مکان های دیدنی لار

مکان های دیدنی لار

مکان های دیدنی لار

 

استان فارس، یکی از استان‌های جنوب کشور محسوب می‌شود و با جمعیت بالا و مساحت گسترده خود، در رده چهارمین استان پرجمعیت و بزرگ ایران قرار دارد. شهر شیراز به عنوان مرکز استان، در این منطقه قرار گرفته است. استان فارس به عنوان یکی از مقاصد گردشگری مهم و محبوب در ایران شناخته می‌شود. زیبایی‌های طبیعی و مکان‌های تاریخی بسیاری در این منطقه وجود دارند که باعث شده این استان به عنوان یکی از مقاصد گردشگری مهم ایران شناخته شود.

شهر لار نیز یکی از شهرهای مهم استان فارس است. سرزمین لار، در دوران ساسانیان به دلیل احداث آتشکده‌های خاصی در این شهر، شهرت داشته و از اواخر قرن هشتم هجری قمری مرکز ضرب سکه بوده است. و از اواخر قرن هشتم هجری قمری مرکز ضرب سکه بوده، سکه‌ دار (لاربن‌)، در سواحل‌ خلیج‌ فارس‌ و هند رایج بوده است.

 

 

معرفی دیدنی های لار

هر لار یکی از شهرهای کهن ایران زمین محسوب می‌شود. به طوری که بر اساس آثار و شواهد تاریخی به نظر می‌رسد حداقل از دوران ساسانیان تا به حال، مردمان در این منطقه ساکن بوده‌اند. همین قدمت زیاد شهر باعث شده تا دیدنی های لار زیاد باشند.

 

لار دارای جاذبه‌های گردشگری بسیار متنوع و پرطرفدار است که شامل جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و مذهبی می‌شود. از نخلستان‌های بکر و دیدنی تا آب‌انبارهای زیبا با سقف گنبدی که به شهر لار جلوه خاصی بخشیده‌اند.
همچنین، ساختار خود شهر لار با وجود کوچه‌های ندارد از نوع خود جالب توجه و بی‌نظیر است. در واقع، لار به عنوان تنها شهر بدون کوچه در خاورمیانه شهرت دارد. دلیل عدم وجود کوچه در این شهر، زلزله‌های شدیدی است که در طول سالیان دراز به شهر لار وارد شده است و باعث تخریب بخش‌های زیادی از این منطقه شده است. جان چندین نفر نیز در این زلزله‌ها از دست رفته است. بنابراین، خیابان‌ها در این شهر پهن هستند تا در مواجهه با خطرات احتمالی زلزله، ایمنی شهروندان را تضمین کند.
در ادامه در مجله گردشگری جهانگردان به بررسی مکان های دیدنی و تاریخی لار می پردازیم پس تا انتهای مقاله با ما همراه شوید.

دیدنی های لار

آرامگاه مادر نادرشاه

آرامگاه مادر نادرشاه یا برج ننه نادر در نزدیکی قلعه اژدهاپیکر، در شهرستان لار از توابع استان فارس قرار گرفته است. با ارتفاع کلی ۹ متر، این مقبره برخلاف نام خود نه به مادر نادرشاره افشار تعلق دارد و نه در دوران حکومت افشاریه ساخته شده است. با توجه به سنگ به‌کار رفته در بنا، آن را به دوران تیموری و صفوی مرتبط می‌دانند.

مادر نادرشاه مکان های دیدنی لار
مکان های دیدنی لار

قلعه ی اژدها پیکر

 

در شهرستان لارستان، قلعه اژدهاپیکر یک سازه‌ی خشتی متعلق به دوره‌ی ساسانی است. این قلعه در گذشته با نام طلسم کیانی شناخته می‌شده و در جانب شمالی شهر قدیم لار قرار دارد. نام طلسم کیانی نشان‌دهنده‌ی استحکام و نفوذناپذیری این قلعه بوده است. در ضلع شرقی قلعه اژدهاپیکر، بر روی یک سطح مرتفع که به شهر منظر دارد، بنای تاریخی سنگی به نام برج ننه نادر قرار دارد.

مکان های دیدنی لار
مکان های دیدنی لار

بازار قیصریه لار

 

بازار قیصریه یکی از مهمترین آثار معماری، تجاری و تاریخی فارس به شمار می‌رود. ساخت این بازار به احتمال زیاد در اوایل قرن هشتم هجری انجام شده است. بازار قیصریه دارای یک چهارسوق هشت‌ضلعی با سقف گنبدی بوده و در چهارسو، چهار بازار منشعب از آن قرار می‌گیرد. سقف بازار قیصریه به ارتفاع ۱۸ متر دارد و یک کتیبه به خط نستعلیق مربوط به همان زمان در دهانه داخلی آن قرار دارد که درباره‌ی چگونگی ساخت بازار حاوی اطلاعاتی است. بازار قیصریه شامل دو راسته بازار شرقی-غربی و شمالی-جنوبی است و در هر کدام ۲۴ دهانه و حجره وجود دارد.

مکان های دیدنی لار
مکان های دیدنی لار

باغ نشاط

 

این باغ در مرکز شهر قدیمی لار و در کنار یک رودخانه‌ی خشک واقع شده است. باغ نشاط به دوران صفویه تعلق دارد و شامل یک بنای دو طبقه با زیرزمین است. در وسط این عمارت، منفذی ۸ ضلعی برای نورگیری و تهویه هوای زیرزمین قرار دارد. زیرزمین این عمارت در سال‌های اخیر به عنوان زورخانه سنتی و در دوره‌های بعد از صفوی به عنوان دارالحکومه استفاده شده است. در کنار این عمارت، حمامی با سقف هلالی و ستون‌های سنگی مارپیچ و آهک بری‌های زیبا واقع شده است. از دیگر آثار شهرستان لارستان، می‌توان به بنای پیرسرخ، مسجد جامع لار، پل و بند رودخانه خشک، آب انبارهای دهان شیر و آب انبارهای متعدد دیگر اشاره کرد.

کاروانسرای بزرگ بریز

 

کاروانسرای بریز یکی از آثار دوران قاجاریه است که در روستای بریز واقع شده و در شمال بخش مرکزی لار قرار دارد. این کاروانسرا، بنایی چهارضلعی به ابعاد ۶۰×۵۰ متر است که اضلاع شمالی و جنوبی آن ۶۰ متر و اضلاع شرقی و غربی آن ۵۰ متر طول دارند و از مصالح سنگ و گچ ساخته شده است. رواق‌های این بنا به صورت دازایی در سه ضلع شمالی، شرقی و غربی قرار دارند و یک راهرو سراسری در پشت آنها قرار دارد که اخیراً به دلیل استفاده‌های شخصی توسط اهالی محل، پشت رواق‌ها به وسیله سنگ و آجر مسدود شده و رواق‌ها به حجره تبدیل شده‌اند. هر یک از چهار گوشه این بنا دارای یک پلکان می‌باشد که راهیابی به پشت بام بنا را ممکن می‌سازد. در پشت هر ضلع این بنا، سه برج پشتیبان جهت استحکام آن ساخته شده است.

 

 

 

 

با هم به گوشه‌گوشه دنیا سفر می‌کنیم تا با شگفتی‌های بی‌پایان آن آشنا شویم. از اقیانوس‌ها می‌گذریم، در جنگل‌ها ماجراجویی می‌کنیم، قلب کویر را می‌شکافیم و در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای کوچک و بزرگ به صدای سفر گوش می‌دهیم. اگر می‌خواهید گردشگر را حتی در خانه‌تان تجربه کنید، با من همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید