سفر به استانبول و ترکیه

هر آنچه در سفر به استانبول باید بدانید

در این مطلب قصد داریم هر آنچه که در سفر به استانبول باید بدانید را برای شما بیاوریم تا با اطلاعات کاملی آماده سفر به این شهر باشید، پس همراه ما باشید تا استانبول ترکیه، قسطنطنیه سابق، بیزانس باستان، بزرگترین شهر و بندر اصلی ترکیه را بشناسیم. این شهر پایتخت هر دو امپراتوری بیزانس و امپراتوری عثمانی بود.

شهر قدیمی استانبول بر روی یک شبه جزیره مثلثی شکل بین اروپا و آسیا قرار دارد. استانبول برای بیش از ۲۵۰۰ سال به عنوان یک پل، گاهی به عنوان یک مانع، بین موج های متضاد مذهب، فرهنگ و قدرت امپراتوری ایستاده است. در بیشتر آن سال‌ها، این شهر یکی از جذاب‌ترین شهرهای جهان بود.

نام بیزانس ممکن است از نام بیزاس، رهبر یونانیان از شهر مگارا گرفته شده باشد که طبق افسانه ها، شبه جزیره را از قبایل تراکیایی چوپانی تسخیر کرد و شهر را در حدود ۶۵۷ قبل از میلاد ساخت. در سال ۱۹۶ پس از میلاد، امپراتور روم، سپتیمیوس سوروس، شهر را به دلیل مخالفت با او در یک جنگ داخلی با خاک یکسان کرد و آن را به افتخار پسرش آگوستا آنتونینا نامید. در سال ۳۳۰ پس از میلاد، زمانی که کنستانتین کبیر این شهر را به عنوان پایتخت خود وقف کرد، آن را روم جدید نامید. با این وجود، ضرب سکه همچنان به مهر بیزانس ادامه داد تا اینکه دستور داد قسطنطنیه جایگزین شود. در پایان هزاره اول، یونانی زبانان به سفرهای آنجا به جای «به قسطنطنیه» به عنوان «به شهر» اشاره می کردند. در قرن سیزدهم این عبارت یونانی به نام شهر تبدیل شده بود: ایستین پولین. از طریق یک سری جابجایی گفتار در طی چندین قرن، این نام به استانبول تبدیل شد. با این حال، تا زمانی که اداره پست ترکیه در سال ۱۹۳۰ نام خود را به طور رسمی تغییر داد، این شهر همچنان نام هزار ساله قسطنطنیه را به خود اختصاص داد.

در سفر به استانبول، شهر قدیمی حدود ۹ مایل مربع (۲۳ کیلومتر مربع) است، اما مرزهای فعلی شهرداری بسیار فراتر از آن است. شهر اصلی شبه جزیره دارای هفت تپه است که برای «روم جدید» کنستانتین لازم است. شش تاج از یک خط الراس طولانی در بالای شاخ طلایی هستند. دیگری یک برجستگی انفرادی در گوشه جنوب غربی است. در اطراف دامنه‌های آن‌ها، بسیاری از مساجد و سایر مکان‌های دیدنی تاریخی قرار دارند که در سال ۱۹۸۵ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفتند.

طبق سنت دیرینه، آب‌هایی که شبه جزیره را می‌شویند «سه دریا» نامیده می‌شوند: شاخ طلایی، بسفر و دریای مرمره. شاخ طلایی یک دره غرق عمیق به طول حدود ۴٫۵ مایل (۷ کیلومتر) است. ساکنان اولیه آن را شبیه به شاخ آهو می دیدند، اما ترک های امروزی آن را Haliç (“کانال”) می نامند.

bosfor bridge سفر به استانبول

بسفر (İstanbul Boğazı) کانالی است که دریای سیاه (کارادنیز) را از طریق دریای مرمره (Marmara Denizi) و تنگه داردانل به مدیترانه (Akdeniz) متصل می کند.

  شاخ طلایی باریک استانبول قدیمی (استامبول) را در جنوب از شهر “جدید” بی اوغلو در شمال جدا می کند. بسفر وسیع‌تر، استانبول اروپایی را از نواحی شهر در ساحل آسیا – Üsküdar (کریسوپلیس باستان) و Kadıköy (کلسدون باستان) تقسیم می‌کند.

نیروهای طبیعت همانند نیروهای تاریخ به استانبول برخورد می کنند; رودخانه های بزرگ روسیه و اروپای میانه – دانوب، دان، دنیپر و دنیستر – دریای سیاه را سردتر و کم آب تر از مدیترانه می کنند. آب‌های دریای سیاه از طریق بسفر به سمت جنوب می‌روند، اما در زیر آن‌ها آب‌های گرم شور مدیترانه به‌عنوان یک جریان زیرزمینی قدرتمند از همان کانال عبور می‌کند.

 اقلیم ( آب وهوایسفر به استانبول )

باد غالب شمال شرقی یا پویراز از دریای سیاه می‌آید و گاهی در طول زمستان جای خود را به یک انفجار یخی از بالکان می‌دهد که به عنوان کارایل یا «پرده سیاه» شناخته می‌شود، که می‌تواند شاخ طلایی و حتی بسفر را منجمد کند. باد لودو یا باد جنوب غربی می تواند در دریای مرمره طوفان ایجاد کند، اما به طور کلی باید بگوییم:

درسفر به استانبول ممکن است هوا ابری، بارانی یا حتی برفی باشد.استانبول دارای آب و هوای معتدل اقیانوسی است که تحت تأثیر آب و هوای قاره‌ای، با تابستان‌های گرم و مرطوب و زمستان‌های سرد، مرطوب و گاهی برفی است.

استانبول دارای میانگین بارندگی سالانه بالای ۸۴۴ میلی متر است (که بیشتر از لندن، دوبلین یا بروکسل است که شهرت منفی آن در سفر به استانبول از بین نمی رود)، اواخر پاییز و زمستان مرطوب ترین و اواخر بهار و تابستان خشک ترین آنها هستند. اگرچه اواخر بهار و تابستان در مقایسه با فصول دیگر نسبتاً خشک است، بارندگی در این فصول قابل توجه است و در نتیجه فصل خشکی وجود ندارد.

اگر شهرت منفی ای وجود دارد که استانبول از آن رنج می برد، آن رطوبت نسبی سالانه بالا است، به خصوص در زمستان و تابستان همراه با باد سرد و اثر جزیره بتونی در هر فصل مربوطه.

مسجد اورتاکوی، در امتداد تنگه بسفر

تابستان به طور کلی گرم است با میانگین دمای حدود ۲۷ درجه سانتیگراد در روز و ۱۸ درجه سانتیگراد در شب. سطح رطوبت نسبی بالا و “اثر جزیره بتن” فقط اوضاع را بدتر می کند. دمای هوا تا ۳۵ درجه سانتی گراد برای گرم ترین روزهای سال پیش بینی می شود. تابستان همچنین خشک ترین فصل است، اما به ندرت باران می بارد.

زمستان سرد و مرطوب است، به طور متوسط ​​۲ درجه سانتیگراد در شب و ۷ درجه سانتیگراد در روز. اگرچه در طول روز به ندرت زیر صفر است، اما رطوبت نسبی بالا و باد سرد باعث می شود احساس سردی شدید و بسیار ناخوشایند کنید.بارش برف که تقریباً سالیانه اتفاق می‌افتد، بین ماه‌های دسامبر و مارس معمول است، با پوشش کل برف سالانه تقریباً سه هفته، اما میانگین بارش برف زمستانی از سال به سال دیگر به‌طور قابل‌توجهی متفاوت است و پوشش برف معمولاً تنها چند روز پس از آن باقی می‌ماند.       

اواخر بهار (اواخر اردیبهشت تا اوایل ژوئن) و اوایل پاییز (اواخر سپتامبر تا اوایل اکتبر) بسیار خوشایند است و بنابراین بهترین زمان برای بازدید از شهر است. در این دوره‌ها هوا نه سرد است و نه گرم، و همچنان آفتابی است، اگرچه شب‌ها ممکن است سرد باشد و باران معمول است.

برای بازدیدکنندگان چتر در بهار، پاییز و زمستان و در تابستان برای دوری از آفتاب و گاهی باران توصیه می شود. با این حال، مشکل بزرگی نیست، زیرا خیابان های استانبول به محض شروع بارندگی ناگهان توسط چتر فروشان پر می شود. اگرچه چترهایی که آنها ارائه می دهند کمی نامرغوب هستند، اما نرخ خرید برای هر چتر فقط ۵ TRY – حدود ۳ دلار آمریکا است (البته اگر کمی به اطراف نگاه کنید، می توانید چترهای بسیار بهتری را با این قیمت در مغازه ها پیدا کنید).

در سفر به استانبول لباس سبک در طول تابستان و ژاکت سبک و/یا ژاکت سبک توصیه می شود اگر عصرهای تابستان سرد می شود، لباس گرم در زمستان و ترکیبی از این دو در طول بهار و پاییز ضروری است.

همچنین توجه داشته باشید که به دلیل اندازه عظیم، توپوگرافی و تأثیرات دریایی، استانبول دارای بسیاری از اقلیم های کوچک متمایز است. بنابراین، بخش های مختلف استانبول می توانند شرایط آب و هوایی متفاوتی را به طور همزمان تجربه کنند. به عنوان مثال، در همان لحظه، می تواند در ساریر در شمال باران شدید باشد، در لونت (پایانه شمالی خط مترو) باران ملایمی می بارد، در حالی که تقسیم، پایانه جنوبی خط مترو، یک روز کاملا آفتابی را سپری می کند.

الزامات ویزا

احتمالاً برای ورود به ترکیه و سفر به استانبول نیاز به ویزا دارید که معمولاً از طریق اینترنت قابل دریافت است. بررسی کنید که آیا این برای شما صدق می کند یا خیر و از قبل در evisa.gov.tr ​​درخواست دهید. به هیچ وب سایت دیگری اعتماد نکنید. همچنین برخی از وب سایت ها برای هیچ خدمات اضافی هزینه اضافی دریافت می کنند. به طور کلی دارندگان پاسپورت شینگن اتحادیه اروپا برای ورود نیازی به ویزا ندارند. ساکنان آمریکای شمالی و بریتانیا به ویزای ۳۵ تا ۵۰ دلار آمریکا نیاز دارند که برای ۹۰ روز اعتبار دارد، ساکنان چین ۶۰ دلار آمریکا برای ۳۰ روز می پردازند، و مدت زمان و قیمت ویزا برای کشورهای دیگر متفاوت است. برخی از مسافران واجد شرایط دریافت ویزا نیستند و باید از طریق سفارت ترکیه در محل  خود برای ویزای معمولی درخواست دهند. با این حال، همین مسافران در صورتی که دارای ویزای معتبر یا اجازه اقامت برای شینگن، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا یا ایرلند باشند، می توانند واجد شرایط دریافت eVisa باشند. به عنوان مثال، اگر شهروندان هندی دارای ویزا یا اجازه اقامت معتبر برای شینگن، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا یا ایرلند باشند، واجد شرایط یک بار ورود به eVisa ترکیه هستند. شهروندان هندی باید برای دریافت eVisa هزینه ای معادل ۴۳ دلار آمریکا بپردازند، مشروط بر اینکه این معیارها را داشته باشند. با این حال، همیشه باید مستقیماً به وب‌سایت‌های رسمی مراجعه کنید تا شرایط ویزا را بررسی کنید و توصیه می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویزاهای الکترونیکی ترکیه، از وب‌سایت ویزا الکترونیکی دولت ترکیه دیدن کنید.

همزمان با رزرو سفر خود درخواست دهید – اعتبار ویزای ۹۰ (یا دیگر) روز شما از روز ورود شما به ترکیه شروع می شود. آن را پرینت بگیرید و همراه خود داشته باشید و همچنین یک کپی نرم افزاری روی گوشی خود داشته باشید. و همچنین چک در هنگام پرواز، می توان آن را در یک بازرسی داخلی پلیس درخواست کرد.

ویزا در بدو ورود:   هم چنین در مواردی می توان بدون ویزا به فرودگاه آتاتورک  وارد شده و از دفتر یا دستگاه ویزا برای درخواست در آنجا استفاده کنید ،با این حال این فقط برای ملیت های خاص در دسترس است.

هشدار: اگر به دلیل انقضای پاسپورت شما کمتر از ۱۵۰ روز از تاریخ ورود، واجد شرایط دریافت ویزای الکترونیکی نیستید، تنها گزینه شما ممکن است ویزای “Diğer Harçlar” باشد که تنها پس از ورود به فرودگاه قابل دریافت است. قیمت ۵۶۷٫۵۰ لیر است.

Ataturk airport سفر به استانبول

فرودگاه جدید استانبول

فرودگاه جدید استانبول (IATA: IST، ICAO: LTFM) در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۸ افتتاح شد. این فرودگاه اصلی بین المللی در استانبول، ترکیه شد. پس از بسته شدن فرودگاه آتاتورک استانبول، تمامی پروازهای مسافربری آن به فرودگاه جدید استانبول منتقل شد.

این فرودگاه در منطقه Arnavutköy، که در سمت اروپایی استانبول است، واقع شده است.

ورود به شهر از فرودگاه جدیددر سفر به  استانبول با استفاده از استانبول کارت نسبتا آسان و قابل انجام است. به سطح (-۲) فرودگاه بروید و در این سطح چندین اتوبوس بزرگ Havaist در دروازه های شماره دار وجود دارد که به طور دوره ای به سمت شهر حرکت می کنند. در این سطح می توانید یک استانبول کارت (۱۰ لیر ترکیه) خریداری کنید و کارت سفر خود را شارژ کنید. دستگاه های شارژ فقط قبوض نقدی را می پذیرند. در مجموع ۱۹ مسیر (از ژوئیه ۲۰۱۹) از IST با اتوبوس های معمولی با کرایه ۱۲ TL (Arnavutköy در نزدیکی IST) … 30 TL (پندیک در سایت آسیایی) با اکثر مقصدها برای ۱۶ … ۱۸ ارائه می شود. TL. به عنوان مثال، IST تا میدان سلطان ۱۸ لیره لیره هزینه دارد و بسته به ترافیک، سفر تقریباً ۱-۱٫۵ ساعت است. اتوبوس های Havaist از جاده های عمومی بدون هیچ خط اختصاصی استفاده می کنند. جزئیات قیمت ها و سایر مقصدهای اتوبوس در این صفحه فهرست شده است (از استانبول هاوالیمانی به عنوان محل شروع استفاده کنید).

توجه: برای رفتن به فرودگاه جدید از یکی از این مکان‌ها، می‌توان با استانبول کارت یا کارت اعتباری کرایه سفر را پرداخت کرد.

یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای رسیدن به فرودگاه جدید استانبول، رزرو ترانسفر خصوصی است. شرکت های زیادی وجود دارند که چنین خدماتی را ارائه می دهند. نقل و انتقالات گزینه بهتری هستند، زمانی که پرواز شبانه/صبح دارید یا با بچه ها یا گروهی سفر می کنید. چندین کلاس خودرو از اکونومی تا مینی بوس برای ۱۶ مسافر وجود دارد. این سرویس باید از قبل رزرو شود. مسافران ممکن است برخی خدمات اضافی را در صورت نیاز سفارش دهند (مانند صندلی کودک). راننده با تابلویی با نام شما در فرودگاه با شما ملاقات می کند.

سفر به استانبول

فرودگاه سابیها گوکچن

استانبول همچنین دارای فرودگاه دوم به نام فرودگاه بین المللی سابیها گوکچن (یاتا: SAW) است که در سمت آناتولی شهر واقع شده است.

ارزان ترین راه برای رسیدن از Sabiha Gökçen به سمت اروپایی استانبول با اتوبوس (خطوط E10 یا E11، از Sabiha Gökçen به Kadiköy) + کشتی (از Kadiköy به بسیاری از ایستگاه های کشتی، از جمله برخی در منطقه سلطان احمد) است. با استفاده از Istanbulkart یا Akbil (به پایین مراجعه کنید)، قیمت کمتر از ۸ TRY است. توجه داشته باشید که آخرین کشتی‌ها بین ساعت ۱۰ تا ۱۱ شب هستند، اما E10 در طول شب ادامه دارد.

در سفر به استانبول یک گزینه گران‌تر اتوبوس Havatas است که این فرودگاه را با ۲۴ TRY به تکسیم در مرکز شهر متصل می‌کند و حدود یک ساعت و نیم طول می‌کشد (نزدیک به دو یا بیشتر در ترافیک سنگین). همچنین یک سرویس Havatas به اسکله کشتی در Kadıköy، یک مرکز حمل و نقل در سمت آسیایی، وجود دارد که هزینه آن ۱۰ TRY است. اگر در نیمه های شب رسیدید، می توانید پس از گذراندن گمرک به سالن عزیمت بروید و در بسیار راحت استراحت کنید. صندلی ها – حتی صندلی های ماساژ ژاپنی سکه ای پیدا خواهید کرد. سپس در ساعت ۰۵:۰۰ اولین اتوبوس هاواتاس شما را به شهر خواهد برد. برنامه اتوبوس هاواتاس گاهی اوقات به زمان ورود/خروج هواپیماها مرتبط می شود.

اپراتورهای خصوصی مختلف، مینی‌بوس‌های مشترک با قابلیت رزرو اینترنتی را به مکان‌های مرکزی ارائه می‌کنند – انتخاب خوبی برای دیر رسیدن. قیمت معمولی ۹۰ یورو برای ۴ نفر در هتل در لاللی. یکی دیگر از شرکت های خصوصی ترانسفر فرودگاهی ۴۵ یورو برای یک مینی ون برای ۴ نفر به شهر قدیمی ارائه می دهد. یک تاکسی به فرودگاه Sabiha Gökçen از تکسیم، که در حدود ۵۰ کیلومتری فرودگاه قرار دارد، حدود C طول می‌کشد. ۳۵ دقیقه ساعت ۰۳:۳۰ بدون ترافیک. متر نشان خواهد داد c. TRY75، به علاوه c وجود دارد. TRY6 در عوارض. توجه داشته باشید که غربالگری امنیتی قبل از باجه های ورود انجام می شود، بنابراین مقداری زمان اضافی برای تعیین زمان های قطع اضافه کنید (۴۵ دقیقه برای بین المللی، ۳۰ دقیقه برای داخلی).

فرودگاه های استانبول

آمدن به استانبول از طریق هوا بسیار آسان است. دو فرودگاه بین المللی در استانبول وجود دارد: فرودگاه استانبول جدید در سمت اروپایی شهر و فرودگاه سابیها گوکچن در کورتکوی در سمت آسیایی واقع شده است.

ساخت فرودگاه بین المللی جدید در پایان سال ۲۰۱۸ به پایان رسید و شروع به کار کرد. این فرودگاه بزرگ ترین فرودگاه در کل اروپا است.

  در همین حال فرودگاه آتاتورک پس از افتتاح فرودگاه جدید به روی تردد مسافران غیرنظامی بسته شد. همچنین چند فرودگاه نظامی و چند فرودگاه خصوصی در داخل استان وجود دارد.

istanbul grand bazaar سفر به استانبول

بازارها در سفر به استانبول

بازارهای استانبول مانند چیزی است که تا به حال ندیده اید. آنها همه چیز را از محصولات تازه گرفته تا کالاهای خانگی می فروشند و هر یک از آنها سرشار از انرژی و زندگی است. بهترین چیز در مورد بازارهای استانبول؟ شما همیشه می توانید چیزی منحصر به فرد را بدون توجه به جایی که می روید پیدا کنید!

بازارهای مختلف استانبول همیشه ترکیبی از جذابیت دنیای قدیم و شلوغی امروزی را ارائه می دهند. از بازار تاریخی آراستا تا بازار ارگانیک جدیدتر فریکوی، برخی از این بازارها قرن‌هاست که وجود داشته‌اند.

تقریباً هر نوع بازاری در استانبول وجود دارد، بنابراین ما آنها را به ۶ دسته دسته بندی می کنیم:

۱-بازارهای تاریخی

۲-بازارهای مدرن امروزی

۳-بازارهای هفتگی غذا و پوشاک

۴- بازارهای خیابانی روزمره

۵-بازارهای کشاورزان

۶-بازارهای عتیقه

با وجود بازارهای بسیار متنوع در استانبول، دانستن اینکه کدام یک ارزش بازدید دارند می تواند چالش برانگیز باشد.

شلوغی بازارهای استانبول با هیچ تجربه خریدی قابل مقایسه نیست. شهری که به گذشته خود می بالد، می توانید طعم سنت را در حین گشت و گذار در اقلام مختلف غیرمعمول اما پر زرق و برق بچشید. به هر کاری که علاقه دارید، بازاری برای آن وجود دارد.برخی از بازارها ممکن است کمی گران باشند، اما ترک ها عاشق چانه زدن خوب هستند. مذاکره یک هنر و علم تصفیه شده در استانبول است.

بازارهای تاریخی

این ها قدیمی ترین و معروف ترین بازارهای استانبول هستند و بازدید از آن برای هر بازدید کننده ای ضروری است. این بازارهای باستانی، رنگارنگ و زیبا از نظر معماری از زمان‌های بسیار قدیم وجود داشته‌اند و به راحتی می‌توان فهمید که چرا آن‌ها در بین گردشگران بسیار محبوب هستند. با این حال، هنوز به اندازه کافی از شخصیت های محلی باقی مانده است که ارزش بازدید از آنها را دارد!

  1. بازار ادویه (Mısır Çarşısı)
  2. بازار بزرگ (Kapali Çarşı)
  3. بازار آراستا (Arasta Çarşısı)

بازارهای خیابانی روزمره در استانبول

این بازارها، برخلاف بازارهای فوق، مملو از مردم محلی است که چمدان های پر حمل می کنند. اگه میدونی چی میگم!

  1. بازار Kadıköy (Kadıköy Çarşısı)
  2. بازار کتاب بیازیت (Beyazıt Sahaflar Çarşısı)
  3. خیابان های ته تاکله
  4. بازار زنان فاتح (Fatih Kadınlar Pazarı) این بازار به خاطر عسل، میوه های خشک و آجیل معروف است، این بازار آرام از زمان تجسم خود یک بازار غذا بوده است.
  5. بازار ماهی بی اوغلو (Beyoğlu Balık Pazarı)
با هم به گوشه‌گوشه دنیا سفر می‌کنیم تا با شگفتی‌های بی‌پایان آن آشنا شویم. از اقیانوس‌ها می‌گذریم، در جنگل‌ها ماجراجویی می‌کنیم، قلب کویر را می‌شکافیم و در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای کوچک و بزرگ به صدای سفر گوش می‌دهیم. اگر می‌خواهید گردشگر را حتی در خانه‌تان تجربه کنید، با من همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید