sofreh eftar sadeh 1 سفره افطاری ایرانی

سفره افطاری ایرانی

سفره افطاری ایرانی

خوزستان

مردم خوزستان هم چون اغلب مناطق کشور غذاهای مخصوصی برای افطار دارند. غذاهایی چون شعریه، محلبیه(فرنی) ،سمبوسه و هریسه معمولاً سر سفره افطار اهوازی ها موجود است. لگیمات که شبیه زولبیا و بامیه است با کمی تفاوت در تهیۀ آن در کنار قهوۀ تلخ عربی لذتی دوچندان دارد. خوراکی باه نام مفطح که با راسته گوساله و ادویۀ فراوان محلی درست می شود ساعات طولانی روزه داری را در گرمای طاقت فرسای جنوب متحتمل تر می سازد.

 

 

 

چهار محال و بختیاری

آش اوماج که از اسفناجئ،نخود،پیازداغ،تخم مرغ،آرد و ادویه تشکیل شده و کالا جوش و آش کاردین طی ماه رمضان زینت بخش سفره های افطار است. چهارمحالی ها به آش دادن به همسایه ها بسیار معتقدند. همچنین رسمی به نام کاکولی پزان دارند.کاکولی نام نوعی نان است که خمیرش از شیر،آرد و خشکبار تشکیل می شود. کاکولی پزان در روزهای پایانی ماه مبارک انجام می شود.

کرمانشاه

آش عباسعلی که قدمت ۲۰۰ ساله دارد با عطری دلپذیر سبب صف های طولانی خیابان ها در ماه مبارک رمضان است. در زمان های قدیم آشپز متدینی به نام عباسعلی نذر می کند که برای روزه داران آش ویژه ای بپزد تا روزه را با آن باز کنند. مصرف آش به واسطۀ داشتن حبوبات و سبزی بسیار مغذی و ارزشمند است.حلیم با روغن کرمانشاهی،آش ترخینه و خوراک چنگال از دیگر غذاهای افطار کرمانشاهی هاست.

مشهد

وقتی نام مشهد را می شنویم اولین گزینه ای که به ذهن می رسد شله مشهدی است. آش خوشمزه ای که از گوشت،برنج،نخود،لوبیا و انواع حبوبات دیگر است. از آنجا که پختن این آش کمی دشوار است کمتر در خانه طبخ می شود.

سفره افطاری ایرانی
شله مشهدی

 

شیراز

سفرۀ افطاری شیرازی ها هم تنوعی خاص دارد.مهمانی افطار شیرازی ها از افطار شروع شده و معمولاً تا سحر ادامه دارد. از غذاهای سبک تا غذاهای مفصل را شامل میشود. حلواهای خوشمزه ای مثل ترحلوا،رنگینک و حلوای کاسۀ اصیل و مجلسی گرفته تا آش سبزی و کوفتۀ سبزی و کلم پلوی شیرازی متداول ترین افطاری این شهر زیباست. هم چنین قنادی های شیراز برای این ماه مبارک نان چایی، یوخه و زلیبی که تا حدودی شبیه زولبیاست میپزند.

تبریز

آش دوغ تبریز یا همان اِیران اشی که شامل نعناع و دوغ و نخود و سبزی و برنج و تخم مرغ است. از آنجاییکه آش سبکی است برای افطار گزینۀ مناسبی است. علاوه برآن نان زنجبیلی کوکه که به صورت اشیلی(مغزدار) و یاغلی(ساده) پخته می شود و ترکیبی از آرد سنگک ،شیر،شگرو پودرنجبیل است و جایگاه ویژه ای در سفرۀ تبریزی ها دارد.

افطاری ایرانی19 سفره افطاری ایرانی
آش دوغ
سفره افطاری ایرانی
کوکه

شما هم از غذاهای محلی و مخصوص ماه رمضان شهر و دیار خودتان در قسمت نظرات سایت جهانگردان برایمان بنویسید.

با هم به گوشه‌گوشه دنیا سفر می‌کنیم تا با شگفتی‌های بی‌پایان آن آشنا شویم. از اقیانوس‌ها می‌گذریم، در جنگل‌ها ماجراجویی می‌کنیم، قلب کویر را می‌شکافیم و در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای کوچک و بزرگ به صدای سفر گوش می‌دهیم. اگر می‌خواهید گردشگر را حتی در خانه‌تان تجربه کنید، با من همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید