شب‌نشینی در چغازنبیل

شب‌نشینی در چغازنبیل !

شب‌نشینی در چغازنبیل

جهانگردان : مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه گفت: «در نظر داریم امکان بازدید غروب تا طلوع چغازنبیل را فراهم کنیم. امیدواریم با ایجاد زیرساخت‌های بازدید در شب، بتوانیم تا ۴۵ روز آینده این طرح را اجرایی کنیم.»

به‌گزارش مهر، همایش «میراث جهانی چغازنبیل؛ ناگفته‌های زیگورات» در خانه اندیشمندان علوم انسانی در حالی برگزار شد که هیچیک از متولیان دولتی در این برنامه حضور نداشتند تا بشنوند فعالان خوزستان درباره چغازنبیل، اولین میراث جهانی چه درخواست‌هایی دارند. در این برنامه از بی مهری‌هایی که نسبت به چغازنبیل شد حرف زدند و اینکه این میراث جهانی کمترین تعداد بازدیدکننده را در سال دارد.

عاطفه رشنویی، مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه، با گلایه از عدم حضور مدیران دولتی، گفت: «این میراث جهانی بر خلاف میراث جهانی دیگر کشورمان کمترین بازدیدکننده را دارد چون کمتر شناخته شده است. این درحالی است که آنقدر چغازنبیل راز سر به مهر دارد که اگر امروز شروع به کار کردن کنیم شاید صد سال آینده بتوانیم پاسخ برخی از سوالات را بدهیم.»

شب‌نشینی در چغازنبیل
شب‌نشینی در چغازنبیل

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه ادامه داد: «این اثر را به عنوان فخر آجری جهان می‌دانند. من چند سال پیش که همکاری خودم را با این مجموعه آغاز کردم هر روز دقت می‌کردیم ببینیم چند نفر به سایت میراث چغازنبیل سر زده‌اند امروز هنوز هم این کار را می‌کنیم و می‌بینیم کم بازدیدترین سایت جهانی ایران است. چون هنوز نتوانسته‌ایم برای جامعه ذی‌نفعان کسب علمی و اقتصادی به وجود بیاوریم و این‌ها را به خوبی معرفی کنیم. همه کمبودها موجب شده تا نتوانیم برای آن کاری کنیم. این میراث برای همه است و همه حق دارند از آن منتفع شوند.»

شب‌نشینی در چغازنبیل
شب‌نشینی در چغازنبیل

وی افزود: «حلقه مفقوده ما در گردشگری به خصوص در خوزستان این است که به اندیشه مدیریت مقصد نرسیده‌ایم هیچ وقت در کنار این میراث جهانی به فکر تفریحات مردم و محتوای دیجیتال یا غیره نبودیم تا گردشگری که ۲۵ کیلومتر باید از جاده بپیچد تا به چغازنبیل برسد، از این تغییر مسیر خوشحال باشد.»

رشنویی گفت: «۶۴۰ هکتار عرصه خشت و گل داریم که همه آن میراث هست. باید دست به دست هم برای ارتقای آگاهی عمومی دهیم.»

با هم به گوشه‌گوشه دنیا سفر می‌کنیم تا با شگفتی‌های بی‌پایان آن آشنا شویم. از اقیانوس‌ها می‌گذریم، در جنگل‌ها ماجراجویی می‌کنیم، قلب کویر را می‌شکافیم و در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای کوچک و بزرگ به صدای سفر گوش می‌دهیم. اگر می‌خواهید گردشگر را حتی در خانه‌تان تجربه کنید، با من همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید