هوشمندترین شهرهای جهان

هوشمندترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۲

هوشمندترین شهرهای جهان : در تمامی کلان شهرهای جهان ، تورم جمعیت بسیار زیاد شده است. به گونه ای که تمامی زیرساخت‌ها و خدمات شهری تحت فشار قرار گرفته است. سازمان ملل پیش بینی کرده است که که تا اواسط قرن، ۸۴ درصد مردم در شهرهای توسعه یافته و ۶۸ درصد جمعیت در شهرهای در حال توسعه‌ی جهان زندگی خواهند کرد.

اما این شهرها این قابلیت را دارند که انرژی، آب و سایر نیازهای اساسی این شهروندان را تامین کنند،بسیار بحث برانگیز شده است. از این رو بسیاری از کشورهای جهان در تلاش هستند تا با فناوری اینترنت اشیا، شهرهای هوشمندی را ایجاد کنند.

در واقع در شهرهای هوشمند جهان مدیریت شهری برپایه فناوری اطلاعات صورت می‌گیرد. اگر با شهرهای هوشمند در جهان آشنایی ندارید، با مجله گردشگری جهانگردان همراه باشید. در این مقاله قصد داریم تا امکانات و خدمات شهرهای هوشمند را برای شما بیان نماییم.

هوشمندترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۲ عبارتند از :

دبی :

امارات در تلاش است تا کلیه خدمات دولتی شهر دبی را دیجیتالینماید. این خدمات شامل حمل و نقل، ارتباطات، زیرساخت‌ها، برق، خدمات اقتصادی و برنامه‌ ریزی شهری می‌شود. تقریباً ۹۰ سرویس دولتی اکنون دیجیتالی شده و از طریق برنامه DubaiNow قابل دسترسی می باشند. مقامات شهری بیان نموده اند که پس از اتمام پروژه ۹۰۰ میلیون درهم امارات (۲۴۵ میلیون دلار) در حذف معاملات کاغذی صرفه جویی می گردد.

هوشمندترین شهرهای جهان
هوشمندترین شهرهای جهان

به گفته‌ی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دبی، سیستم نظارت بر رانندگان اتوبوس با استفاده از هوش مصنوعی وجود دارد که حوادث رانندگی ناشی از خستگی را تا حد زیادی کاهش می  دهد. همچنین در حال حاضر این شهر دارای سه ایستگاه پلیس خودمختار است که در آن افراد می‌توانند بدون صحبت با شخصی جریمه پرداخت کنند یا وقایع را گزارش دهند.

سنگاپور

سنگاپور در جنوب شرقی قاره آسیا جای گرفته است . این شهر با حدود ۸۰۰۰ نفر در هر کیلومتر مربع، دومین جمعیت پرجمعیت جهان به حساب می‌آید. دولت سنگاپور در مواجهه با سالخوردگی جمعیت، به دنبال پیشرفت در حوزه فناوری اطلاعات بوده تا افزایش بهره‌وری در اقتصاد را به همراه داشته باشد.

به همین خاطر بیش از ۹۵ درصد خانه‌های سنگاپور به پهنای باند و جریان آزاد اطلاعات دسترسی دارند. از آنجایی که ۸۰ درصد ساکنان سنگاپور در خانه‌های دولتی زندگی می کنند، سازمان‌های دولتی درصدد هستند تا خانه‌ها را در زمینه‌ی مدیریت انرژی هوشمند کنند.

اینگونه که مهندسان در ساخت و ساز ساختمان‌ها میزان جریان باد، نفوذ خورشید و مناطق سایه دار را برای طراحی بهتر و استقرار ساختمان‌های جدید تجزیه و تحلیل می‌کنند. به‌عبارتی دولت تا انتهای سال ۲۰۲۲ قصد دارد روشنایی هوشمند و کم مصرف را برای همه جاده‌ها اجرا و صفحات خورشیدی را در پشت بام ۶۰۰۰ ساختمان نصب کنند.

نیویورک

نیویورک برنامه‌ی را به صورت آزمایشی را آغاز نموده که صدها حسگر هوشمند و یک شبکه گسترده کم مصرف را در چندین منطقه تجاری قرار داده بود. این داده‌های هوشمند نیز به مدیریت پسماند‌ها کمک می‌نمایند. به طوریکه سطل‌های زباله مجهز به سنسور‌های هوشمند هستند که در صورت پر بودن، اطلاعات به گروه دفع زباله یا بازیافت آنها داده می‌شود.

هوشمندترین شهرهای جهان
هوشمندترین شهرهای جهان

همچنین در شهر هوشمند نیویورک، اداره پلیس نرم افزار تحت وب HunchLab را آزمایش کرده که از اطلاعات جرایم قبلی مدل سازی می‌کند تا بتواند جرایم پیش رو و نحوه‌ی مقابله با آنها را پیش بینی کند. این آزمایش باعث کاهش قابل توجه جرایم خشن شده است.

اسلو

پایتخت کشور نروژ، اسلو در لیست شهرهای هوشمند جهان در سال ۲۰۲۲ قرار دارد، به این دلیل که نروژ درصدد است تا تغییراتی در آب و هوای این کشور رخ دهد.با استفاده گسترده از سنسورهای هوشمند، کنترل روشنایی، گرمایش و سرمایش ساختمان‌ها را بعهده گرفته است.

در حال حاضر، بیش از ۲۰۰۰ ایستگاه شارژ برای وسایل نقلیه الکتریکی وجود دارد که صاحبان آنها مجبور نیستند مالیات فروش را پرداخت کنند. همچنین صاحبان این ایستگاه حق پارکینگ، شارژ و حمل و نقل رایگان در کشتی‌ها را دارند.

هوشمندترین شهرهای جهان
هوشمندترین شهرهای جهان

نروژ از برنامه خود برای ساختن یک شهر هوشمند پایدار در ۲۶۰ هکتار نزدیک به فرودگاه اسلو خبر داده است. این شهر طراحی شده که فقط با انرژی تجدید پذیر تأمین شود. سیستم‌های مبتنی بر سنسور، روشنایی خیابان و ساختمان را به صورت خودکار همراه با مدیریت و امنیت پسماند را کنترل خواهند کرد. همچنین در این شهر فقط وسایل نقلیه الکتریکی اجازه تردد خواهند داشت.

کپنهاگ

پایتخت دانمارک در حال حرکت به سمت توسعه هوشمندانه یکپارچه با سیاست‌های زیست محیطی است. در سیستم هوشمند شهری کپنهاگ سیستم‌های پارکینگ، چراغ‌های راهنمایی، ساختمان‌ها، شارژ وسایل نقلیه الکتریکی به صورت هوشمند انجام می‌شود. به طور مثال در کپنهاگ دوچرخه سواران بسیاری وجود دارند. از این رو از طریق برنامه‌ای هوشمند دوچرخه سواران راهنمایی می‌شوند که در حد فاصل چراغ سبز بعدی با چه سرعتی پدال بزنند.

هوشمندترین شهرهای جهان
هوشمندترین شهرهای جهان

همچنین کاربران می‌توانند از طریق این سیستم هوشمند فاصله دوچرخه سواری و کالری سوزانده شده را اندازه گیری کنند. گروه آنلاین دیگری نسبت به فعالیت پلیس مربوط به دوچرخه هشدار می‌دهد، دوچرخه سواران می‌توانند اطلاعات را برای جلوگیری از جریمه استفاده کنند.

با هم به گوشه‌گوشه دنیا سفر می‌کنیم تا با شگفتی‌های بی‌پایان آن آشنا شویم. از اقیانوس‌ها می‌گذریم، در جنگل‌ها ماجراجویی می‌کنیم، قلب کویر را می‌شکافیم و در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای کوچک و بزرگ به صدای سفر گوش می‌دهیم. اگر می‌خواهید گردشگر را حتی در خانه‌تان تجربه کنید، با من همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید