مسجد مشیر السلطنه

مسجد مشیر السلطنه ( مسجد مشیر شیراز)

مسجد مشیر السلطنه شیراز

مسجد مشیر السلطنه یکی از تاریخی‌ترین و معروف‌ترین مساجد شیراز است که در قلب شهر و در محله نگارستان واقع شده است. این مسجد در سال ۱۲۷۰ هجری شمسی به دستور میرزا حسین خان شیرازی، فرماندار شیراز آن دوره بنا شده است. مسجد مشیر السلطنه با وجود زیبایی های معماری و ظرافت در طراحی، به عنوان میراث فرهنگی ایران در سال ۱۳۳۹ به ثبت جهانی یونسکو رسیده است.

بازدید از این مسجد، به دلیل فراوانی آثار تاریخی، زیبایی های معماری و آرامشی که در فضای خلوت و معنویتی مسجد وجود دارد، برای گردشگران و علاقه مندان به تاریخ، بسیار پرطرفدار است.

  • مسجد مشیر السلطنه در گذشته

مسجد مشیر السلطنه در زمان ساخت به عنوان یکی از بزرگترین مساجد شیراز شناخته می‌شد. فضای داخل این مسجد با توجه به طراحی و معماری خاص خود، آرامشی فوق العاده به معنویت و عبادت‌گزاران الهی فراهم می‌آورد.

در محوطه مسجد، بنایی به نام “آلاچیق نیاوران” نیز قرار دارد که در آن زمان، به عنوان واحدی برای تأمین نیازهای مسجدیان ساخته شده بوده است.

در داخل مسجد، سقف های بلند و غنی از نقوش و رنگ آمیزی های شگفت انگیزی دیده می‌شود. ورودی این مسجد بسیار نمادین و زیباست و در طراحی آن از آداب و رسوم ایرانی استفاده شده است.

دیوارهای داخلی مسجد نیز با کاشی های زیبا و مجسمه‌هایی با فرم و شکل های خاص تزئین شده‌اند. در کنار این موارد، محراب و منبر نیز از جمله آثار چشمگیر داخلی مسجد مشیرالسلطنه به شمار می‌روند.

به طور کلی، مسجد مشیر السلطنه به عنوان یکی از برترین نمادهای فرهنگی و تاریخی شیراز، برای بازدید کنندگان جذابیت های فراوانی دارد.

ضمناً، مسجد مشیرالسلطنه به دلیل سابقه تاریخی طولانی خود، شاهد رویدادهای و رویدادهای مختلفی بوده است. در دوره قاجار نیز، این مسجد به عنوان محل برگزاری جلسات سیاسی و اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته بود.

مسجد مشیر السلطنه

در زمان حکومت پهلوی نیز، برخی تغییرات در مسجد به وقوع پیوست. این تغییرات شامل حذف برخی قسمت‌ها و تغییر در طراحی و دکوراسیون داخلی بود.

اما با تلاش‌های صورت گرفته در دهه ۱۳۸۰، تعمیرات و بازسازی هایی در مسجد انجام شد که بازگشت این مسجد به شکل قبلی خود را به همراه داشت. از آن زمان به بعد، مسجد مشیر السلطنه به عنوان یکی از اصلی‌ترین مراکز مذهبی و تاریخی شیراز به شمار می‌رود.

به علاوه، در کنار این مسجد، تعداد زیادی از بناهای تاریخی و فرهنگی دیگر نیز در شهر شیراز قرار دارند که بازدید از آن‌ها نیز برای گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ ایران بسیار جذاب است.

مسجد مشیر السلطنه
مسجد مشیر السلطنه

جاهای دیدنی نزدیک مسجد مشیر الملک

  • ارگ کریم خان

  • باغ نارنجستان قوام

  • مسجد نصیرالملک

  • بازار وکیل

 

آدرس مسجد مشیر

شما عزیزان می توانید برای بازدید از این مسجد تاریخی به محله قدیمی سنگ سیاه بروید و نزدیکی محله سرباغ از مسجد مشیر دیدن فرمایید.

 

شما عزیزان می توانید با مراجعه به سایت سفر آنلاین از تمامی خدمات آن نظیر خرید بلیط هواپیما، خرید بلیت اتوبوس و رزرو تورهای داخلی و تورهای خارجی بهره مند شوید و در صورت سوال با پشتیبانی ۲۴ ساعته آژانس تماس بگیرید.

با هم به گوشه‌گوشه دنیا سفر می‌کنیم تا با شگفتی‌های بی‌پایان آن آشنا شویم. از اقیانوس‌ها می‌گذریم، در جنگل‌ها ماجراجویی می‌کنیم، قلب کویر را می‌شکافیم و در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای کوچک و بزرگ به صدای سفر گوش می‌دهیم. اگر می‌خواهید گردشگر را حتی در خانه‌تان تجربه کنید، با من همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید