عمارت های باشکوه و تاریخی تهران

عمارت های باشکوه و تاریخی تهران

عمارت های زیبا و تاریخی تهران : فرهنگ و تمدن بسیار غنیدر جای جای این سرزمین ریشه دوانده است. تهران، پایتخت ایران در کنار  صرو صدا و شلوغی ها و همچنین  آلودگی هایی که با خود همراه دارد ، زیبایی های خاص خود را نیز دارد. مکان های  دیدنی و تاریخی از جمله جاذبه‌هایشهر تهران به حساب می آیند. که در ادوار مختلف حکومتی مانند دوره  قاجاریه،  دوره پهلوی و …  از خود یادگارهای زیادی باقی گذاشته اند.

 

عمارت های باشکوه و تاریخی تهران کدامند ؟

عمارت ها ، حاضرین همیشه در تاریخ، همان شاهدان آرامی  هستند که همه چیز را دیده اند  و احساس کرده اند ، اما زبانی برای بازگو کردن و ابراز  آنها ندارند.  ماندگارترین یادگارها از زمان های مختلف ، عمارت ها و ساختمان هایی هستند که به سبک  و معماری  دوران خود بنا شده اند  و هنوز هم باشکوه و زیبا هستند. اگر علاقه مند به عمارت های تاریخی و قدیمی هستید تا انتهای این مقاله با مجله گردشگری جهانگردان همراه باشید تا شما را با عمارت های باشکوه تهران آشنا کنیم.

باغ موزه نگارستان

باغ موزه نگارستان از جمله عمارت های  زیبا و پرطرفدار تهران به حساب می آید. این عمارت را فتحعلی شاه قاجار در زمان حکومت خود برپا کرده است . ایـن عمارت در ادوار  مختلف دارای فعالیت ها و کاربردهای گوناگون بوده است.  باغ موزه  نگارستان در میان عمارت های قدیمی و تاریخی تهران بیشترین وسعت را دارا می باشد . البته در زمان گذشته اولین ساختمان های این باغ را خراب کردند و اکنون در آن کتابخانه، موزه و دانش سرای جدیدی بنا شده است. در این دانش سرا افراد مشهوری از جمله ملک الشعرای بهار، پرویز خان لری، علی اکبر دهخدا و دیگر افراد تحصیل کرده اند.

عمارت های باشکوه و تاریخی تهران
عمارت های باشکوه و تاریخی تهران

آدرس باغ موزه نگارستان : شهر تهران، میدان بهارستان، در محدوده خیابان صفی علی شاه و خیابان دانش سرا.

 

خانه تاریخی تیمورتاش

خانه تاریخی تیمورتاش یکی دیگر از معروف ترین عمارت های تاریخی تهران به حساب می آید ، یک عمارت قدیمی و قجری می باشد . افراد زیادی این بنا را با نام موزه جنگ می‌شناسند.

ساختن این عمارت به دوره  ناصرالدین شاه قاجار مربوط می شود . معماری ساختمان  اصلی و محوطه سبز اطراف آن به قدری مسحور کننده و جادویی می باشد که در همان نگاه اول هر بیننده ای را محو تماشای خود  می کند. در معماری این عمارت شما می توانید سبک و سیاق های  روسی، هندی و ایرانی را یکجا و با هم نظاره گر باشید.

عمارت های باشکوه و تاریخی تهران

طبقه اول  عمارت تیمورتاش موزه سلاح های جنگی است. در این موزه فرماندهان بزرگی مانند عباس بابایی، سرلشکر فلاحی و غیره سردیس های باشکوهی دارند. بعد از اینکه از طبقه اول بازدید کردید به طبقه دوم بروید. فراموش نکنید که حتماً با دوربین عکاسی و یا تلفن همراه به این مکان مراجعه کنید. در طبقات  عکس یادگاری بگیرید و از بازدید شیشه‌های رنگارنگ، آینه کاری های هنرمندانه و مجلل در فضای داخلی، گچبری های زیبا و ظریف و پنجره های ارسی بنا که همگی به دست هنرمندان بزرگ کشورمان انجام شده‌اند، لذت ببرید.

آدرس خانه تاریخی تیمورتاش : شهر تهران، خیابان کارگر جنوبی، خیابان پاستور، دانشگاه جنگ.

اینجا بخوانید : جاهای دیدنی شیراز

 

موزه سینما یا باغ فردوس

اگر به خیابان ولیعصر سر بزنید و در امتداد شمالی آن قدم بزنید، می‌توانید عمارتی را ببینید که بسیاری از نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند. در انتهای باغ فردوس ، عمارت تاریخی قرار دارد که به نام موزه سینمای ایران معروف شده است . از زیبایی‌های این بنا  می‌توان به بالکن آن اشاره کرد. زیرا این بالکن به همراه ستون‌های گچی‌اش با نقوش گل و گیاه مزین شده است. اگر به موزه سینما بیایید می‌توانید با تاریخچه صنعت فیلم سازی در کشور  ایران بیشتر آشنا شوید.

در انتهای بازدید خود هم می‌توانید به کافه ی که در این عمارت قرار دارد بروید و در مکان شیک و آرامش بخش چای یا قهوه خود را میل کنید.

عمارت های باشکوه و تاریخی تهران
عمارت های باشکوه و تاریخی تهران

آدرس موزه سینما : تهران، خیابان ولیعصر، انتهای باغ فردوس، موزه سینمای ایران

 

موزه زمان

عمارت موزه زمان در وسط باغی زیبا قرار دارد . موزه سینما نه تنها به دلایل وجود انواع ساعت‌های تاریخی داخل خود مشهور شده است بلکه به دلیل سبک معماری زیبایی که دارا می باشد هم طرفداران زیادی به دست آورده است. این عمارت حدود ۸۰ سال پیش به یکی از بازرگانان ایرانی به نام حسین خداداد تعلق داشته است در حال حاضر این عمارت  تبدیل به مکانی برای نگه داری ساعت‌های مچی و دیواری تاریخی شده است. از ویژگی‌های این مکان می‌توان به تزئئینات چوبی و گچ‌بری‌های زیبای آن اشاره کرد.

عمارت های باشکوه و تاریخی تهران
عمارت های باشکوه و تاریخی تهران

آدرس موزه زمان : تهران، خیابان ولیعصر، ابتدای خیابان سرلشگر فلاحی، نبش چهار راه بغداد، پلاک ۱۲

 

عمارت شمس العماره

یکی ازمشهورترین و شناخته شده ترین بناهای تاریخی تهران، عمارت شمس العماره یا عمارت خورشید می باشد . این امارت بخشی از مجموعه‌ کاخ گلستان است که از اهمیت تاریخی و هنری زیادی برخوردار می باشد . ساخت این مجموعه به دوره قاجار باز می‌گردد که ناصرالدین شاه تصمیم گرفت بلندترین ساختمان تهران را بنا کند تا بتواند از بلندای آن کل شهر را بازدید کند . البته در حال حاضر دسترسی به طبقات بالایی این عمارت برای عموم ممنوع شده است و تنها می‌توانید از طبقه اول این ساختمان بازدید نمایید.

عمارت های باشکوه و تاریخی تهران
عمارت های باشکوه و تاریخی تهران

آدرس عمارت شمس العماره : مجموعه میراث جهانی کاخ موزه گلستان

با هم به گوشه‌گوشه دنیا سفر می‌کنیم تا با شگفتی‌های بی‌پایان آن آشنا شویم. از اقیانوس‌ها می‌گذریم، در جنگل‌ها ماجراجویی می‌کنیم، قلب کویر را می‌شکافیم و در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای کوچک و بزرگ به صدای سفر گوش می‌دهیم. اگر می‌خواهید گردشگر را حتی در خانه‌تان تجربه کنید، با من همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید