جاهای دیدنی داراب

معرفی جاهای دیدنی داراب

معرفی جاهای دیدنی داراب

استان فارس یکی از استان های غنی کشور عزیزمان به لحاظ جاذبه های تاریخی و طبیعی است ، یکی از شهرهای ف با ارس که مکان های دیدنی بسیار زیادی دارد ، شهرستان داراب است در ادامه در جهانگردان شما را با جاهای دیدنی داراب آشنا خواهیم نمود پس تا انتهای مقاله با ما همراه شوید.

تنگه رغز

 

تنگه رغز، یکی از جاذبه‌های طبیعی و زیبای ایران است که در آن آب و سنگ با هم برخورد کرده‌اند و در طول هزاران سال، جلوه‌های معماری طبیعی فراوانی را به وجود آورده‌اند. هر آبشار و هر آبگیر در این تنگه، دارای زیبایی خاصی است که مشاهده آن‌ها برای گردشگران لحظاتی شاداب و به‌یادماندنی را به ارمغان می‌آورد. دیواره‌های بزرگی که در طول مسیر تنگه قرار دارند، گاهی هم با هم تلاقی کرده و غار‌های زیبایی را به‌وجود می‌آورند. از سوی دیگر، در بعضی نقاط، فاصله بین دیواره‌ها افزایش می‌یابد و محوطه‌ای زیبا و جذاب شکل می‌گیرد. صدای آبشار و فرود و صعود آب، شنا در میان حوضچه‌های زلال و دیدن ماهی‌های قزل آلا از دیگر لذت‌هایی است که در تنگه رغز برای گردشگران فراهم شده است و حضور در این تنگه، به یادماندنی و جذاب خواهد بود.

جاهای دیدنی داراب
جاهای دیدنی داراب

دارابگرد

شهر باستانی دارابگرد، که در جنوب شرقی استان فارس قرار دارد، یکی از شهرهای باستانی با قدمتی بیش از چند هزار سال است. این شهر اولین شهر مدور فلات ایران و جهان به حساب می‌آید و در سال ۱۳۱۰ به شماره ۱۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

در گذشته، دارابگرد یک پایگاه نظامی مهم بود که در دوره هخامنشیان برای نگهداری اسیران رومی به‌کار برده می‌شد. با گسترش دوره اشکانیان، این شهر به یکی از شهرهای پررونق تبدیل شد و در عهدنامه صلح میان امام حسن (ع) و معاویه، خراج آن به امام حسن (ع) واگذار شد؛ نشان از اهمیت بالای این شهر در آن دوران است.

جاهای دیدنی داراب
جاهای دیدنی داراب

متأسفانه، امروزه از این شهر باستانی، تنها چند خرابه باقی‌مانده و این شهر تاریخی دیگر همان شکوه و قدرت گذشته را ندارد. با این حال، دیدنی‌های زیادی در این منطقه وجود دارد و داراب به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم ایران محسوب می‌شود.

 

 

روستای لایزنگان

ایزنگان، یکی از شهرستان‌های داراب در استان فارس است که با فاصله ۷۵ کیلومتری از داراب قرار دارد. این روستا به عنوان سرزمین گل‌های محمدی شناخته می‌شود و یکی از جاذبه‌های گردشگری منطقه است. باغ‌های آرایشی و بهاری این روستا، به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان عمده گل محمدی در استان فارس و کشور، شناخته شده‌اند.

لازم به ذکر است که معماری و بافت این روستا، آن را به یک منطقه خوش آب و هوا با سردسیر کوهستانی تبدیل کرده است. همچنین، وجود چشمه‌های زلال، غارهایی همچون غار لای سنه، غار معدن گاه، غار باغ کر، غار پیرنو و غار پیر شیخ علی نیز به جذابیت این روستا افزوده‌اند.

خرید بلیط هواپیما از جهان تراول

نقش شاپور داراب

یکی دیگر از آثار تاریخی مهم و جذاب در شهرستان داراب، نقش شاپور داراب است. این نقش برجسته در دامنه کوه پهنا قرار دارد و به دوران حکومت ساسانیان بازمی‌گردد. در این نقش، پیروزی شاپور اول بر امپراطوران روم به تصویر کشیده شده است.

ابعاد این نقش بسیار بزرگ است و به طول تقریبی ۹ متر و عرض ۵ متر می‌رسد. لوح برجسته این نقش، تصویر شاپور را در حال سواری بر اسب با تمام رخ به نمایش گذاشته و در مرکز آن قرار داده شده است. همچنین، سه تن از امپراطوران روم نیز در مقابل شاپور در این نقش مشاهده می‌شوند.

جاهای دیدنی داراب
جاهای دیدنی داراب

مسجد جامع داراب

مسجد جامع داراب، یکی از جاذبه‌های دیدنی استان فارس است و به عنوان تنها مسجد چهار مناره‌ای در جهان شناخته می‌شود. این بنا، با قدمتی بسیار طولانی، از قدیمی‌ترین و شاخص‌ترین ساختمان‌های شهرستان داراب است و محبوبیت بسیاری در بین گردشگران دارد. معماری و سبک ساختمان، مناره‌ها و شبستان بی‌نظیر و دارای مشخصه‌های منحصربه‌فرد هستند.

جاهای دیدنی داراب
جاهای دیدنی داراب

علاوه بر این، آرامگاه اعتمادالدوله تهرانی، پدر نور جهان (ملکه ایرانی هندوستان) که در شهر آگرای هند قرار دارد، شباهت‌های زیادی با مسجد جامع داراب دارد. این مشابهت‌ها حاکی از تأثیر گذاری معماری ایرانی بر معماری هندوستان است. همچنین، پیوستگی فرهنگ و هنر دو کشور باستانی ایران و هند در قرن ۱۱ هجری نشان می‌دهد. ساختار کلی مسجد جامع داراب، شباهت‌هایی به عمارت خدای‌خانه مسجد عتیق شیراز (که از بناهای قرون اولیه هجری قمری است) دارد.

 

معرفی:

جاهای دیدنی استهبان

 

با هم به گوشه‌گوشه دنیا سفر می‌کنیم تا با شگفتی‌های بی‌پایان آن آشنا شویم. از اقیانوس‌ها می‌گذریم، در جنگل‌ها ماجراجویی می‌کنیم، قلب کویر را می‌شکافیم و در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای کوچک و بزرگ به صدای سفر گوش می‌دهیم. اگر می‌خواهید گردشگر را حتی در خانه‌تان تجربه کنید، با من همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید