشهد و مرکز ۳۳۳۳۳۳۳۳ از خارج از مشهد با گرفتن کد مشهد قبل از شماره می توان دریافت کرد. ما در اینجا بعضی از شماره تلفن های ضروری را عنوان می کنیم تا شاید برای مسافرین در سفر به مشهد به کار آید.

کد شهر مشهد ۰۵۱

اطلاعات حرم مطهر ۳۲۲۵۸۰۰۱

شماره تلفن فرودگاه مشهد  ۳۳۴۰۰۰۰۱

شماره تلفن راه آهن مشهد ۳۲۰۰۴۷۴۰

شماره تلفن ترمینال مشهد ۳۸۵۹۰۹۱

مسیرهای رسیدن به شهر مشهد

سفر به مشهد

فرودگاه مشهد

سفر هوایی به مشهد: اگر برای سفر به مشهد، سفر هوایی را انتخاب می کنید باید بدانید که مشهد دارای یک فرودگاه بین المللی است که به تمام شهرهای ایران پرواز مستقیم دارد و همچنین به بسیاری از کشورهای دنیا که مسافران مسلمان برای زیارت و سیاحت سفر به مشهد را انتخاب می کنند و ما شاهد مسافران غیرایرانی زیادی هستیم. فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد از نظر تعداد پرواز بعد از فرودگاه های تهران در رده بعدی قرار دارند و روزانه به تمام شهرهای ایران و چند کشور خارجی سفر مستقیم دارد.

راه آهن مشهد

سفر به مشهد

سفر ریلی به مشهد: شاید هنگام سفر به مشهد از طریق راه آهن دانستن این نکات جالب باشد. مشهد یک ایستگاه راه آهن دارد که می توانید از این ایستگاه از سه پایانه به اکثر شهرهای ایران سفر ریلی داشته باشید. قطارهای مشهد به سایر شهرهای ایران شامل قطارهای اتوبوسی و کوپه ای است که شامل قطارهای ۵ ستاره تا قطارهای درجه سه می باشد که بنا به درخواست مسافران با هزینه های کم تا زیاد از ۴۵ هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان می توانید از این قطارها استفاده کنید. سفر به مشهد از طریق ریلی امن ترین سفر می باشد.

پایانه مشهد

سفر زمینی به مشهد: برای سفر به مشهد از طریق اتوبوس از پایانه مسافربری استفاده می کنید. پایانه اتوبوسرانی مشهد به تمام شهرهای ایران اتوبوس های معمولی و VIP دارد. پایانه مسافربری مشهد در انتهای خیابان امام رضا واقع شده است که از طریق وبسایت، تلفنی و یا حضوری می توانید بلیط تهیه کنید. جمعیت بسیار زیادی برای سفر به مشهد از سفر زمینی با اتوبوس های بین شهری استفاده می کنند.

سفر به مشهد با وسیله شخصی: اگر از پایتخت ایران یعنی تهران به مشهد سفر می کنید ۸۹۴ کیلومتر تا مشهد راه در پیش دارید. تمام مسیر تهران به مشهد بصورت آزادراه یک طرفه می باشد که جاده های امنی را برای سفر به مشهد تعبیه کرده اند. مسیرهای دیگر شهرهای ایران نیز بخش اعظمی از جاده های آنها بصورت آزادراه است. اگر با وسیله شخصی به مشهد سفر می کنید محدوده طرح ترافیک مشهد را نیز در نظر داشته باشید.

هتل های شهر مشهد

سفر به مشهد

هتل های لوکس (هتل ها و هتل آپارتمان های ۳ و ۴ و ۵ ستاره): اگر سفر مشهد برای شما جزو سفرهای لوکستان می باشد می توانید از هتل های پنج ستاره و چهار ستاره استفاده کنید. هتل های لوکس و بسیار گران مشهد در حال حاضر بسیار متنوع و زیاد شده و همچنان رو به افزایش هستند. این هتل ها با توجه با توجه به امکانات و خدماتی که ارائه می دهند از هر نفرشب ۱۰۰ هزار تومان شروع و تا هر نفرشب ۵۰۰ هزار تومان نیز ادامه دارد. قیمت خدمات و هتل های لوکس مشهد با توجه به خدماتی که ارائه می دهند مثل خدمات VIP و CIP و خدماتی مثل صبحانه و نهار و شام در رستوران های دیدنی و زیبا و همچنین خدمات مجموعه آبی هتل مثل استخر و سونا و … متفاوت خواهد بود. هتل های ۵ ستاره مشهد مثل هتل الماس و الماس نوین، الماس ۲ ، هتل های قصر و قصر طلایی، هتل درویشی، هتل روتانا، هتل آرمان، هتل بشری، هتل های ۵ ستاره دیگر  در راس خدمات هتل های لوکس مشهد هستند. هنگام سفر به مشهد برای استفاده از هتل های لوکس و گران قیمت هم از طریق رزرو غیرحضوری اینترنتی و رزرو حضوری هنگام مراجعه مفید است. برای انتخاب هتل خود در سفر به مشهد از سایت بخش نظرسنجی مشتریان سابق می توانید بهترین هتل مدنظر خود را انتخاب کنید.

هتل های پنج ستاره مشهد

هتل های متوسط (هتل ها و هتل آپارتمان های ۳ و ۲ ستاره): اگر سفر به مشهد برای شما هزینه ای متوسط دارد می توانید از هتل هایی با قیمت های متوسط استفاده کنید. هتل های متوسط دو و سه ستاره که خدمات آنها نسبت به هتل های لوکس کمتر و در سطح پایین تری است برای قشر متوسط جامعه مناسب خواهد بود. قیمت هر نفر هر شب در این نوع هتل ها از ۳۰۰ هزار تومان شروع می شود و تا شبی ۸۰۰ هزار تومان ادامه دارد. خدمات هتل ها ممکن است به صورت فول برد (صبحانه و نهار و شام) یا بصورت اقامت همراه با صبحانه باشد. بسته به نوع رزرو مهمان و خدمات هتل قیمت ها متنوع خواهد بود. هتل های سطح متوسط دو نوع منو برای صبحانه نهار شام خود دارند که با عنوان منوی انتخابی و منوی آزاد یا منوی باز معروف است. منوی انتخابی به این صورت است که شما برای هر وعده از بین چند نوع غذا که هتل در اختیار شما می گذارد تنها یک مدل غذا می توانید انتخاب کنید و منوی باز یا منوی بوفه به صورت بوفه با انواع غذا و دسر و میوه ها است.

سفر به مشهد

هتل های سه ستاره مشهد

هتل های ارزان (هتل ها و هتل آپارتمان های ۲ و ۱ ستاره، خانه مسافر، مهمانپذیر): در سفر به مشهد چنانچه به دنبال کمترین هزینه هستید از هتل های درجه سه استفاده می کنید. این نوع هتل ها و اقامت گاه ها مناسب برای قشر ضعیف جامعه و برای اردوهای زیارتی و گروهی است که قیمت این نوع خدمات از  شبی ۱۰ هزار تومان بصورت اقامت تک شروع می شود و تا شبی ۱۰۰ هزار تومان ادامه دارد. این نوع اقامت گاه ها بیشتر برای خدمات رفاهی پایه، ساخته شده اند تا هر کسی حتی با  سطح درآمدی پایین بتواند از این خدمات استفاده کند. در سفر به مشهد برای استفاده از این نوع هتل ها نیز هم بصورت اینترنتی می توانید هماهنگ کنید و هم به صورت حضوری. این هتل ها نیز اگر به صورت فولبرد باشد از منوی انتخابی با چند نوع غذای محدود استفاده می کنند.

سفر به مشهد

هتل های دو ستاره مشهد

اقامت رایگان در مشهد: در پارک های مشهد اجازه نصب چادر مسافرتی و اتراق و اقامت وجود ندارد. اما با توجه به نیاز بسیاری از مسافرین که با وسیله شخصی به مشهد سفر می کنند، مسئولین شهر مشهد چند پارک جنگلی در مشهد برای ایجاد کمپ و چادر مسافرتی در نظر گرفته اند. کمپ طرق و کمپ غدیر در نزدیکی پلیس راه مشهد و کمپ باباقدرت در بلوار فرودگاه مشهد آماده پذیرایی از مسافرین مشهد می باشد. این اقامتگاه ها دارای چادر مسافرتی و امکانات حداقلی مثل سرویس بهداشتی می باشد. برای سفر به مشهد در این شرایط از آدرس دقیق این اقامتگاه ها آگاه شوید.

وسایل نقلیه عمومی شهر مشهد

یکی از مهمترین مسائل در کلان شهرها مثل مشهد وضعیت حمل و نقل عمومی است که مسافرین و زائرین و مجاورین مشهد برای رفت و آمد خود استفاده می کنند. در مشهد وسایل حمل و نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس های شهری و تندرو و همچنین تاکسی ها برای تردد داخل شهری وجود دارد. هنگام سفر به مشهد در هتل ها و مراکز اقامتی راهنمایی جهت مسیرهای مترو و اتوبس به مسافرین ارائه می شود.

قطار شهری مشهد

متروی مشهد دارای دو خط فعال است که یک خط آن از شرق به غرب مشهد یعنی از فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد تا پارک جنگلی وکیل آباد ادامه دارد و خط دوی مشهد نیز از بلوار طبرسی تا ایستگاه کاوه را طی می کند. خط ۲ متروی مشهد در ایستگاه راه آهن و میدان شهدا و پارک کوه سنگی ایستگاه دارد و برای دسترسی مسافرین به این مناطق مناسب است. ساعت کار قطار شهری مشهد از ۶ صبح تا ساعت ۱۰:۳۰ شب ادامه دارد. خیلی از مسافران و ساکنان مشهد از دو خط متروی مشهد برای سفرهای درون شهری استفاده می کنند.

جاذبه های تاریخی مشهد

سفر به مشهد

هنگام سفر به مشهد، مهمترین جاذبه تاریخی شهر مشهد، بارگاه مطهر رضوی است که از نظر مساحت بزرگترین مرکز زیارتی و مسجد ایران است. دیدنی های دیگر مشهد در شهر تاریخی توس و سناباد قدیم آثار تاریخی زیادی مانده که در حال بازسازی می باشد. چهارطاقی بازه هور از بناهای بسیار قدیمی شهر مشهد است که در قرن سوم میلادی ساخته شده است. اما توصیه ما برای شما در سفر به مشهد دانستن اطلاعات کامل برای استفاده از تمام نقاط دیدنی و گردشگری مشهد چه زیارتی و چه سیاحتی است.

سفر به مشهد

باغ نادری: آرامگاه نادرشاه افشار در چهارراه شهدا واقع شده است که مربوط به دوره افشاریه است و مقبره نادرشاه و اسلحه های دوره های مختلف دوران نادرشاه در آن وجود دارد. مجموعه باغ نادری مشهد شامل موزه ادوات جنگی و اسلحه های دوران نادرشاه افشار نیز می باشد. بخاطر نزدیکی آرامگاه نادرشاه افشار به حرم مطهر رضوی، بسیاری از زائران از این مجموعه بازدید می کنند. هنگام سفر به مشهد حتما از این محل دیدن نمایید.

 موزه باغ ملک آباد: باغ ملک آباد در سال ۱۳۵۴ در دوره پهلوی ساخته شده است. وسعت باغ ملک آباد ۲۹۳۷۷۰۰  متر مربع است. این باغ یکی از باغهای معروف آستان قدس رضوی می باشد که در زمان استانداری پاکروان بعد از تصرف روستای ملک آباد از تقی ملک التجار ساخته شد و در سال ۱۳۸۷ یک کاخ در ضلع جنوبی آن ساخته شده است. باغ ملک آباد دارای فضای گلخانه ای و قنات و چند حلقه چاه است. این باغ اقامتگاه شاه بوده است. موزه ملک آباد دارای آثار و اشیای نفیس و قیمتی است. تابلو ها و فرش های قیمتی و ظروف ماندگار و یادگاری در این موزه دیده می شود. بازدید از این موزه رایگان می باشد. هنگام سفر به مشهد حتما از باغ ملک آباد دیدن نمایید.

بقعه امام زاده یحیی: آرامگاه امام زاده یحیی در روستای میامی در فاصله ۵۰ کیلومتری مشهد قرار گرفته است. امام زاده یحیی از نوادگان امام زین العابدین است. در مجاورت امام زاده یحیی امکانات اقامتی و اسکان مسافرین وجود دارد. چشمه آب معدنی در دامنه کوه جریان دارد که آنجا را تبدیل به مکانی زیارتی و سیاحتی کرده است. 

پیر پالان دوز مشهد: شیخ محمد عارف عباسی که به پیر پالان دوز معروف است از عرفای سلسله ذهبیه در نیمه دوم قرن ۱۰ هجری قمری در روستای کارند مشهد متولد شد. پیر پالان دوز معاصر شیخ بهایی بوده است. پیر پالان دوز در خطاطی و کیمیاگری تبحر خاصی داشته است. شیخ محمد عارف از راه پالان دوزی تزرق میکرد. پیر پالان دوز با وجود داشتن موقعیت و عدم نیاز به این حرفه، امام به این حرفه ادامه داد. شیخ بهایی روزی در بازار پیر پالان دوز را دید و از روی ترحم دست محمد عارف را گرفت و بلافاصله از غیب دست پیرمرد پالان دوز پر از سکه های اشرفی شد. پیرپالان دوز از این کار ناراحت شده و فریاد زد این سکه ها را بردار به درد من نمیخورد و از شیخ بهایی خواست که سکه ها را غیب کند و رو به شیخ بهایی گفت “دلت را کیمیا کن!”.  پیر پالان دوز در سال ۹۸۵ هجری قمری وفات یافت و در کنار حرم رضوی به خاک سپرده شد.  هنگام سفر به مشهد و رفتن به حرم مطهر رضوی حتما از آرامگاه پیر پالان دوز دیدن نمایید.

آرامگاه خواجه مراد: هرثمه بن عین مشهور به خواجه مراد یکی از یاران حضرت رضا بوده است که آرامگاه وی در ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی مشهد در جاده فریمان و در بلندی رشته کوه بینالود است. مقبره خواجه مراد در نزدیکی مقبره خواجه اباصلت واقع شده است. این بنا اکنون توسط اداره اوقاف و امور خیریه خراسان نگهداری و اداره می شود.

آرامگاه یاسر و ناصر: یاسر و ناصر از فرزندان موسی بن جعفر می باشند که آرامگاه آنها در جاده طرقبه در روستای گلستان واقع شده است. مساحت این آرامگاه هزار متر ربع است که در سال ۱۳۹۲ اجرا شده است. این بنا سالانه زائران زیادی را به خود جذب می کند. هنگام سفر به مشهد حتما از این آرامگاه دیدن نمایید.

آرامگاه خواجه ربیع: مقبره خواجه ربیع مربوط به دوره صفوی است که در مشهد واقع است. مقبره خواجه ربیع در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. این مقبره به توصیه شیخ بهایی در زمان شاه عباس صفوی ساخته شده است. خواجه ربیع در اصل ربیع بن خثیم نام داشته که از طایفه بنی اسد و ساکن کوفه بوده اند. خواجه ربیع از یاران علی ابن ابی طالب بوده است که از خویشان معاویه بن ابوسفیان نیز بوده است. در سالهای پایانی خلافت حضرت علی و ایجاد اختلاف با معاویه، برای دوری از نزاع بین این دو طرف به ایران و خراسان عزیمت می کند. در سالهای پایانی عمر خود سکن نوغان بوده است. بقعه خواجه ربیع دارای کاشی های الوان در نمای خارجی و نقاشی های طلایی رنگ دیواره داخلی است. دو کتیبه به خط علیرضا عباسی خوشنویس بزرگ عهد صفوی در این مقبره قرار دارد.

آرامگاه خواجه اباصلت: آرامگاه خواجه اباصلت هروی در فاصله ۱۲ کیلومتری مشهد واقع شده است. در تاریخ اسلام خواجه اباصلب گاهی غلام و گاهی برده و گاهی محدث و متکلم و راوی و دانشمند می نامند. اما اکثرا او را خادم و محرم حضرت رضا معرفی می کنند. خواجه اباصلت در سال ۲۳۶ قمری وفات یافته است. مقبره خواجه اباصلت به همت کربلایی محمدعلی درویش با کمک های مردمی تجدید بنا شده است.

سقاخانه اسماعیل طلا: اسماعیل طلایی نام سقاخانه ای در صحن انقلاب حرم حضرت رضا است. این سقاخانه توسط سردار اسماعیل خان سنگسری از مردم مهدیشهر ساخته شده است که گفته می شود هزینه ساخت این سقاخانه از طلاهایی که فتحعلی شاه به پاس نجات جانش به او هدیه کرده است تامین شده است. سقف این سقاخانه از طلا و دیواره و بدنه آن از سنگ مرمر می باشد. آب این سقاخانه از طریق چشمه گیلاس در فاصله ۴۸  کیلومتری مشهد تامین میشده است امام در سال ۱۳۹۰ با نصب شیرهای اتومات آب که دارای چشم الکترونیکی است ظروف قدیمی آب خوری جمع آوری شد. هنگام سفر به مشهد و رفتن به حرم امام رضا حتما از این سقاخانه استفاده خواهید کرد.

سفر به مشهد

آرامگاه عطار نیشابوری: آرامگاه فعلی عطار نیشابوری بنایی است تاریخی که در دوره تیموری توسط امیرعلیشیر نوایی ساخته شده است. فرید الدین عطار نیشابوری شاعر و عارف نامی ایران در سال ۵۴۰ هجری قمری متولد شد و در سال ۶۱۸ وفات یافت. آرامگاه وی در نیشابور درای هشت ضعلی و گنبدی کاشی کاری شده است که دارای چهار ورودی است. عطار در نیشابور دکان عطاری داشته است که در حمله مغول به نیشابور کشته می شود. عطار یکی از بهترین شاعران ایران است که در زمینه عرفان شعرهای بسیار زیبایی دارد. از آثار عطار می توان به تذکره الاولیاء و منطق الطیر اشاره کرد. هنگام سفر به مشهد حتما از نیشابور نیز دیدن کنید.

آرامگاه خیام نیشابوری: آرامگاه خیام نیشابوری از معروف ترین مکان های گردشگری نیشابور است که طراحی آن توسط هوشنگ سیحون در سال ۱۳۴۱ انجام شده است. طرح آرامگاه خیام نیشابوری برگرفته از زندگی و اندیشه های او است که سه ستون اصلی زندگی و شخصیت او را که “ریاضی دان” و “اخترشناس” و “شاعر” است را در بر می گیرد. هنگام سفر به مشهد و نیشابور قطعا به دیدن خیام نیز خواهید رفت.

آرامگاه کمال الملک: آرامگاه کمال الملک در شهر نیشابور در نزدیکی آرامگاه عطار نیشابوری در محله شادیاخ نیشابوری است. طراح بنای این آرامگاه هوشنگ سیحون است که در سال ۱۳۴۳ با حضور فرح پهلوی رونمایی شد. این بنا از دو مدول مربعی تشکیل شده است. تزئینات استفاده شده در آرامگاه کمال الملک از کاشی معرق است که نقوش آن ها بسیار هنرمندانه است. نقش برجسته ای از استاد کمال الملک توسط شاگرد ایشان استاد ابوالحسن صدیقی سنگ کاری شده است. در سفر به مشهد به نیشابور، شهر فرهنگ و هنر نیز سری بزنید.

سفر به مشهد

آرامگاه فردوسی: آرامگاه فردوسی بعد از حرم رضوی پربازدید ترین جای دیدنی مشهد است که باید ۲۰ کیلومتر به سمت شهر قوچان در بزرگراه آسیایی به سمت آرامگاه فردوسی برویم. این آرامگاه بارها ساخته و ویران شده است. طرح فعلی بنای آرامگاه فردوسی به دست هوشنگ سیحون و طرح کریم طاهرزاده بهزاد طراحی و بازسازی شده است. یکی از جاهایی که هنگام سفر به مشهد حتما باید دیدن نمایید.

گنبد خشتی: این گنبد که در مشهد واقع است مربوط به دوران صفوی است که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. گنبد خشتی که مقبره امامزاده سیدمحمد از نوادگان موسی بن جعفر است در ابتدای خیابان طبرسی در مجاورت کوچه سیاه آب واقع است. گنبد خشتی مدفن امیرسلطان غیاث الدین محمد بن امر طاهر الموسی می باشد که با هفده واسطه نسبش به حضرت رضا می رسد. این گنبد همانطور که از نامش پیداست خشتی است و معماری آن به دو بخش به هم پیوسته تقسیم می شود. شامل فضای زیر گنبد که چهار شاه نشین و هشتی ورودی دارد. این بنا در دوره تیموری انجام شده و در دوره صفوی و قاجار تزئین شده است.

گنبد هارونیه: بنای تاریخی هارونیه در شهر توس و در نزدیکی آرامگاه فردوسی واقع شده است. این بنا مقبره یا خانقاهی است که در قرن ۸ هجری بر روی بناهای کهن شهر تابران ساخته شده است. در این بنا سنگ سیاهی که یادگاری امام محمد غزالی است وجود دارد. گنبد هارون در دهستان طوس شهرستان مشهد قرار دارد که در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

مدرسه عباسقلی خان: مدرسه علمیه عباسقلی خان شاملو در شده ۱۱ هجری قمری به دستور شاه سلیمان صفوی توسط عباسقلی خان بیگلربیگی ساخته شد. این مدرسه در خیابان نواب صفوی مشهد واقع است که در فهرست آثار ملی ثبت شده است. بنای مدرسه عباسقلی خان در دو طبقه و چهار ایوان به سبک معماری صفویه ساخته شده است که دارای ۱۰۰ حجره است. این بنا با آجر ساخته شده و دارای کاشی کاری ها و مقرنس کاری در سر در ایوان ها و رواق ها و حجره ها است.

مدرسه دو درب: مدرسه دو در یا دو درب یا مدرسه یوسفیه یکی از مدارس علمیه و بناهای تاریخی مشهد در عصر تیموری است که به خاطر دو در ورودی به این نام مشهور است که هم اکنون در مجموعه اماکن حرم مطهر رضوی واقع شده است. این مدرسه در زمان سلطنت میرزا شاهرخ تیموری ساخته شده است. طرح اولیه آن در حاشیه معروف ترین بازار مشهد به نام بازار زنجیر بوده است. هم اکنون مدرسه دو درب در شبستان داخلی حرم و روبروی مدرسه پریزاد و مسجد گوهرشاد قرار گرفته است.

مدرسه پریزاد: مدرسه پریزاد را ندیمه گوهرشاد برای طلبه علوم دینی وقف کرده است. این مدرسه در سال ۸۲۳ هجری قمری تکمیل شده است. این مدرسه در کنار دارالسیاده رضوی و مسجد گوهرشاد واقع است. قبل از توسعه حرم رضوی این مدرسه در نزدیکی بازار قدیمی مشهد قرار داشته است.

حصار کهن دژ تابران توس: این حصار در نزدیکی مشهد قرار دارد که دارای ۹ دروازه و ۱۰۶ برج است که امروز فقط ۴ دروازه آن باقی مانده است. دژ تابران در اطراف شهر توس یعنی تابران قدیم واقع شده است که فاصله ان از شهر مشهد ۲۴ کیلومتر می باشد.

بقایای مسجد جامع تابران: در کاوش های باستان شناسی در نزدیکی بنای هارونیه بقایای یکی از قدیمی ترین مساجد ایران کشف شده است که به سبک شبتانی ستون دار ساخته شده است. این اثر متعلق به قرن ۵ هجری قمری است که بانی آن خواجه نظام الملک توسی بوده است. این بنا به صورت موزه باستان شناسی تبدیل شده است که بازدید کنندگان زیادی را به خود جذب می کند.

مقبره الشعرا توس: این آرامگاه به شاعران خراسان تعلق دارد در زمینی به مساحت ۲ هزار متر مربع واقع شده است که استوانه ای مرمرین به صورت نمادین مزین به اشعار فارسی دارد که در میدان ورودی آرامگاه فردوسی واقع شده است.

باغ خونی مشهد: مجموعه باغ خونی مشهد که متعلق به دوره قاجار می باشد در خیابان عنصری مشهد واقع شده که جزو آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این باغ در زمینی به مساحت ۵/۵ هکتار ساخته شده است که بخاطر چشمه ای که در میان باغ وجود دارد به باغ خونی معروف شده است. سه عمارت در باغ خونی ساخته شده که دو ساختمان آن تخریب شده است. بنای باغ خونی در سال ۱۳۳۰ میلادی مرکز حمله به مسجد گوهرشاد بوده است. باغ خونی هم اکنون در ضلع شرقی فلکه آب مشهد واقع شده است. باغی که امروز در حال نابودی است یکی از باغات صدساله مشهد می باشد. مالک باغ خونی مشهد شخصی به نام مهدی تاجر قندهاری بوده است. این باغ مدتی کنسولگری روسیه بوده است که در سال ۱۳۶۹ روس ها با فروپاشی کمونیسم این باغ را برای همیشه ترک کردند. دلیل دیگر نامگذاری باغ خونی شاید دفن اجساد واقعه ه گوهرشاد بوده است که می گویند در این باغ مدفون شده اند.

مصلای پایین خیابان مشهد که مربوط به دوره صفوی می باشد در سال ۱۳۱۰ ثبت آثار ملی ایران شد. مصلی پایین خیابان در حاشیه بلوار مصلی قرار دارد که در سال ۱۰۸۷ هجری قمری ساخته شده است. مصلی پایین خیابان دارای یک ایوان بلند و دو رواق در اطراف آن و یک گنبد آجری است. این بنا دارای کاشی کاری ها و معرق و مقرنس کاری های گچی می باشد. بنای مصلی پایین خیابان به همت حاجی ملک و معمار حاجی شجاع بنای اصفهانی ساخته شده است که به دستور نواب عالی مقام ابوصالح بوده است.

روستای تاریخی پاژ: زادگاه ابوالقاسم فردوسی شاعر به نام ایرانی پاژ می باشد که روستایی واقع در کنار جاده کلات نادری مشهد می باشد. روستای پاژ در ۱۵ کیلومتری مشهد واقع شده است که در آن آثار تاریخی و قدیمی بسیاری به چشم می خورد. روستای کهن پاژ از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به ثبت نرسیده است که به دلیل عدم رسیدگی به این مسئله بناهای این روستا در حال تخریب می باشد. طرح بازسازی روستای پاژ برای احیای ریشه های کهن زبان پارسی دری در استان خراسان پیشنهاد شده است. حوزه تمدنی خراسان شامل سه گانه استان خراسان ایران و کشورهای ازبکستان و تاجیکستان و ترکمنستان است که زادگاه فرهنگ و ادب پارسی زبانان و مفاخر ایرانی پارسی زبان است.

مدرسه نواب یا صالحیه نواب: این بنا مربوط به دوره صفوی است که در خیابان علیا یا بالا خیابان یا همان خیابان شیرازی امروز واقع شده است که در سال ۱۳۵۷ ثبت آثار ملی ایران شد. بنای مدرسه نواب به همت ابوصالح رضوی در زمان سلطنت سلیمان صفوی در سال ۱۰۸۶ هجری قوی بنا شد. مدرسه نواب دارای سه طبقه است که ۷۵ حجره دارد و دارای کاشی کاری های بسیار زیبا و الوان است. درحال حاضر مدرسه نواب حوزه علمیه تخصصی است که طلاب در سطح دو و سه رشته های فقه و اصول و فلسفه و کلام و همچنین ادبیات عرب و فقه قضا در آن تحصیل علوم دینی می کنند.

رباط طرق: رباط طرق مشهد مربوط به دوره صفوی است که در سال ۱۳۶۳ ثبت آثار ملی ایران شد. رباط طرق دارای دو کاروانسرا است که به دوره صفوی و قاجار تعلق دارد و به عنوان آخرین منزل مشهد هنگام وداع یا هنگام استقبال استفاده می شده است. رباط طرق در ابتدای جاده مشهد واقع شده است.

میل اخنگان یا برج اخنگان: بنایی آجری که در ۲۲ کیلومتری مشهد در روستای اخنگان در کنار جاده توس به پاژ واقع شده است. طرح معماری این بنا به دوره تیموری و قرن نهم هجری قمری می رسد. بر اساس روایات کهن نبردی خونین بین والیان و حاکمان قبلی خراسان و سلطان محمود غزنوی در این مکان اتفاق افتاده است. بنای میل اخنگان دارای ارتفاع ۱۷ متر است که روی سکوی مدوری با هشت نیم ضلعی قرار گرفته است. راس بنا گنبدی است از نوع مخروطی که دارای کاشی کاری های لاجوردی و فیروزه ای است. گویا بنای میل اخنگان محل دفن گوهرتاج خواهر گوهرشاد همسر شاهرخ تیموری است.

سنگ نگاره شتر سنگ: به دوران پیش از تاریخ ایران باستان بر میگردد که در ۸۰۰ متری جاده مشهد شاندیز و بخش طرقبه یا روستای دهنوی واقع شده است. سنگ نگاره شترسنگ در سال ۱۳۸۰ ثبت آثار ملی ایران شد. نوع سنگ ها و رنگ آنها که بصورت قهوه ای تیره است و نقوش حکاکی شده بر بوم ها دارای جذابیت خاص خود است. بر روی این سنگ نگاری باستانی نقش های انسان و حیوانات مثل بزکوهی یا انسان های شیرسوار یا نماد های دیگر وجود دارد.

کتیبه خان تاشی: کتیبه خان تاشی مربوط به دوره صفوی است که در اطراف روستای کارده و روستای آل و سیج واقع شده است که در سال ۱۳۸۶ ثبت آثار ملی ایران شده است. خان تاشی یا سنگ خان که واژه ای ترکی است ده سطر به طول یک متر دارد که به خط ثلث نوشته شده است که مضمون نوشته به عزیمت شیبک خان ازبک در سال ۹۱۶ اشاره دارد که به مرو عقب نشینی کرده و در همان سال هنگام نبرد با حکمران کشته می شود.

چهار طاقی چلاقد یا بقعه چلاقی: بقعه چلاقی یا چهارطاقی چلاقی به دوره سلجوقیان و تیموریان مربوط می شود که در بخش رضویه و روستای چلاقی مشهد واقع شده است. این اثر در سال ۱۳۸۱ به فهرست آثار ملی ایران اضافه شده است. بنای چهارطاقی در فاصله ۳۰ کیلومتری مشهد است. بنای چهارطاقی مربوط به دوره تیموری است که در واقع یک مقبره است که بر بالای یک سردابه تدفینی کوچک بنا شده است و دارای چهار درگاهی و ورودی اصلی است و گنبدی نیز بر بالای آن استوار است. چهارطاقی چلاغد با بنایی در گیسور گناباد به نام جغتین قابل مقایسه است که آن نیز به دوره تیموری تعلق دارد.

حوضخانه هزاردستان در شهر مشهد واقع شده است که طراحی و معماری آن برداشتی از معماری حوض خانه های قدیمی است. این حوض خانه در راستای بازار جنت واقع شده است. حوضخانه هزاردستان حدود ۳۵۰ متر مربع است که از حالت مسکونی تبدیل به یک مجموعه زیبای سنتی به نام موزه حوضخانه هزاردستان شده است.

حمام مهدی قلی بیک در کنار باب الجواد در خیابان اندرزگو است که به حمام شاه نیز معروف است. این حمام به دوره صفوی است و محلی برای استحمام مردم بوده است. این حمام در حال حاضر تبدیل به موزه مردم شناسی شده است.

مجموعه موزه های آستان قدس رضوی: موزه آستان قدس بزرگترین موزه وقفی ایران است که اشیاء زیادی از تمبر و مدال و سکه گرفته تا ظروف و فرش و وسایل نظامی و نجوم که در این موزه ها نگهداری می شود. این موزه ها در صحن کوثر حرم رضوی واقع شده است.

موزه بزرگ تاریخ طبیعی خراسان: این موزه در سال ۱۳۷۹ در مشهد افتتاح شد. موزه طبیعی خراسان بخش های مختلفی مثل جانورشناسی و گیاه شناسی، زمین شناسی، دیرین شناسی، مردم شناسی و اطلاعات و انتشارات دارد. نمایشگاه زمین شناسی و آبزیان و کارگاه تاکسی درمی در زیرزمین این مجموعه که درواقع سه طبقه است قرار گرفته است. در طبقه همکف موزه نمایشگاه مهره داران و مخزن اصلی قرار دارد. نمایش فیلم و اسلاید و آزمایشگاه نیز در طبقه اول واقع شده است. موزه بزرگ تاریخ طبیعی خراسان در دانشگاه فردوسی می باشد.

موزه مردم شناسی رباط ویرانی: این موزه در روستای ویرانی مشهد واقع شده که متعلق به دوره تیموری می باشد. رباط ویرانی از نوع رباط های سرپوشیده است که حیاط مرکزی ندارد و دارای ۹ اتاق با سقف های جناقی و هشت اتاق به شکل قرینه است. در موزه مردم شناسی رباط ویرانی مشاغل سنتی استان خراسان به ویژه شهر مشهد نمایش داده شده است. اولین موزه مردم شناسی کشور، موزه مردم شناسی رباط ویرانی است.

موزه علوم و تاریخ طبیعی مشهد: موزه علوم طبیعی مشهد در سال ۱۳۷۵ توسط مرکز تربیت معلم شهید بهشتی ایجاد شد که در سال ۱۳۷۷ زیر نظر آموزش و پرورش استان خراسان رسما افتتاح شد و فضای داخلی آن در دو طبقه با چهار سالن است. در این موزه اشیای گران قیمت و تاریخی در ۶ بخش قرار گرفته است. بخش فیزیک که به بازسازی پدیده های طبیعی و آزمایش های علمی پرداخته است. غرفه های خطای دید افلاک نما و وسایل آموزشی و غرفه های مکانیک سیالات و صوت و الکتریسیته و مغناطیس در این سالن ها قرار دارد. قسمت حیات وحش که انواع جانوران و پرندگان و پستانداران در آن به نمایش گذاشته شده است. بخش زمین شناسی موزه که انواع سنگ و فسیل و کانی های صنعتی جمع آوری شده است. بخش جغرافیا نقشه تمام قاره ها و کشورها به خصوص ایران و خراسان را به نمایش درآورده است. سالن زیست شناسی موزه طبیعی مشهد در سه زمینه بدن انسان و جانورشناسی و گیاه شناسی تقسیم شده است. در بخش دفاع مقدسکه ادوات و تجهیزان جنگی شهدا و رزمندگان کشورمان به نمایش گذاشته شده است. موزه علوم و تاریخ طبیع مشهد در بزرگراه کلانتری، دانشگاه تربیت معلم شهید بهشتی واقع شده است.

موزه آب: این موزه در سال ۱۳۷۸ توسط اداره آب استان خراسان افتتاح شده است که در آن سازه های آبی قدیمی استان مثل سدها و قنات ها، آب انبارها و یخدان ها، پل بندها و شیوه های آبیاری سنتی و سیر تحول صنعت آب را به نمایش درآورده است. در موزه آب مشهد کتابخانه و نمایشگاهی برای گردشگران و علاقمندان به حوزه آب ایجاد شده است. موزه آب مشهد در بلوار سازمان آب مشهد واقع شده است.

موزه نادری مشهد: آرامگاه نادری مشهد در باغ موزه نادری مشهد در سال ۱۳۴۲ به عنوان یادبود نادرشاه افشار توسط هوشنگ سیحون طراحی و اجرا شد. ساختمان مرکزی آرامگاه نادرشاه در بخش مرکزی باغ است و موزه های آن در اطراف آن قرار گرفته است. موزه اسلحه دوره های مختلف تاریخ ایران و آثار دوره نادرشاه در این موزه گردآوری شده است. ناردشاه افشار در زمان حیات خود دستور ساخت آرامگاه کوچکی در بالاخیابان مشهد که اکنون خیابان شیرازی نام دارد، را داده است. موزه نادری مشهد تحت مدیریت سازمان میراث فرهنگی مشهد اداره می شود. فیلمی درباره آرامگاه نادر در سال ۱۳۸۹ ساخته شده است. آرامگاه نادر شاه شامل سکویی پله دار و پوششی خیمه ای روی قبر نادر و  دو تالار برای موزه است. مجسمه نادر شاه افشار سوار بر اسب و چند تن از سربازانش توسط مجسمه ساز ابوالحسن صدیقی ساخته شده است. قبر نادر شاه افشار از سنگ های گرانیتی کوهسنگی ساخته شده است. تالارهای موزه نادری مشهد شامل اشیاء جنگی در یک تالار و تالار دیگر شامل اسناد و اطلاعات تاریخی افشاریه است.

موزه توس: موزه توس مشهد در مجموعه آرامگاه فردوسی قرار دارد که توسط هوشنگ سیحون معمار برجسته ایرانی در سال ۱۳۴۷ طراحی شد. طرح اولیه آن کاربری چایخانه سنتی و اجرای نقالی داشته است. موزه توس در سال ۱۳۶۱ برای گرامیداشت فردوسی شاعر ایرانی تبدیل به موزه ای برای نگهداری اشیای اهدایی و کشف شده به این شخص برجسته شده است. در موزه توس یک نسخه خطی شاهنامه فردوسی و چندین کتیبه سنگی و همچنین یک نسخه از شاهنامه سنغرایی و چهل چراغی عتیقه وجوئد دارد که برای بازدیدکنندگان در معرض نمایش گذاشته شده است. در بخش دیگر موزه انواع ظروف سفالی لعاب دار و ظروف مفرغی قرن ۵ و ۶ هجری قمری نگهداری می شود. در بخش دیگر موزه نقاشی های استاد علی رخسار از داستان های شاهنامه و انواع تابلوهای چهره فردوسی قرار دارد.

 

جاذبه های طبیعی شهر مشهد

سفر به مشهد

ییلاقات طرقبه و شاندیز، زشک، روستای پلکانی کنگ، نغندر و جاغرق، پارک کوهستانی چالیدره، باغ جنگلی وکیل آباد، باغ وحش وکیل آباد، آبشار ارتکند و پارک جنگلی نه دره، پارک کوه سنگی و آبشار قره سو از جاذبه های طبیعی شهر مشهد می باشد که هرساله تعداد زیادی گردشگر را به خود جذب می کند و باعث رونق گردشگری در این مناطق می شود.

سر برج یک روستا از توابع طرقبه شهر مشهد است که به دلیل پدیده وحشتناکی که دارد گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می کند. روزهای این جنگل بسیار آرام است اما صداهای عجیب و غریب و وحشتناک درختان در شب به گوش می رسد که شبیه جیغ است و تا سپیده دم صبح ادامه دارد. ساکنین این منطقه این صداهای وحشتناک را از ملخ هایی می دانند که به این منطقه هجوم آورده اند. عده ای نیز این جنگل را نفرین شده می دانند و این صداها را ناشی از سکونت اجنه در این جنگل می دانند. امام دهیار روستای سر برج می گوید با تحقیقات زیاد متوجه شدیم که این صداها مربوط به نوع خاصی از جیرجیرک است که به زبان کردی به آن “کز” می گویند.

بند گلستان: بند گلستان در ۸ کیلومتری غرب مشهد و جاده طرقبه واقع شده است که بر روی رودخانه گلستان قرار دارد. عمر این بند حدئد ۵۰۰ سال است که جزو مناطق دیدنی و گردشگری مشهد به حساب می آید. بند گلستان از پیوند سه شاخه مایان و دهبار و جاغرق در روستای حصار به وجود آمده است که آب های سطحی به وسعت ۳۰۰ کیلومتر مربع را جمع آوری می کند.

بند طرق: بند طرق در ۲۵ کیلومتری مشهد واقع است که بر روی رودخانه طرق واقع شده است. سازه بند طرق از آجر و ساروج است که در زمانی تیموری به دستور امیرعلیشیر نوایی ساخته شد. عمر بند طرق حدود ۵۰۰ سال است که از لحاظ سدسازی موقعیت بند طرق بسیاری مناسب است. امروزه بند طرق به یکی از مراکز گردشگری مشهد تبدیل شده است.

بند فریمان: سد فریمان در شهرستان فریمان واقع شده است که با شهر مشهد حدود ۷۰ کیلومتر فاصله دارد. زمان ساخت بند فریمان به دوره ایلخانی یا تیموری مربوط است. در دوره قاجار بند فریمان به صورت اساسی تعمیر شده است. فضای جنگلی و طبیعی اطراف سد فریمان و دریاچه اطراف آن، سد فریمان را به منطقه گردشگری و دیدنی تبدیل کرده است که در ایام تعطیل مورد توجه مشهدی ها و فریمانی ها قرار گرفته است.

رباط شرف: کاروانسرایی در نزدیکی سرخس است که به شیوه رازی ساخته شده و معمار آن استاد محمد طرائقی سرخسی است. رباط شرف توسط شرف الدین ابوطاهرین سعدالدین عل القمی که مدتی حکومت مرو و صدارت سلطان سنجر را به عهده داشت ساخته است. بنای رباط شرف در جاده قدیم نیشابور-سرخس قرار دارد. رباط شرف دارای دو صحن و چهار ایوان به شکل صلیب یا چلیپا و یک شبستان است. رباط شرف چند مسجد و محراب دارد که کتیبه های گلی و گچی تزئین شده نیز دارد.

چشمه گیلاس: یکی از چشمه های تاریخ خراسان چشمه گیلاس است که در طول سال دارای آب است. چشمه گیلاس در ۵۰ کیلومتری شمال غرب مشهد واقع شده است که در مجاورت روستای چشمه گیلاس است. این چشمه با شهر چناران ۲۵ کیلومتر فاصله دارد. عمق چشمه گیلاس که چشمه ای آهکی است حدود ۴-۵ متر است که درجه سختی آب این چشمه نسبت به چشمه های دیگر بیشتر است. این چشمه زیبا یکی از جاذبه های گردشگری طبیعی خراسان است که توجه مشهدی ها و مسافران دیگر شهرها را به خود جلب کرده است. در دوره تیموریان، امیرعلیشیر نوایی، آب چشمه گیلاس را تا شهر مشهد جاری نمود به طوری که آب چشمه گیلاس تا صحن عتیق رضوی عبور می کرد. در سال ۱۰۱۶ تا ۱۰۲۳ هجری قمری شاه عباس این کار را تکمیل کرد. گلسب نام دیگر چشمه گیلاس است که این نام بر اساس داستانی در زمان یزدگرد ساسانی گذاشته شده است.

چشمه آبگرم شاهان گرماب: چشمه آب گرم شاهان در ۱۳۰ کیلومتری مشهد در اطراف سفیدسنگ در نزدیک قلندراباد فریمان است. شاهان گرماب در منطقه ای کوهستانی واقع شده است که از آن استفاده های درمانی می شود. آبگرم شاهان گرماب دارای آبی با حرارت ۴۸ درجه سانتیگراد است که بخاطر نزدیکی به شهر مشهد توریست های زیادی را به خود جذب کرده است.

چشمه گراب مشهد: چشمه گراب یا گوراب در ۴۵ کیلومتری شهر مشهد واقع شده است. برای رفتن به چشمه گوراب باید از مسیر جاده قدیم نیشابور و یک کیلومتری عوارضی مشهد ملک آباد استفاده کرد. چشمه گوراب چندین چشمه دارد که در فاصله های حدود ۵۰۰ متری از هم قرار گرفته است. این چشمه ها بر روی دهانه های مخروطی واقع شده است که روزنه های کوچکی دارد. چشمه گوراب دارای تپه های مخروطی شکل است که ارتفاع آنها حدود ۳۰ متر می باشد. این چشمه ها آب معدنی با خواص درمانی فراوانی دارند. وجود املاح کلر و سولفات در آب چشمه ها خاصیت آنها را کامل کرده است. مردم محلی از آب چشمه های گوراب به عنوان التیام دهنده زخم های سطحی استفاده می کنند و عموماا مصرف خوراکی ندارد. در این منطقه قله های زیبایی مثل قله های آتش فشانی وجوئد دارد که آب گرم آنها نیز استفاده می شود.

چشمه سبز: دریاچه چشمه سبز مشهد یکی از جاذبه های استان خراسان رضوی است که در ۲۰ کیلومتری روستای گلمکان و ۵۰ کیلومتری شهر مشهد واقع شده است. ارتفاع این دریاچه حدود ۲۵۰۰ متر از سطح دریا است که که ۱۵ هکتار مساحت دارد و برای آبیاری باغ ها و زمین های کشاورزی اطراف استفاده می شود. مردم این منطقه به آن چشمه سوز نیز می گویند. در شاهنامه از آن به عنوان چشمه سو نیز نام برده شده است. چشمه سبز از قدیم الایام برای زرتشتیان قداست داشته است و گفته می شود که یزدگرد اول ساسانی به منظور شفا گرفتن از چشمه سبز استفاده می کرده است. از قدیمی ترین کتاب هایی که به چشمه سبز اشاره کرده است کتاب نزهه القلوب حمدالله مستوفی است. این دریاچه برای ماهیگیری نیز کاربرد دارد. در منطقه چشمه سبز گیاهان دارویی زیادی مثل بادام کوهی و خارشتر، زیره  و کاسنی و بابونه می روید. چشمه سبز یا چشمه سوز زیستگاه جانورانی مثل بز کوهی و گراز و آهو و عقاب و کبک می باشد.

سفر به مشهد

چشمه هفت حوض: یکی از مناطق دیدنی مشهد بوستان هفت حوض است که در منطقه سیدی مشهد و سه کیلومتری جاده خلج واقع شده است. نام این پارک به خاطر حوضچه های طبیعی هفت حوض بوده است که در گذشته دور با ریزش آب از ارتفاع و کانی ایجاد شده این منطقه را به منطقه ای گردشگری تبدیل کرده است. آب از حوضچه اول به حوضچه های بعدی و در نهایت به حوض آخر می رسد. فاصله حوشجه ها از اول تا آخر ۱۶۹۰ متر می باشد که هزاران سال آب در آنها جریان داشته است. برای دیدن این منطقه ساعت های روشن شبانه روز را انتخاب کنید.

پارک ملت و شهر بازی پارک ملت: بوستان ملت مشهد از مهمترین پارک های غرب مشهد می باشد که در سال ۱۳۴۳ در زمان سلطنت محمدرضا پهلوی احداث شد. این پارک به سبک پارک های انگلستان طراحی شده است که توسط دو مهندس انگلیسی اجرا شده است و در نهایت مهندسین ایرانی به اتمام رساندند. مساحت پارک ملت مشهد ۷۲ هکتار است که شامل ۳۵ هزار اصله درخت می باشد که قدمت بعضی از آنها به بیش از دهها سال می رسد. در دل این پارک یک شهربازی احداث شده است. شهربازی پارک ملت مشهد یکی از پرطرفدارترین شهربازی های روباز مشهد است. از لحاظ دسترسی در وسط شهر قرار دارد که دسترسی تمام اهالی شهر و زائرین و مسافرین به آن با استفاده از خط مترو یا اتوبوس های شهری بسیار آسان و راحت می باشد. این شهربازی در سال ۱۳۵۱ در قلب پارک ملت احداث شده است که اولین شهربازی مشهد می باشد. مساحت ان حدون ۳۰ هزار متر مربع است که بزرگترین چرخ و فلک ایران را داراست. شهربازی پارک ملت برای تمام سنین بازی های مهیج دارد.

پارک مینیاتوری: بوستان مینیاتوری مشهد اولین پارک مینیاتوری شرق کشور است که مساحت آن حدود ۸ هکتار است. این پارک ایرانی کوچک است که آثار باستانی و مناطق گردشگری ایران را در مقیاس کوچکتر به نمایش درآورده است. بودجه راه اندازی این پارک ۲۸ میلیارد تومان بوده است. درحال حاضر ۵۸ نماد فرهنگی و مذهبی و نقاط دیدنی ایران را اجرا کرده است. المان های روستای کندوان تبریز، باغ شاهزاده ماهان کرمان، آرامگاه فردوسی مشهد، سد کارون و پل خواجو و … را بازسازی کرده است. پارک مینیاتوری مشهد در منطقه الهیه قرار دارد.

پارک کوهستانی خورشید: بام مشهد یا پارک کوهستان خورشید که در منطقه کوهسر مشهد واقع شده است یکی از پارک های مشهد است که از بالای کوه های آن سرتاسر مشهد قابل رویت می باشد. درختکاری و فضای سبز پارک خورشید یکی از مناطق آرام و سرسبز مشهد را به وجود آورده است که برای اهالی مشهد و مسافرین و زائرین بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. پلکان این کوه ها که حدود ۴۰۰ پله است مخصوص ورزشکاران و کوهنوردان تعبیه شده است که به کوه های آب و برق متصل می شود. این بوستان که دارای پارکینگ و مسیر خودرو می باشد یکی از بوستان های مورد علاقه مشهدی ها می باشد.

کوهستان پارک شادی: پارک شادی مشهد در کنار باغ وکیل آباد مشهد در مساحتی حدود ۱۸ هکتار احداث شده است. کوهستان پارک مشهد دارای وسایل تفریحی برای کودکان و بزرگسالان بود که تا چند سال پیش یکی از پرطرفدارترین شهربازی های مشهد بود اما در حال حاضر کوهستان پارک شادی تعطیل می باشد.

پیست اسکی شیرباد: پیست اسکی شیرباد در روستای دولت آباد در ۱۸ کیلومتری مشهد می باشد. پیست اسکی شیرباد در بلندترین قله خراسان رضوی بنا شده است که بیشتر ماه های سال پوشیده از برف است. تله اسکی شیرباد به طول ۹۰۰ متر بسیاری از علاقمندان به ارتفاعات را به خود جذب کرده است.

پیست اسکی روی یخ (پاتیناژ): بزرگترین پیست اسکی روی یخ مشهد در مجتمع پدیده شاندیز مشهد واقع شده است. پاتیناژ از جمله ورزش های زمستانی است که در کشورهای سردسیر رایج است. اسکیت روی یخ یا پاتیناژ در پدیده شاندیز توسط یک شرکت هلندی طراحی شده است که بزرگترین پاتیناژ سرپوشیده در خاورمیانه است. مساحت این بخش از پدیده شاندیز حدود هزار و ششصد متر مربع است.

باغ پرندگان: باغ پرندگان مشهد در منطقه گردشگری سپاد مشهد واقع شده است که اولین باغ پرندگان شرق کشور می باشد که هزینه آن حدود ۹۰۰ میلیون تومان بوده است. باغ پرندگان مشهد شامل انواع پرندگان ایرانی و آسیایی و آفریقایی است که دارای یک تیم پزشکی است که بصورت شبانه روزی مراقب سلامتی پرندگان و بازدیدکنندگان آنجا می باشد. باغ پرندگان مشهد یکی از مناطق جذاب برای گردشگران ورودی به مشهد می باشد. این مجموعه در سال ۱۳۹۳ در کنار مجتمع تجاری الماس شرق و وصال برپا شده است.

پارک علی پروفسور بازیما: پارک علمی پروفسور بازیما اولین پارک موضوعی ایران است که در مساحتی حدود ۲۴۰۰ متر مربع در مجتمع تجاری وصال مشهد احداث شده است. این پارک علمی سوار بر ماشین زمان از ابتدای خلقت سفری پرهیجان را برای کودکان و نوجوانان رقم می زند. این پارک به سفر به درون بدن انسان و اسرار آن می پردازد. در پارک پروفسور بازیما از آخرین تکنولوژی های تفریحی و کشف استعداد استفاده شده است. بازدید از این مجموعه برای کودکان خاطره ای خوش علمی در ذهنشان ایجاد می کند.

پیست موتور کراس: افرادی که علاقمند به موتور سواری هستند معمولا به دنبال پیست های موتورسواری می باشند. برای استفاده از این پیست نیازی به داشتن گواهینامه موتور نیست. پیست موتورسواری مشهد در جاده شاندیز واقع شده است که استفاده بانوان نیز از این پیست بلامانع می باشد.

پیست دوچرخه سواری: بزرگترین پیست دوچرخه سواری روباز کشور در مشهد افتتاح شد. این پیست که در منطقه ۱۲ مشهد منطقه الهیه ایجاد شده است برای مسابقات دوچرخه سواری بسیار ایده آل است. در این پیست تعدادی دوچرخه نیز موجود است که برای افرادی که دوچرخه ندارند به رایگان در اختیارشان قرار گیرد.

باغ گلها: یکی از بهترین بوستان های مشهد باغ گلها است که نمای بالای این بوستان شبیه گلبرگ های یک گل می باشد. در هر قسمت از این گلبرگ ها مجموعه گل متفاوت کاشته شده است. مثل گل صخره ای، گل رز و باغ گل های پیازی و … که در تمام فصول سال قابل بازدید می باشد. مساحت باغ گلها حدود سه هکتار می باشد که دارای آبنما و محوطه بازی کودکان و گلخانه آموزشی و همچنین آمفی تئاتر روباز می باشد.

باغ ملک آباد: بزرگترین منطقه سبز مشهد یا به اصطلاح شش تنفسی مشهد باغ ملک آباد می باشد که حدود ۲۸۳۸۰۰۰ متر مربع می باشد. این باغ دارای انواع درخت میوه و فضای سبز است. در این باغ یک کاخ و ساختمان مخصوص وجود دارد که مخصوص استفاده سران ایران می باشد. باغ ملک آباد موقوفه آستان قدس رضوی می باشد که متعلق به دو برادر تاجر بزرگ خراسانی معروف به ملک التجار و رئیس التجار بوده است. این مجموعه در میدان آزادی مشهد واقع شده است.

پارک ملی چهل بازه: پارک ملی چهل بازه مشهد دارای یک رودخانه به نام چهل بازه است که وسعت آن حدود ۱۱۵ هکتار است. این پارک جزو پروژه های گردشگری مشهد می باشد که دارای یک دریاچه مصنوعی و ساحل نرم می باشد که اطراف آن انواع رستوران و کافی شاپ وجود دارد. از برنامه های آینده این پارک احداث کانال های ارتباطی آبی، پیست اسکی و تراموای سبک و زمین های ورزشی است که در بلوار نمایشگاه مشهد تا بلوار معلم ادامه خواهد داشت.

باغ گیاه شناسی مشهد: باغ گیاه شناسی مشهد با مساحتی حدود ۲۵ هکتار و ۱۱ مجموعه ترکیبی از هنر و گیاه شناسی تشکیل شده است که در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد. باغ گیاه شناسی مشهد دارای فضای چمن حدود ۴۴ هزار متر مربع و ۱۵ هزار اصله درخت و نهال است. همچنین فضای گل کاری شده حدود ۳۵ هزار متر مربع و معابر آن حدود ۶۸ هزار متر مربع می باشد. مجموعه های باغ گیاه شناسی مشهد شامل باغ صخره ای و آبشار، گیاهان دارویی و معطر، سیستماتیک و آربراتوم، بانک بذر و ژنوم گیاهی و همچین باغ رز، محل نمایش های آسیای میانه، ایران و توران، باغ های میوه بومی ایران، گلخانه و نهالستان و سوزنی برگان می شود. اهداف باغ گیاه شناسی مشهد شامل نگهداری از گیاهان بعنوان ژنوم زنده گیاهی، اهلی سازی و سازگاری گونه های گیاهی و تفریح و آموزش و فرهنگ سازی نقش گیاهان در محیط زیست می باشد . باغ گیاه شناسی مشهد در بلوار جمهوری اسلامی حدفاصل چهارراه مقدم و پل غدیر واقع شده است و همه روزه از ساعت ۷ صبح الی ۷ عصر باز می باشد. یکی از مکان هایی که برای بازدید در سفر به مشهد به مسافرین محترم تاکید می شود باغ گیاه شناسی می باشد.

پارک آبی ایرانیان: یکی از پارک های آبی مشهد، پارک آبی ایرانیان است که یکی از پارکهای آبی استاندارد دنیا است. پارک آبی ایرانیان از دو بخش مجزا برای آقایان که روباز است و بخش دیگر برای بانوان که سرپوشیده است تشکیل شده است. پارک آبی ایرانیان دارای یک کلوپ موج سواری و اسپا و ماساژ نیست هست که برای تمدد اعصاب و آرامش بسیار مفید است. هیجان موج سواری با تخته در پارک آبی ایرانیان در استخر بزرگی به اندازه زمین فوتبال و با موجهایی به ارتفاع ۳٫۵ متر را فقط در این پارک می توانید تجربه کنید. بزرگترین طراح پارک های آبی دنیا یعنی شرکت کانادایی وایت واتر پارک این مجموعه بزرگ را در زمینی به مساحتی برابر با ۱۴ زمین فوتبال طراحی کرده است. پارک آبی ایرانیان از بافتی طبیعی یاری جسته و طراحی شده است. امکانات دیگر این پارک عبارتست از استخر کودکان و سونای خشک و بخار، انواع سرسره های سرعتی و سقوط آزاد، چاله فضایی و رودخانه خروشان ، حوضچه آب سرد و سالن بدنسازی و همچنین حمام ترکی، فروشگاه لوازم ورزشی و پارکینگ سرپوشیده. پارک آبی ایرانیان در بلوار حجاب واقع در قاسم آباد مشهد واقع شده است.

سرزمین موجهای آبی: پارک آبی موجهای آبی مشهد در سال ۱۳۸۶ در زمینی به مساحت ۸۵۰۰ متر مربع به عنوان بزرگترین پارک آبی سرپوشیده در خاورمیانه افتتاح شد. اولین پارک آبی از نظر تجهیزات و نوع امکانات آن در رده بهترین پارک های آبی دنیا واقع شده است که اکثر مسافران هنگام سفر به مشهد از این مجموعه استفاده کرده و تفریحی تکرار نشدنی را تجربه می کنند. سرسره تاپسی توروی سرزمین موجهای آبی مشهد از طرف انجمن پارک های آبی جهان در سال ۲۰۱۰ برنده بهترین سرسره آبی شد. از امکانات دیگر سرزمین موجهای آبی می توان به سرسره های سرعتی و پیچشی و سرسره تویستر، چاله فضایی و استخر موج، رودخانه آرام و خروشان و پارک بازی کودکان، برکه و سونای خشک و بخار و حوضچه آب سرد و همچنین جکوزی اشاره کرد . از امکانات دیگر آن به کافی شاپ و رستوران ، فروشگاه لوازم ورزشی و حمام ترکی می توان نام برد. مجموعه سرزمین موجهای آبی مشهد در بزرگراه امام علی انتهای بلوار اندیشه واقع شده است.

سرزمین موجهای خروشان: پارک آبی موجهای خروشان در مساحتی حدود ۶۰ هزار متر مربع در منطقه استراتژیک گردشگری مشهد یعنی جاده شاندیز احداث شده است. سرزمین موجهای خروشان از دو بخش بانوان و آقایان با استفاده همزمان تشکیل شده است. امکانات این پارک شامل ۶۳ سرسره مدرن و وسایل بازی آبی دیگر است که از روی بزرگترین پارک های آبی دنیا طراحی شده است. ارتفاع سالن های پارک آبی موجهای خروشان حدود ۴۰ متر است که دارای سقوط آزاد و سرسره های سرعتی زیاد و متنوعی است. در این مجموعه از بازی مهیج زیپ لاین که اولین زیپ لاین سرپوشیده است می توانید استفاده کنید. بازی های دیگر مثل پینت بال لیزری (لیزر تگ) و دکتر ماهی (فیش اسپا) و سالن های ایروبیک بسیار لوکس است که می توانید از بهترین تجربه های پارک آبی در این مجموعه بهره ببرید.

پارک ساحلی آفتاب: پارک ساحلی آفتاب در سال ۱۳۹۰ با حمایت مالی شرکت سپاد خراسان  افتتاح شد. مجموعه آبی آفتاب در نزدیکی منطقه تجاری سپاد و برج های تجاری الماس شرق و وصال و بازار خیام قرار گرفته است. یکی از توریستی ترین مناطق مشهد همین منطقه سپاد است که در انتهای بلوار خیام واقع شده است. پارک ساحلی آفتاب امکان استفاده همزمان بانوان و آقایان را در سالن های مجزا دارد. پارک آبی کودکان و مجموعه استخر نمک و استخر ماسه نیز از امکانات این مجموعه می باشد. پارک ساحلی آفتاب دارای رستوران و کافی شاپ نیز هست که مسافران هنگام سفر به مشهد و خرید از مجموعه های تجاری واقع در این منطقه از تفریحات آبی این پارک نیز بهره می جویند.

شهر مشاغل آرمیتاژ: مجموعه بازی شهر مشاغل کودک کارالند در برج تجاری آرمیتاژ مشهد واقع در طبقه سوم با فضایی به مساحت ۱۰۰۰ متر مربع قرار دارد. این مجموعه قصد دارد تا امکان تجربه کردن کارهای متفاوت در شرایطی مانند یا نزدیک به واقعیت را کودکان سنین ۳ تا ۱۲ سال فراهم کند. اهداف این شهربازی نوین تقویت استقلال شخصیت کودک و آشنایی با مشاغل گوناگون و فرآیند هزینه و درآمد و تفکر اقتصادی و همینطور تقویت روحیه کار تیمی و آموزش حین تفریح و شناخت استعداد کودکان است. شهر مشاغل کارالند مشهد ۲۱ المان و شغل مختلف در رده های سنی متفاوت به صورت تفریحی آموزشی برای کودکان فراهم کرده است. این مجموعه با همت شرکت توسعه بازیهای نوین آفرین اجرا شده است. مشاغل این مجموعه شامل بانکداری، دندانپزشکی، نقاشی و موسیقی، خلبانی، آتش نشانی، سالن زیبایی و رالی خودرو و .. است. فضاهای تخصصی دیگری مثل آتلیه عکاسی و سینما و کافه تریا نیز وجود دارد. برای کودکان سن برگزاری جشن نیز طراحی شده است. این مجموعه در بلوار هفت تیر ابتدای خیابان گلشن واقع شده است.

شهربازی سرزمین عجایب: شعبه دوم شهربازی سرزمین عجایب با طراحی بسیار زیبا در مجتمع تجاری الماس شرق مشهد افتتاح گردیده است. شهربازی سرزمین عجایب یکی از استاندارد ترین شهربازی های ایران است که بخاطر استفاده در چهار فصل و نزدیکی به مراکز تجاری و خرید سپاد و همچنین ایمنی بالای دستگاههای بازی مناسب است.

پارک کوه سنگی : کوه سنگی مشهد دومین مجموعه تفریحی، علمی شهر مشهد است. کوه سنگی مشهد شامل دو قله از قله های رشته کوه بینالود می باشد. پارک کوه سنگی تلفیقی از آب و سنگ و درخت است که بسیاری از زائران هنگام سفر به مشهد از این مجموعه باصفا دیدن می کنند. ساختمان موزه بزرگ خراسان با الگوبرداری از معماری کاخ کلات نادر ساخته شده است. سنگ های به کار رفته در این ساختمان از گرانیت است.

یکی از اتفاقات بدی که در سالهای اخیر برای کوه سنگی افتاده است ساخت آسمان خراشهایی است که چهره این پارک را مخدوش کرده است. شاه عباس در سال ۹۹۵ هجری قمری در سن ۱۶ سالگی تاج شاهی را در کوه سنگی مشهد بر سر نهاده است. دو عدد مجسمه شیر سنگی که در ورودی کوه سنگی نصب شده است توسط شهردار وقت میلان اهدا شده است. پارک کوه سنگی یک مجموعه تفریحی گردشگری است که یک باغ پذیرایی و باغ فرهنگی و یک باغ سنگی، یک باغ طبیعی و آرامگاه و همچنین بخش ورزشی و تفریحی دارد. دریاچه مصنوعی در میان پارک کوه سنگی نیز باعث جذب بسیاری برای تفریح و گذران وقت است.

مراکز خرید شهر مشهد

اقتصاد شهر مشهد متکی به گردشگری مذهبی در مشهد است که تمرکز آن بر حرم مطهر رضوی می باشد. در کنار حرم امام رضا (ع) مراکز تجاری بزرگی وجود دارد که موجب رونق گردشگری شهر مشهد شده است. اکثر فروشگاه های اطراف حرم مطهر رضوی در اکثر ایام سال به صورت ۲۴ ساعته فعالیت می کنند که در سفر به مشهد حتما به این نکته پی برده اید.

بازار مرکزی مشهد یکی از پررونق ترین مجتمع های مشهد است که در مجاورت حرم مطهر رضوی واقع شده است . در این مجتمع انواع مهر و جانماز و عطر و سجاده و انگشتر های فیروزه و عقیق و همچنین سوغاتی و پوشاک عرضه می شود. بازار مرکزی مشهد در چهارراه شهدا واقع شده است که ساعت کاری آن ۹ صبح تا ۲۴ است. هنگام سفر به مشهد از بازار مرکزی حتما بازدید کنید زیرا انواع چادرهای نماز و چادر مشکی مرغوب را در این بازار می توانید بیابید.

سفر به مشهد

بازار رضا یکی از قدیمی ترین مراکز خرید مشهد است که دو طبقه دارد و به صورت بازار سرپوشیده سنتی می باشد. این بازار در میدان بیت المقدس یا فلکه آب واقع شده است که به ۱۷ شهریور متصل می شود. در این بازار انواع سوغاتی های مشهد یافت می شود. ساعت کاری بازار رضا ۹ صبح تا ۲۴ است. اگر هنگام سفر به مشهد از بازار رضا دیدن می کنید حتما قیمت های اجناس را با فروشگاه های دیگر مقایسه کنید.

بازار هنر مشهد یکی از بازارهای بومی و سنتی مشهد است که شهرداری آن را ساخته و در آن خلاقیت های هنری هنرمندان مشهد عرضه می شود. این بازار در خیابان کوه سنگی واقع شده و ساعت کار آن ۱۰ صبح تا ۲۲ شب است.  اگر به کارهای هنری علاقه مند هستید هنگام سفر به مشهد حتما از این بازار دیدن فرمایید.

بازار فردوسی مشهد یکی از پربازدید ترین بازارهای مشهد است که در آن کالاها با قیمت مناسب تر به مردم عرضه می شود. در این مجتمع انواع سیسمونی و پوشاک خانم ها و آقایان ارائه می شود. پاساژ فردوسی در انتهای بلوار مفتح واقع شده است. ساعت کاری بازار فردوسی از ۹ صبح تا ۲۴ است. اگر در سفر به مشهد هتل شما در قسمت بلوار نواب صفوی یا طبرسی واقع شده باشد می توانید از بازار فردوسی که در نزدیکی شما قرار دارد استفاده کنید.

بازار گوهرشاد از قدیمی ترین مراکز خرید لوازم خانگی در مشهد است که انواع لوازم برقی و بلورجات در آن به فروش می رسد. بازار گوهرشاد در بلوار شهید صادقی واقع است. هنگام سفر به مشهد چنانچه قصد خرید وسایل لوکس و تزئینی دارید یا برای سوغاتی از این اجناس استفاده می کنید حتما به بازار گوهرشاد سری بزنید.

بازار جنت مشهد که یکی از قدیمی ترین بازارهای مشهد است یک خیابان است که در میدان سعدی واقع است و انواع پوشاک و کیف و کفش در آن عرضه می شود. این بازار از یک سو به خیابان پاسداران یا جم و از سوی دیگر به خیابان امام خمینی منتهی می شود. در سفر به مشهد اگر در این محدوده اقامت دارید می توانید برای خرید لباس و کیف و کفش و یا سوغاتی از بازار جنت استفاده نمایید.

بازار عباسقلی خان در اطراف حرم مطهر رضوی است که از بازارهای سنتی مشهد است و قیمت اجناس در این بازار نسبتا پایین است  و در خیابان نواب صفوی واقع شده است. بازار عباس قلی خان یکی از نوستالژیک ترین بازارهای مشهد می باشد که هنگام سفر به مشهد برای عکاسی از ساختمان های قدیمی مشهد می توانید از این منطقه و بازار دیدن کنید.

مجتمع تجاری الماس شرق یکی از بهترین و معروف ترین مراکز خرید مشهد است که در آن انواع لوازم خانگی و کیف و کفش و پوشاک و صنایع دستی و … در آن به فروش می رسد. بازار بزرگ سپاد و نوید نیز در همین نزدیکی واقع شده اند که از این مجتمع ها نیز می توانید برای خرید استفاده کنید. آدرس آن در انتهای بلوار خیام و بلوار بهارستان است. ساعت کاری الماس شرق مشهد ۱۰ صبح تا ۲۳ شب می باشد. کمتر مسافری هنگام سفر به مشهد به مجتمع الماس شرق نرفته است. این مجتمع نمادی از مجتمع های تجاری مشهد می باشد که سفر به مشهد را خاطره انگیز می کند. داخل این مجتمع یک شهربازی سرپوشیده و در نزدیکی آن یک شهربازی روباز بسیار بزرگ قرار دارد.

مجتمع تجاری وصال نیز در مجاورت مجتمع تجاری الماس شرق است که در این مجتمع انواع لوازم خانگی و کیف و کفش و لوازم آرایشی و بهداشتی و عطریجات به فروش می رسد. ساعت کاری این مجتمع نیز ۱۰ صبح تا ۲۳ شب می باشد.

مجتمع تجاری پروما در مشهد یکی از فروشگاه های زنجیره ای در کشور است که انواع لباس و خوراک و لوازم خانگی و سوغاتی و خشکبار در آن مرکز به فروش می رسد. پروما در میدان جانباز واقع شده است که در این نزدیکی مراکز خرید دیگری مثل مرکز خرید پاژ و … نیز وجود دارد. ساعت کاری پروما ۹ صبح تا ۲۴ می باشد.

مجتمع تجاری آلتون در خیابان دانشگاه مشهد در فاصله ۱۰ دقیقه ای با حرم مطهر رضوی واقع شده است که ساعت کاری آن نیز ۹:۳۰ صبح تا ۲۲ است. مجتمع آلتون هم تجاری است هم مسکونی. این مجتمع دارای یک رستوران پسران کریم نیز هست که بسیاری از طرفداران رستوران کریم از این مجتمع تجاری استقبال می کنند.

بازار بین المللی بعثت مشهد در طرقبه واقع شده است که دارای انواع سوغاتی های مشهد از صنایع دستی گرفته تا خشکبار و زعفران در این مرکز می توانید تهیه کنید. مجتمع بعثت در مرکز طرقبه واقع شده است که دسترسی به مرکز خرید طرقبه نیز آسان است. این مرکز ساعت کارش از ساعت ۹ صبح تا ۲۲ شب است.

بازار بزرگ فرش مشهد یا بازار فرش فروشان مشهد یکی از قدیمی ترین بازارهای مشهد است که جزئی از بازار بزرگ مشهد بوده است و در آن قالی های دستباف خراسانی به فروش می رسیده است. این مرکز در میدان بیت المقدس یا فلکه آب واقع است.

مجتمع تجاری زیست خاور مشهد که از قدیمی ترین مجتمع های تجاری و مراکز خرید است که در میدان شریعتی یا تقی آباد واقع است. این مجتمع ۱۵ طبقه دارد که ۴ طبقه آن تجاری است. در این مجتمع نیز انواع خوراک و پوشاک و کیف و کفش و سوغاتی عرضه می شود. ساعت کاری این مجتمع ۹:۳۰ تا ۲۳ است.

پاساژ کتاب مهتاب مشهد در خیابان سعدی واقع شده است. این مجتمع انواع کتابهای درسی و غیردرسی را عرضه می کند که در خیابان سعدی است که این خیابان مخصوص فروش لوازم الکترونیکی در مشهد می باشد. این بازار در فاصله ۱۰ دقیقه ای از حرم مطهر واقع است.

مجتمع تجاری آسمان در میدان هفده شهریور در نزدیکی بازار رضا است که در کنار مجتمع های تجاری دیگر که قدیمی تر هستند ساخته شده است. این مرکز دارای ۱۸ طبقه است که انواع پوشاک و البسه در آن به فروش می رسد. ساعت کاری آن ۸ صبح تا ۲۳ است.

مجتع تجاری ویلاژ توریست مشهد که در ابتدای جاده طرقبه واقع شده است و دارای شهربازی سرپوشیده به وسعت ۵۰۰۰ متر مربع است. ساعت کاری ویلاژ توریست ۱۰ صبح تا ۲۳ است. در اطراف مجتمع ویلاژ توریست فروشگاه های مختلف دیگری مثل فروشگاه پوشیران و زیپ نیز وجود دارد که به خاطر قیمت های بسیار مناسب آن بسیاری از مسافران و ساکنین مشهدی از این فروشگاه ها استقبال می کنند.

مجتمع تجاری کیان سنتر ۱ و ۲ که روبروی یکدیگر در تقاطع بلوار جانباز و بلوار شهید فرامرز عباسی واقع شده اند و دارای فروشگاه های برندهای جهانی هستند. ساعت کاری این مجتمع ها ساعت ۸ صبح تا ۲۳ است.

مجتمع تجاری آرمان مشهد که در فاصله ۵ دقیقه ای پیاده تا حرم مطهر رضوی در خیابان نواب صفوی واقع شده است که انواع لباس و لوازم خانگی و کیف و کفش و انواع سوغاتی عرضه می کند. مجتمع تجاری آرمان مشهد چسبیده به هتل آپارتمان لوکس آرمان می باشد که برای ساکنین هتل آرمان و هتل های اطراف آن بسیار مناسب است. ساعت کاری آن ۹ صبح تا ۲۳ است.

مجتمع تجاری کاسپین مد یکی از شیک ترین مراکز تجاری مشهد است که در آن انواع برندهای جهانی مثل مانگو و دبنهامز و دیزل در این مجتمع نماینگی دارند. مجتمع کاسپین مد در بلوار سجاد تقاطع بزرگمهر واقع است. خیابان سجاد مشهد دارای پاساژهای تجاری دیگری نیز هست که علاوه بر استفاده از این مجتمع از مجتمع های دیگر اطراف می توانید استفاده کنید. ساعت کاری مجتمع تجاری کاسپین مد ساعت ۸ صبح تا ۲۳ است.

مجتمع تجاری کامپیوتر تک مشهد در بلوار دستغیب نرسیده به بلوار خیام است که در آن انواع کامپیوتر و لوازم جانبی و تعمیرات و خدمات آن ارائه می شود. این مجتمع دارای واحدهای اداری و تجاری زیادی است که بسیاری از شرکت های مطرح کامپیوتری در مشهد در این مجتمع واقع است. این مجتمع از نظر دسترسی برای مشهدی ها و مسافران شهر مشهد بسیار مناسب است.

مجتمع  تجاری اکسین یا اکسیر در منطقه شهرک غرب یا قاسم آباد واقع است که در آن انواع برند ها و مارک های معتبر و لوازم خانگی و پوشاک و حتی طلا و جواهر و لوازم عروس و داماد در این مجتمع به فروش می رسد. این مجتمع از ساعت ۸ صبح تا ۲۲ باز است.

مجتمع تجاری اداری مجد مشهد که بورس انواع لوازم آرایش و بهداشتی و لوازم خرازی و لوازم تحریر است. این مجتمع در فاصله سه کیلومتری از حرم مطهر می باشد. مجتمع مجد در بلوار قرنی واقع است و ساعت کاری آن ۹ صبح تا ۲۲ است.

مجتمع تجاری آرمیتاژ مشهد که در خیابان هفت تیر مشهد واقع در بلوار وکیل آباد است که در این مجتمع برند های معروف مشهد و برند های خارجی شعبه دارند. همچنین در این مرکز شهربازی مشاغل کودکان و یک سینمای لوکس وجود دارد. مجتمع تجاری آرمیتاژ مشهد دارای کافی شاپ و پارکینگ اختصاصی نیز می باشد.

مجتمع تجاری اطلس جامع ترین مرکز تخصصی خرید جهیزیه در مشهد است که در کنار بازار امین در منطقه سیدی مشهد و میدان حافظ واقع شده است. این دو مرکز که در نزدیکی هم می باشند برای خرید لوازم خانگی بهترین گزینه هستند. مجتمع تجاری اطلس یک سینای بسیاری فوق العاده با ۵ سالن نمایش فیلم دارد. مجتمع تجاری اطلس جزو بزرگترین مراکز خرید مشهد می باشد که فروشگاه های آن هنوز به صورت کامل افتتاح نشده است.

بازار بزرگ ملل مشهد یکی از پروژه های تجاری در حال ساخت مشهد است که بسیار جذاب و دیدنی خواهد بود. این مجتمع در بلوار شهید آوینی واقع شده است. این بزار هنوز افتتاح نشده است.

سفر به مشهد

مجتمع تجاری آبشار مشهد در بلوار معلم واقع شده است که یک مجتمع تجاری برای خرید انواع پوشاک و لوازم دکوری مناسب است. این مجتمع تجاری، دارای یک شهربازی کوچک نیز می باشد که برای سرگرمی بچه ها بسیار مناسب است. ساعت کاری این مجتمع ۱۰ صبح تا ۲۳ است.

مجتمع تجاری زمرد مشهد در بلوار صیاد شیرازی در بلوار وکیل آباد واقع شده است که در مجاورت هتل پارس مشهد می باشد و برای خرید انواع پوشاک و سوغاتی مناسب است. در این منطقه ۴ مرکز تجاری به هم متصل وجود دارد که چسبیده به هتل پارس مشهد می باشد. مهمانان و مسافران مشهد که در هتل پارس اقامت دارند به راحتی برای خرید سوغاتی می توانند از این مراکز استفاده کنند. ساعت کاری آن ۹ تا ۲۲ است.

مجتمع تجاری اداری سلمان مشهد واقع در خیابان راهنمایی و سلمان فارسی است که دارای انواع لوازم آرایشی و بهداشتی و همچنین کیف و کفش و پوشاک است. مجتمع سلمان یک بار در سال ۱۳۹۵ در قسمت بالای برج و قسمت اداری آن دچار حریق شد که با کمک آتش نشانان خاموش شد و بعد از بازسازی دوباره به حالت عادی برگشت. ساعت کاری آن ۹:۳۰ تا ۲۲:۳۰ می باشد.

بهترین کافه ها و چایخانه های مشهد

بسیاری از گردشگران حین سفر به مشهد به استفاده از کافه ها نیاز دارند و به دنبال کافه های خوب در هر شهر هستند. در چند سال اخیر کافی شاپ های مشهد به صورت چشمگیری افزایش یافته و در هرجای مشهد که بخواهید می توانید کافه مورد نظر خود را بیابید و از محیط آن و نوشیدنی های سرد و گرم آن لذت ببرید.

بهترین رستوران ها در سفر به مشهد

غذای محلی مشهد که بسیار معروف است شله مشهدی است که در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده و هرساله در ایام محرم و صفر و مجالس عزارداری غذای ثابت است. دیگچه و کوکو شیرین و چنکالی نیز از غذاهای دیگر مشهد است. شیشلیک و ماهیچه در رستوران های مشهد شهرت جهانی دارد. رستوران های مشهد ابتدا در مناطق ییلاقی مشهد زیاد بودند اما الان در کل شهر رستوران های بسیار خوبی در بلوار وکیل آباد و اطراف حرم و همچنین در منطقه هاشمیه و کوثر فعال می باشند که بهترین غذاها و فست فودها را سرو می کنند.

رستوران های مشهد که در ییلاقات شاندیز و طرقبه واقع شده اند دارای فضای باز و میز و صندلی یا تخت های چوبی در فضای سبز است. اما در حال حاضر رستوران های بسیاری در سطح شهر ایجاد شده که واقع در خانه های قدیمی و سنتی درست شده اند. رستوران ایتالیایی یا چینی نیز در شهر مشهد فعال شده اند که با سلایق و ذائقه بسیاری از کسانی که به مشهد سفر می کنند می باشد. شاید اغراق آمیز باشد که بگوییم بهترین غذاهای ایرانی و فرنگی را می توانید در هتل ها و رستوران های مشهد ببینید. از آنجاییکه مشهدی شهری بسیار توریستی است بهترین آشپزهای ایران در این شهر فعالیت می کنند.

سوغاتی های مشهد

معروف ترین سوغاتی شهر مشهد و شهرهای خراسان بزرگ، زعفران است که شهره جهان است. سوغاتی های دیگر مشهد نبات و زرشک و خشکبار است. همچنین مهر و سجاده و انگشتر عقیق و فیروزه و عطر مشهدی که برای سوغاتی بسیار مورد توجه است. مراکز خرید سوغاتی در مشهد معمولا مغازه های اطراف حرم هستند. اما در کل شهر و مراکز تجاری مشهد می توانید برای خرید سوغاتی اقدام کنید. مراکز خرید الماس شرق و وصال و مجتمع های تجاری خیام و همچنین مغازه های طرقبه و مناطق دیگر شهر برای خرید سوغاتی توسط مسافران استفاده می شود.

سوغاتی شهر مشهد را فقط از فروشگاه های معتبر سطح شهر یا از مغازه هایی که داخل لابی هتل ها بخرید تا بهترین برند های سوغاتی زرشک و زعفران مرغوب را بتوانید خریداری کنید. برای خرید سوغاتی از ساکنان مشهد نیز می توانید نظرخواهی کنید و در خرید سوغاتی کمک بخواهید. هنگام سفر به مشهد سوغاتی یکی از ضروری ترین هزینه های سفر می باشد.

صنایع دستی مشهد

از صنایع دستی مشهد که در روستاهای اطراف مشهد ساخته می شود و معمولا در همان مناطق عرضه می شود پوستین دوزی و قالی بافی، گلیم بافی، آینه کاری، ارغوان بافی و تابلوهای نقره و فیروزه است که برای گردشگران عرضه می شود. محصولات صنایع دستی مشهد در مراکز گردشگری طرقبه و شاندیز به صورت گسترده ای به فروش می رسد. در مرکز شهر نیز فروشگاه هایی برای فروش صنایع دستی وجود دارد.

هزینه های سفر به مشهد

هزینه خورد و خوراک: در سفر به مشهد هزینه های خورد و خوراک شما شاید جزو مهمی از سفر شما باشد. رستوران های مشهد که اغلب در ییلاقات طرقبه و شاندیز واقع شده اند. انتخاب بهترین رستوران ها در سفر به مشهد کار سختی است. برای رفتن به رستوران های خوب مشهد از مشهدیها جویا شوید. رستوران های معروف مشهد مثل رستوران پسران کریم و … در مشهد مشتریان همیشگی و خاص خود را دارند.

هزینه های سفر به مشهد

هزینه اقامت: در سفر به مشهد اگر بخواهید در نزدیکی حرم مطهر اسکان داشته باشید گزینه های زیادی برای انتخاب دارید مثل هتل و هتل آپارتمان و حتی اتاق و حسینیه که هزینه اقامت آنها بسته به شرایط و موقعیت اقامتگاه از قیمت های پایین تا قیمت های بالاتر و زیادتر می توانید انتخاب کنید. هزینه های اقامتگاه گاهی شامل هزینه خورد و خوراک هم می شود. بعضی هتل ها اقامت همراه با صبحانه ارائه می کنند و گاهی به صورت فول برد یا هاف برد ارائه می شود.

هزینه سوغاتی: سفر به مشهد همیشه همراه با سوغاتی می باشد. برای خرید سوغاتی معمولا از اطراف حرم استفاده می شود. در سفر به مشهد، سوغاتی جزء جدانشدنی است. برای خرید زعفران و زرشک از فروشگاه های معتبر شهر حتما با ساکنین مشهد مشورت کنید تا بهترین مراکز خرید این نوع سوغاتی ها را به شما معرفی کنند تا از خرید جنس های نامرغوب خلاص شوید. 

این مقاله راهنمای شما برای سفر به مشهد بود. امیدواریم که در معرفی شهر مشهد به مسافران و زائرین عزیز کافی باشد و سفر خوبی را بتوانید با این دید کلی نسبت به مشهد داشته باشید. اگر قبلا سفر به مشهد نیز داشته اید خوشحال می شویم که نظرات و دیدگاه های خودتان و همچنین کمبودهای سفر به مشهد را برای ما در پایین این مقاله درج نمایید تا در رفع آن کوشا باشیم.