غذاهای سنتی بندرعباس

غذاهای سنتی بندرعباس

غذاهای سنتی بندرعباس

غذاهای سنتی و محلی بندرعباس بدون شک یکی از لذت های سفر شما به این خطه خواهند بود. دور از انتظار نیست اگر بیان کنیم که غذاهای محلی بندرعباس می تواند یکی از دلایل اصلی شما برای سفر به این شهر باشند. کافی است یکبار طعم غذاهای محلی بندرعباس را بچشید تا غذا دلیل اصلی شما برای سفر دوباره به این شهر باشد.

غذاهایی که به دلیل تبادلات فرهنگی این بندر با مردم کشور هند پر از چاشنی و طعم است. طعم متفاوت غذاهای محلی بندرعباس به ذائقه بسیاری از گردشگران خوش می آید و حتی شکم کردی در این بندر جزو تفریحات برخی مسافران می باشد. در ادامه با جهانگردان همراه شوید تا شما را با غذاهای محلی و سنتی بندرعباس آشنا کنیم .

 زیبون

اگر به دنبال تجربه طعمی متفاوت و در عین شکم سیر کن در بندرعباس هستید زیبون یکی از بهترین گزینه ها است. برای درست کردن این غذای خوشمزه ابتدا ماهی و سیب زمینی را به صورت جداگانه سرخ می کنند و در ظرفی دیگر پیاز، ادویه، گوجه خورد شده و گرد لیمو عمانی را تفت می دهند و سپس سیب زمینی را به آن اضافه می کنند. پس از آماده شدن مواد آن را همراه برنج آبکش شده دم می کنند و البته با این تفاوت که از نان محلی به نام تموشی برای ته دیگ استفاده می کنند.

غذاهای سنتی بندرعباس
غذاهای سنتی بندرعباس

مهیاوه

مهیاوه را با نام‌های مختلفی می‌شناسند. ممکن است در سفر به هرمزگان به اسم‌های مهیابه، موه، مهوه، ماهیاوه یا مهیوه هم بر بخورید. در تهیه این غذا هم مانند دیگر غذاهای این شهر، ماهی به کار رفته است؛ این ماهی موتو یا ساردین است. البته اگر به اسم غذا هم دقت کنید می‌بینید از دو واژه ماهی و آوه گرفته شده که به معنای آب است. برای تهیه این غذا از ادویه‌هایی مانند خردل و زردچوبه استفاده می‌کنند. البته این ادویه‌ها را بعد از اینکه ماهی را در محلول آب و نمک در یک ظرف و زیر نور آفتاب به مدت ۲۰ تا ۳۰ روز خواباندند، به آن اضافه می‌کنند.

عنکاس ماهی

حالا می رسیم به غذای محبوب دل مردم جنوب کشور یعنی عنکاس! باید طعم متفاوت این غذا را تجربه کنید تا دلیل علاقه مردم به این غذا را متوجه شوید. غذایی که درست کردنش کار راحتی نیست. برای تهیه عنکاس ابتدا ماهی مرکب را برش می دهند و به مدت ده روز در برابر تابش مستقیم نور خورشید قرار می دهند تا کاملا خشک شود بعد گوشت ماهی خشک شده را کباب می کنند و آن را به صورت کوبیده شده بر سر سفره می آورند. طعم این غذا با لیمو تازه یا خاک خرما بی نظیر می شود.

غذاهای سنتی بندرعباس
غذاهای سنتی بندرعباس

کاتوغ

کاتوغ در اصل نام یک نوع خورش جنوبی است که در قشم زیاد تهیه می­ شود. محبوب­ترین و شاید خوشمزه­‌ترین کاتوغ؛ کاتوغ ماهی است. اول پیاز و سبزی و گوجه فرنگی را به همراه فوت کوزه گری، یعنی ادویه­‌های خاص جنوبی تفت می­ دهیم. بعد هم ماهی ­های خرد شده به آن اضافه می­ شوند و با کمی پختن در آب؛ آماده خوردن می­ شود.

غذاهای سنتی بندرعباس
غذاهای سنتی بندرعباس

هواری

هواری هم مثل بقیه غذا‌های جزیره قشم، با ماهی درست می­ شود و برای آن‌هایی که عاشق ادویه و سبزی­‌های جنوبی و البته طعم تند و تیز هستند، یک انتخاب عالی به شمار می­ رود. سبزی، ماهی نمک سود شده و ادویه ­های سرخ شده در روغن، با اب و برنج پخته می­ شوند و دم می­ کشند. تعجب نکنید اگر رنگ هواری به زرد می­زند، چون ادویه مهم این غذا، زردچوبه است. خیلی­‌ها هم به جای ماهی از میگو استفاده می­ کنند.

اینجا بخوانید >> غذاهای سنتی شیراز

موفلک

موفلک از جمله غذاهای محلی معروف بندرعباس می باشد که ماده اصلی آن ماهی است. مردم بندرعباس برای درست کردن ایت غذای لذیذ ابتدا ماهی را به همراه پیاز سرخ کرده  و  بعد مقداری گندم را تفت می دهند تا رنگش قهوه ای شود و مخلوط ماهی و پیاز را به آن اضافه می کنند و اجازه می دهند تا دم بکشد. ادویه هندی راز خوشمزگی این غذاست. پس از آن غافل نشوید.

خرید بلیط هواپیما بندرعباس

بلالیت

بلالیت یکی دیگر از غذاهای سنتی بندرعباس و البته بوشهر است که طعم و دستور پختی متفاوت اما بسیار خوشمزه دارد که با ماکارونی یا ورمیشل تهیه می‌شود. با خوردن این صبحانه لذیذ، ذهنیت‌تان کامل نسبت به ماکارونی و دستور پخت همیشگی آن عوض می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده این غذای جذاب و هوس برانگیز، ماکارونی، شکر، گلاب، روغن، آب، هل و زعفران به صورت دلخواه است.

غذاهای سنتی بندرعباس
غذاهای سنتی بندرعباس
با هم به گوشه‌گوشه دنیا سفر می‌کنیم تا با شگفتی‌های بی‌پایان آن آشنا شویم. از اقیانوس‌ها می‌گذریم، در جنگل‌ها ماجراجویی می‌کنیم، قلب کویر را می‌شکافیم و در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای کوچک و بزرگ به صدای سفر گوش می‌دهیم. اگر می‌خواهید گردشگر را حتی در خانه‌تان تجربه کنید، با من همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید