آمار سفرهای نوروزی ۱۴۰۳

آمار سفرهای نوروزی ۱۴۰۳

آمار سفرهای نوروزی ۱۴۰۳

جهانگردان  : با پایان‌یافتن تعطیلات نوروز ۱۴۰۳، آمار سفرهای نوروزی و فهرست پربازدیدترین جاذبه‌ها و اماکن تاریخی اعلام شد. طبق آمار اعلام‌شده، با وجود تقارن نوروز ۱۴۰۳ با ماه مبارک رمضان، میزان سفرهای جاده‌ای و هوایی در مقایسه با سال ۱۴۰۲ رشد کرده است و مردم استقبال خوبی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی داشته‌اند. بیش از ۶ میلیون نفر نیز در ایام نوروز ۱۴۰۳ از مراکز تاریخی و میراث فرهنگی بازدید کرده‌اند.

به‌گفته رییس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی، از ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۳، در مجموع ۱۰ میلیون و ‭‭‭‭‭‭۴۱۸‬‬‬‬‬‬ هزار و ‭‭‭۳۱۵‬‬‬ نفر به استان خراسان و مشهد سفر کردند؛ از این تعداد مسافر، هشت میلیون و ‭‭‭۸۲۰‬‬‬ هزار و ‭‭‭۷۲۶‬‬‬ نفر با وسایل حمل‌ونقل شخصی به خراسان رضوی و مشهد سفر کرده‎‌اند.

آمار سفرهای نوروزی ۱۴۰۳
آمار سفرهای نوروزی ۱۴۰۳

آمار سفرهای نوروزی زمینی، ریلی و دریایی ۱۴۰۳

طبق اعلام مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۳، در مجموع ۵ میلیون و ۳۴۰ هزار مسافر، از طریق ۵۸۱ هزار سفر ناوگان حمل‌ونقل عمومی مسافر جاده‌ای (اتوبوس، مینی‌بوس و سواری کرایه) جابه‌جا شده‌اند که این رقم نسبت‌ به مدت مشابه سال قبل، ۲.۶ درصد افزایش یافته است.

رضا نخجوانی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، نیز از انجام ۱۶ هزار و ۲۲ پرواز و رشد ۲درصدی نشست و برخاست‌ پروازها در فرودگاه‌های تحت مالکیت این شرکت از ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: «طبق اطلاعات دریافت شده از سوی گروه آمار و اطلاعات هوانوردی، از آغاز عملیات نوروزی ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۳ فروردین، یک میلیون و ۸۵۵ هزار مسافر از فرودگاه‌های تحت مالکیت این شرکت اعزام و پذیرش ‌شده‌اند.»

سفرهای دریایی نیز آمار قابل‌توجهی در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ داشته است. طبق اعلام سخنگوی سفرهای نوروزی سازمان بنادر تا ۱۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۳، بیش از ۶ میلیون تردد مسافر و گردشگر دریایی و همچنین ۶۴۷ هزار خودرو جابه‌جا شده‌است؛ ۸۰ الی ۹۰ درصد این جابجایی، بین جزایر استان هرمزگان انجام شده است.

پرترافیک‌ترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳

به‌گفته مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها، از ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۳، فرودگاه بین‌المللی مهرآباد پرترافیک‌ترین فرودگاه کشور است که ۷۵۹هزار مسافر را اعزام و پذیرش کرده است.

فهرست ۵ فرودگاه پرترافیک که بیشترین مسافر را در جمع فرودگاه‌های بین‌المللی تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها در ایام نوروز ۱۴۰۳، از این قرار است:

فرودگاه بین‌المللی مهرآباد با اعزام و پذیرش ۷۵۹هزار مسافر
فرودگاه بین‌المللی مشهد بااعزام و پذیرش ۴۱۷هزار و ۶۹۲ مسافر
فرودگاه شیراز با اعزام و پذیرش ۱۵۱هزار و ۱۹۹ مسافر
فرودگاه بین‌المللی اصفهان با اعزام و پذیرش ۹۴هزار و ۱۶۸ مسافر
فرودگاه بین‌المللی تبریز با اعزام و پذیرش ۸۳هزار و ۹۳۱ مسافر
پربازدیدترین جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی نوروز ۱۴۰۳

براساس اعلام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، از ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۲ تا ۱۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۳، بیش از ۶ میلیون نفر بازدید از موزه‌ها، پایگاه‌ها و اماکن تاریخی ثبت شده است. حافظیه با ثبت ۳۷۸هزار و ۱۵۱ نفر بازدید، بیشترین میزان بازدیدکننده را در نوروز ۱۴۰۳ داشته است.

فهرست پربازدیدترین اماکن تاریخی و فرهنگی نوروز امسال،  از ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۲ تا ۱۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

حافظیه: ۳۷۸هزار و ۱۵۱ نفر
تخت جمشید: ۳۱۱هزار و ۵۱۴ نفر
سعدیه: ۲۲۳هزار و ۳۱۴ نفر
سعدآباد: ۱۴۹هزار و ۴۹۸ نفر
ارگ کریمخانی: ۱۴۰هزار و ۹۶۳ نفر
باغ فین: ۱۳۲هزار و ۸۴۰ نفر
کاخ چهلستون: ۱۲۳هزار و ۶۶۱ نفر
پاسارگاد: ۱۲۳هزار و ۶۰۲ نفر
عالی‌قاپو: ۱۱۳هزار و ۹۳۲ نفر
سازه‌های آبی شوشتر: ۱۱۱هزار و ۱۳۹ نفر

همچنین به‌نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، استان فارس با ثبت یک میلیون و ۳۲۹ هزار و ۱۲۲ نفر بازدید از آثار تاریخی، بیشترین بازدیدکننده را داشته است.

آمار سفرهای نوروزی ۱۴۰۳
آمار سفرهای نوروزی ۱۴۰۳

۱۰ استانی که بیشترین بازدید از اماکن فرهنگی و تاریخی را در نوروز ۱۴۰۳ ثبت کرده‌اند، عبارت است از:

فارس:  یک میلیون و ۳۲۹ هزار و ۱۲۲ نفر بازدید
اصفهان: ۵۵۶هزار و ۶۶۱ نفر بازدید
تهران و موزه‌های ستادی: ۳۶۹هزار و ۹۵۰ نفر بازدید
خوزستان: ۲۲۷هزار و ۴۰۱ نفر بازدید
خراسان رضوی: ۱۹۵هزار و ۵۷۳ نفر بازدید
کرمانشاه: ۱۶۳هزار و ۵۹۴ نفر بازدید
کرمان: ۱۵۵هزار و ۶۴۱ نفر بازدید
آذربایجان شرقی: ۱۱۳هزار و ۴۰۷ نفر بازدید
لرستان: ۱۰۷هزار و ۶۰۷ نفر بازدید
همدان: ۱۰۵هزار و ۱۴۶ نفر بازدید

از نظر میزان فروش بلیط هم مجموعه‌های سعدآباد، کاخ گلستان، تخت جمشید، حافظیه، نیاوران، سعدیه، باغ فین، ارگ کریمخانی، کاخ چهلستون و قلعه فلک‌الافلاک به‌ترتیب بیشترین میزان فروش بلیط را داشته‌اند.

با هم به گوشه‌گوشه دنیا سفر می‌کنیم تا با شگفتی‌های بی‌پایان آن آشنا شویم. از اقیانوس‌ها می‌گذریم، در جنگل‌ها ماجراجویی می‌کنیم، قلب کویر را می‌شکافیم و در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای کوچک و بزرگ به صدای سفر گوش می‌دهیم. اگر می‌خواهید گردشگر را حتی در خانه‌تان تجربه کنید، با من همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید