جاهای دیدنی کازرون

جاهای دیدنی کازرون

جاهای دیدنی کازرون

 

شهر کازرون، واقع در بخش باختری استان فارس، دارای تاریخی باستانی و آثار با ارزش فراوان است. به دلیل جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و مذهبی خود، همواره گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. این شهر در گذشته با نام‌های مختلفی شناخته می‌شد. نورد، بلد العتیق، شهر کهنه، شهر سبز، گازگاه، گازران، گازرون، کازران، کوزران و دمیان عجم از جمله نام‌های پیشین این شهر بوده‌اند. کازرون از زمان‌های دور، محل زندگی بسیاری از دانشمندان، صوفیان و افراد بزرگ بوده است. براساس سند و شواهد تاریخی، تاریخچه کازرون به این صورت است که در دوره ساسانیان، شهری به نام بیشاپور توسط شاپور اول تأسیس شد. اما بیشاپور در زمان حمله عربان ویران شد و مردم به روستایی نزدیک به بیشاپور مهاجرت کردند، که همان کازرون امروزی است.

 

مردم شهر کازرون در گذشته، در دوران طلایی اسلام به دلیل نوع‌بودن و دانش اسلامی بسیار مورد توجه بودند و در قرن ۴ یا ۵ به اسلام گرویدند. در حال حاضر، زبان رایج در کازرون پارسی است و مردم با گویش کازرونی صحبت می‌کنند. وجود آثار باستانی، تاریخی و طبیعی، کازرون را به یکی از جاذبه‌های گردشگری برتر استان فارس و ایران تبدیل کرده است.

در واقع، در سراسر شهرستان کازرون دیدنی‌های فراوانی وجود دارد و اکثر این آثار باستانی به دوره ساسانیان تعلق دارند. به علت اینکه کازرون در دوران پادشاهی شاپور یکم به عنوان پایتخت ایران شناخته می‌شد، ممکن است در هیچ منطقه‌ای ایران، تعداد آثار تاریخی مربوط به دوره ساسانی به این اندازه وجود نداشته باشد. این آثار نشان‌دهنده شکوه و عظمت آن دوران هستند که امروزه فقط برخی از مجسمه‌ها، سنگ‌نوشته‌ها و نقش‌برجسته‌ها از آن زمان باقی مانده است. با ما همراه شوید تا به شهری سفر کنیم که دارای زیبایی‌های طبیعی بی‌شمار است و دیدنی‌های فراوانی دارد. یک شهر سبز که چشمه‌ها و رودخانه‌های فراوان آن را به شهر سبز معروف کرده‌اند. ایران هتل آنلاین آماده همراهی با شما در این سفر است و با رزرو هتل‌های کازرون، بهترین سفرها را برای شما آرزو می‌کند.

شهر بیشاپور

بیشاپور، یک شهر تاریخی در فاصله ۲۳ کیلومتری شمال غربی شهر کازرون و در حاشیه دره چوگان قرار دارد. این شهر یکی از میراث‌های دوران ساسانی است و بر اساس اصول شهرسازی و معماری یونانی ساخته شده است. بیشاپور از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

ارگ سلطنتی که شامل آثار مهمی مانند معبد آناهیتا، تالار تشریفات شاهپور، ایوان موزاییک و کاخ به والرین است. معماری معبد آناهیتا در این مجموعه بسیار دیدنی و منحصر به فرد است. این معبد به دلیل اهمیت و قداستی که آب برای فرهنگ آریایی و زرتشتیان داشت، ساخته شده است و علاوه بر نقش آب‌رسانی، به عنوان یک مکان مذهبی نیز شناخته می‌شد.

بخش دیگر شامل منطقه عمومی، خانه‌های مسکونی، حمام‌ها، کاروانسرا و بازار است. به علاوه، آثاری مانند قلعه دختر و قلعه پسر، نقوش تنگه چوگان و غار شاهپور نیز از جمله آثار ساسانی در این منطقه قرار دارند.

آدرس: ۱۲۰ کیلومتری جنوب شیراز، ۲۳ کیلومتری شمال غربی شهر کازرون

دریاچه ی پریشان

جاهای دیدنی کازرون
جاهای دیدنی کازرون

این دریاچه که در ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی کازرون قرار گرفته است زیباترین و بزرگترین دریاچه ی آب شیرین کشور می باشد. این دریاچه نام های مختلفی مانند مور، شور، یون، کازرون و پریشم داشته است و آب آن از صدها چشمه ی کوچک و بزرگ و بارش های سالیانه تامین شده و در اردیبهشت ماه بزرگترین مساحت را پیدا می کند. این دریاچه ی زیبا جز مناطق حفاظت شده است و دور تا دور آن را کوه های بلندی فرا گرفته اند. این دریاچه زیستگاه گونه های متنوع و نایابی از پرندگان بومی و مهاجر است و ماهی هایی نظیر زردک، سرخه، پرک و مار ماهی در آن زندگی می کنند.

آدرس: استان فارس، ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی کازرون

 

سرو کلانی

در ۲۸ کیلومتری شمال شرقی کازرون روستایی به نام کلانی قرار دارد، در این روستا درخت سرو سر به فلک کشیده و کهنسالی وجود دارد که بعد از سرو ابرکوه یزد، شناخته شده ترین و کهنسال ترین سرو کشور است، قدمت این سرو به ۵۰۰ سال می رسد.
آدرس: استان فارس، کازرون، ۲۸ کیلومتری شمال شرقی کازرون

غار شاپور

جاهای دیدنی کازرون
جاهای دیدنی کازرون

غار شاپور در انتهای تنگه چوگان در ارتفاع ۸۰۰ متری از سطح زمین قرار دارد، دهانه ی این غار در حدود ۳۰ متر است و مجسمه ی شاپور در دهانه ی آن قرار گرفته است. قدمت مجسمه ی شاپور در حدود ۱۷۰۰ سال است و تنها مجسمه ی باقیمانده از دوران باستان است که در حدود ۷ متر ارتفاع دارد. مجسمه ی شاپور به حالت ایستاده قرار دارد و دو دست آن شکسته شده است.

آدرس: استان فارس، ۱۲ کیلومتری جاده ی کازرون- شیراز
در اینجا بخوانید : مکان های دیدنی لار

دشت برم

جاهای دیدنی کازرون
جاهای دیدنی کازرون

 

دشت شقایق یا دشت برم، یکی از جاذبه های گردشگری شهر کازرون است. این منطقه دارای طبیعتی بهشتی، زیبا و دیدنی است و در خود یکی از جنگل های بلوط زاگرس با تراکم بالا قرار دارد. در فصل بهار، به ویژه در ماه اردیبهشت، دشت با گل های شقایق پر می‌شود و در زمستان، وقتی کوه های زاگرس با برف پوشیده می‌شوند، یک منظره بی نظیر و بی همتا را به ارمغان می‌آورد. پوشش گیاهی و جانوری منحصر به فرد این منطقه بسیار جذاب و ارزشمند است و گونه های جنگلی دیگری مانند بادام کوهی، کیالک و ارژن نیز در آن یافت می‌شوند. به دلیل نقش مهمی که در تلطیف و تعدیل هوا در مناطق جنوبی دارند، این منطقه به عنوان یک منطقه حفاظت شده و زیست کره تلقی می‌شود.

آدرس: استان فارس، کازرون، ۳۰ کیلومتری شرق کازرون در مسیر کازرون به شیراز

 

 

با هم به گوشه‌گوشه دنیا سفر می‌کنیم تا با شگفتی‌های بی‌پایان آن آشنا شویم. از اقیانوس‌ها می‌گذریم، در جنگل‌ها ماجراجویی می‌کنیم، قلب کویر را می‌شکافیم و در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای کوچک و بزرگ به صدای سفر گوش می‌دهیم. اگر می‌خواهید گردشگر را حتی در خانه‌تان تجربه کنید، با من همراه باشید.

دیدگاه کاربران (1 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید