همه چیز در مورد گلاب گیری در کاشان

همه چیز در مورد گلاب گیری در کاشان

همه چیز در مورد گلاب گیری در کاشان : گلاب‌گیری کاشان یکی از معروف‌ترین سنت‌های متداول در میان ایرانیان به شمار می‌رود که از استان فارس در گذشته آغاز شده است و امروزه بخش قابل‌توجهی از آن در کاشان و مناطق اطراف آن انجام می‌شود. این مراسم سنتی در این موقع از سال و شکوفایی گل‌های محمدی بسیار لذت‌بخش است.

مردم کاشان و شهرهای اطراف آن مراسم گلاب گیری را با آدابی خاص و همراه با شکرگزاری انجام می‌دهند. گلاب گیری در کاشان سهم قابل‌توجهی از رونق اقتصادی در این منطقه را سبب می‌شود و کارگران زیادی به‌صورت فصلی در این صنعت مشغول به کار هستند. در حال حاضر، با تلاش مردم کاشان، صنعت گلاب گیری این شهر در کنار جاهای دیدنی کاشان، به پدیده‌ای برای جلب گردشگران خارجی و داخلی تبدیل شده است و در طول فصل بهار مسافران و گردشگران زیادی از کاشان و شهرها و روستاهای اطراف آن بازدید می‌کنند.

ما در این مقاله در جهانگردان به معرفی سنت گلاب گیری می‌پردازیم و اطلاعات کاملی درباره تاریخچه، زمان، مکان و شیوه انجام مراسم گلاب گیری کاشان به شما ارائه می‌دهیم. با ما همراه باشید.

 

همه چیز در مورد گلاب گیری در کاشان
همه چیز در مورد گلاب گیری در کاشان

تاریخچه گلاب گیری در کاشان

آثار باستانی کشف شده و بررسی اسناد بین المللی نشان می دهد که تولید گلاب و مراسم گلاب گیری در ایران و کاشان از عمری طولانی برخوردار است. با اینکه ایرانیان از چندین هزار سال پیش گل محمدی می‌کارند و این گل از گیاهان بومی ایران به شمار می رود ولی آیین گلاب گیری از هزار سال پیش شروع شده و تا به امروز ادامه داشته است. مراسم گلاب گیری کاشان از اواسط اردیبهشت شروع می‌شود و تا اواخر خرداد ادامه دارد.

در این چند هفته، همه درگیر مراسم گلاب گیری هستند؛ عده‌ای گل می‌چینند، عده‌ای انبار می‌کنند و عده‌ای مراسم گلاب گیری را آغاز می‌کنند. دو شهر قمصر و نیاسر پر است از باغ‌های گل محمدی. فصل بهار، فصل گلاب گیری کاشان است و مهم‌ترین ویژگی این مراسم، شیوه سنتی گلاب گیری هست که مردمان این منطقه از سال‌های دور تا به امروز به جا می‌آورند.

امسال هم مثل سال‌های گذشته مراسم گلاب گیری کاشان در خود شهر و همچنین شهرها و روستاهای اطراف آن برگزار می‌شود. فصل بهار بهترین زمان برای سفر به کاشان است؛ آماده شوید برای یکی از تجربه‌های فوق‌العاده سفر.

از دل‌مشغولی‌های زندگی شهری دل بکنید و سفری هیجان‌انگیز داشته باشید به سرزمینی که مردمان آن هفت هزار سال است به کشت گل محمدی مشغول‌اند. در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر قدم بزنید، چشمان‌تان را ببندید و نفسی عمیق بکشید. عطر خوش بهشت را احساس کنید.

گلاب گیری در شهرستان‌های کاشان

با برگزاری این مراسم در جای جای کاشان همچون قمصر، نیاسر و برزک و روستاهایی مثل وادقان، ون، سار و سده، این شهر می تواند پاسخگوی خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی باشد که با آمدن بهار هوس تماشای گلاب گیری، آن‌ها را مجاب به خرید بلیط هواپیما می‌کند. البته مردم مهمان نواز این شهر مراحل و روش گلاب گیری را به علاقه مندان یاد می‌دهند و این آموزش تاثیر زیادی در محبوبیت مراسم گلاب گیری داشته است.

بزرگ‌ترین مراسم گلاب گیری در کاشان

همانطور که پیش‌تر گفته شد شهر قمصر را مهد مرغوب‌ترین گلاب دنیا می‌دانند، همان گلابی که هر سال کعبه را با آن سشتشو می‌دهند و فضاهای مذهبی دیگر را به عطر آن آغشته می کنند. این شهر پر از باغ گل محمدی بوده و در سطح جهانی معروف شده است. شما به راحتی می‌توانید با تور گلاب گیری قمصر کاشان به جشن گلاب گیری بروید و روند تهیه گلاب را از نزدیک تماشا کنید. درِ کارگاه های گلاب گیری قمصر به روی همه گردشگران باز است. جالب است بدانید گلاب گیری قمصر بیش‌ترین بازدیدکننده های خارجی را دارد و قطب گلاب گیری ایران به شمار می رود.

مسیریابی قمصر کاشان

شاید برایتان سؤال شده باشد که اگر بعد از گشت و گذار در کاشان و بازدید از جاذبه‌های آن هوس شرکت در مراسم گلاب گیری قمصر را داشتیم چگونه می‌توانیم به آن دسترسی داشته باشیم؟ باید در پاسخ بگوییم که از مرکز کاشان تا قمصر تنها ۳۰ کیلومتر است و با ۳۰ دقیقه رانندگی می‌توانید خود را به آن شهر برسانید. برای این کار می‌بایست ۳۰ کیلومتر را از کاشان به سمت جنوب برانید زیرا قمصر با موقعیت هندسی ۲۶ ۵۱ طول شرقی و ۴۵ ۳۳ عرض شمالی در قسمت جنوبی کاشان قرار گرفته است. قمصر کاشان دیدنی‌های معروف دیگری نیز دارد که به نام‌های موزه گلاب و باغ پرندگان شناخته می‌شود. در سفر به قمصر می‌توانید با این مناطق گردشگری نیز آشنا شوید.

همه چیز در مورد گلاب گیری در کاشان
همه چیز در مورد گلاب گیری در کاشان

مرغوب‌ترین گلاب کاشان

خوب است بدانید مرغوب‌ترین گلاب کاشان ازگل‌های محمدی ارتفاعات کاشان گرفته می‌شود، گل‌هایی که نسبتاً دیرتر شکوفا شده و گلاب غلیظ‌تری از آن‌ها تهیه می‌شود. برای همین مراسم گلاب گیری این نقاط چند روزی دیرتر از قمصر برگزار می‌شود. مرغوب‌ترین گلاب مربوط به روستاهای وادقان و ون است، این روستا در مرز استان‌های قم، اصفهان و مرکزی قرار داشته و ۵۰ کیلومتر از شمال کاشان فاصله دارند.

بازدید از مراسم گلاب گیری در کاشان

معمولاً محبوبیت این مراسم باعث برگزاری تورهای یک روزه مختلفی شده و با ثبت نام در این تورها می‌توان برای بازدید از گلاب گیری قمصر کاشان بار و بندیل بست. قمصر و نیاسر حدود ۳۰ کیلومتر با کاشان فاصله دارند و از آنجایی که این مراسم طرفداران زیادی دارد، معمولاً ظرفیت مراکز اقامتی کاشان و شهرهایش در اردیبهشت ماه با رزرو قبلی گردشگران تکمیل می‌شود ولی می‌توانید هنگام رزرو آنلاین بلیط هواپیما کاشان، یکی از هتل‌ها یا اقامتگاه‌های بوم گردی این شهر را نیز رزرو کنید تا از این دردسرها دور بمانید.

با هم به گوشه‌گوشه دنیا سفر می‌کنیم تا با شگفتی‌های بی‌پایان آن آشنا شویم. از اقیانوس‌ها می‌گذریم، در جنگل‌ها ماجراجویی می‌کنیم، قلب کویر را می‌شکافیم و در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای کوچک و بزرگ به صدای سفر گوش می‌دهیم. اگر می‌خواهید گردشگر را حتی در خانه‌تان تجربه کنید، با من همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید