f4369b50 988f 4060 864a 6ebeb7e11fd3 باغ ملی مشهد

باغ ملی مشهد

باغ ملی مشهد 

شهر توریستی مشهد، آن قدر جاذبه های دیدنی دارد که شاید در یک سفر نتوان از همه آنها بازدید نمایید . اغلب افراد در سفر به این شهر، زمان زیادی از اقامت خود را به زیارت حرم امام رضا اختصاص داده  و در زمان های باقیمانده به مکان های تفریحی و ییلاق های نام آشنای این شهر برای نمونه پارک کوهسنگی یا شاندیز و زشک به تفریح می پردازند . در این میان باغ ملی یکی از مکان های تفریحی  است که در داخل شهر مشهد قرار دارد و به علت موقعیت مناسبش دسترسی به آن راحت و آسان می باشد . باغ  ملی واقع در خیابان امام خمینی مشهد که از خیابان های اصلی مشهد به شمار می آید.

باغ ملی  اولین پارک تفریحی شهر مشهد  است  که در حاشیه خیابان امام خمینی و در کنار بازار جنت ساخته شده است. این باغ یکی از مهم ترین مکان های گردشگری مردم مشهد در گذشته بوده  که آبیاری  آن  در زمان  قدیم به وسیله آب قنات رکن آباد انجام می شده . باغ ملی به دلیل نزدیکی با ارگ حکومتی مشهد و همچنین قرار گرفتن در مرکز شهر، در گذشته محل اجرای برنامه های اجتماعی و فرهنگی بوده است. پس از آن و با توسعه و گسترش شهر و احداث پارک بزرگ و جدید، در حال حاضر باغ ملی به صورت یک پارک محلی درآمده، با این وجود به دلیل قدمت زیاد خود، همچنان از اهمیت خاصی برخوردار می باشد .

 

باغ ملی مشهد

تاریخچه باغ ملی مشهد

شهر مشهد پارک های زیادی دارد که از جمله آنها می توان به پارک ملت، بوستان کوهسنگی و بوستان وکیل آباد نام برد . در کنار اینها باغ ملی مشهد نیز یکی از قدیدمی ترین و زیباترین بوستان های مشهد محسوب می شود . این پارک در ابتدا در مالکیت یکی از ثروتمندان شهر مشهد به نام حاج حسین ملک بوده و در سال ۱۳۴۵ در اختیار شهرداری مشهد قرار گرفته است . این پارک در خیابان ارگ آن روزها که امروزه به نام خیابان امام خمینی مشهور می باشد ، واقع شده است . درباره علت واگذاری این ملک خصوصی به شهرداری، نظریات مختلفی وجود دارد. برخی می گویند حاج حسین ملک در روزهای پیری خود، برای رضای خدا این زمین را وقف عام نموده است .

اما نظر دیگری نیز در این زمینه رایج است که بنابرآن، شهرداری با توسل به زور ملک را از دست حاج حسین درآورده. آخرین روایت هم حکایت از آن دارد که باغ ملی مشهد، از اول ملکی عمومی و در مالکیت دولت بوده است ، سپس به حاج حسین بخشیده شده و در نهایت هم وی دوباره آن را به دولت برگردانده است . اما شواهد تاریخی نشان می دهد که بوستان ملی مشهد از آغاز یک ملک شخصی بوده که حاکمان مشهد مالکیت آن را داشته اند و در سال ۱۲۸۰ به وسیله مظفرالدین شاه قاجار به حاج کاظم ملک التجار اهدا شده. این ملک پس از مرگ وی دست به دست شده و در نهایت به  شهرداری مشهد  واگذار می شود.این باغ در سال ۱۳۴۵ شمسی توسط حاج‌ حسین ملک وقف شهرداری مشهد شد و در حال حاضر تحت نظر شهرداری منطقه ۸ مشهد است .

 

باغ ملی مشهد

ویژگی های باغ ملی مشهد

یکی از ویژگی های باغ ملی مشهد،عبور  آب قنات رکن آباد می باشد  که از مرکز این بوستان عبور  می کند. این قنات از قنات های قدیمی و نام آشنای شهر مشهد بوده و درختان این بوستان توسط این آب آبیاری می شوند . این باغ با وجود این که در مرکز شهر مشهد و شلوغی های آن واقع شده ، اما با این حال از سکوت و آرامش بسیار بالایی  برخوردار است . این پارک وسعت زیادی ندارد، اما دنج و باصفاست . از ویژگی های دیگر این باغ چنار های کهنسال آن بوده که سال های طولانی در این باغ زیبا قد برافراشته اند.

باغ ملی مشهد در مجاورت بازار جنت مشهد که از بازارهای معروف مشهد است، قرار دارد. انتهای این بازار به خیابان امام خمینی و باغ ملی می رسد. همین موضوع هم باعث شده که مسافران و اهالی مشهد هر وقت از خرید خسته شدند، سری هم به این پارک زده، استراحت کرده و از طبیعت آن لذت  فراوان ببرند. البته کسانی هم که از زیارت حرم می آیند و یا کسانی که گذرشان به خیابان های مدرس، خسروی و یا دروازه طلایی افتاده نیز به راحتی می توانند به این باغ دسترسی داشته و در آن لحظات خوبی سپری نمایند . از طرف دیگر این پارک محل تجمع دانشجوها و خبرنگارانی هم هست که از استودیوی صبای صدا و سیما در انتهای باغ بیرون می آیند.

با هم به گوشه‌گوشه دنیا سفر می‌کنیم تا با شگفتی‌های بی‌پایان آن آشنا شویم. از اقیانوس‌ها می‌گذریم، در جنگل‌ها ماجراجویی می‌کنیم، قلب کویر را می‌شکافیم و در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای کوچک و بزرگ به صدای سفر گوش می‌دهیم. اگر می‌خواهید گردشگر را حتی در خانه‌تان تجربه کنید، با من همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید