صنعت توریسم و گردشگری-گردشگری طبیعت-گردشگری سلامت

صنعت توریسم و گردشگری چیست؟(۱)

در این مطلب از مجله سفر درباره ی صنعت توریسم و گردشگری ، زیر شاخه های آن، سفر کردن و هر آنچه باید در این باره بدانید صحبت می کنیم. بنابراین شما با مراجعه به این مطلب می توانید همه ی اطلاعات لازم اعم از نکات امنیتی در سفر، وسایل ضروری در سفر، واکسن ها و بیماری هایی که ممکن است در طول سفر به آن ها مبتلا شوید، پروازهای مستقیم از ایران، روش های سفر کردن، مناسب ترین فصول برای سفر، مطرح ترین فستیوال ها و نمایشگاه های دنیا، شاخص ترین جاذبه های صنعت توریسم و گردشگری دنیا و… را استخراج کنید.

هر آن چیز که لازم است در مورد سفر کردن بدانیم !

پس از تبدیل صنعت توریسم و گردشگری به یکی از مطرح ترین صنایع جهان، بجز سفرهای تفریحی، شاخه های دیگری به آن اضافه شد که هر کدام از آن ها در نوع خود تحول شگرفی در صنعت توریسم و گردشگری ایجاد کردند. از جمله مطرح ترین شاخه های صنعت توریسم و گردشگری می توان به توریسم طبیعت، توریسم تاریخی، توریسم سلامت، توریسم مذهبی، سفرهای کاری و… اشاره کرد.

kish island صنعت توریسم و گردشگری

ایران کشور زیبایی است که از منابع غنی طبیعی برخوردار است و ردپای فرهنگ و تمدن آن را می توان در جای جای ایران دید. متاسفانه تاکنون موانع بسیار زیادی برای صنعت توریسم ایران وجود داشته و همین عوامل باعث شده جاذبه های صنعت توریسم و گردشگری ایران آنطور که باید، دیده نشود. از جمله پر طرفدارترین شاخه های صنعت توریسم و گردشگری در ایران می توان به توریسم تاریخی، توریسم مذهبی و توریسم طبیعت اشاره کرد که با وجود استقبال گردشگران خارجی هنوز هم نتوانسته جایگاه مناسب خود را در میان کشورهای منطقه پیدا کند.

در نهایت امیدواریم با خواندن این مطلب برای سفر رفتن به نقاط شاخص و ناشناخته ی ایران و جهان ترغیب شوید و بتوانید تجربه های لذت بخشی را در این راه کسب کنید و در نهایت در راستای حفظ و حراست از منابع طبیعی و تاریخی شهرهای مختلف ایران و جهان گام های موثری بردارید تا این میراث با ارزش برای آیندگان نیز حفظ شود.

بررسی پرواز مستقیم از ایران به سایر کشورها

یکی از معضلاتی که بسیاری از مسافران در سفرهای طولانی متحمل می شوند، تغییر پرواز در طول سفر است. اتفاقی که مسافران را مجبور می کند با وجود خستگی را از هواپیما پیاده شده ، مدت زمانی را در سالن انتظار فرودگاه سپری کنند و سپس برای رسیدن به مقصد سوار هواپیمای دیگری شوند.

خوشبختانه در چند سال اخیر پرواز مستقیم از ایران به بسیاری از کشورها وجود دارد و از این رو مسافران می توانند به سهولت از ایران به سایر نقاط دنیا پرواز کنند. در این مطلب قصد داریم پرواز مستقیم از ایران را با هم بررسی کنیم و به تفاوت های میان پرواز مستقیم و بدون توقف بپردازیم. در یک تعریف دیگر می توان پرواز مستقیم را پرواز بدون تغییر شماره پرواز، دانست. درباره ی اینکه در این دسته از پروازها مسافران باید از هواپیما پیاده شوند یا نه، اختلافات زیادی وجود دارد، با این حال می توانیم بگوییم این مورد به قوانین کشور ثالث بستگی دارد، برای مثال در بیش تر کشور پیاده شدن در هنگام سوخت گیری لزومی ندارد و نیازی نیست مسافران وارد سالن فرودگاه شوند.

جالب است بدانید از ایران به بسیاری از کشورهای دنیا پرواز مستقیم وجود دارد، با این حال از آنجایی که هواپیماهای ایرانی به علت  تحریم در بعضی از کشورها اجازه ی سوخت گیری ندارد، باید در کشور ثالثی که عموما جزو کشورهای عربی است، توقف کند و سوختگیری انجام دهد. همچنین پس از امضای برجام شرکت‌های بزرگی از کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، انگلستان، دانمارک، ایتالیا و پرتغال بعد از لغو تحریم‌ها برنامه پروازهای مستقیم خود به آسمان ایران را اعلام کردند. در میان کشورهای آسیایی هم هستند شرکت‌هایی که به‌دلیل مسائل سیاسی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی روابط پروازی خود را با ایران قطع کرده بودند. متاسفانه پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا این توافقات در هاله ای از ابهام قرار گرفت و در حال حاضر پرندگان غول پیکر ایرانی مجبورند برای سوخت گیری در یک کشور ثالث فرود بیایند. در هر صورت امیدواریم این مشکل به زودی حل شود و شاهد جابه جایی راحت تر مسافران میان کشورهای مختلف باشیم.

meraj airlines صنعت توریسم و گردشگری

 پروازهای مستقیم از ایران

تقریبا می توانیم بگوییم از ایران برای بیش تر کشورهای اروپایی و آسیایی و بعضی از کشورهای آفریقایی پرواز مستقیم وجود دارد. در ادامه بعضی از این پرواز ها را با هم بررسی می کنیم.

پرواز مستقیم به شهرهای مختلف ترکیه از جمله استانبول، آنکارا

پرواز مستقیم به بمبئی هند

پرواز مستقیم به بیروت لبنان

پرواز مستقیم به پرواز مستقیم به پکن چین

پرواز مستقیم به باکو آذربایجان

پرواز مستقیم به تاشکند ازبکستان

پرواز مستقیم به کراچی پاکستان

پرواز مستقیم به کوالالامپور مالزی

پرواز مستقیم به دمشق سوریه

پرواز مستقیم به دبی امارات

پرواز مستقیم به فرانکفورت آلمان

پرواز مستقیم به کلن آلمان

پرواز مستقیم به لندن انگلستان

پرواز مستقیم به وین اتریش

پرواز مستقیم  به پاریس فرانس

پرواز مستقیم به مسکو روسیه

پرواز مستقیم  به رم ایتالیا

پرواز مستقیم به میلان ایتالیا

پرواز مستقیم  به گوتنبرگ سوئد

پرواز مستقیم به استکهلم سوئد

پرواز مستقیم  به آمستردام هلند

لازم به ذکر است که همه ی این پروازها به صورت مستقیم از فرودگاه بین المللی امام خمینی انجام می شود و مسافران می توانند چند نوبت در هفته از این پروازها استفاده کنند. در نهایت امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات خوبی را در راستای پرواز مستقیم از ایران به سایر کشورهای دنیا را در اختیار شما قرار دهیم.

فصول مناسب سفر به مناطق گوناگون

سفر کردن یکی از شیرین ترین لذت هایی است که هرکسی می تواند در زندگی اش تجربه کند. اما گاهی به علت عدم آگاهی از فصول مناسب سفر، این تجربه ی شیرین به اتفاقی حوصله سر بر تبدیل می شود و مجبور می شویم به علت فرار از باران های سیل آسا یا گرما، تمام مدت سفر را در اتاق هتل بگذرانیم و عملا چیز زیادی از سفر نفهمیم. در این مطلب قصد داریم فصول مناسب سفر به مناطق گوناگون دنیا را باهم بررسی کنیم.

tabriz صنعت توریسم و گردشگری

بهار

در حال حاضر در فصل بهار قرار داریم و بازار سفر به نقاط مختلف دنیا به علت هم زمانی با عید نوروز داغ است. فصل بهار زمان مناسبی برای سفر به بیش تر نقاط دنیا است و اکثر کشورها در این فصل هوای مطبوع و دل انگیز دارند. اگر در فصل بهار قصد سفر به کشورهای اروپایی را دارید، باید بگوییم در این فصل بیش تر کشورهای اروپایی آب و هوای مطبوع و دل انگیز دارند و روزها در این کشورها طولانی تر می شود و به همین دلیل می توانید زمان بیش ترین را در طول روز بگذرانید و از آفتاب دل انگیز اروپا لذت ببرید.

بهار از جمله فصول مناسب برای سفر به کشورهای ساحلی اروپایی است از جمله ی این کشورها می توان به یونان، ترکیه و… اشاره کرد. همچنین ذکر این نکته ضروری است که هرچه به سمت شمال اروپا بروید هوا سرد تر و روز کوتاه تر می شود و به همین دلیل این مناطق انتخاب مناسب آری برای سر در طول تابستان به حساب می آیند. کشورهای آفریقایی نیز معمولا در همه ی فصول سال آب و هوایی گرم دارند با این حال سفر به بعضی از کشورها مثل مراکش در طول بهار بسیار لذت بخش است و آب و هوای دل انگیزی در انتظار شما است.

تابستان

فصل تابستان به شدت گرم است و به همین دلیل سفر به نقاط سردسیر می تواند بسیار لذت بخش باشد. کشور های اروپایی در فصل تابستان مناسب ترین انتخاب ها برای سفر هستند. به ویژه سفر به کشورهایی مثل لندن، فرانسه، آلمان و… به علت طولانی شدن روزها می تواند انتخاب مناسبی باشد.

از میان کشور های آسیایی سفر به مالزی می تواند گزینه های مناسبی باشد، زیرا آب و هوای مالزی تغییرات محسوسی در طول سال ندارد و در فصل تابستان خبری از باران های سیل آسا در این منطقه نیست، ضمن اینکه تابستان می تواند از جمله مناسب ترین فصول برای سفر به جزایر مختلف این کشور باشد. ذکر این نکته ضروری است که فصل تابستان از جمله فصول بسیار گرم در مقاصد پرطرفداری در ترکیه است، و بهتر است فصل پاییز و بهار را برای سفر به این کشور انتخاب کرد، با این حال از آنجایی که بازار تفریحات ساحلی در فصل تابستان در ترکیه داغ می شود، بسیاری دوست دارند در این فل به شهرهای ساحلی ترکیه سفر کنند.

 پاییز

بیش تر کشورهای دنیا در فصل پاییز آب و هوای معتدلی دارند. توجه داشته باشید که در بعضی از مناطق دنیا در فصل پاییز باران های سیل آسایی می بارد و به همین دلیل سفر به این مناطق در پاییز توصیه نمی شود. از جمله این کشور ها می توان به مالزی اشاره کرد. همچنین سفر به نقاط گرمسیری مثل کشورهای آفریقایی می تواند انتخاب بسیار مناسبی برای سفر در فصل پاییز باشد.

زمستان

اگر به برف و ورزش های زمستانی مثل اسکی علاقه مند باشد، فصل زمستان می تواند مناسب ترین زمان سفر به کشور های اروپایی مثل سوئیس باشد. همچنین در این فصل آب و هوا در مناطق گرمسیری مثل آفریقا بسیار مطبوع و دوست داشتنی است. اگر اهل سفر به ترکیه باشد می توانید این فصل را برای سفر انتخاب کنید تا با حراج ها تخفیف های باورنکردنی کریسمس رو به رو شوید و بتوانید اجناس مورد نیاز خود را با قیمت بسیار اندکی تهیه کنید. همچنین ذکر این نکته ضروری است که ایران را می توان یکی از معدود کشورهای چهار فصل دنیا دانست، به این معنا که در همه ی فصول سال شهر و منطقه ی گردشگری برای سر زدن وجود دارد.

برای مثال سفر به شهر های ساحلی در فصول بهار و پاییز و زمستان و سفر به شهر های جنوبی در فصول زمستان و پاییز توصیه می شود. بنابراین به صورت کلی سفر به نقاط سردسیر در فصل تابستان و بهار و سفر به نقاط گرم در فصل پاییز و زمستان توصیه می شود. پیشنهاد می کنیم پیش از سفر آب و هوای کشور مقصد را به دقت چک کنید و با انتخاب فصل مناسب، اوقات فرح بخشی را در کنار خانواده و دوستان بگذرانید.

بررسی انواع راه های گوناگون برای سفر

سفر هوایی

سفر هوایی همان طور که از نام آن مشخص است، سفری است که توسط هواپیما انجام می شود. این سفر یکی از آسان ترین و امن ترین راه های سفر به حساب می آید و البته نسبت به راه های دیگر، هزینه های بیش تری را در برمی گیرد. خوشبختانه در حال حاضر بیش تر شهرها و کشورهای دنیا فرودگاه دارند و شما می توانید به راحتی به آن ها پرواز مستقیم داشته باشید یا خود  را به نزدیک ترین شهر برسانید و با طی مسافتی اندک به مقصد مورد نظر بروید. همچنین سفر هوایی به علت سهولت می تواند مناسب ترین شیوه ی سفر برای سالمندان، بیماران، افرادی با معلولیت جسمی و همه ی افرادی که با مشکل کمبود وقت مواجه هستند، باشد.

onboard logistics ship slider صنعت توریسم و گردشگری

سفر دریایی

سفر دریایی توسط قایق و کشتی های کروز انجام می شود و مناسب مناطقی است که فاصله ی اندکی با دریا دارند. این شیوه ی سفر بسیار هیجان انگیز است و می تواند خاطرات بی نظیری را برای شما به وجود آورد. جالب است بدانید در حال حاضر بعضی از گونه های سفر دریایی بسیار لوکس تلقی می شوند. از جمله ی آن ها می توان به سفر با کشتی های کروز اشاره کرد. بنابراین برای سفر به جزایر مختلف و تجربه ی دل انگیز و لوکس مسافرت با کشتی های کروز، پیشنهاد می کنیم سفر دریایی را به هیچ عنوان فراموش نکنید.

 سفر با قطار

در حال حاضر خطوط ریلی در بیش تر نقاط ایران و جهان گسترش پیدا کرده است و به راحتی می توان از آن ها استفاده کرد. استفاده از قطار از جمله راحت ترین و ارزان ترین شیوه های سفر است. به علاوه از آن جایی که در مسیر ریلی ترافیک وجود ندارد و در حال حاضر قطارهای سریع السیر در بیش تر خطوط ریلی وجود دارد، می توانید با هزینه ای کم، به راحتی و با سرعت به مقصد مورد نظر خود برسید.

سفر زمینی

سفر با اتومبیل شخصی و اتوبوس را می توان در این دسته قرار داد. این شیوه از سفر نیز کم هزینه است با این حال هزینه ی تعمیرات و استهلاک خودرو اجتناب ناپذیر است و حوادث جاده ای همیشه در کمین شما است. سفر زمینی آزادی عمل بیش تری به شما می دهد و به عبارت دیگر سفر شما را شخصی می کند؛ در نهایت اگر عاشق رانندگی در جاده های هیجان انگیز هستید و فکر می کنید همه ی لذت سفر در مسیر آن نهفته شده است، پیشنهاد می کنیم سفر زمینی را به عنوان یکی از مناسب ترین شیوه های سفر حتما انتخاب کنید.

Backpacke صنعت توریسم و گردشگری

 کوله گردی

کوله گردی را می توان یکی از جدیدترین شیوه های سفر دانست که اتفاقا طرفداران بسیاری را در میان قشر جوان پیدا کرده است. برای این کار کافی است یک کوله پشتی بزرگ تهیه کنید و همه ی وسایل سفرتان را در آن بریزید و بعد به دل جاده بزنید و با هر وسیله ی نقلیه ای که گذرتان به آن خورد به سمت مقصد مورد نظر سفر کنید. کوله گردان هم به تنهایی و هم به صورت تیمی سفر می کنند و هدف آن ها از سفر تجربه ی اتفاقات متعدد و غیر منتظره است. برای یک کوله گرد راحتی در سفر اصلا اهمیتی ندارد و رنج سفر را بخشی از اتفاقات شیرینی می داند که قرار است در طول سفر تجربه کند.

پس اگر به دنبال یک تجربه هیجان انگیز می گردید و رعایت نظم و دیسیپلین برای شما اصلا اهمیتی ندارد، کوله پشتی و کیسه خوابتان را بردارید و به دل جاده بزنید و از کشف ناشناخته ها نهایت لذت را ببرید. در نهایت در این مقاله سعی کردیم شما را با راه های مختلف سفر آشنا کنیم و همه ی پارامترهایی که می تواند شما را در انتخاب مناسب ترین شیوه ی سفر یاری دهد، باهم بررسی کنیم. امیدواریم بتوانید متناسب با هدف خود بهترین راه را برای سفر انتخاب کنید و مسافرتی رویایی را در پیش رو داشته باشید.

با هم به گوشه‌گوشه دنیا سفر می‌کنیم تا با شگفتی‌های بی‌پایان آن آشنا شویم. از اقیانوس‌ها می‌گذریم، در جنگل‌ها ماجراجویی می‌کنیم، قلب کویر را می‌شکافیم و در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای کوچک و بزرگ به صدای سفر گوش می‌دهیم. اگر می‌خواهید گردشگر را حتی در خانه‌تان تجربه کنید، با من همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید