صنعت توریسم و گردشگری-گردشگری طبیعت-گردشگری سلامت

صنعت توریسم و گردشگری چیست؟(قسمت آخر ۵)

در این مقاله با توریسم سلامت آشنا می شویم و در ادامه انواع ویزا و شرایط اخذ آن را توضیح خواهیم داد پس با مجله سفر همراه باشید.

توریسم سلامت

در مقالات پیشین درباره انواع زیر شاخه های صنعت گردشگری و ویژگی آن ها صحبت کردیم. در این مطلب قصد داریم به یکی از مهم ترین زیرشاخه های این صنعت، یعنی توریسم سلامت بپردازیم. بنابراین اگر آشنایی چندانی با توریسم سلامت ندارید و فکر می کنید، سفرهای درمانی را نمی توان در دسته سفرهای گردشگری قرار داد، پیشنهاد می کنیم در ادامه ی این مطلب با ما همراه باشید تا با توریسم سلامت بیش تر آشنا شوید.

گردشگری طبیعت-گردشگری سلامت -صنعت توریسم و گردشگری

توریسم سلامت راهی برای پیشرفت کشورهای در حال توسعه

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، توریسم سلامت زیرشاخه های متعددی دارد و تنها محدود به مراجعه به مراکز درمانی نیست و به جز بیماران همه ی افراد می توانند از خدمات ارائه شده در توریسم سلامت بهره مند شوند. در ادامه گونه های مختلف توریسم سلامت را با هم بررسی می کنیم.

 گردشگری پزشکی

این زیرشاخه از توریسم سلامت، همانطور که از نام آن مشخص است، سفر به منظور  استفاده از خدمات پزشکی کشور مقصد است. در گردشگری پزشکی بیمار می تواند به روز ترین خدمات پزشکی دنیا را با قیمتی اندک دریافت کند و پس از گذراندن دوران نقاهت خود در مراکز درمانی، به کشور خود بازگردد. گردشگری پزشکی را می توان از حساس ترین زیر شاخه های توریسم سلامت دانست، زیرا به صورت مستقیم با جان افراد در ارتباط است؛ بنابراین دور از ذهن نیست که بیمارستان های ارائه دهنده ی این خدمات به صورت مداوم توسط نهادهای بین المللی بررسی شوند.در نهایت توصیه می کنیم اگر قصد استفاده از خدمات گردشگری پزشکی را دارید، به آژانس های معتبر مراجعه کرده و مطمئن شوید خدمات باکیفیتی را دریافت خواهید کرد.

 طبیعت درمانی

این زیرشاخه از توریسم سلامت شامل چشمه‌های آب گرم، دریاچه نمک، آفتاب درخشان، لجن طبی، ماساژ طبی، حمام گیاهی و همچنین محیط زیست زیبا، پاک و آرام به منظور بهبود بیماران پوستی، تنفسی، روماتولوژی، عضلانی و یا گذراندن دوران نقاهت بعد از درمان و عمل‌های جراحی است. به عبارت بهتر تنها افرادی با بیماری های خاص این زیرشاخه از توریسم سلامت از انتخاب نمی کنند و همه ی افراد با هر شرایط جسمانی می توانند از آن بهره ببرند. خوشبختانه کشورمان ایران به علت بهره مندی از منابع طبیعی فراوان توانسته در زیر شاخه ی طبیعت درمانی خوب عمل کند و چشمه های آب گرم ایران هر ساله توریست های بسیاری را از نقاط مختلف ایران و جهان به خود جلب می کند.

گردشگری تندرستی

این زیر شاخه از توریسم سلامت بیش تر جنبه ی تمدد اعصاب دارد و به همین دلیل همه ی افراد می توانند آن را انتخاب کنند. گردشگری تندرستی شامل سفر به محیط های آرام و زیبا و به دور از هیاهوی زندگی شهری برای تمدد اعصاب و به دست آوردن آرامش از دست داده در روزمرگی زندگی است. شاید بسیاری از ما تصور کنیم تنها جزایر جنوب شرقی آسیا می توانند انتخاب مناسبی برای گردشگری تندرستی محسوب شوند، با این حال باید بگوییم ایران نقاط بسیار بکر و زیبایی دارد که با اندکی رسیدگی و سرمایه گذاری می تواند به مقاصد پرطرفداری در گردشگری تندرستی تبدیل شود.

توریسم سلامت در ایران

ایران یکی از کشورهایی است که در چند سال گذشته پیشرفت چشمگیری در شاخه های مختلف پزشکی داشته است و خوشبختانه می توانیم ادعا کنیم، بسیاری از بیماری ها توسط پزشکان ایرانی به صورت کامل قابل درمان است. برای مثال ایران در زمینه هایی مثل جراحی قلب، پیوند اعضا، جراحی های پلاستیک و… رتبه ی بسیار خوب در دنیا دارد. از سوی دیگر کشورمان از لحاظ منابع طبیعی نیز جایگاه بسیار خوبی دارد و به همین دلیل از پتانسیل بالایی در طبیعت درمانی نیز برخوردار است، با این حال به علت تبلیغات اندک و نادرستی که در راستای توریسم سلامت در ایران صورت گرفته است، کشورمان نتوانسته جایگاه خود را در این زمینه به دست آورد.در حال حاضر کشورهای همسایه چون پاکستان، افغانستان، عراق، سوریه و… درصد بالایی از گردشگران سلامت در ایران را تشکیل می دهند.امیدواریم با ساخت بیمارستان ها و مراکز درمانی مجهز تر و توجه ویژه بر منابع طبیعی با خاصیت درمانی بتوانیم تا چند سال آینده در توریسم سلامت در میان کشورهای همسایه حرفی برای گفتن داشته باشیم.

 مشکلات ناشی توریسم سلامت

تا به این جا تنها از ویژگی های مثبت توریسم سلامت مثل هزینه های پایین و کیفیت بالا صحبت کردیم، اما در ادامه می خواهیم بعضی از معضلات توریسم سلامت را با هم بررسی کنیم.

 در بسیاری از موارد به علت شرایط جسمانی متقاضیانِ توریسم سلامت باید دوستان و آشنایان او را در این سفر همراهی کنند. این مورد به معنای هزینه های اضافی که شامل هزینه های پرواز، اقامت، خورد و خوراک و…. برای شخصی دیگر است.

 گاهی در تبلیغات اغراق می شود و با مراجعه به مرکز درمانی متوجه می شوید، واقعیت با تبلیغات فرسنگ ها فاصله دارد و از آنجایی که هزینه های زیادی را متحمل شده اید مجبور هستید ادامه ی روند درمانتان را در بیمارستانی بگذرانید که از خدمات آن به هیچ عنوان راضی نیستید.

 از آن جایی که گذراندن دوران نقاهت در کشوری دیگر هزینه های بالایی را در بر دارد بسیاری از بیماران ترجیح می دهند پس از دریافت خدمات درمانی به کشور خودشان بازگردند و دوران نقاهت را در کنار خانواده بگذرانند. متاسفانه در این موارد معمولا جابه‌جا جایی برای بیمار دشوار است و به باور بسیاری پرواز و مسافت طولانی میان دو کشور از سخت ترین بخش های توریسم سلامت برای بیمارانی است که خدماتی درمانی مثل عمل های جراحی را دریافت کرده اند.

 از دیگر مشکلات توریسم سلامت می توان به هزینه های اضافی و غیر قابل پیش بینی، آشنا نبودن به زبان، فرهنگ و… اشاره کرد.

گردشگری طبیعت-گردشگری سلامت -صنعت توریسم و گردشگری

همه چیز درباره ویزای توریستی

ویزا یا روادید یکی از ملزومات ورود به هر کشوری است. روادید ها انواع گوناگونی دارند که تنوع آن ها به هدف شما برای سفر به یک کشور بستگی دارد.یکی از رایج ترین گونه های روادید، ویزای توریستی است. در این مطلب قصد داریم به معرفی ویزای توریستی، انواع آن و هرآنچه که باید بدانید، بپردازیم؛ بنابراین اگر قصد سفر به کشوری خارجی را دارید، پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید.

شما با دریافت ویزای توریستی که اتفاقا یکی از سهل الوصول ترین گونه های ویزا است، تنها به عنوان یک گردشگر شناخته می شوید اجازه ی تحصیل، کار، خرید فروش و… را در کشور مقصد ندارید و در صورت انجام هر کدام از موارد ذکر شده به شدت جریمه می شوید. همچنین در صورتی که مرتکب جرایم شوید با شما مانند اتباع خارجی برخورد خواهد شد و با اشد مجازات رو به رو می شوید.در نهایت ذکر این نکته ضروری است که با پایان یافتن مدت زمان ویزای توریستی، موظف هستید به کشور خود بازگردید، زیرا در غیر این صورت در ازای هر روز اقامت اضافه مطابق قانون بین المللی ملزم به پرداخت جریمه مالی هستید و احتمالا برای مدت زمان مشخصی از ورود به کشور مورد نظر منع خواهید شد. همچنین در صورتی که باز هم کشور مقصد را ترک نکنید ممکن است با جرایم سنگین مثل زندان یا منع دائم برای ورود، مواجه شوید.

در هر صورت ویزای توریستی علاوه بر مقاصد گردشگری راه بسیار خوبی برای سفر به یک کشور برای انجام امور مربوط به مهاجرت است. با این روش شما می توانید در محیط قرار بگیرید و همه ی امور مربوط به مهاجرت تان را به صورت حضوری پیگیری کرده و سپس به کشور خود بازگردید.

انواع  روش های اخذ ویزای توریستی

برای اخذ ویزای توریستی نیز روش های متعددی وجود دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

 دریافت ویزا به صورت حضوری

در این روش شما همه ی مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای توریستی را تهیه کرده و پس از گرفتن وقت سفارت، با در دست داشتن مدارک مورد نظر به کنسولگری یا سفارت کشور مورد نظرتان مراجعه و ویزای توریستی را دریافت کنید.

دریافت ویزا به صورت آنلاین

در حال حاضر بسیاری از کشورها در راستای توسعه طرح دولت الکترونیک امکان دریافت ویزای توریستی به صورت آنلاین را فعال کرده اند. در این روش دیگر نیازی نیست به صورت حضوری به سفارت مراجعه کنید، بلکه کافی است به صورت اینترنتی مدارک مورد نیاز را آپلود کرده و منتظر صدور ویزای توریستی بمانید.

در حال حاضر کشورهایی مثل استرالیا، ترکیه، نیوزلند، گرجستان و ایران امکان دریافت ویزای توریستی به صورت آنلاین را فراهم کرده اند.

دریافت ویزا در بدو ورود

در این روش شما بدون داشتن ویزا به کشور مورد نظرتان مراجعه می کنید و سپس مدارک مورد نیاز را در فرودگاه به مامور موردنظر داده و پس از قانع کردن وی برای سفر توریستی، مهر یا برچسب ویزا در پاسپورت شما درج خواهد شد.

 بدون ویزا

کشورهای بسیاری وجود دارند که ورود به آن ها نیاز به داشتن ویزا ندارد، برای مثال از سال های گذشته قراردادی میان ایران و ترکیه منعقد شده است که به واسطه ی آن مردم دو کشور می تواند بدون داشتن ویزا سفر کنند. با همه ی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بر طبق قراردادی دارای ویزای شینگن هستند که به واسطه ی آن می توان بدون داشتن هیچ ویزای دیگری به راحتی به ۲۶ کشور دنیا سفر کرد.

 انواع ویزای توریستی

ویزاهای توریستی انواع گوناگونی دارند که در ادامه بعضی از آن ها را با هم بررسی می کنیم.

 ویزا برای یک بار ورود (Single visa )

همان طور که از نام این ویزای توریستی مشخص است، شما با داشتن این ویزا تا زمان اعتبار ویزا تنها یک بار اجازه ی ورود دارید و با تمام شدن مهلت اعتبار باید به کشور خود بازگردید. به عبارت دیگر حتی اگر ویزای توریستی شما اعتبار داشته باشد، در صورت یک بار ورود دیگر نمی توانید به کشور مقصد مراجعه کنید.

 ویزا برای دو بار ورود (Double visa)

با داشتن این ویزای توریستی می توانید تا زمانی که ویزا اعتبار دارد دو بار به کشور مقصد سفر کنید.

  ویزای چندبار ورود (Multiple visa)

تا زمانی که این ویزا اعتبار دارد می توانید به صورت نامحدود به کشور مقصد وارد و یا از آن خارج شوید.

 ویزای صفر بار ورود

این ویزا نوع خاصی از ویزای ترانزیت است که در بعضی از موارد تنها برای جابه‌جایی جایی در فرودگاه و تعویض هواپیما استفاده می شود و دارندگان این ویزا اجازه ندارند حتی برای چند دقیقه از فرودگاه خارج شوند. متاسفانه در حال حاضر بسیاری از ایرانیان برای ورود به فرودگاه های آمریکا باید از این ویزا استفاده کنند.

 مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای توریستی

در ادامه بعضی از مدارکی که برای دریافت ویزای توریستی نیاز است را باهم بررسی می کنیم:

  •  پاسپورت که باید تاریخ انقضای آن حداقل سه ماه بعد از پایان سفرتان باشد (بعضی کشورها ۶ ماه).
  •  شناسنامه
  •  پر کردن فرم ویزا به صورت کاغذی یا آنلاین یا هر دو
  •  عکس دیجیتالی یا چاپی
  •  رزرو پرواز رفت و برگشت به کشور و در مواردی خرید بلیط قطعی
  •  بیمه ی سفر

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، با در دست داشتن این مدارک می توانید به صورت حضوری به سفارت مراجعه کرده و یا ویزای توریستی خود را به صورت آنلاین دریافت کنید. توجه داشته باشید که این مدارک قطعی نیستند و می توانند تغییر کنند. در نهایت دریافت ویزای توریستی یکی از کم دردسر ترین امور مربوط به دریافت روادید است و با اندکی صبر و حوصله و صرف وقت می توانید به تنهایی و بدون کمک آژانس های مسافرتی نسبت به دریافت آن اقدام و سفر لذت بخشی را تجربه کنید.

آشنایی با بیماری ها و واکسن های مورد نیاز در سفر

سفر کردن یکی از شیرین ترین تجربه های زندگی است که گاهی با بی توجهی به کابوسی تلخ بدل می شود. متاسفانه در کنار همه ی لذت های سفر، بیماری هایی وجود دارد که می تواند به سادگی شما را از پا درآورد یا مجبور کند بیش تر وقت سفر خود را در بیمارستان ها سپری کنید. اما همه ی این موارد با تزریق واکسن و مراقبت های ساده، قابل پیشگیری است. در این مطلب قصد داریم شما را با رایج ترین واکسن هایی که باید در طول سفر  به مناطق مختلف بزنید، آشنا کنیم؛ بنابراین اگر در چند ماه آینده قصد سفر به مناطق مختلف دنیا را دارید، پیشنهاد می کنیم، در ادامه ی این مطلب با ما همراه باشید.

واکسن ها را می توان به دو دسته ی کلی تقسیم بندی کرد:

واکسن های عادی و واکسن های ویژه ( واکسن های سفر)

واکسن های عادی شامل واکسن هایی است که همه ی ما موظف هستیم آن ها را از بدو تولد تزریق کنیم. این واکسن ها شامل سرخک، اوریون، سرخجه،دیفتری، سیاه سرفه، کزاز، آبله مرغان، فلج اطفال و… است. تزریق این دسته از واکسن ها به همه ی افراد می شود زیرا احتمال ابتلا به این بیماری ها در همه جای دنیا وجود دارد. دسته ی دیگر از واکسن ها، مربوط به بیماری هایی هستند که در نقاط خاصی از دنیا شیوع دارند و به همین دلیل تزریق آن ها تنها در صورت سفر به آن مناطق توصیه می شود در ادامه بعضی از مهم ترین آن ها را با هم بررسی می کنیم.

 هپاتیت A

هپاتیت A در بیش تر کشورهای در حال توسعه جهان وجود دارد و تنها در کشورهای توسعه یافته ای مثل کانادا، اسکاندیناوی، ژاپن و… به صورت کامل مهار شده است؛ بنابراین برای سفر به بیشتر کشورهای دنیا تزریق واکسن هپاتیت A ضروری است. هپاتیت A  از طریق آب و غذای آلوده، لمس و در مواردی آمیزش های جنسی به وقوع می پیوندد و از جمله علائم آن می توان به دچار تب ناگهانی، خستگی، از دست دادن اشتها، حالت تهوع، استفراغ، شکم درد، و زرد شدن پوست و چشم‌ها اشاره کرد. واکسن هپاتیت A باید پیش از سفر در دو نوبت و با فاصله ی ۶ ماه تزریق شود.

هپاتیت B

واکسن هپاتیت B باید در سه نوبت تزریق شود. این بیماری می تواند از طریق فرآورده های خونی آلودگی و روابط جنسی کنترل نشده انتقال یابد. از جمله علائم بیماری هپاتیت B می توان به ب ناگهانی، خستگی، کمبود اشتها، حالت تهوع، استفراغ، دردهای شکمی، تیره شدن ادرار، درد مفصل‌ها، زرد شدن پوست و چشم‌ها اشاره کرد. در بعضی از موارد این علائم می توانند تا آخر عمر با فرد مبتلا باشند. لازم به ذکر است که مبتلایان به بیماری هپاتیت B دچار بیماری های کشنده ی کبدی می شوند. از آن جایی که هپاتیت B  از طریق خون آلوده منتقل می شود، اگر مطمئن هستید با خون آلوده در تماس قرار نمی گیرید، نیازی به تزریق واکسن هپاتیت B  نیست ولی از آنجایی که حادثه هیچگاه خبر نمی کند و ممکن است در اثر حوادث غیر مترقبه ای به مراکز درمانی مراجعه کنید و نیاز به جراحی داشته باشید، پیشنهاد می کنیم حتما پیش از سفر این واکسن را تزریق کنید

 تب زرد

تب زرد بیماری خطرناک و مهلکی است که در بسیاری از کشور های آفریقایی شیوع دارد و عامل انتقال آن نیش نوعی حشره است. از جمله علائم این بیماری می توان به تب، لرز، سردرد، درد مفاصل و ماهیچه‌ها، حالت تهوع، استفراغ، دردهای شکمی، درد کمر، خستگی شدید و دهیدراته شدن و… اشاره کرد، علائمی که می توانند به سادگی افراد مبتلا را از پا درآورد. همچنین در بعضی از موارد حاد بیماری تب زرد، بیماری در اثر خونریزی داخلی و ضعف شدید می میرد. از جمله کشور هایی که پیش از سفر به آن ها باید واکسن تب زرد را تزریق کرد می توان به آنگولا، بوروندی، جمهوری آفریقای مرکزی، کنگو، گویان فرانسه، گابن، غنا، گینه بیسائو، مالی، نیجریه، لیبریا، سیرالئون، سورینام، و توگو و… اشاره کرد.

هاری

بیماری هاری از طریق بزاق آلوده ی حیواناتی مثل سگ، گرگ، روباه و… به انسان ها منتقل می شود و می تواند در مواردی بسیار خطرناک و کشنده باشد. از آنجایی که این بیماری از طریق حیوانات وحشی به انسان ها منتقل می شود، می توان ردپای آن را در بسیاری از کشورهای دنیا دید. اما کشورهای آفریقا، آسیا و آمریکای مرکزی و جنوبی بیش ترین آمار ابتلا به بیماری هاری را دارند.

در هر صورت بهترین راه جلوگیری از ابتلا به هاری پیشگیری است، به این صورت که در ابتدا واکسن هاری تزریق کنید و در مرحله ی بعد به حیوانات وحشی بیش از حد نزدیک نشوید. متاسفانه تا پیش از بروز علائم می توان این بیماری را درمان کرد، در غیر این صورت هاری به سرعت بر اعصاب مرکزی تاثیر می گذارد و مرگ بیمار حتمی است. در هر صورت اگر قصد سفری ماجراجویانه به دل حیات وحش  را دارید، تزریق واکسن هاری را جدی بگیرید.

 بیماری هایی که واکسن ندارند

متاسفانه با وجود این که علم پزشکی پیشرفت بسیار خوبی داشته است، هنوز هم بسیاری از بیماری ها هستند که برای آن ها واکسن و روش درمانی مشخصی وجود ندارد. از جمله ی این بیماری ها می توان به ایدز و مالاریا اشاره کرد.بیماری مالاریا بیش تر در کشورهای آفریقایی شیوع دارد و عامل آن نیشه پشه ای به همین نام است؛ بنابراین توصیه می کنیم در هنگام سفر به آفریقا مراقب پشه های مالاریا باشید و آن ها را به هر روشی که می توانید از خود دور کنید و در صورت مشاهده ی علائمی مثل تب، بی حالی و… در اسرع وقت  به مراکز درمانی مراجعه کنید. ایدز بیماری است که مانند هپاتیت B از طریق خون آلوده انتقال پیدا می کند و هنوز درمان مشخصی برای آن وجود ندارد؛ بنابراین توصیه می کنیم در طول سفر از هر گونه تماس با فرآورده های خونی آلوده و روابط جنسی کنترل نشده، جدا خودداری کنید.

در نهایت ذکر این نکته ضروری است که هرچند تزریق واکسن پیش از سفر دردسرهای خاص خود را دارد و ممکن است شما را با علائمی چون سوزش، خارش، تورم، تب و… رو به رو کند، اما تضمین کننده ی سلامت شما در طول سفر است و می تواند شما را به طرز موثری از بیماری های رایج در آن منطقه مصون کند.

اهمیت امنیت در سفر

امنیت در سفر نکته ی بسیار مهمی است که دولت و بومیان نقش بسیار مهمی در حفظ آن دارند. با این حال گاهی اختلاف فرهنگی و رفتارهای نسنجیده ی بسیاری از گردشگران می تواند بر این مشکلات دامن بزند و خاطره ی نه چندان خوشایندی از سفر را در ذهن گردشگران ایجاد کند. شاید کشورمان ایران به علت تبلیغات نامناسب بسیاری از رسانه های خارجی و قرارگیری در منطقه ی ملتهب خاورمیانه، به عنوان یکی از کشورهای ناامن جهان شناخته شود، با این حال بسیاری از گردشگران خارجی که به ایران سفر کرده اند ایران را یکی از امن ترین کشورهای خاورمیانه می دانند و اعتراف می کنند هیچ کدام از تصوراتشان درباره ی ناامنی ایران درست نبوده است. در ادامه این مطلب قصد داریم در ابتدا بعضی از نا امن ترین مناطق گردشگری به شهادت بسیاری از توریست ها و نکات امنیتی در سفر به این مناطق را باهم بررسی کنیم و سپس همه ی نکاتی که با رعایت آن ها می توانید سفری بی دردسر و خاطره انگیز را داشته باشید، بپردازیم.

با رعایت این نکات آسوده سفر کنید

 قبل از بیان نکات امنیتی در سفر، پیشنهاد می کنیم پیش از سفر تحقیقات کاملی درباره ی مقصد مورد نظر خود داشته باشید، برای مثال با فرهنگ و مذهب آن کشور به خوبی آشنا شوید و رفتارهایی که تابو محسوب می شوند را به خوبی بشناسید و از انجام دادن آن ها جدا خودداری کنید. همچنین همه ی شهر های دنیا نقاط نا امنی دارند که با یک سرچ ساده می توانید آن ها را بشناسید. مطمئن باشید هیچ چیز به اندازه ی آشنایی کامل با محیط نمی تواند شما را برای داشتن سفری امن یاری کند.

 در هنگام سفر از مدارک هویتی خود به خوبی مراقبت کنید زیرا تنها با در دست داشتن آن ها به عنوان یکی مسافر قانونی تلقی می شوید و می توانید حقوق خود را از مراجع قانونی طلب کنید. بنابراین پیشنهاد می کنیم مدارک هویتی مثل پاسپورت، شناسنامه و همچنین کارت های بانکی را در یکی کیف جدا قرار داده و همیشه با خود حمل کنید و از امن بودن جای آن نیز اطمینان حاصل کنید.

 از دیگر نکات امنیتی در سفر می توان به تهیه ی اسکن از مدارک هویتی اشاره کرد. با این کار حتی اگر مدارکتان را به صورت اتفاقی گم کنید، می توانید مطمئن باشد در ایمیل خود یک کپی از پاسپورت و سایر مدارک با ارزش تان دارید.

 توجه داشته باشید در همه ی کشورها همان گونه که تامین امنیت توریست ها در اولویت نیروهای امنیتی قرار دارد، برخورد با جرائم آن ها نیز شدیدتر از شهروندان آن کشور است؛ بنابراین از درگیری و نزاع های بیهوده بپرهیزید و مدارک هویتی خود را در اختیار غریبه ها قرار ندهید؛ زیرا در صورت سوء استفاده از مدارک همه ی مسئولیت ها تنها و تنها متوجه شخص شما می شود.

 پیش از ورود به هر کشور از ممهور شدن گذرنامه اطمینان حاصل کنید، زیرا در موارد بسیاری سهل انگاری مامورین مرزی در مهر کردن گذرنامه دردسرهای بسیاری را برای گردشگران ایجاد کرده است.

 از دیگر نکات امنیتی در سفر می توان به ذخیره ی شماره تلفن های ضروری اشاره کرد، البته پیشنهاد می کنیم اگر حافظه ی قوی دارید این شماره ها را حفظ کنید ، در غیر این صورت آن ها را روی یک کاغذ یادداشت کرده و یا در تلفن همراه خود ذخیره کنید.

 بهتر است همیشه پول نقد به همراه داشته باشید اما توجه داشته باشید که با یک برآورد ساده می توانید از حمل همه ی پول نقد خود پرهیز کنید، با این کار در صورتی که پول های شما به سرقت برود باز هم پول نقد کافی برای ادامه ی سفر به همراه دارید.

 از مهم ترین نکات امنیتی در سفر می توان به آگاه کردن فردی قابل اعتماد درباره ی جزئیات سفر اشاره کرد. با این کار در صورت بروز حوادث شخص دیگری درباره ی محل اقامت، آخرین مکانی که به آن سر زده اید و… اطلاع دارد و می تواند از نیروهای امنیتی برای پیدا شدن شما کمک بگیرد.

 با یک برآورد ساده متوجه می شوید، هزینه ی بیمه ی سفر بسیار پایین است؛ بنابراین پیشنهاد می کنیم در سفر به نقاط ناشناخته حتما از بیمه ی سفر استفاده کنید.

 مکان های خلوت و نا امن اصولا انتخاب مناسبی برای توریست ها نیستند پس به هیچ عنوان به تنهایی به این مناطق نروید و اگر ماجراجو هستید، پیشنهاد می کنیم از یک راهنمای محلی قابل اطمینان برای سر زدن به این مناطق کمک بگیرید.

 در نهایت یکی از مهم ترین نکات امنیتی در سفر، داشتن اعتماد به نفس در حین رو به رو شدن با حوادث است، با این کار به افراد سودجو این پیام را می دهید که بر اوضاع کاملا مسلط هستید و طعمه ی خوبی برای کلاهبرداری به حساب نمی آیید.

 چک کردن راه های خروج اضطراری محل اقامت، از جمله نکات امنیتی سفر است که شاید خنده دار برسد اما رعایت آن می تواند جان شما را در هنگام وقوع حوادث غیر مترقبه حفظ کند.

با رعایت همه ی نکات گفته شده می توانید مطمئن باشید سفر بی دردسری را تجربه خواهید کرد و مجبور نیستید بخش بزرگی از وقت و هزینه ی خود را صرف جبران حوادثی کنید که می توانستید با اندکی دقت، به سادگی از وقوع آن ها جلوگیری کنید؛ بنابراین اگر برای اولین بار است که به کشوری دیگر سفر می کنید، پیشنهاد می کنیم با رعایت نکات امنیتی در سفر، حال خوب خود و همراهان تان را تضمین کنید.

با هم به گوشه‌گوشه دنیا سفر می‌کنیم تا با شگفتی‌های بی‌پایان آن آشنا شویم. از اقیانوس‌ها می‌گذریم، در جنگل‌ها ماجراجویی می‌کنیم، قلب کویر را می‌شکافیم و در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای کوچک و بزرگ به صدای سفر گوش می‌دهیم. اگر می‌خواهید گردشگر را حتی در خانه‌تان تجربه کنید، با من همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید