پیاده روی اربعین

همه چیز درباره پیاده روی اربعین

همه چیز درباره پیاده روی اربعین

سالانه مردان و زنان زیادی از عراق و سراسر جهان به کربلا جایی که در آن امام حسین(ع) و برادرش عباس به خاک سپرده شده اند ، سفر میکنند تا در روز ۲۰ام ماه صفر مصادف با چهلم رحلت امام حسین (ع) یا همان اربعین حسینی ، در حرم این دو برادر حضور داشته باشند و اعمال اربعین را به جا آورند.

پیاده روی اربعین دارای اصول و قواعدی است که رعایت آنها باعث میشود دچار مشکلات و سردرگمی نشوید .
در این مبحث به باید ها و نباید ها در پیاده روی اربعین میپردازیم.

اخذ پاسپورت
یکی از مهمترین اقداماتی که باید قبل از سفر به عراق انجام دهید گرفتن پاسپورت میباشد .
مطمئن شوید هنگام ورود و خروج از خاک عراق پاسپورت شما را مهر میکنند.

ثبت نام در سامانه سماح
ثبت نام در سامانه سماح از ضرورت های قبل از سفر است . این ثبت نام خدماتی را به زائرین ارائه میدهد از جمله
۱-به دست داشتن اطلاعات زائران و کنترل حجم عبور زائران در مسیر ها(با انتخاب مرز خروجی از کشور در سامانه)
۲-برخورداری از بیمه
۳-برخورداری از خدمات فروش بلیت
۴- برخورداری از خدمات صدور پاسپورت
برای ثبت نام در این سامانه از لینک زیر استفاده نمایید
https://samah.haj.ir/

پیاده روی اربعین
پیاده روی اربعین

چه وسایلی برای پیاده روی اربعین نیاز داریم ؟

پیاده روی اربعین اگر چه ساده به نظر میرسد اما سختی های خودش را دارد و هر کسی نمیتواند در این رویداد حضور داشته باشد .مسیر اصلی این پیاده روی از شهر نجف به کربلا میباشد که در این مسیر موکب های فروانی وجود دارد تا بتوانید از آب و تغذیه استفاده کنید.علاوه بر آن تعداد زیادی نیز حمام و دستشویی در این مسیر وجود دارد که میتوانید از انها استفاده کنید . ضمن اینکه محل خواب نیز برای شما محیا شده تا بتوان شب ها در این مکان های مشخص شده استراحت کنید .

* به شما پیشنهاد میشود به مقدار کافی همراه خود پول نقد داشته باشید ، مقداری ارز ایرانی و مقداری ارز عراقی .

* وسایل بهداشتی
توصیه میشود به همراه خود وسایل زیر را به همراه داشته باشید :
لیوان وبشقاب و قاشق و چنگال پلاستیکی مخصوص سفر و پیک نیک ، اسپری ضد عفونی کننده الکل ، ماسک ، ژل ضد عفونی کننده دست ، چسب زخم و پانسمان ، بتادین ، دستمال کاغذی ، کرم ضد آفتاب و کرم مرطوب کننده دست و صورت . میتوانید مقداری مایع دستشویی و شامپو و تاید در ظرف کوچکی به همراه خود داشته باشید.

* حتما برای پیاده روی از لباس راحت استفاده کنید ، باید در نظر داشته باشید که به طور میانگین ۳ روز پی در پی و روزی ۸ ساعت پیاده روی دارید .

* حتما از کفش راحت استفاده کنید ، کفشی که میدانید امتحان خودش را پس داده است و به هیچ عنوان پای شما را اذیت نمیکند .

* حتما با خود دمپایی همراه داشته باشید ، چون ممکن است بر اثر پیاده روی طولانی مدت  پای شما تاول بزند و مجبور شوید از دمپایی استفاده کنید .

* میتوانید از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید چون پیاده روی در این مسیر عراق صحرایی مانند است و آفتاب شدیدی دارد . ضمن اینکه باد های زیادی هم میوزد که استفاده از عینک باعث میشود خاک در چشمتان نرود.

* چند جفت جوراب اضافه نیز با خود ببرید و در حین مسیر جوراب های خود را عوض کنید و پاهای خود را بشویید . انجام این کار باعث میشود از بیماری هایی نظیر قارچ پا و میخچه دوری کنید و ابتلا به این بیماری ها را به حداقل برسانید .

* قبل از سفر مقداری از حافظه تلغن همراه خود را خالی کنید ، نسبت به فعال سازی تنظیمات رومینگ گوشی خود اقدام کنید ، به همرا خود شارژر موبایل و پاور بانک ببرید ، پس از رسیدن به عراق میتوانید نسبت به خرید و دریافت سیمکارت عراقی اقدام کنید .

سفر با هواپیما به کربلا

پرواز از فرودگاه های بین المللی ایران به کربلا امکان پذیر نمی باشد چون شهر کربلا فاقد فرودگاه بین المللی می باشد . لذا برای سفر با هواپیما از مبدا ایران به کربلا باید به شهر های نزدیک کربلا سفر کرد مانند شهر نجف که با کربلا  ۸۰ کیلو متر فاصله دارد . بعد از آن هم میتوان به بغداد یعنی پایتخت عراق سفر کرد که فاصله بغداد تا کربلا هم حدود ۱۰۸ کیلو متر میباشد . اگر بخواهید از مبدا ایران به مقصد نجف پرواز کنید میتوانید مسیر نجف تا کربلا را پیاده روی کنید و در مراسم پیاده روی اربعین حضور داشته باشید . اگر هم از ایران به شهر بغداد سفر کنید میبایست مسافت بغداد تا کربلا را با اتوبوس یا ماشین شخصی طی کنید.

سفر با ماشین به کربلا

در حال حاضر سفر به عراق با ماشین شخصی مشکلات و هزینه زیادی  دارد. شما باید ابتدا بابت هر سرنشین خودرو ویزای کشور عراق تهیه کنید . سپس باید به آژانس های اتوموبیل رانی وگردشگری مراجعه و نسبت به دریافت گواهینامه بین المللی اقدام نمایید . بعد از باید خودرو خود را کاپوتاژ کنید . اقداماتی دیگر نیز برای خروج خودرو از مرز ایران و ورود به کشور عراق باید انجام دهید که صفر تا ۱۰۰ تمام این مراحل در سایت های راهنمای (سفر با ماشین به کربلا) آموزش داده شده است.
ضمن اینکه میتوانید جهت صدور گواهی نامه بین المللی به آژانس گردشگری و مسافرتی جهانگردان آریایی مراجعه کنید و تا حداکثر ۱ ساعت بعد گواهینامه بین المللی خود را دریافت کنید .

پیاده روی اربعین
پیاده روی اربعین

سفر زمینی و پیاده روی به کربلا

سفر به کشور عراق و حضور در مراسم پیاده روی اربعین دارای اصول و قواعدی میباشد که رعایت آنها به شما کمک میکند سفری راحت داشته باشید و از وقوع اتفاقات ناراحت کننده دوری کنید .
برای خروج از مرز ایران و ورود به عراق میتوانید از چهار مرز شلمچه ، مهران ، چذابه و خسروی کشور عراق عبور کنید و وراد خاک عراق شوید. این مسیر را میتوان با ماشین ، اتوبوس و در صورت امکان با قطار پیمود . انتخاب این مرز ها با توجه به شهری که در آن ساکن هستید انجام میشود و حتی الامکان سعی کنید مسیر کوتاه تر و ساده تری را انتخاب کنید. بعد از وارد شدن به خاک عراق باید خود را به شهر نجف برسانید . میتوانید از ماشین های سواری که در نزدیک مرز هستند استفاده کنید .

پیاده روی اربعین
پیاده روی اربعین

.

سوالاتی که ممکن است درباره پیاده روی اربعین برایتان پیش آید…

زمان شروع پیاده روی ؟
با توجه به گفته ستاد مرکزی اربعین ، زمان شروع مراسم اربعین ۱۴۰۲ از ۲۷ مرداد ماه شروع شده و تا ۲۰ شهریور ماه ادامه خواهد داشت .
زمان اصلی شروع حرکت زائران از شهر نجف به کربلا ۱۶ ام یا نهایتا ۱۷ صفر میباشد که با توجه به ۳ روز حرکت در این مسیر در نهایت در ۲۰ صفر یا همان روز اربعین در کربلا خواهید بود .
شما میتوانید با توجه به شروع مراسم اربعین تا ۱۶ صفر خود را به شهر نجف برسانید

مسیر پیاده روی اربعین ؟

مسیر اصلی این پیاده روی از شهر نجف به شهر کربلا میباشد که حدود ۸۰ کیلومتر پیاده روی دارد . این مسیر را با عمود ها تقسیم بندی کرده اند . به این صورت که تعداد ۱۴۵۲ عمود در این مسیر وجود دارد . عمود اول از ابتدای بزرگراه شهر نجف و عمود ۱۴۵۲ در انتهای این مسیر که در ورودی شهر کربلا میباشد قرار دارد. در این مسیر است که موکب های زیادی قرار دارد و پذیرای شما در این مسیر هستند.

در صورت گم شدن در مسیر چه باید کرد ؟
در مسیر پیاده روی شهر نجف تا کربلا تعداد ۱۴۲۵ عمود وجود دارد که هر کدام با هم حدود ۵۰ متر فاصله دارند . مرکز گمشدگان نیز با فاصله ۳ کیلومتر از هم در این مسیر وجود دارد. قبل از شروع پیاده روی میتوانید با همراهان خود هماهنگ کرده که در صورت گم شدن ، به فلان مرکز گمشده یا فلان عمود برود و منتظر باقی همراهان شود.
در این مسیر شما میتوانید از اینترنت رایگان استفاده کنید و یا حتی از سیم کارت عراقی روی گوشی خود استفاده کنید . در این صورت کارتان آسان تر شده و میتوانید در صورت گم کردن هم با هم تماس بگیرید .

انصراف از پیاده روی
در صورتیکه خسته شدید و احساس کردید نمیتوانید به پیاده روی ادامه دهید ، میتوانید یه ماشین سواری بگیرید و با پرداخت کرایه خود را به کربلا برسانید .

ایستگاه های امداد و حلال احمر
در مسیر نجف تا کربلا تعداد زیادی ایستگاه های امداد و حلال احمر وجود دارد که در صورت بیمار شدن و رخ دادن حادثه میتوانید از این ایستگاه ها خدمات رایگان دریافت کنید .

غذا و محل خواب در مسیر
همانطور که میدانید در این مسیر موکب ها خدمات رایگانی را به زائرین ارائه میدهند . شما میتوانید در این موکب ها از صبحانه ، ناهار ، شام و میان وعده های متنوعی استفاده کنید و در محل های مشخص شده به خوابیدن و استراحت بپردازید.

با هم به گوشه‌گوشه دنیا سفر می‌کنیم تا با شگفتی‌های بی‌پایان آن آشنا شویم. از اقیانوس‌ها می‌گذریم، در جنگل‌ها ماجراجویی می‌کنیم، قلب کویر را می‌شکافیم و در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای کوچک و بزرگ به صدای سفر گوش می‌دهیم. اگر می‌خواهید گردشگر را حتی در خانه‌تان تجربه کنید، با من همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید