غذاهای سنتی کرمان

معرفی بهترین غذاهای سنتی کرمان

بهترین غذاهای سنتی کرمان 

تنوع غذاهای محلی کرمان آنقدر زیاد است که افراد با هر سلیقه‌ای می‌توانند حداقل یکی از غذاهای این شهر را به لیست خوراکی‌های محبوب خود اضافه کنند. این تنوع چه در نوع غذاها (آش، خورش، خوراک و…) و چه در مواد اولیه‌ای که برای پخت آن‌ها به کار می‌رود، قابل مشاهده است.

غذاهای سنتی شهرهای مختلف ایران در عین شباهت در روش پخت، طعم‌های متفاوتی دارند و این ویژگی منحصر‌به‌فرد آشپزی در کشور ماست. کرمان نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد . به همین دلیل حتی اگر نام غذایی برایتان آشنا نیست، باز هم توصیه می‌شود آن را در کرمان هم بخورید. به احتمال زیاد طعم متفاوتی را تجربه خواهید نمود.

غذاهای محلی کرمان شامل انواع پلوهای مختلف مانند زیره پلو، بختیاری، سبزی پلو، شیرین پلو، عدس پلو و… می‌شود. همچنین غذاهای دیگری مانند قرمه سبزی، آش رشته، آش سیر، خورش قورمه سبزی و خورشت بیدمجان نیز از غذاهای محلی کرمان محسوب می‌شوند. در کنار این‌ها، شیرینی‌های محلی کرمان نیز بسیار معروف هستند که به عنوان تحلیلچی، هلو، حلوای کرمان و… شناخته می‌شوند. در ادامه به بررسی تک تک غذاهای سنتی کرمان می پردازیم پس تا انتهای مطلب با ما همراه شوید.

  • زیره پلو کرمانی

ضرب‌المثل «زیره به کرمان بردن» به خوبی نشان می‌دهد که زیره به نام کرمان خورده است! زیره کرمان شهرت بسیاری دارد و معمولا در ترکیبات تمام غذاهای سنتی کرمان دیده می‌شود. البته همه افراد بخاطر طعم خاص این ادویه به آن علاقه ندارند؛ به همین دلیل ممکن است در طبخ برخی از غذاهای کرمانی، این ادویه حذف شود. اما زیره پلو همیشه این ادویه دارد و جزو اصیل‌ترین غذاهای محلی کرمان است.

غذاهای سنتی کرمان
غذاهای سنتی کرمان
  • کباب زرگری

کباب در میان غذاهای سنتی بسیاری از استان‌ها وجود دارد و مردم هر منطقه با روش متفاوتی به پخت این غذا می‌پردازند. کباب زرگری کرمان نیز نوعی مشابه به آن کباب معروف زرگری است و برای تهیه آن کباب را به شکل کوبیده در ماهیتابه گذاشته و سرخ می‌کنند. معمولا این کباب با نان و در کنار سیب زمینی و گوجه سرو می‌شود.

 

  • آبگوشت بادمجان و کشک

اگر تصورتان از آبگوشت تنها گوشت و نخود و لوبیا است، آبگوشت بادمجان و کشک آماده است تا قواعد بازی را تغییر دهد. این آبگوشت خوشمزه از گوشت قرمز، نخود، لوبیا، سیب زمینی، پیاز، بادمجان و چغندر و کشک درست شده است.

 

  • کله جوش کرمانی

اگر اهل اصفهان یا تبریز باشید، احتمالا تصور می‌کنید کله جوش در شهر شما هم سرو می‌شود و شاید حتی خودتان هم روش تهیه آن را بلد باشید. اما کله جوش جزو همان غذاهایی است که در ابتدای مقاله گفتم حتی اگر در شهر خودتان هم وجود دارد، باید در کرمان نیز آن را میل کنید. زیرا روش پخت کله جوشی که جزو غذاهای محلی کرمان است، با کله جوش سایر شهرها فرق دارد.

در اینجا بخوانید : غذاهای محلی اصفهان کدامند ؟

  • خورشت آلوچه محلی

یکی از غذاهای بومی محبوب است و برای تهیه آن از مواد اولیه گوشت، لوبیا چیتی، رب گوجه فرنگی، سبزی خشک (جعفری و گشنیز)، پیاز، آلوچه، آبلیمو، و انواع ادویه ها استفاده می‌شود. روش پخت این غذا تقریبا آسان است و در صورتی که غذاهای ترش دوست دارید احتمالا عاشق این غذا می‌شوید.

  • بز قورمه

بز قورمه از دیگر غذاهای خوشمزه و محبوب استان کرمان است. همانطور که از اسمش مشخص است این غذای لذیذ با گوشت بز تهیه می‌شود. برای پخت آن از نخود، پیاز، سیر، کشک، زعفران، نعناع داغ و ادویه‌های مختلف و البته گوشت بز بدون استخوان استفاده می‌شود. برای پخت آن باید حبوبات از شب قبل خیس شوند و معمولا پس از آماده شدن همراه با نان سرو می‌شود. اگر به غذاهای سنتی و متفاوت علاقه‌مند هستید حتما بز قورمه را امتحان کنید.

بز قرمه
غذاهای سنتی کرمان
  • آش رشته کرمانی

آش رشته نیز از آن جمله غذاهای محبوب ایرانی است که در شهرها و استان‌های مختلف پخته می‌شود. آش رشته کرمانی همراه با کوفته ریزه، سرکه یا شربت سکنجبین تهیه می‌شود. به همین دلیل عطر و طعمی متفاوت دارد.

 

  • آش روزه

آش روزه در مناطق مختلفی از کرمان در ماه رمضان سرو می‌شود اما روستای بردسیر یکی از بهترین جاهایی است که می‌توانید این آش را هنگام افطار امتحان کنید.

  • آش گندم شیر

این آش یکی دیگر از غذاهای خوشمزه کرمانی است. ترکیب آش گندم شیر همان‌طور که از اسمش پیداست، گندم شیر، گوشت با استخوان، کشک سابیده شده، ادویه، رشته آش و سیر و پیاز است. گندم شیر یک ترکیب فوق‌العاده مقوی است که در ترکیبات آش‌های قدیمی کرمان به کار می‌رود. به این ترتیب ابتدا گندم را به صورت بلغور آسیاب می‌کنند و سپس از آن آرد می‌گیرند.

غذاهای سنتی کرمان
غذاهای سنتی کرمان

در نهایت گندم‌ها را با شیر، زردچوبه، فلفل، سیاه دانه، زیره و نمک می‌پزند. گوشت و پیاز و نخود هم در انتها به آن اضافه می‌کنند. با اضافه کردن کشک، نعنا داغ و سیر داغ آش آماده خوردن است.

با هم به گوشه‌گوشه دنیا سفر می‌کنیم تا با شگفتی‌های بی‌پایان آن آشنا شویم. از اقیانوس‌ها می‌گذریم، در جنگل‌ها ماجراجویی می‌کنیم، قلب کویر را می‌شکافیم و در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای کوچک و بزرگ به صدای سفر گوش می‌دهیم. اگر می‌خواهید گردشگر را حتی در خانه‌تان تجربه کنید، با من همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید