عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳ چقدر است ؟

عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳ چقدر است ؟

عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳ چقدر است ؟

جهانگردان : پرداخت عوارض خروج از کشور تقریبا در سفر به همه مقاصد خارجی الزامی است و مسافرانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، موظف به پرداخت «عوارض خروج از کشور» یا «مالیات خروج از کشور» هستند. مبلغ عوارض خروج از کشور از مرز‌های هوایی، زمینی و دریایی نیز هر ساله در قانون بودجه تعیین می‌شود. این مبلغ پس از پرداخت، به‌طور مستقیم به حساب دولت واریز می‌شود.

عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳ چقدر است؟

تا لحظه انتشار این گزارش، هنوز جزئیات عوارض خروج از کشور در بودجه ۱۴۰۳ اعلام نشده است؛ با در نظر گرفتن این نکته، بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، عوارض خروج از کشور از همه مرزهای زمینی، دریایی و هوایی به‌ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان برآورد شده است. این نرخ برای سفر دوم ۵۰ درصد و برای سفر سوم و بیشتر، ۱۰۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

جزئیات عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۳ براساس لایحه بودجه ۱۴۰۲، در جدول زیر آمده است:

عوارض خروج از کشور
عوارض خروج از کشور

عوارض خروج از کشور چیست؟

عوارض خروج از کشور (Departure Tax)، هزینه‌ای است که باید هر مسافر با گذرنامه ایرانی قبل از خروج از مرز‌های هوایی، زمینی و دریایی کشور بپردازد. این قانون از سال ۱۳۶۴ در ایران اجرا می‌شود و از سال ۱۳۹۸ با عنوان «مالیات خروج از کشور» از مسافران، اعم از کودکان و نوجوانان دریافت و مستقیماً به حساب دولت واریز می‌شود.

بر اساس قانون بودجه، بخش اندکی از این مبلغ به نهاد متولی گردشگری و بخشی دیگر هم به بازسازی و بهسازی روستاهای مرزی کشور اختصاص می‌یابد. این موضوع بار‌ها مورد‌انتقاد کارشناسان و فعالان گردشگری قرار گرفته است و کارشناسان معتقدند می‌توان با استفاده از این درآمد دولت، بخش قابل توجهی از زیرساخت‌های گردشگری را توسعه داد.

سال ۱۴۰۲  برای نخستین‌بار، سهم گردشگری از درآمد از محل عوارض خروج از کشور مشخص شد. طبق قانون بودجه ۱۴۰۲، ۳۰ درصد منابع درآمدی عوارض خروج از کشور ۱۴۰۲ که با تخصیص ۱۰۰ درصد در اختیار وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری قرار می‌گیرد، صرف ایجاد زیرساخت‌های گردشگری، فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی، حوزه گردشگری و حمایت از فعالیت‌های بخش خصوصی جهت معرفی کشور می‌شود.

عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

همان‌طور که پیش از این اشاره شد، در زمان انتشار این گزارش هنوز قانون بودجه ۱۴۰۳ ابلاغ نشده و جزئیات عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳ اعلام نشده است. بر این اساس، نرخ عوارض خروج از کشور همچنان برمبنای قانون بودجه ۱۴۰۲ تعیین می‌شود.

عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳ چقدر است ؟
عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳ چقدر است ؟

عوارض خروج از کشور کودکان

تا چند سال گذشته، کودکان از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف‌ بودند، اما بر اساس قانون جدید عوارض خروج از کشور کودکان و نوزادان همانند نرخ عوارض بزرگسال بوده و به ازای هر نفر دارای کد ملی و بلیط پرواز، به‌همان شکل محاسبه خواهد شد.

عوارض خروج از کشور برای ایرانیان مقیم خارج

ایرانیان مقیم کشورهای خارجی که مشغول به کار و دارای کارنامه شغلی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند، از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند.

عوارض خروج از کشور برای دانشجویان

دانشجویانی که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور سفر می‌کنند، به شرط رعایت موارد زیر، تا سه نوبت در سال از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند:

  • ثبت‌نام در سامانه «میخک»
  • درج مهر اجازه خروج دانشجویی در گذرنامه توسط نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور
  • وجود حداقل ۳ ماه فاصله میان دو سفر ورودی به ایران

چه کسانی از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند؟

علاوه بر دانشجویان و ایرانیان مقیم خارج از کشور، برخی از گروه‌ها نیز از پرداخت عوارض معاف‌اند. این افراد عبارتند از:

  • خدمه سفر: خدمه پرواز، خدمه کشتی‌های تجاری و مسافربری از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف‌اند.
  • عوارض خروج از کشور دانشجویان
  • دارندگان گذرنامه سیاسی: دارندگان گذرنامه‌های سیاسی نیز از قوانین پرداخت عوارض معاف هستند.
با هم به گوشه‌گوشه دنیا سفر می‌کنیم تا با شگفتی‌های بی‌پایان آن آشنا شویم. از اقیانوس‌ها می‌گذریم، در جنگل‌ها ماجراجویی می‌کنیم، قلب کویر را می‌شکافیم و در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای کوچک و بزرگ به صدای سفر گوش می‌دهیم. اگر می‌خواهید گردشگر را حتی در خانه‌تان تجربه کنید، با من همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید