نخود غذاهای سنتی شیراز

غذاهای سنتی شیراز

غذاهای سنتی شیراز

غذاهای محلی شیراز بدون شک از اصلی‌ترین جاذبه‌‌های گردشگری این شهر هستند. این غذاها به‌اندازه‌ای خوش‌طعم و جذاب هستند که به راحتی نمی‌توان از آن‌ها گذشت. از این رو رستوران‌های زیادی در شیراز وجود دارند که با غذاهای اصیل شهرشان از گردشگران پذیرایی می‌کنند. این غذاها با طعم و عطر بی‌نظرشان هوش از سر گردشگران می‌برند و جزو قسمت های جذاب سفر به شیراز هستند . توصیه میکنیم در سفر به شیراز از لیست غذاهای زیر غافل نشوید .

کلم پلو

احتمالا نام کلم پلو را زیاد شنیده اید .کلم پلو یکی از معروفترین غذاهای سنتی شیراز است که شهرتی جهانی پیدا کرده است . این غذای خوشمزه از ترکیب موادی همچون برنج، گوشت چرخ کرده، کلم قمری، پیاز،آرد نخودچی، سبزی معطرو … تشکیل می شود . توصیه می کنیم این غذای لذیذ را در سفر به شیراز حتما امتحان کنید .

غذاهای سنتی شیراز
غذاهای سنتی شیراز

شکر پلو

این پلوی شیرین مزه از شهد شکر، برنج، زعفران و خلال بادام تهیه می شود. برای تهیه این غذا ابتدا برنج را دم می گذارند اما قبل از دم کشیدن برنج، آن را با کفگیر داخل سینی ریخته و شهد شکری که با زعفران مخلوط شده را به آن اضافه می کنند و دوباره برنج را دم می گذارند. پس از دم کشیدن کامل شکر پلو، پوست نارنگی شیرین شده و خلال بادام را روی آن می ریزند. شیرازی ها اغلب این پلو را با خورش قیمه سرو می کنند.

غذاهای سنتی شیراز
غذاهای سنتی شیراز

دوپیازه آلو

اگر اسم این غذا را نشنیده باشید حتما اولین‌بار با خوردنش تعجب خواهید کرد.چون در این غذا اصلا خبری از آلو نیست. در لهجه مردم شیراز آلو به معنای سیب‌زمینی است. این غذای ساده و در عین حال خوشمزه از مقداری پیاز، سیب‌زمینی، ادویه و غیره تهیه می‌شود. البته برخی به آن رب، گوجه فرنگی و گوشت نیز اضافه می‌کنند. دوپیازه آلو معمولا با نان خورده می شود و غذای ساده ایست که می تواند گزینه خوبی برای سفره شما باشد.که با نان خورده می‌شود. این غذای ساده می‌تواند پیشنهاد خوبی برای سفره‌های شما هم باشد.

همچنین بخوانید : رستوران معلق مشهد، خوردن شیشلیک در ارتفاع ۴۰ متری!

قرمه به

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه شیرازی که نباید در سفر به شیراز از دست بدهید، قورمه به است. مردم شیراز با توجه به اقلیم خود، غذاهای شیرین زیاد طبخ می‌کنند، قرمه به نیز جزو غذاهای لذیذ شیرین محسوب می شود. برای طبخ این غذای لذیذ از گوشت، به، شکر، زعفران، پیاز و ادویه های مختلف استفاده می‌کنند. اگر شما هم فکر می‌کنید این غذا با ذائقه‌تان متناسب است حتما امتحانش کنید.

دم پختک شیرازی

بازهم غذای بدون گوشت و باب میل گیاهخواران . دمپختک‌ها انواع مختلفی دارد اما در شیراز با عدس و کلم آنرا می‌پزند. در این غذا از کلم‌پیچ، عدس، پیاز، هویج، ترخون،شوید، ریحان، نمک و زردچوبه استفاده می‌شود

یخنی نخود

اگر دیزی جزو غذاهای محبوب شماست پیشنهاد می کنیم در سفر به شیراز از یخنی نخود غافل نشوید . یخنی نخود هم غذایی منتسب به شیراز است و از گوشت، نخود، سیب‌زمینی، پیاز، نمک و زردچوبه تهیه می‌شود. در واقع این روش برای پخت آبگوشت در بیشتر نقاط ایران استفاده می شود.

آب پیازک

آب پیازک یا همان اشکنه معروف که در بسیاری از شهرها پخته می شود جزو غذاهای سنتی و پرطرفدار استان فارس نیز شمرده می شود. اشکنه یا آب پیازک با استفاده از تخم‌مرغ، پیاز، روغن، ماست، شنبلیله‌ تازه و نعناع خشک تهیه می شود.

هویج پلو

در شیراز هم غذایی با هویج طبخ می شود با نام هویج پلوی شیرازی که جزو غذاهای شیرین و باز هم محبوب این شهر محسوب می‌شود. در هویج پلوی شیرازی از برنج، شکر، گوشت چرخ‌کرده یا مرغ، زعفران، پیاز، دارچین و نمک استفاده می شود و طعم بسیار مطبوعی دارد.

غذاهای سنتی شیراز
غذاهای سنتی شیراز

کوفته هلو

کوفته هلو از دیگر غذاهای محلی شیراز است که شما را شگفت زده خواهد کرد . احتمالا با شنیدن نام این غذا انتظار وجود میوه هلو در مواد اولیه آن را دارید اما کوفته هلو از موادی همچون گوشت چرخ‌کرده، آرد نخودچی، تخم‌مرغ، پیاز، هویج یا نرگسی تشکیل می شود و دلیل نام گذاری آن این است که این مواد به اندازه هلو جدا شده و پخته می شوند .

لوبیا پلو

شیرازی ها لوبیا پلویی متفاوت دارند که با لوبیا چشم بلبلی درست می شود. لوبیا پلوی شیرازی بسیار مقوی است و جزو غذاهای محبوب این شهر محسوب می شود. در کنار این پلو معمولا مرغ یا گوشت زعفرانی هم سرو می شود.

 

با هم به گوشه‌گوشه دنیا سفر می‌کنیم تا با شگفتی‌های بی‌پایان آن آشنا شویم. از اقیانوس‌ها می‌گذریم، در جنگل‌ها ماجراجویی می‌کنیم، قلب کویر را می‌شکافیم و در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای کوچک و بزرگ به صدای سفر گوش می‌دهیم. اگر می‌خواهید گردشگر را حتی در خانه‌تان تجربه کنید، با من همراه باشید.

دیدگاه کاربران (1 دیدگاه)

  1. بازتاب: - Safar Online

دیدگاهتان را بنویسید