غذای شب عید ایرانی‌ها چیست ؟

غذای شب عید ایرانی‌ها چیست ؟

غذای شب عید ایرانی‌ها چیست ؟

تا به امروز بسیار شنیده ایذ که غذای شب عید بسیاری از مردم ایران سبزی پلو با ماهی است و بسیاری تمام تلاش خود را می کنند تا حتما در شب عید نوروز سبزی پلو با ماهی بخورند.

اما تا به حال فکر کرده اید که فلسفه خوردن سبزی پلو و ماهی چیست ؟‌ علاوه بر سبزی پلو یکی دیگر از غذاهای شب عید که طرفداران بسیار زیادی دارد،‌ رشته پلو است. انتخاب غذای شب عید یکی از جذاب ترین کارهایی که از زمان های گذشته در بین مردم مرسوم بوده و هست. در ادامه در مجله گردشگری جهانگردان شما را با غذاهای شب عید ایرانی ها و فلسفه هر کدام آشنا می نماییم پس تا آخر مطلب با ما همراه شوید.

سبزی پلو با ماهی محبوب ترین غذاهای شب عید است !

می توان به جرات گفت که سبزی پلو با ماهی محبوب ترین غذاهای شب عید به شمار می رود . ریشه و تاریخچه سبزی پلو با ماهی و اضافه شدن به رسم های ایرانی بسیار جالب  است. شاید باورتان نشود که این غذا مربوط به حضرت سلیمان و انگشتر معروف اش می شود.

در داستان های قدیم آمده است که در یک زمان انگشتر حضرت سلیمان که قدرت های ماورا الطبیعه داشته است به دست یک دیو پلید می افتد و او با استفاده از قدرت انگشتر تکیه بر تخت پادشاهی می زند. در نهایت برای اینکه دیگر دست هیچکس به انگشر سلیمان نرسد آن را به اعماق ته کف دریاها می اندازد تا خیال خودش را بابت پادشاهی دائمی راحت کند. سلیمان در ابتدا تلاش کرد تا مردم را قانع کند که هنوز هم پادشاه حقیقی سرزمین خود اوست ولی مردم که از دیو پلید می ترسیدند سلیمان بدون انگشتر را همراهی نمی کردند.

در نهایت سلیمان که چاره ای به جز پذیرفتن این موضوع نداشت به شغل ماهی گیری روی آورد و به صید ماهی مشغول شد. مدت ها گذشت و سرانجام یک روز که سلیمان شکم ماهی تازه صید شده خودش را می شکافت با منظره ای عجیب رو به رو شد. انگشتر معروف درون شکم ماهی قرار داشت.

پس از آن سلیمان در میان مردم محبوبیت خود را دوباره به دست آورد و با کمک آنها توانست که در روز سیزدهم فروردین دیو پلید را از تخت پادشاهی پایین بکشد و باز هم خودش بر روی آن بنشیند. بعدها و با گذشت زمان سبزی پلو با ماهی تبدیل به یکی از غذاهای شب عید مردم ایران شد و هنوز هم نشانه ای است از پیروز شدن حق بر دیو پلید ستمکار!

غذای شب عید ایرانی‌ها چیست ؟
غذای شب عید ایرانی‌ها چیست ؟

برنج نماد برکت و فراوانی پای ثابت سفرهای عید

همانطور که متوجه شده اید در اکثر غذاعای شب عید برنج حضور ثابت و پر رنگی دارد. این را فهمیدیم که ماهی چگون توانست جای خود را سفره شب عید مردم ایران باز کند اما از چه زمان و به چه دلیل برنج به شکل های مخلف به غذاهای شب عید اضافه شد؟

برای پاسخ به این سوال باید بدانیم که در زمان های گذشته برنج به فراوانی الان پیدا نمی شده است و در واقع کالایی کمیاب و گران بوده. غذاهای شب عید آنقدر برای ایرانی ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده است که آن ها با اضافه کردن برنج به ماهی سعی می کردند لذت خوردن غذای شب عید را دو چندان کنند. آن هم نه برنج ساده و سفید بلکه سبزی پلو که طمع و عطر فوق العاده ای نیز دارد.

بیشتر بخوانید >> غذاهای سنتی شیراز

رشته پلو از غذاهای شب عید در مرکز ایران می باشد

رشته پلو از غذاهای شب عید در مرکز ایران به شمار می رود و بیشتر شهرهای مرکزی به جای سبزی پلو با ماهی از رشته پلو استفاده می کنند. بسیاری از تهرانی ها،‌ اراکی ها، آذربایجانی ها و کرمانشاهی ها رشته پلو را به سبزی پلو با ماهی ترجیح می دهند. ریشه رشته پلو به آنجا باز می گردد که در زمان های قدیم مردم معتقد بوده اند که با خوردن رشته پلو می توانند سر رشته امور را به دست بگیرند و تا پایان سال بعدی به تمام مشکلات پیروز گردند.

در واقع رشته پلو نمادی از باز شدن گره تمامی مشکلات بوده است. این رسم و رسوم قدیمی در فرهنگ ایرانی ها جای خودش را ثابت کرده و پس از گذشت مدت زمان زیادی هنوز هم در بین مردم رواج دارد. در کنار رشته پلو از خوراکی های دیگری همچون کشمش، خرما، کوفته های گوشتی کوچک و یا مرغ نیز خورده می شود.

طرز تهیه و به وجود آمدن خود رشته نیز بسیار جالب است. در زمان های قدیم مردم پس از این که گندم را برداشت می کردند مشغول به تهیه آرد، نان و رشته های مخصوص می شدند. در واقع رشته مورد استفاده در رشته پلو از غذاهای شب عید، همان رشته آش است با این تفاوت که در روغن های گیاهی سرخ می شده تا رنگ قهوه ای پیدا کند و بافتش کمی سفت شود. جالب است که در زمان های قدیم و با امکانات کم مردم چقدر غذاهای متنوع و سلامتی را مصرف می کرده اند!

غذای شب عید ایرانی‌ها چیست ؟
غذای شب عید ایرانی‌ها چیست ؟

خرید آنلاین بلیط هواپیما با سفر آنلاین

آش رشته غذای روز عید

از آنجایی که همه مان در روز عید انواع و اقسام آجیل را مصرف می کنیم، اصطلاحا طبع بدنمان را حسابی گرم می کنیم!‌ برای خنک کردن بدن چه چیزی بهتر از خوردن یک آش پر از سبزیجات می باشد . آش رشته یکی از غذاهای شب عید است که علاوه بر طمع و مزه خوبی که دارد، ‌به واسطه وجود حبوبات و سبزیجات مختلف، سلامت غذایی بسیار خوب دارد و برای عملکرد سالم بدن تان مفید است.

غذای شب عید ایرانی‌ها چیست ؟
غذای شب عید ایرانی‌ها چیست ؟
با هم به گوشه‌گوشه دنیا سفر می‌کنیم تا با شگفتی‌های بی‌پایان آن آشنا شویم. از اقیانوس‌ها می‌گذریم، در جنگل‌ها ماجراجویی می‌کنیم، قلب کویر را می‌شکافیم و در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای کوچک و بزرگ به صدای سفر گوش می‌دهیم. اگر می‌خواهید گردشگر را حتی در خانه‌تان تجربه کنید، با من همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید