ارز مسافرتی چیست؟

ارز مسافرتی چیست؟ شرایط و مدارک دریافت ارز مسافرتی

ارز مسافرتی چیست؟

برطبق مصوبه‌ای که از سوی بانک مرکزی صادر گردید است ، افرادی که قصد سفر به خارج کشور دارند  (البته نه هر کشور خارجی) می‌توانند مبلغی را تحت عنوان کمک هزینه سفر دریافت کنند. این کمک هزینه به این صورت است که بانک مرکزی ایران ، این  ارز را با قیمتی کمتر از قیمت موجود در بازار می‌دهد.

توجه داشته باشید این ارز فقط مخصوص مسافرانی است که برای اولین‌ بار در طول یک‌ سال قصد سفر خارجی به صورت هوایی را دارند و افرادی که برای چندمین‌ بار در طی یک‌ سال به خارج سفر می روند،ایم ، این ارز به  آنها تعلق نمی گیرد.

برای آنکه بتوانید این ارز را دریافت کنید، باید اول بلیط هواپیمای خود را تهیه کنید و آن را به یکی از صرافی‌های دولتی که ارز مسافرتی ارائه می دهد ، نشان دهید و حواله ارز مسافرتی خود را دریافت کنید.

میزان ارزی که به هر فرد تعلق می گیرد چقدر است ؟

قبلا سهمیه ارز برای افرادی که قصد سفر به کشور خارجی داشتند، معادل با ۲۲۰۰ یورو بود؛ یعنی اصلا مهم نبود که  مسافر قصد سفر به کدام کشور  را دارد؟ یا اصلا قصدش  از سفر چیست؟ یا حتی چگونه می خواهد به آن کشور سفر می‌کند؟

اما از دی ماه سال ۱۴۰۰ بانک مرکزی بخشنامه‌ای ابلاغ کرد تا به موجب این بخشنامه وضعیت فروش ارز مسافرتی را سروسامان دهد. براساس این بخشنامه سقف فروش این ارز کاهش پیدا کرد.

طبق این بخشنامه حداکثر سهمیه ارز مسافرتی برای آن‌ها که می‌خواهند به کشورهای با ویزا به صورت هوایی سفر کنند، حدود ۲۰۰۰ یورو، کشورهای بدون ویزا و به صورت هوایی ۳۰۰ یورو و مسافرت زمینی و ریلی نیز ۳۰۰ یورو خواهد بود.

ارز مسافرتی چیست؟
ارز مسافرتی چیست؟

مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز مسافرتی چیست ؟

اصل و کپی گذرنامه‌

برای دریافت ارز مسافرتی حتما باید گذرنامه شما حداقل به مدت ۶ماه اعتبار داشته باشد.

ارائه اصل و کپی بلیط هواپیما با مهر آژانس هواپیمایی

دقت داشته باشید اگر بلیط خود را به صورت اینترنتی خریده‌اید، کد رهگیری، اطلاعات شرکت صادرکننده بلیط و تاریخ و زمان خرید روی آن نوشته شده باشد.

ارائه اصل و کپی کارت ملی

کارت ملی نیز یکی دیگر از مدارک ضروری برای دریافت و گرفتن ارز مسافرتی است. در واقع مسافرانی که بدون ارائه اصل کارت ملی اقدام نمایند، هیچ‌ گونه ارزی را دریافت نخواهند کرد زیرا برای ثبت اطلاعات دقیق به کارت ملی نیاز است.

ارائه رسید واریز وجه عوارض خروج از کشور

هر بار می‌خواهید از کشور خارج شوید، باید مبلغی تحت عنوان عوارض خروج از کشور بپردازید. این مبلغ بستگی به این که چندمین سفر خارجی شماست، متفاوت است.

ارائه اصل و کپی ویزا

البته درصورتی که قصد سفر به کشورهای نیازمند ویزا را دارید.

تکمیل فرم درخواست ارز

بعد از این که متوجه شدید ارز مسافرتی چیست و چگونه ارز مسافرتی بگیریم ؟ حتما با دقت فرم درخواست خود را تکمیل کنید. این فرم را می‌توان به‌ صورت حضوری یا الکترونیکی تکمیل کرد. هنگام تکمیل فرم تا حد امکان دقت خود را بالا ببرید زیرا اگر اشتباهی در آن صورت بگیرد ممکن است برای‌تان مشکل ساز شود و نتوانید ارزتان را دریافت کنید.

پرداخت مبلغ ریالی مبادلاتی روز ارز درخواستی و تحویل رسید آن

امکان دارد صرافی‌های دولتی علاوه بر مبلغ روز ارز درخواستی، مبلغی هم به عنوان کارمزد فروش آن ارز از شما دریافت کنند.

شماره موبایل و حساب بانکی معتبر

شماره تماسی و حساب بانکی که به صرافی دولتی اعلام می‌کنید، باید دقیقا به نام خودتان باشد.

 

چه کسانی نمی‌توانند ارز مسافرتی دریافت کنند؟

دقت داشته باشید که تمام افراد نمی‌توانند ارز مسافرتی را برای خود دریافت کنند و این ارز تنها برای یک دسته از افراد در نظر گرفته شده است. از جمله کسانی که ارز مسافرتی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد، می‌توان کودکان زیر ۱۲ سال، افرادی که مقیم کشور نیستند، افرادی که گذرنامه سیاسی دارند و همچنین افرادی که قصد سفر دریایی یا زمینی دارند را نام برد.

مسافرانی که جزو این موارد ذکر شده نباشند، می‌توانند با تهیه کردن مدارک لازم به راحتی ارز مسافرتی خود را دریافت کنند و راهی سفر شود. بنابراین اگر شرایط لازم برای اخذ این ارز را دارید، بهتر است حتما از مزایای آن بهره بگیرید.

ارز مسافرتی چیست؟

نکات مهم درباره ارز مسافرتی

– اگر نمی‌دانید ارز مسافرتی چیست و چگونه ارز مسافرتی بگیریم ؟ حتما از افراد باتجربه راهنمایی بگیرید و موارد مهمی که در این مقاله ذکر شد را هم با دقت مطالعه کنید تا دچار مشکل نشوید.

-دقت داشته باشید نرخ مبادلاتی ارز بانک‌ها هم مانند نرخ بازار آزاد ارز دائماً در حال تغییر است. از این جهت نیز بانک موردنظر حواله پرداخت قیمت روز مبادلاتی آن را به شما ارائه می‌دهد تا پرداخت نمایید و شما نباید نگرانی بابت کلاهبرداری‌ داشته باشید.

-در صورتی‌ که می‌خواهید برای سفر زیارتی ارز مسافرتی خریداری نمایید، باید حتما نام شما در سازمان حج و زیارت قرار گرفته باشد. در غیر این صورت ممکن است ارزی به شما تعلق نگیرد.

-بهتر است بدانید حواله ارزی در بانک‌های مختلف بین ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر داده می‌شود و افرادی که از این زمان به بعد مراجعه نمایند، نمی‌توانند خدماتی را دریافت کنند.

-دقت داشته باشید تا وقتی‌ که بانک مرکزی نرخ ارز را اعلام نکند، بانک موردنظر به شما هیچ‌ گونه حواله این نخواهد داد. بنابر این عجله نکنید و منتظر بمانید تا نرخ ارز اعلام شود.

-از بانک مورد نظرتان حتما شرایط و نحوه دریافت ارز مسافرتی را بپرسید تا بتوانید بهتر اقدامات لازم را انجام دهید و دچار سردرگمی نشوید.

-جهت دریافت ارز مسافرتی، حضور فرد الزامی است و حتما باید خود متقاضی کارهای لازم را انجام دهد. به همین علت کسی را به جای خودتان به بانک نفرستید.

در اینجا بخوانید : واحد پول کشورهای جهان 

-افرادی که گذرنامه المثنی دارند و یا این‌ که گذرنامه خود را تعویض کرده‌اند، در حین دریافت ارز مسافرتی باید حتما گذرنامه قبلی را به متصدی ارزی بانک ارائه دهند تا مورد بررسی قرار بگیرد.

-برای گرفتن این ارز بهتر است حداقل ۷ روز قبل‌ از تاریخ سفرتان اقدامات مربوطه را انجام دهید. معمولاً مسافران از ۱ هفته تا ۳ روز قبل‌ از سفر، زمان دارند که به بانک مراجعه نمایند و حواله ارز خود را دریافت کنند.

-در برخی مواقع ممکن است ارز را در فرودگاه‌های مختلف کشور مانند فرودگاه امام‌ خمینی به مسافران تحویل دهند.

-افرادی که می‌دانند ارز مسافرتی چیست و چگونه ارز مسافرتی بگیریم ؟ در زمان‌های لازم اقدامات ضروری را انجام می‌دهند و کار را به لحظه آخر موکول نمی‌کنند. زیرا اگر به موقع اقدام نکنید یا این که فراموش کنید حواله را دریافت نمایید، دیگر ارزی به شما تعلق نمی‌گیرد. البته می‌توانید بعدا پول‌تان را از همان شعبه پس بگیرید.

-توجه داشته باشید مقصد مسافران برای دریافت ارز مسافرتی خیلی اهمیتی ندارد و تنها مقدار آن متفاوت خواهد بود.

-در برخی از بانک‌ها مانند بانک ملت برای دریافت ارز نیاز است حتما در آن‌ جا حساب بانکی داشته باشید اما بعضی دیگر از بانک‌ها نیازی به حساب بانکی ندارند و می‌توانید با هر کارتی مبلغ موردنظر را پرداخت کنید.

-سعی کنید نسبت به راهنمای دریافت ارز مسافرتی بی‌توجه نباشید و با در نظر گرفتن نکات مهم، کارهای لازم را انجام دهید تا بدون دردسر ارز مسافرتی خود را دریافت نمایید.

-بهتر است بدانید این ارز مسافرتی تنها با واحد یورو به مسافران داده می‌شود اما شما می‌توانید با توجه به مقصدتان درخواست پوند یا دلار نیز بدهید.

-افرادی که در اولین سفر خارج از کشور خود نتوانند ارز مسافرتی را دریافت کنند، این فرصت بر روی آن ها تا ۲۹ اسفند سال جاری محفوظ است و می‌توانند در سفرهای بعدی خود به راحتی درخواست ارز مسافرتی بدهند و مراحل لازم را برای دریافت آن، دنبال کنند.

 

با هم به گوشه‌گوشه دنیا سفر می‌کنیم تا با شگفتی‌های بی‌پایان آن آشنا شویم. از اقیانوس‌ها می‌گذریم، در جنگل‌ها ماجراجویی می‌کنیم، قلب کویر را می‌شکافیم و در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای کوچک و بزرگ به صدای سفر گوش می‌دهیم. اگر می‌خواهید گردشگر را حتی در خانه‌تان تجربه کنید، با من همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید