انواع بلیط هواپیما

انواع بلیط هواپیما کدام است ؟

انواع بلیط هواپیما

امروزه حمل و نقل و سفر کردن به یکی از مهمترین بخش زندگی هر کسی تبدیل شده .از جمله وسیله های نقلیه میتوان به هواپیما ، قطار ، اتوبوس و کشتی اشاره کرد که شما میتوانید تمامی این بلیت ها را از آژانس جهانگردان تهیه کنید.اما از میان اینها محبوب ترین نوع سفر و حمل و نقل ، سفر با هواپیما است . هر کسی برای سفر چه به منظور سیاحتی ، زیارتی ، اداری و یا حتی مهاجرت نیاز دارد بلیت هواپیما تهیه کند . برای سفر با هواپیما نکاتی مهم هستند که باید از آنها اطلاع داشت تا به وسیله این اطلاعات بتوان کیفیت مناسبی از سفر را تجربه کرد. در این مطلب  به بررسی انواع بلیت های هواپیما میپردازیم.

بلیط های پرواز سیستمی و چارتری

انواع بلیط هواپیما به طور کلی به دو دسته چارتری و سیستمی تقسیم بندی میشوند . تفاوت هایی اساسی در این دو نوع بلیت وجود دارد که در ادامه به شرح آنها میپردازیم.

بلیط های سیستمی:

یکی از انواع بلیط هواپیما بلیط های سیستمی یا پرواز های سیستمی می باشد به بلیت هایی  سیستمی گفته میشود که رزرو آنها مستقیم از خود ایرلاین تامین می شود.این بلیت ها از برنامه پروازی دقیقی برخوردارند و معمولا نرخ ثابتی بابت هر مسیری دارند و بر اساس نرخ مصوب نرخ گزاری می شوند .

کلاس نرخی پرواز های سیستمی

بلیت های سیستمی دارای کلاس نرخی درج شده با یک یا دو حرف انگلیسی روی بلیت هستند که نوع کلاس پروازی ها را به ما نشان میدهد ، مانند فرست کلاس-بیزینس و اکونومی .
هر ایرلاینی کلاس نرخی های متفاوتی دارد که شما میتوانید قبل از خرید از آژانس جهانگردان ، با تماس به مجموعه جهانگردان از کلاس نرخی پرواز مد نظر اطلاع کسب کنید .

انواع بلیط هواپیما
انواع بلیط هواپیما

کلاس پرواز اکونومی : همان طور که از اسم این کلاس مشخص است شامل بلیت با قیمت پایین و اقتصادی است . در این نوع کلاس صندلی های هواپیما مانند اتوبوس پشت سر هم قرار گرفته ، فاصله کمی با هم دارند و حتی امکان تخت خواب کردن صندلی و خوابیدن ندارد . در این پرواز ها معمولا یک پذیرایی مختصر از شما میشود و حتی امکان انتخاب خوراکی و نوشیدنی را ندارید . به دلیل مقرون به صرفه بودن این پرواز اکثر عموم از این کلاس پروازی استفاده میکنند .

کلاس پرواز بیزینس: این نوع بلیت از بلیت اکونومی جایگاه بالاتر و از بلیت های فرست کلاس جایگاه پایین تری دارد . صندلی های این پرواز به صورت مبله با رعایت فاصله از هم قرار دارند و امکان تخت خواب شو نیز دارند . از لحاظ خدمات دهی نیز سطح بالا تری از کلاس اکونومی دارند. در اکثر ایرلاین ها شما میتوانید از بین دو نوشیدنی و دو غذا یکی را به دلخواه انتخاب کنید . همان طور که از نامش مشخص است اکثرا کسانی که صاحب کسب و کار هستند و نیاز به آرامش و راحتی در پرواز دارند میتوانند از این کلاس پروازی استفاده کنند .

فرست کلاس: همان طور که از نامش پیداست گران ترین و بالاترین سطح کلاس پروازی را به خود اختصاص داده است . بزرگ ترین نوع هواپیما برای این کلاس پروازی استفاده میشود و تعداد مسافرین این پرواز از سایر کلاس ها کمتر است .
در این کلاس پروازی بیشترین سطح خدمات دهی به شما ارائه میدهند . شما آزاد هستید از بین چند نوع نوشیدنی و چند نوع غذا یکی را به دلخواه انتخاب کنید. فضای داخلی این کلاس پروازی به این شکل است که صندلی نرم و راحت با نیمه دیواره هایی است که فضای مسافر را خصوصی میکند . دارای اینترنت ماهواره ای و مانیتور بزرگی جهت تماشای فیلم و سرگرمی و نمایش موقعیت هواپیما به روی نقشه است . همچنین هر قسمت مجهز به هدفون برای گوش دادن به موسیقی میباشد . مسافر های این پرواز در فرودگاه میتوانند در سالن VIP  منتظر بمانند که از پذیرایی ویژه ای برخوردار است و امنیت بالا تری نسبت به سایر کلاس ها دارد.

کنسلی و استرداد بلیت های سیستمی

تمامی بلیط های سیستمی قابل استرداد و کنسلی هستند اما نسبت به تاریخ پرواز شامل جریمه کنسلی میشوند . به این صورت که اگر شما بخواهید بلیت ود را کنسل کنید ، هر چه به تاریخ پرواز نزدیک شوید شامل جریمه بیشتری خواهید شد.و اگر هم از پرواز استفاده نکنید یا پرواز را از دست بدهید ، بیشترین جریمه به شما تعلق خواهد گرفت و به اصطلاح نوشو میشوید.

انواع بلیط هواپیما
انواع بلیط هواپیما – جهانگردان

تغییر و اصلاح اطلاعات مسافرین (پرواز های سیستمی)*

۱-اشتباه در ثبت نام
وارد کردن اطلاعات دقیق مسافرین هنگام صدور بلیت از مهمترین مراحل رزرو اینترنتی بلیت می باشد چرا که ممکن است با کوچک ترین اشتباه ، ضرر مالی سنگینی به جیب خود بزنید.

در پرواز های سیستمی امکان اصلاح اسم و فامیل وجود ندارد مگر اینکه یک یا دو حرف از اسمتان را اشتباه وارد کرده باشید که آن هم با هماهنگی آژانس صادر کننده اصلاح خواهد شد.
بعضی ایرلاین ها نیز ممکن است با جریمه ای نام تان را اصلاح کنند که این هزینه از آژانس کسر میگردد و آژانس هم مجبور به دریافت این هزینه از مسافر خواهد شد .

۲-اشتباه در کد ملی و شماره پاسپورت
در این حالت شما میتوانید با تماس به آژانس صادر کننده بلیط تماس گرفته و درخواست اصلاح کد ملی یا شماره پاسپورت بدهید.

۳-اشتباه در تاریخ تولد
نکته حائز اهمیت در وارد کردن تاریخ تولد این است که باید حتما به رنج سنی نوزاد-کودک و بزرگسال دقت شود . به طور مثال اگر به اشتباه به جای بزرگسال بلیط نوزاد صادر شود چون نوزاد نیاز به صندلی ندارد با مشکل مواجه میشوید و ممکن است از پرواز منع شوید. ولی به طور کل تاریخ تولد قابل اصلاح است و به صورت سیستمی میشود تاریخ ان را عوض کرد اما نه رده سنی.

۴-اشتباه در ثبت جنسیت
متاسفانه در صورتی که جنسیت فرد به اشتباه ثبت شود ، امکان اصلاح آن وجود ندارد. در این حالت تنها راه این است که هنگام دریافت کارت پرواز به مسئول مربوطه این مورد را درمیان گذاشت .

آژانس جهانگردان در صورت بوجود آمدن چنین مشکلاتی در کنار شماست تا بتوانید سفری راحت و مطمئن را تجربه کنید.

انواع بلیط هواپیما
انواع بلیط هواپیما – بلیط چارتری

بلیت های چارتری :

یکی دیگر انواع بلیط هواپیما ،بلیط چارتری می باشد بلیت های چارتر یا پرواز های چارتری توسط آژانس های هواپیمایی و گردشگری تهیه می شوند.
این آژانس ها تمام یا بخشی از صندلی های هواپیما را اجاره میکنند و آن را در اختیار مسافرین و سایر آژانس های هواپیمایی قرار میدهند. بلیت های چارتر کلاس نرخی ندارند و از قوانین چارتر کننده پیروی میکنند.
هر چارتر کننده ای قوانین خاص خودش را دارد اعم از قوانین کنسلی بلیت یا اصلاح اطلاعات مسافرین و یا حتی تغییر تاریخ پرواز  که در ادامه توضیح خواهیم داد .

کنسلی و استرداد بلیت های چارتری

بلیت های  چارتری معمولا با نام بلیت های غیر قابل استرداد شناخته میشوند اما از آن جا که رقابت بین آژانس های تامین کننده پرواز افزایش داشته ، امکان کنسلی و استرداد این بلیت ها نیز فراهم شده. شرکت های چارتر کننده بلیط از قوانین خاصی برای کنسلی پیروی نمیکند اما مانند پرواز های سیستمی هر چه به تاریخ پرواز نزدیک تر شود جریمه بالا تر رفته و حتی گاها امکان کنسلی وجود نخواهد داشت.در پرواز های خارجی معمولا شرایط سخت گیرانه تر میشود و گاها امکان کنسلی برای بلیت های مسیر های خارجی میسر نیست .

انواع بلیط هواپیما
انواع بلیط هواپیما

تغییر تاریخ پرواز های چارتری

در صورتی که قصد تغییر تاریخ پرواز را دارید باید در اسرع وقت با آژانس صادر کننده بلیت تماس گرفته و درخواست خود را ارائه دهید. بعد از این آژانس مذکور موظف است با تامین کننده یا چارتر کننده پرواز تماس بگیرد و درخواست شما را انتقال دهد.
چارتر کننده نیز طبق پرواز هایی که چارتر کرده چک میکند و در صورت داشتن پرواز مد نظر مسافر ، با کسر جریمه ای از مسافر پرواز را برای  مسافر جایگزین میکند.

در اینجا بخوانید : چند روش برای خرید بلیط هواپیما ارزان

تغییر و اصلاح اطلاعات مسافرین پرواز های چارتری

در صورت اشتباه وارد کردن نام مسافر ، کد ملی و یا شماره پاسپورت در بلیت باید در اسرع وقت به آژانس صادر کننده بلیت تماس گرفته و مشکل را بازگو کرد .آژآنس صادر کننده بلیت نیز موظف است به تامیین کننده پرواز تماس گرفته و درخواست اصلاحیه اطلاعات مسافر ارسال کند. هزینه تغییر اطلاعات مسافرین به عهده  خود مسافر است . اکثر تامین کنندگان پرواز هزینه ای بابت اصلاحی دریافت نمیکنند ولی چون قوانین پرواز های چارتری در دست تامیین کننده پرواز هست ، اختیار دارد بابت این اصلاحی جریمه دریافت کند .معمولا اگر بلیت مربوط به مسیر خارجی باشد به آن جریمه تعلق خواهد گرفت .
نکته حائز اهمیت در این مبحث این است که مسافر باید هر چه زود تر نسبت به پیگیری با آژانس برای اصلاح اطلاعات اقدام نماید چون در صورت  ارسال لیست مسافرین توسط تامین کننده پرواز به ایرلاین ، دیگر امکان اصلاح اطلاعات مسافرین وجود نخواهد داشت .

انواع بلیط هواپیما
انواع بلیط هواپیما – جهانگردان

بلیت های ترکیبی(ترانزیت):

اگر قصد سفر به خارج از کشور را دارید بهتر است از این موضوع اطلاع داشته باشید . پرواز های ترانزیت به پرواز های خارجی گفته میشود که از دو یا چند هواپیما برای رسیدن به مقصد استفاده شود . معمولا پرواز هایی که مسافت زیادی را از مبدا تا مقصد در بر میگیرد شامل پرواز ترانزیت میشود . به عنوان مثال کسی که میخواهد از شیراز به فرانکفورت  سفر کنید ابتدا باید از شیراز به مقصد دوحه و از دوحه به فرانکفورت پرواز خود را انجام دهید.
سفر کند . نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که باید به ساعت های وقفه ما بین پرواز ها دقت کرد .ممکن است بعد از پرواز اول مجبور شوید چند ساعت در فرودگاه حضور داشته باشید تا پرواز دوم انجام شود. پس حتما قبل از رزرو با آژانس مربوطه بابت ساعت خروج از شهر مبدا و ورود به شهر مقصد مشورت کنید .

آژانس جهانگردان آریایی در کنار شماست تا بتوانید قبل از رزرو بلیت از همکاران مجموعه مشاوره تلفنی و یا حتی حضوری دریافت نمایید تا سفر دلنشینی را تجربه کنید

با هم به گوشه‌گوشه دنیا سفر می‌کنیم تا با شگفتی‌های بی‌پایان آن آشنا شویم. از اقیانوس‌ها می‌گذریم، در جنگل‌ها ماجراجویی می‌کنیم، قلب کویر را می‌شکافیم و در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای کوچک و بزرگ به صدای سفر گوش می‌دهیم. اگر می‌خواهید گردشگر را حتی در خانه‌تان تجربه کنید، با من همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید