معتبرترین پاسپورت جهان در ۲۰۲۴

معتبرترین پاسپورت جهان در ۲۰۲۴

معتبرترین پاسپورت جهان در ۲۰۲۴

جهانگردان : هر ساله منابع مختلفی در سراسر جهان گزارش‌هایی از معتبرترین پاسپورت های جهان منتشر می‌کنند که به رتبه‌بندی قوی ترین پاسپورت های جهان می‌پردازد.اما بهترین پاسپورت جهان و بی ارزش ترین پاسپورت‌ دنیا متعلق به کدام کشور است؟ جایگاه پاسپورت ایران در لیست معتبرترین پاسپورت های دنیا کجاست؟

معتبرترین پاسپورت دنیا کدام است؟

بر اساس آخرین به‌روز رسانی Passport Index از رده بندی قوی ترین پاسپورت جهان در سال ۲۰۲۴ میلادی، پاسپورت امارات متحده عربی، همانند سال ۲۰۲۳ میلادی، بهترین پاسپورت جهان و اولین پاسپورت معتبر دنیا است و دارندگان گذرنامه اماراتی می‌توانند بدون ویزا به ۱۳۰ کشور جهان سفر کنند.

این در حالی است که طبق آخرین گزارش شرکت «هنلی و شرکا» در ۳۰ نوامبر ۲۰۲۳ میلادی، پاسپورت سنگاپور با دسترسی به ۱۹۳ کشور، در رتبه اول معتبرترین پاسپورت‌ جهان در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ میلادی قرار گرفته و بهترین پاسپورت جهان است.

معتبرترین پاسپورت جهان در ۲۰۲۴
معتبرترین پاسپورت جهان در ۲۰۲۴

معتبرترین پاسپورت‌ های جهان

همانطور که گفته‌شده براساس آخرین به‌روزرسانی‌ها درباره معتبرترین پاسپورت های جهان و قدرتمندترین پاسپورت های دنیا، امارات متحده عربی و سنگاپور در جایگاه نخست قرار گرفته‌اند.

منابع مختلفی از جمله شرکت «هنلی و شرکا» و وب‌سایت Passport Index هر ساله گزارش‌هایی از معتبرترین گذرنامه های جهان، بر اساس منابع مختلف منتشر می‌کنند که به رتبه‌بندی قوی ترین پاسپورت های جهان می‌پردازد. این دو موسسه، جزو معتبرترین منابع رتبه‌بندی قوی ترین پاسپورت جهان هستند؛ اما نتایج گزارش این دو موسسه تفاوت‌هایی نیز دارد.

در هر دو گزارش، قدرت پاسپورت‌ ها بر اساس تعداد مقاصدی که دارندگان پاسپورت می‌توانند بدون نیاز به ویزا به آن مقاصد دسترسی داشته باشند، سنجیده می‌شود. اما دقیقا چه تفاوتی بین این دو گزارش وجود دارد؟

در گزارش شاخص هنلی، تنها تعداد مقاصدی که می‌توان بدون نیاز به ویزا یا با ویزای بدو ورود و یا مجوز سفر الکترونیکی به آن‌ها سفر کرد در رتبه‌بندی معتبرترین پاسپورت جهان لحاظ می‌شود؛ اما در گزارش Passport Index، ویزای الکترونیکی نیز در رتبه‌بندی پاسپورت‌ها تاثیرگذار است.

حال بر اساس هر دو گزارش، پاسپورت ایران در میان معتبرترین پاسپورت های جهان، در رتبه‌های آخر ایستاده و قدرت چندانی ندارد.

معتبرترین پاسپورت جهان در ۲۰۲۴
معتبرترین پاسپورت جهان در ۲۰۲۴

قوی ترین پاسپورت جهان براساس Passport Index

بر اساس آخرین به‌روز رسانی Passport Index از رتبه بندی پاسپورت های جهان ۲۰۲۴، از مجموع ۱۹۹ کشور، پاسپورت امارات متحده عربی با پشت سر گذاشتن کشورهای اروپایی و آسیایی، در رتبه اول معتبرترین پاسپورت های جهان قرار گرفته است.

Passport Index هر ساله پاسپورت کشورها را بر اساس تعداد کشورهایی که می‌توان بدون ویزا یا با ویزای بدو ورود یا ویزای الکترونیکی (که ظرف حداکثر ۳ روز صادر می‌شود)  به آن‌ها دسترسی داشت، دسته‌بندی می‌کند.

حال بر اساس آخرین گزارش Passport Index از قوی ترین پاسپورت های جهان در سال ۲۰۲۴ میلادی، دارندگان پاسپورت امارات متحده عربی می‌توانند بدون ویزا یا با ویزای بدو ورود و ویزای الکترونیک به ۱۸۰ کشور جهان سفر کنند.

ضعیف ترین و قوی ترین پاسپورت های جهان در سال ۲۰۲۴ براساس شاخص PassportIndex در جدول زیر آمده است:

معتبرترین پاسپورت های جهان در سال ۲۰۲۴ میلادی

( بر اساس رتبه‌بندی Passport Index)

رتبه نام کشور یا کشورها تعداد کشورهای بدون ویزا، ویزای بدو ورود یا ویزای الکترونیکی
۱ امارات متحده عربی ۱۸۰
۲

آلمان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، هلند

۱۷۸
۳ سوئد، فنلاند، لوکزامبورگ، اتریش، سوئیس ۱۷۷
۴ دانمارک، بلژیک، پرتغال، لهستان، ایرلند و کره جنوبی ۱۷۶
۵ سنگاپور، یونان، نروژ، جمهوری چک، بریتانیا، مجارستان، ژاپن و نیوزلند ۱۷۵
۶  اسلواکی، آمریکا و استرالیا ۱۷۴
۷ مالت، استونی، لیتوانی، اسلوونی و کانادا ۱۷۳
۸  لتونی، ایسلند، کرواسی و لیختن اشتاین ۱۷۲
۹ قبرس، رومانی و بلغارستان ۱۷۱
۱۰ مالزی ۱۷۰
۸۶ ایران، سریلانکا و کوزوو ۵۷
۸۷ نیجریه و نپال ۵۶
۸۸ کنگو ۵۵
۸۹  اتیوپی و سودان جنوبی ۵۴
۹۰ اریتره، سودان و کره شمالی ۵۳
۹۱ فلسطین و لیبی ۵۲
۹۲ بنگلادش ۵۱
۹۳ یمن ۴۸
۹۴ پاکستان ۴۷
۹۵ سومالی ۴۵
۹۶

عراق

۴۳
۹۷ افغانستان ۴۱
۹۸ سوریه ۴۰
با هم به گوشه‌گوشه دنیا سفر می‌کنیم تا با شگفتی‌های بی‌پایان آن آشنا شویم. از اقیانوس‌ها می‌گذریم، در جنگل‌ها ماجراجویی می‌کنیم، قلب کویر را می‌شکافیم و در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای کوچک و بزرگ به صدای سفر گوش می‌دهیم. اگر می‌خواهید گردشگر را حتی در خانه‌تان تجربه کنید، با من همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید