غذاهای سنتی اصفهان

غذاهای سنتی اصفهان کدامند ؟

غذاهای سنتی اصفهان

شاید برایتان جالب باشد که بدانید خیلی از غذاهای اصفهانی وجود دارد که شاید به‌عنوان یک مسافر حتی نام آن را هم تا به حال به گوشتان نخورده باشد . این دسته از غذاها، یا غذاهای پختنی و کوبیدنی می باشند یا طیف آش‌ها را در بر می‌گیرند. غذاهای اصیل اصفهان معمولاً ترکیبی از حبوبات و گوشت است؛ حتی بسیاری از سوپ و آش‌ها نیز با این ترکیبات درست می‌شوند.

در ادامه در مجله گردشگری جهانگردان شما را با غذاهای محلی و سنتی اصفهان آشنا خواهیم نمود پس تا انتهای مقاله با ما همراه شوید.

بریانی

بی شک معروف ترین غذای اصفهان بریان است . ظاهر غذا ظاهری شبیه به همبرگر دارد و از ترکیب کردن  گوشت گردن گوسفند، جگر سفيد گوسفند، ادويه اصفهانی، پياز، نمک، دارچین و فلفل و زردچوبه تهیه می شود. در اصفهان برای پخت بریان تابه های مخصوص با اندازه های مشخص وجود دارد اما می توان آن را در تابه های معمولی هم درست کرد.

برای تزیین بریون روی آن دارچین، گردو، خلال بادام، کنجد و… می ریزند و با نان سنگک و سبزی تازه می خورند. البته در کنار این غذا معمولا آبگوشت هم سرو می شود که باید نان در آن خرد و نوش جان کنید.

غذاهای سنتی اصفهان
غذاهای سنتی اصفهان (بریانی)

حلیم بادمجان 

ریشه حلیم بادمجان‌هایی که در تمام ایران پخته می‌شود، به اصفهان برمی‌گردد. این غذا از موادی مانند برنج، لوبیا سفید، گوشت، بادمجان، نعنا، پیاز، کشک، نمک و فلفل درست می‌شده است. معمولاً اصفهانی‌ها برای اینکه حسابی حلیم کش بیاید، از گوشت گردن داخل آن استفاده می‌کنند.

غذاهای سنتی اصفهان
غذاهای سنتی اصفهان (حلیم بادمجان)

قیمه ریزه نخود چی

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه شهر اصفهان قیمه ریزه نخود چی می باشد . برای تهیه قیمه ریزه علاوه بر گوشت و آرد نخودچی از پیاز داغ، نعنا خشک و انواع ادویه ها استفاده می شود  و بعد از آن که ریزه ها را حسابی سرخ کردند آن ها را داخل مایع رب و پیاز داغ می اندازند تا پخته شود. قیمه ریزه را می توان با نان یا برنج سرو کرد.

در اینجا بخوانید >> غذای شب عید ایرانی‌ها چیست ؟

کباب زردک

اصفهانی‌ها یک غذای اصیل و سنتی دارند که به کباب زردک معروف می باشد . این غذا ظاهری شبیه به املت دارد اما شیرین‌تر بوده و در ترکیبات آن از گوشت چرخ‌کرده، پیاز، زردک یا هویج، آرد نخودچی و ادویه مخصوص اصفهانی استفاده شده است. در نهایت آن را مانند کتلت یا کوکو در روغن سرخ می‌کنند. سپس برای ملس شدن طعم آن نیز ترکیبی از سرکه و شیره به آن اضافه می‌کنند که فوق‌العاده خوشمزه می‌شود.

غذاهای سنتی اصفهان
غذاهای سنتی اصفهان (کباب زردک)

یخنی لوبیا

یخنی لوبیا، گوشت لوبیا یا همان گوشدالوبیای معروف اصفهانی‌ها یکی از غذاهای سنتی اصفهان است . در تهیه گوشدالوبیا، گوشت سردست یا دنده، لوبیا سفید، برنج، پیاز، سبزیجات تازه و معطر ازجمله جعفری، شنبلیله و تره و البته ادویه‌های مختلف نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

این غذای حلیم‌ مانند که به نظر با ذائقه بسیاری از گردشگران نیز جور درمی‌آید، در اکثر سفره‌خانه‌های سنتی شهر اصفهان طبخ می‌شود و حتی رستوران‌هایی در مرکز اصفهان نیز این غذای خوش‌طعم را با قیمت مناسب می‌فروشند.

خرید آنلاین بلیط هواپیما 

نخودآب

برای تهیه نخودآب پیاز را تفت می دهند و نخودی که از شب قبل خیس خورده را به همراه آب، نمک، فلفل و زردچوبه به آن اضافه می کنند. در آخر که نخودها کاملا پخته شد مقداری آرد را در یک استکان آب حل و به مخلوط قبلی اضافه می کنند. این غذا معمولا به همراه آبغوره و یا سرکه سرو می شود و از این جهت به آن نخودآب غوره نیز می گویند.

 

پلو ماش و قمری

اشتباه نکنید! این همان پلو ماش و قمری نیست، ماش و قمری یک غذای حلیمی شکل است که با نان سرو می شود. برای تهیه ماش و قمری ابتدا گوشت گوسفند و ماش را جداگانه می پزند. بعد از نیم پخت شدن گوشت، کلم قمری رنده شده را به آن اضافه می کنند و به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت قرار می دهند.

در مرحله بعد سبزی (تره، جعفری، شنبلیله و مرزه) و برنج را به مخلوط قبل اضافه می کنند و مجدد ۲۰ دقیقه آن را می پزند و کم کم ماش را اضافه می کنند. آب مواد که تقریبا بخار شد آن را می کوبند و سپس سرو می کنند.

غذاهای سنتی اصفهان
غذاهای سنتی اصفهان (پلو ماش و قمری)

یخمه ترش

یخمه تُرُش از آن دست غذاهای سنتی و قدیمی اصفهان که این روزها کمتر طبخ می شود. برای پخت این غذا ابتدا گوشت گوسفند را با زردچوبه و آب می پزند، وقتی گوشت نیم پز شد، آلو، بِه و برگه زردآلو را به آن اضافه می کنند تا کمی نرم شوند،. سپس برنج را به باقی مواد اضافه می کنند و می گذارند تا آب آن بخار شود. در مرحله بعد مخلوط را می کوبند و هسته آلوها را از آن جدا می کنند. بعد از کوبیدن مواد، به آن شکر می زنند و دوباره روی حرارت می گذراند تا شکر آب شود. شما می توانید با توجه به سلیقه خودتان شیرینی غذا را کم و زیاد کنید، همچنین می توانید به جای شکر از شیره خرما استفاده کنید.

با هم به گوشه‌گوشه دنیا سفر می‌کنیم تا با شگفتی‌های بی‌پایان آن آشنا شویم. از اقیانوس‌ها می‌گذریم، در جنگل‌ها ماجراجویی می‌کنیم، قلب کویر را می‌شکافیم و در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای کوچک و بزرگ به صدای سفر گوش می‌دهیم. اگر می‌خواهید گردشگر را حتی در خانه‌تان تجربه کنید، با من همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید