لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان : با توجه به قوانینی که در عرصه بین‌المللی در نظر گرفته‌ شد است، متقاضیان برای عزیمت و ورود به کشورهای مختلف نیازمند ویزا هستند که در واقع، مهم‌ترین اصل در خروج از کشور به شمار می‌آید. به‌طورکلی، ویزا یک سند رسمی مبنی بر اجازه کشور مقصد به ورود، عبور یا اقامت فرد متقاضی است و توسط سفارت یا کنسولگری هر کشور بعد از دریافت مدارک لازم و پرداخت مبلغ موردنظر صادر می‌شود. توجه به این نکته نیز لازم است که صدور ویزا قطعی نیست و امکان مخالفت با صدور آن وجود دارد.

ویزاها با توجه به نوع نیاز و هدف متقاضیان به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • انواع ویزا بر اساس نوع سفر
  • انواع ویزا بر اساس تعداد ورود و خروج
  • انواع ویزا بر اساس روش درخواست

جالب است بدانید با توجه به قوانین بین‌المللی و توافقات بین کشورها، سفر به کشورهایی که مورد توافق واقع شده‌اند، بدون اخذ ویزا از سفارت یا کنسولگری امکان‌پذیر است. تبعه این کشورها این امکان را دارند که با در دست داشتن گذرنامه و به یکی از سه روش بدون ویزا، ویزای الکترونیک و ویزای فرودگاهی به این کشورها سفر کنند و با توجه به قوانین و مقررات وضع شده در ورودی کشورها مجوزهای لازم برای ورود را دریافت کنند. نمونه‌ای از این توافقات، قوانین و مقرراتی مرزی و مسافرتی است که میان کشورهای اروپایی وضع شد و بر اساس آن شهروندان حوزه شینگن بدون نیاز به ویزا می‌توانند به کشورهای عضو این اتحادیه سفر کنند یا در آن‌ها اقامت داشته باشند؛ اما شهروندان کشورهای دیگر برای ورود به این کشورها نیازمند دریافت ویزای شنگن هستند.

ایران نیز با توجه به قوانین و سیاست‌های خارجی خود و همچنین توافقاتی که با دیگر کشورها صورت داد، از این امکان استفاده کرده است. کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان به ۴۲ کشور می‌رسد که از طریق بدون ویزا، ویزای فرودگاهی یا ویزای الکترونیک می‌توان به آن‌ها سفر کرد.

لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان
لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

تعداد کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان انگشت‌شمار است و شهروندان ایرانی باید برای سفر به اکثر کشورها اقدام به دریافت ویزا از طریق سفارت‌ یا کنسولگری کشور مقصد کنند. سفارت‌خانه‌ها برای صدور ویزا مدارک زیادی از جمله گذرنامه دارای اعتبار، تکمیل فرم تقاضا، مدارک مالی، مدارک شغلی، عکس، بلیط هواپیما، واچر هتل، بیمه مسافرتی و… را از مسافران درخواست می‌کنند و در نهایت ممکن است به‌دلایل مختلف از صدور ویزا خودداری کنند.

در این بین میان کشورها بر اساس سیاست‌ها و قوانین بین‌المللی توافق‌هایی صورت می‌گیرد که در پی آن دو کشور تصمیم به لغو ویزا می‌گیرند و شهروندان دو کشور می‌توانند بدون مراجعه به سفارت یا کنسولگری، با در دست داشتن گذرنامه به کشور مورد توافق سفر کنند. در این سفرها مهر ورود و خروج در مرزهای زمینی یا هوایی دو کشور در گذرنامه ثبت می‌شود. نمونه‌ای از این توافق‌ها، تفاهم‌نامه‌ای است که در سال ۱۳۱۳ در سفر رضاشاه به ترکیه، میان رضاشاه و آتاتورک امضا شد و بر اساس آن، از آن زمان تا اکنون شهروندان دو کشور نیازی به ویزا برای سفر توریستی به خاک یکدیگر ندارند.

در جدول زیر کشورهایی که در سال ۲۰۲۱ ورود به آن‌ها برای ایرانیان نیاز به ویزا ندارند، به تفکیک قاره و همراه با مدت زمان مجاز اقامت در آن‌ها نمایش داده شده است.

قاره کشورهای بدون نیاز به ویزا (مدت زمان مجاز اقامت)
 آسیا ارمنستان (۹۰ روز)

ترکیه (۹۰ روز)

 حوزه دریای کارائیب دومینیکا (۲۱ روز)

هائیتی (۹۰ روز)

کشورهای نیازمند ویزای فرودگاهی برای ایرانیان

ویزای فرودگاهی (visa on arrival) یکی از انواع ویزای توریستی است و دریافت آن به دشواری دیگر ویزاها نیست. این نوع ویزا در بدو ورود مسافر به کشور مقصد با دریافت مبلغی در قالب مهر یا برچسب صادر می‌شود و در آن تاریخ ورود و خروج مسافر ثبت می‌شود.

از مزایای ویزای فرودگاهی صدور قطعی، جلوگیری از اتلاف وقت و عدم نیاز به گرفتن وقت سفارت است. برخی از کشورها برای صدور این نوع ویزا به مدارک خاص نیاز دارند که مسافران باید قبل از سفر این مدارک را بررسی کنند و همراه خود داشته باشند تا به مشکلی برخورد نکنند.

در جدول زیر کشورهایی که در سال ۲۰۲۱ ورود به آن‌ها برای ایرانیان با ویزای فرودگاهی امکان‌پذیر است، به تفکیک قاره و همراه با مدت زمان مجاز اقامت در آن‌ها نمایش داده شده است.

قاره کشورهای با ویزای فرودگاهی (مدت زمان مجاز اقامت)
آسیا لبنان (۳۰ روز)

مالدیو (۳۰ روز)

عمان (۱۰ روز)

قطر (۳۰ روز)

تیمور شرقی (۳۰ روز)

عراق

آمریکا بولیوی (۹۰ روز)
آفریقا کیپ ورد

مجمع‌الجزایر قمر (۴۵ روز)

گینه بیسائو (۹۰ روز)

ماداگاسکار (۹۰ روز)

موریتانی

موزامبیک (۳۰ روز)

رواندا (۳۰ روز)

سنگال (۳۰ روز)

سیشل (۹۰ روز)

سیرالئون (۳۰ روز)

سومالی (۳۰ روز)

توگو (۷ روز)

زیمباوه (۹۰ روز)

اقیانوسیه ساموا (۶۰ روز)

پالائو (۳۰ روز)

تووالو (۳۰ روز)

کشورهای نیازمند ویزای الکترونیک برای ایرانیان

ویزای الکترونیک (eVisa) از راه‌های دیگر برای صدور ویزا است که تمام مراحل آن به‌صورت اینترنتی و صرفا با دریافت شماره گذرنامه انجام می‌شود. هدف از این روش صدور ویزا سرعت بخشیدن به امور صدور ویزا، تسهیل مراحل سفر، جلوگیری از تجمع در سفارت‌خانه‌ها و ترویج دولت الکترونیک است. در صدور ویزا به روش الکترونیکی به‌دلیل انجام مراحل به‌صورت آنلاین نیازی به تهیه مدارک کاغذی نیست و این در نوع خود روشی برای حفاظت از محیط زیست است.

لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان
لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

اتباع خارجی برای ورود به ایران به‌منظور دریافت الکترونیکی ویزا باید وارد سامانه روادید الکترونیکی ایران شوند و درخواست خود را ثبت کنند. درخواست‌های ثبت شده به‌صورت آنلاین توسط کارشناسان بخش کنسولگری به‌منظور امکان یا عدم‌امکان صدور ویزا بررسی می‌شود.

در جدول زیر کشورهایی که در سال ۲۰۲۱ ورود به آن‌ها برای ایرانیان از طریق ویزای الکترونیک امکان‌پذیر است، به تفکیک قاره و همراه با مدت زمان مجاز اقامت در آن‌ها نمایش داده شده است.

قاره کشورهای نیازمند به ویزای الکترونیک (مدت زمان مجاز اقامت)
آسیا عمان (۱۰ روز)

قطر (۳۰ روز)

آمریکا بولیوی (۹۰ روز)

سورینام

آفریقا جیبوتی

اتیوپی

گابن

گینه (۹۰ روز)

گینه بیسائو (۹۰ روز)

کنیا (۹۰ روز)

لسوتو (۱۴ روز)

ماداگاسکار (۹۰ روز)

مالاوی (۹۰ روز)

رواندا (۳۰ روز)

سودان جنوبی

اوگاندا

 

 

با هم به گوشه‌گوشه دنیا سفر می‌کنیم تا با شگفتی‌های بی‌پایان آن آشنا شویم. از اقیانوس‌ها می‌گذریم، در جنگل‌ها ماجراجویی می‌کنیم، قلب کویر را می‌شکافیم و در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای کوچک و بزرگ به صدای سفر گوش می‌دهیم. اگر می‌خواهید گردشگر را حتی در خانه‌تان تجربه کنید، با من همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید