iran air 2 هواپیمایی ایران ایر

آشنایی با هواپیمایی ایران ایر

آشنایی با هواپیمایی ایران ایر : آشنا شدن با شرکت‌های هواپیمایی ایران مانند ایران ایر برای کاربرانی که بصورت همیشگی از مسیرهای هوایی برای مسافرت استفاده می‌کنند، می‌تواند در انتخاب بلیط پروازی موثر باشد.

در ادامه این متن در جهانگردان  به بررسی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های هواپیمایی ایران با نام اختصاری «هما» می‌پردازیم. با توجه به خدمات گسترده این شرکت آشنایی با خدمات آن‌ها برای مسافرین پروازهای ایرانی ضروری به نظر می رسد.

شروع به کار هواپیمایی ایران ایر

اولین شرکت هواپیمایی در ایران و یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های هواپیمایی در خاورمیانه با نام ایرانین ایرویز در سال ۱۳۲۵ تأسیس شد. در آن سال‌ها که هنوز بسیاری از شهرهای ایران فرودگاه نداشتن، پروازها در بین شهرهای ایران محدود بود.

هواپیمایی ایران ایر در آن سال‌ها بیشتر مسافرین خود را در مسیر تهران مشهد جابجا می‌کرد و کم‌کم پروازهای بین‌المللی نیز در دستور کار این شرکت قرار گرفت. در سال ۱۳۴۰ نیز این شرکت با ادغام با شرکت پرشین ایرویز که یک شرکت هواپیمایی انتقال بار بود، ادغام شده و از آن پس با نام اختصاصی هما که مخفف هواپیمایی ملی ایران است، به کار خود ادامه داد.

هواپیمایی ایران ایر
هواپیمایی ایران ایر

هواپیمایی ایران ایر پیش از انقلاب

ایران ایر در سال‌های قبل از انقلاب بزرگ‌ترین و بهترین شرکت هواپیمایی ایران بود. از زمانی که این شرکت با نام اختصاصی هما مشغول به کار شد، خدمات خود را هم در امر حمل مسافر و هم در امر حمل بار در سرتاسر ایران راه‌اندازی نمود. مهم‌ترین اتفاقات این شرکت در سال‌های قبل از انقلاب به شرح زیر است:

. سال ۱۳۴۲ این شرکت به عضویت یاتا در آمد.

. از سال‌های ۱۳۵۰ هواپیماهای بوئینگ ۷۴۳ و ۷۴۷ نیز به ناوگان هواپیمایی این شرکت اضافه شد.

. در سال ۱۳۵۵ به دلیل استفاده از هواپیماهای لوکس و مدرن توانست به عنوان ایمن‌ترین شرکت هواپیمایی در جهان شناخته شود.

. در سال ۱۳۵۶ ۶ فروند ایرباس آ-۳۰۰ نیز به ناوگان این شرکت اضافه شد.

در سال‌های قبل از انقلاب این شرکت نه فقط در ایران بلکه در کل خاورمیانه رقیب آنچنان سرسختی نداشت و خدمات خود را علاوه بر داخل ایران به کشورهای مختلف نیز ارائه می‌نمود. پروازهای روزانه این شرکت به پکن، نیویورک و توکیو از جمله مهم‌ترین پروازهای ایران ایر قبل از انقلاب بود.

تاریخچه هواپیمایی ایران ایر پس از انقلاب

برخلاف دوران قبل از انقلاب که هما در آن سال‌ها روند رو به رشدی در پیش گرفته بود و دائماً در حال گسترده کردن ناوگان هواپیمایی خود بود، بعد از انقلاب این سری صعودی متوقف شده و روند نزولی این شرکت آغاز شد.

در ابتدا به دلیل حضور ایران در یک جنگ ۸ ساله با عراق، ایران ایر دیگر به توفیقات گذشته دسترسی نداشت. در آن سال‌ها همه شرکت‌های هواپیمایی ایران و خاورمیانه تحت تأثیر این جنگ توفیق چندانی نداشتن و هما نیز از این امر مستثنی نبود.

در سال‌های بعد از جنگ هم تحریم خطوط هواپیمایی ایران توسط آمریکا مانع از اضافه شدن و نو شدن هواپیماهای این شرکت شد. با این حال در حال حاضر هما با داشتن بیش از ۵۱ سال سابقه در خدمات رسانی به هم‌وطنان ایرانی به بیش از ۶۱ مقصد مختلف خدمات خود را ارائه می‌نماید.

هواپیمایی ایران ایر
هواپیمایی ایران ایر

ناوگان شرکت هواپیمایی ملی ایران

ناوگان این شرکت در سال‌های قبل از انقلاب یکی از مجهزترین ناوگان‌های هواپیمایی در منطقه بود. در سال‌های پس از انقلاب نیز چندین فروند ایرباس به ناوگان ایران ایر اضافه شده است. البته به دلیل برخی ملاحظات و تحریم‌های یک جانبه امکان تأمین قطعات لازم برای نوسازی هواپیماهای این شرکت با دشواری زیادی روبرو است.

اما با این حال آن‌ها در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های هواپیمایی ارائه دهنده خدمات پرواز در داخل ایران و برخی مقصدهای خارجی می‌باشند. این شرکت در حال حاضر ۴۳ فروند هواپیما بوئینگ، ایرباس و فوکر را در اختیار دارد و خدمات خود را با این هواپیماها به مشتریان ارائه می‌نماید.

هواپیمایی ایران ایر امروز

به بررسی تاریخچه این شرکت هواپیمایی پرداختم و افتخارات آن را نیز مرور کردیم. شرکت هواپیمایی ملی ایران در حال حاضر با داشتن ناوگان هواپیمایی که در بند قبل آن‌ها را بررسی کردیم، در حال حاضر بیش از ۶ میلیون مسافر را در ایران جابجا می‌نماید.

آن‌ها تقریبا به همه شهرهای ایران پرواز دارند. دفتر اصلی و مرکزی این شرکت در فرودگاه مهرآباد دایر است و دفتر پروازهای خارجی آن‌ها نیز در فرودگاه امام خمینی است.

بلیط های پروازی ایران ایر در حال حاضر در دو کلاس اکونومی و هما کلاس ارائه می‌شود که می‌توانید بسته به نیاز خود نسبت به جابجایی بار و کیفیت پرواز از آن‌ها استفاده نمایید.

هما کلاس امکانات بیشتری در اختیار شما قرار خواهد داد و وزن بار بیشتری را نیز در این بلیط می‌توانید با این خطوط هواپیمایی جابجا نمایید.

برای خرید بلیط هواپیما تمامی شرکت ها می توانید از سایت سفر آنلاین دیدن کنید.

 

با هم به گوشه‌گوشه دنیا سفر می‌کنیم تا با شگفتی‌های بی‌پایان آن آشنا شویم. از اقیانوس‌ها می‌گذریم، در جنگل‌ها ماجراجویی می‌کنیم، قلب کویر را می‌شکافیم و در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای کوچک و بزرگ به صدای سفر گوش می‌دهیم. اگر می‌خواهید گردشگر را حتی در خانه‌تان تجربه کنید، با من همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید